Diskussionstråden om olyckor 2020.

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ja, det kommer att ske olyckor även i år, let´s face it.
I denna tråd kan vi diskutera om och kring dessa.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tacksam över...

MC-olycka utanför Hamrånge: https://www.gd.se/artikel/motorcykelforare-misstanks-for-fyra-brott-vid-trafikolycka






Efter en trafikolycka på en väg utanför Hamrånge misstänks föraren, en man i 20-årsåldern, för fyra olika brott.


Motorcykelföraren ska ha haft en passagerare med sig när olyckan inträffade.
Föraren blev senare lastad i ambulans och förd till sjukhus med okända skador. Passageraren uppges inte vara allvarligt skadad, men följde med i ambulansen som sällskap.
Föraren misstänks nu för fyra brott, rattfylleri, olovlig körning, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafiken. Passageraren misstänks för medhjälp till rattfylleri.
Polisen kommer senare att hålla förhör med de två männen.


...att medias rapportering kring... ...inte olyckor, utan kriminalitet på två hjul blivit mer tydlig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag såg bilder på Facebook på en HD som ramlat av Slingerbulten, men har inte sett något i media om det. Det kanske inte räknas som nyheter med avåkningar där.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad är det med hojåkare denna våren?

Jeans klädda i sneakers på äventyrhojar vinglandes på trotoarer mot rött 1meter bakom bilars kofångare.

Det måste vara många helt nya mc åkare som är ute för första gången själva eller en hög folk som fått kortet i ett paket kornfelx.

Är det fler än jag som reagerar på ett mycket undligt betende nu på våren??
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vad är det med hojåkare denna våren?

Jeans klädda i sneakers på äventyrhojar vinglandes på trotoarer mot rött 1meter bakom bilars kofångare.

Det måste vara många helt nya mc åkare som är ute för första gången själva eller en hög folk som fått kortet i ett paket kornfelx.

Är det fler än jag som reagerar på ett mycket undligt betende nu på våren??

Varje vår, samma sak.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det med hojåkare denna våren?

Jeans klädda i sneakers på äventyrhojar vinglandes på trotoarer mot rött 1meter bakom bilars kofångare.

Det måste vara många helt nya mc åkare som är ute för första gången själva eller en hög folk som fått kortet i ett paket kornfelx.

Är det fler än jag som reagerar på ett mycket undligt betende nu på våren??


Det är ju inte enbart en slump att SMC anordnar "avrostningar" i början av säsongen... :va:tummenupp
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hörde på radion i fredags att det hade skett flera mc olyckor, riktigt tråkigt. Ta det lugnt där ute gott folk. :hej
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror även att det inte är en slump att dom flesta som råkar ut för dessa olyckor aldrig har haft en avsikt för att gå en avrostningskurs...

Hur får man dem att ändra sin avsikt? Jag tror att försäkringsbolagen gärna skulle sponsra den kursen...
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Jag körde en runda på MC för första gången på över 15 år härom veckan. Det var med skräckblandad förtjusning. Jag var / är så gravrostig att en magnet skulle dissa mig.... :3freak
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Njae, det är ju snarare halvvägs in på säsongen när man hunnit köra några hundra mil redan. :hihi

Ja jag tycker också avrostningarna är sent. Åtminstone i Skåne, där det ofta är avrostning i slutet av april eller början av maj. Idag är det 16 grader och sol liksom.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hur får man dem att ändra sin avsikt? Jag tror att försäkringsbolagen gärna skulle sponsra den kursen...

Hur får man de som framför allt står för största andelen olyckor att ändra sitt beteende/lärande genom kurser... Hmmm Ingen aning tyvärr.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur får man de som framför allt står för största andelen olyckor att ändra sitt beteende/lärande genom kurser... Hmmm Ingen aning tyvärr.

Därför att de flesta som dör i olyckor inte har körkort, är drogade eller berusade, eller sitter på en stulen/lånad hoj...eller en kombination av alla dessa. De betalar inga försäkringar, har inget körkort, påverkas inte av skatter eller lagar...

Om man dessutom ser att bara 2-3% av alla svenska hojförare går på kurs, och då vi svenskar bäst i världen på frivillig utbildning, så förstår man ganska snabbt att de som kör i ihjäl sig eller råkar ut för de svåraste olyckorna inte kommer i närheten av en kurs, oavsett vad som görs tyvärr...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Därför att de flesta som dör i olyckor inte har körkort, är drogade eller berusade, eller sitter på en stulen/lånad hoj...eller en kombination av alla dessa. De betalar inga försäkringar, har inget körkort, påverkas inte av skatter eller lagar...

Om man dessutom ser att bara 2-3% av alla svenska hojförare går på kurs, och då vi svenskar bäst i världen på frivillig utbildning, så förstår man ganska snabbt att de som kör i ihjäl sig eller råkar ut för de svåraste olyckorna inte kommer i närheten av en kurs, oavsett vad som görs tyvärr...

Bra där. Precis min tanke...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top