Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 85
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av PeterDeleter Visa inlägg
    40% har inte "behörighet" har jag hört som råkar riktigt illa ut. Sen av dom som har behörighet skulle det vara intressant att se hur många som kört olagligt av något slag (tex. för fort, påverkade). För oss som åker med körkort, skyddskläder, håller farten och nyktra är risken att hamna i en olycka ungefär som en bilförare gissar jag. Dock är ju skaderisken större.
    Det finns massor av statistik på SMC-s hemsida kring detta. https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Det är en mycket stor del av dödsolyckorna som handlar om rattfylla, droger, obesiktad/oförsäkrad/stulen hoj, extrema beteenden osv.

Tar man och tittar på "lagliga" motorcyklister är det faktiskt en relativt säker verksamhet. Ingalunda riskfri, men därmed inte farlig.
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Det finns massor av statistik på SMC-s hemsida kring detta. https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Det är en mycket stor del av dödsolyckorna som handlar om rattfylla, droger, obesiktad/oförsäkrad/stulen hoj, extrema beteenden osv.

Tar man och tittar på "lagliga" motorcyklister är det faktiskt en relativt säker verksamhet. Ingalunda riskfri, men därmed inte farlig.
    Så sant som det är sagt

¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Vanligaste olyckan ja, men det är ytterst få som dör eller skadas svårt i farter 0-5km/h. Den vanligaste dödsolyckan/svårt skadade är fortfarande singelolycka i kurva på 70-väg. Den vanligaste mötesolyckan är samma kurva på 70 väg där hojen krockar med en bil i motsatt körfält, dvs samma olycka som i första exemplet men det kommer en bil.
    7 av 10 hojförare är på fel sida av vägen...

Intressant statistik är annars att 2019 så är det första gången i historien (åtminstone sedan 80-talet) så har antalet dödsolyckor med customhoj passerat supersport...beror förmodligen mest på att suspersport håller på att dö ut... (förlåt, det var inte meningen att det skulle bli en ordvits här...)
    Det är lugnt, känner mej inte särskillt träffad då jag kört över 25000mil på tre olika R1or i säkert 7olika länder ett flertal ggr de senaste 20åren utan några vägolyckor och då räknar jag inte det jag kört på mina andra hojar.

Utgår man från den gängse, slarvigt samanställda, statistiken borde jag kanske varit död 25ggr vilket jag iaf inte är medveten om att jag varit än.

Alltså, borde jag verkligen tycka det är dumt och farligt att köra sporthoj??
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-05-28 klockan 15:45.

Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Det är lugnt, känner mej inte särskillt träffad då jag kört över 25000mil på tre olika R1or i säkert 7olika länder ett flertal ggr de senaste 20åren utan några vägolyckor och då räknar jag inte det jag kört på mina andra hojar.

Utgår man från den gängse, slarvigt samanställda, statistiken borde jag kanske varit död 25ggr vilket jag iaf inte är medveten om att jag varit än.

Alltså, borde jag verkligen tycka det är dumt och farligt att köra sporthoj??
    Jag vill ju med en dåres envishet hävda att det är personen bakom styret som antingen är mogen och ansvarsfull eller omogen och dumdristig som avgör om det går åt h-vete, inte hojtypen man tycker är rolig att köra. Visst finns det en viss sanning i att jag får ett lite annorlunda beteende beroende på om jag sitter på en sporthoj eller custom men jag tar inga större medvetna risker iallafall...tror jag...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Jag vill ju med en dåres envishet hävda att det är personen bakom styret som antingen är mogen och ansvarsfull eller omogen och dumdristig som avgör om det går åt h-vete, inte hojtypen man tycker är rolig att köra. Visst finns det en viss sanning i att jag får ett lite annorlunda beteende beroende på om jag sitter på en sporthoj eller custom men jag tar inga större medvetna risker iallafall...tror jag...
    Sant och jag förstår vad du menar, man kan aldrig bortse från konsekvenserna...

Finns nog knappast någon mer oreligiös person än jag men ibland måste man ändå undra...

Vill ju tro att tur har bara den skicklige men så har det ju hänt saker som fullständigt kullkastar det för slumpen är högst verklig och att tro att man har full kontroll är bara en illusion.

Har sett det för många gånger när det dyker upp saker, inte minst vilt, som JAG hittills inte träffat bokstavligt men där min e,v "skicklighet" inte skulle haft någon som helst betydelse och där en garanterat bra utgång skulle inneburit att jag helst inte kört fortare än 5km/h.. och enl Svedeas statistik kanske inte ens det..

Har fortfarande en buckla i dörren på saaben där ett rådjur sprang in.. Det klarade sej..

-Farsan, kör inte så fort (typ 60 på 70väg).
    Pang!!
    -Jag, det var en jävla tur jag inte körde en km/h långsammare för då hade vi frontat bambi och då hade hon vart död...

Får säga som Dirty Harry: Do you feel lucky punk, well do you?

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Jag överlevde ännu en dag i sadeln på en SportHoj. men så håller jag inte fullt så ofta heller.
    Det går att köra fort på landsväg...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Jag överlevde ännu en dag i sadeln på en SportHoj. men så håller jag inte fullt så ofta heller.
    Det går att köra fort på landsväg...
    Vad förarna gör på IOM TT tycks ibland trotsa naturlagarna men visar samtidigt vad man kan göra med en sporthoj.

De flesta i bekantskapskretsen har eller har bytt till lite mer bekväma och framför allt försäkringsbilliga hojar.
    Sist jag var ute o körde funderade jag på om jag borde göra samma men blev arg på mej själv, varför försöker jag skapa problem som inte finns?

Sitter inte obekvämt, har råd, har fantastiskt bra materiel som mitt 10åriga jag aldrig skulle drömt om att kunna ha men framför allt, det är denna hoj som är definitionen av MC körning för mej..
    Varför inte bara fortsätta? Har inte tänkt på att byta hoj sen dess
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-05-29 klockan 06:36.

Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Vad förarna gör på IOM TT tycks ibland trotsa naturlagarna men visar samtidigt vad man kan göra med en sporthoj.

De flesta i bekantskapskretsen har eller har bytt till lite mer bekväma och framför allt försäkringsbilliga hojar.
    Sist jag var ute o körde funderade jag på om jag borde göra samma men blev arg på mej själv, varför försöker jag skapa problem som inte finns?

Sitter inte obekvämt, har råd, har fantastiskt bra materiel som mitt 10åriga jag aldrig skulle drömt om att kunna ha men framför allt, det är denna hoj som är definitionen av MC körning för mej..
    Varför inte bara fortsätta? Har inte tänkt på att byta hoj sen dess
    Håller med, varför byta hoj till något man inte gillar men är "billigare" för att siffror i statistik och försäkringsbolags godtycke säger så?
    Varför byta hoj till något som andra tycker är en lämplig hoj?

Att jag har bra markfrigång betyder inte att jag måste använda den hela tiden!
    Att topphastigheten är 265 kph betyder inte att jag måste använda den!

Landsvägsbilderna är visserligen med förare som tävlat på IoM men är inte därifrån. Jag har kört där med 60-tals SportHoj men då var det inte tävling. Det är inte Storbritannien men väl Förenade Kungadömet!

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland!
    Blodgivare

A SENSE OF HUMOUR

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Det är inte Storbritannien men väl Förenade Kungadömet!

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland!
    Dom där fishandchipsätarna har inte så bra kläm på det där själva.
    Deras oficiella webplats heter gov.uk men på deras motorcyklar står det GB.
    Senast redigerat av Micke R den 2020-05-29 klockan 07:40.
    Racing is the process of turning money into noise.

Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    Sant och jag förstår vad du menar, man kan aldrig bortse från konsekvenserna...

Finns nog knappast någon mer oreligiös person än jag men ibland måste man ändå undra...

Vill ju tro att tur har bara den skicklige men så har det ju hänt saker som fullständigt kullkastar det för slumpen är högst verklig och att tro att man har full kontroll är bara en illusion.
    Vi kan vara hur skickliga som helst, och vi kan ju faktiskt ha koll på situationen. Problemet är vårat uppmärksamhets-spann. Vi tappar fokus så lätt, speciell om vi kör hoj och är "in the zone" och nånting plötsligt dyker upp. Då blir vi rädda och när vi blir rädda inträder överlevnadsreaktioer såsom att vi släpper gasen, stelnar, målfokuserar, styr mot målfokuset...ja, och så vidare.
    Det är inte bra om man befinner sig på en hoj, i fart, i en kurva och man är max en sekund från diket...

Dessutom så minskar vårat uppmärksamhets-spann tack vare den digitala revolutionen...

https://www.hovberg.se/blogg/2015/05...n-en-guldfisk/

Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Dom där fishandchipsätarna har inte så bra kläm på det där själva.
    Deras oficiella webplats heter gov.uk men på deras motorcyklar står det GB.
    Nu är det lite utanför ämnet men innan påskupproret var det GB. Så det som fanns innan 1922 ungefär heter det fortfarande. Bilar och motorcyklar fanns innan 1922 därav GB. Så det officiella har koll. Men 85% av britterna är engelsmän och många av dem varken kan eller vill bry sig...
    Men enkelt är det inte, Britain är samma som UK medans UK Mainland bara är Storbritannien.

Om vi ska tillbaks till ämnet så har de fyra länderna liknande trafiksäkerhet som innebär att undvika olyckor. Alltså inte Noll Vision där man tillåter olyckor ske bara de inte innebär död eller mer än 10% besående invaliditet.

60 mph om inte annat anges. Kan normalt överskridas med 10% innan man riskerar böter men inget man ska räkna med. Ni som kört där vet att det ibland är vårdslöst att försöka "hålla" 60 mph på vissa sträckor, därför veta alla att det är anpassning som gäller.
    Passar mig bra att köra på vägar som i Nollvisionens land skulle vara 70-skyltat i hastigheter som riskerar körkortsindragning!

Ju fler nya motorcyklister som är uppvuxna med Noll Vision, och som litar på att alla elektroniska system räddar, desto fler oförklarliga olyckor kommer vi att få tror jag.
    Med hastighetsbegränsningar så lågt satta att bilister ska kunna krocka utan att dö kan det kännas ofarligt att använda GPS, telefon och annat under körning. Det den kunnige och erfarne motorcyklister enkelt klarar av blir en jobbig situation med panik för den som bara åker motorcykel.

Det värsta är att Tragikvärket inte vill ha aktiva och kunniga trafikanter utan passiva som "håller hastigheten" utan att ifrågasätta.
    Blodgivare

A SENSE OF HUMOUR

Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    Mer än hälften av bilisterna kör för fort:

https://www.vibilagare.se/nyheter/me...-40-strackor-1

Innebär det att den dåliga efterlevnaden beror på att "svensson" inte accepterar fartgränserna?

Fartöverträdelserna ökar, samtidigt så har dödsolyckorna minskat... Kan det då vara så att olyckorna inte bara beror på hastighet, vilket trafikverket vill få oss att tro?

Jag bara undrar...

blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Att jag har bra markfrigång betyder inte att jag måste använda den hela tiden!

Inte? Nästan?

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar

Innebär det att den dåliga efterlevnaden beror på att "svensson" inte accepterar fartgränserna?

Fartöverträdelserna ökar, samtidigt så har dödsolyckorna minskat... Kan det då vara så att olyckorna inte bara beror på hastighet, vilket trafikverket vill få oss att tro?

Jag bara undrar...
    Det beror självklart på vajerräcken!
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar

Jag bara undrar...
    De kör inte "för fort" de kör över skyltad hastighet!

Olyckorna är ointressanta det är konsekvenserna av en olycka som Tragikvärket bryr sig om.
    Om antalet döda och allvarligt skadade är noll trots det sker massor med olyckor så är Nollvisionen uppfylld!

Noll Vision i min värld.
    Där den aktiva säkerheten, att undvika en olycka, är minst lika mycket värd som den passiva säkerheten, att minska konsekvenserna av en olycka.
    Blodgivare

A SENSE OF HUMOUR

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Vad säger man efter den gångna helgen? Att det var första riktigt varma helgen och man får räkna med att folk går åt?
    Varje olycka är förstås unik på något sätt, men det jag uppfattat om offren i mc-olyckorna är att det verkar ha varit motorcyklister och inte idioter som råkat hamna på en mc.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    BMW 1200GS
    Många bilar inblandade. Man kan undra på vilket sätt?
    60-årig dam frontar med bil??

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    De första turerna på säsongen är de flesta MC-förares körtrim inte i toppform. Lätt gjort att exempelvis komma över på fel sida av vägen i en kurva.

Därav "avrostningar" och KNIX-kurser som SMC anordnar. Åk på dem!
    Buy quality, cry once.

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501, Skramlaha R1
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    De första turerna på säsongen är de flesta MC-förares körtrim inte i toppform. Lätt gjort att exempelvis komma över på fel sida av vägen i en kurva.

Därav "avrostningar" och KNIX-kurser som SMC anordnar. Åk på dem!
    ..förutom det faktum att de ställt in alla avrostningar/knix/etc i år p.g.a Corona.
    Improvise, adapt, overcome.

Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Många bilar inblandade. Man kan undra på vilket sätt?
    60-årig dam frontar med bil??
    Nu vet jag inte mer än vad som rapporterats och vet således inte vad som hänt men några teorier kan man ha...
    Väg 910 mellan Merlänna och Åkers Styckebruk har några trevliga kurvor söder om Lännasjön där en ovan förare och/eller förare distraherad av telefon, GPS eller annat lätt skär kurvorna.
    Motorcyklist ligger till vänster i vänsterkurva och möter en ouppmärksam bilist med släp. Inte bra...

Alla som kan köra känner till Blicken
    Man ska titta dit man vill, om man tittar mot fronten på en bil hamnar man med stor säkerhet där. Jag vet en kamrat som frontade med en bil av den anledningen...

https://www.google.se/maps/dir/59.27...e3!4m2!4m1!3e0
    https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
    Blodgivare

A SENSE OF HUMOUR

Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hemvärnets nya basoka med mc som bär fordon.

moddlaren
Vill du annonsera ovan? Klicka här