Hur klarar sig handlarna i dessa Coronatider tror ni?

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Sitter man utan skulder i en jolle på Östersjön i 25 s/m så sitter man inte säkert i båten
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har trollingfiskat på vänern när det var 13s/m var inte roligt.Jag har även trollat en del på Vättern, sjön är inte rolig om det blåser över 8/sm Kan tillägga att mitt svar var lite för att göra sig lustig.
 
Last edited:

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Jäkla sura tider, tänkte köpa min första MC denna säsong men vet inte hur man ska agera nu.

Den jag kollat på kostar ca 65.000 kr bara dock, ny. Har inget lån förutom bolån så de jag tänkte göra var att lägga in 20k och sedan betala av resten, gillar och ha buffert på konto därav avbetalning och med relativ låg bokostnad så känns de inte allt för dåligt, cykeln borde inte bli värd 0?

Hur ska man tänka? Vill ju köra min första säsong nu i vår/sommar :(
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jäkla sura tider, tänkte köpa min första MC denna säsong men vet inte hur man ska agera nu.

Den jag kollat på kostar ca 65.000 kr bara dock, ny. Har inget lån förutom bolån så de jag tänkte göra var att lägga in 20k och sedan betala av resten, gillar och ha buffert på konto därav avbetalning och med relativ låg bokostnad så känns de inte allt för dåligt, cykeln borde inte bli värd 0?

Hur ska man tänka? Vill ju köra min första säsong nu i vår/sommar :(
Har du låga omkostnader och fast jobb som inte ser ut att sluta inom närmaste året så kör på. Samma sak ifall du har utbildning inom ett yrke som inte kommer att drabbas lika hårt. Som exempel är man sopåkare så kommer ditt jobb inte att försvinna bara för att det är pandemi. Det kommer att finnas där även om hela ekonomin skulle krascha.
Har du en bransch som är osäker eller riskerar att bli det så räkna med det faktumet i bufferten och köp därefter.
:nicka
 

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Har du låga omkostnader och fast jobb som inte ser ut att sluta inom närmaste året så kör på. Samma sak ifall du har utbildning inom ett yrke som inte kommer att drabbas lika hårt. Som exempel är man sopåkare så kommer ditt jobb inte att försvinna bara för att det är pandemi. Det kommer att finnas där även om hela ekonomin skulle krascha.
Har du en bransch som är osäker eller riskerar att bli det så räkna med det faktumet i bufferten och köp därefter.
:nicka

Jobbar med asfalt, känns som vägar kommer behövas bättras på i framtiden med så man kanske ska slå till ändå :D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jobbar med asfalt, känns som vägar kommer behövas bättras på i framtiden med så man kanske ska slå till ändå :D
Sitter du på C-kort, YKB och arbete på väg är det lugnt med jobb.
Det är nog lugnt även om du bara knegar i ett asfaltlag. Vägar behöver byggas och fixas framöver med.
 

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Sitter du på C-kort, YKB och arbete på väg är det lugnt med jobb.
Det är nog lugnt även om du bara knegar i ett asfaltlag. Vägar behöver byggas och fixas framöver med.

Ja, sen finns ju alltid a-kassa och försäkring där igenom om de skulle skita sig ändå, varit med x antal år så borde klara mig dom månaderna annars (tror de är 7 månader med 80%).

Men som du säger så bör asfalten tugga på, även utejobb där så drabbas inte lika hårt som vissa andra branscher men vi får hoppas de reder ut sig snart så de kan bli som vanligt igen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag jobbade också i asfaltsläggar svängen men jag slutade eftersom jag inte hade tid över till att köra hoj!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om krisen blir långvarig och slår hårt mot privatekonomin lär väl priserna som verkligen betalas på begagnatmarknaden att sjunka. Är du tvingad att sälja får du acceptera att folk prutar. Men vi kanske inte är där än. Tror att många kommer att vänta med att byta till ny hoj eller köpa begagnat i stället för nytt.
Jämför med hästpriserna under finanskrisen. När det blev svårare att låna, fick folk spara till en häst så marknaden dog tills dom sparat i hop tillräckligt. Uppfödarna stog med flera års produktion i lager som bara kostade. Även om det inte gick lika långt som på Irland. Där släpptes många hästar ut på vägarna vind för våg, eftersom ägarna inte hade råd med foder.
Själv hade jag tänkt byta till en fräschare racebuss. Men nu är det osäkert om det blir nån säsong, redan inställda tävlingar. Blir det riktigt uselt lär det bli lägre priser på begagnade transportfordon.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om det blir långvarig kris och mycket dålig försäljning av nya cyklar.
Då kan hyffsat nya och bra begagnat stå sig bra i pris när det blir bättre tider pga att det inte finns så mycket ute på marknaden.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jäkla sura tider, tänkte köpa min första MC denna säsong men vet inte hur man ska agera nu.

Den jag kollat på kostar ca 65.000 kr bara dock, ny. Har inget lån förutom bolån så de jag tänkte göra var att lägga in 20k och sedan betala av resten, gillar och ha buffert på konto därav avbetalning och med relativ låg bokostnad så känns de inte allt för dåligt, cykeln borde inte bli värd 0?

Hur ska man tänka? Vill ju köra min första säsong nu i vår/sommar :(

Köp förfan:) Krisen är här om vi slutar leva. Du sitter nog tämligen tryggt i båten då staten historiskt prioriterar infrastruktur under dåliga tider.

Själv så tänker jag dra mitt strå till stacken och köpa mc till sambon då vi inte kommer iväg på ngn semester utomlands.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I den takt som riksbankerna trycker nya pengar och därmed skapar inflation så är jag inte så säker på att pengar på ett bankkonto är mer ekonomiskt än en MC i garaget.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Har man is i magen nån vecka tror jag att handlarna kommer med fler erbjudanden än nu. Jag vet inte hur dealen brukar se ut mellan handlare och importörer om handlaren nånsin äger motorcyklarna eller om de bara förmedlar affären. Om handlarna köper hojarna lär det svida i en del plånböcker.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har man is i magen nån vecka tror jag att handlarna kommer med fler erbjudanden än nu. Jag vet inte hur dealen brukar se ut mellan handlare och importörer om handlaren nånsin äger motorcyklarna eller om de bara förmedlar affären. Om handlarna köper hojarna lär det svida i en del plånböcker.

Handlarna beställer hem hojarna och betalar dem. Sedan har de väl kanske 7-10% på själva hojens grundpris, 20-40% på tillbehörspaket och fabriksutrustning och minst 50-60% på kläder och övriga tillbehör.

Väl kända "branschhemligheter". Och alla fattar varför handlaren vill att man köper en dyr hoj med alla tillval ikryssade... Fina Lokalen skall betalas, alla löner och lager likaså.

Jag påstår att den som har is i magen kan göra en bra affär efter midsommar - handlarna har köpt årets maskiner och måste bli av med dem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I den takt som riksbankerna trycker nya pengar och därmed skapar inflation så är jag inte så säker på att pengar på ett bankkonto är mer ekonomiskt än en MC i garaget.

Trycker Riksbankerna pengar? Det är knappast så att bristen på pengar är problemet i samhället idag.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det kommer såklart komma förmånliga erbjudanden inom kort. Utgår från att handlarna har lång kredittid på hojarna 90 dagar eller mer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Trycker Riksbankerna pengar? Det är knappast så att bristen på pengar är problemet i samhället idag.

Såklart att någon skulle göra halmgubbe av det.
Nej, digitala pengar trycks väl inte direkt i formel mening utan det var en omskrivning av ökad penningmängd.

Korrekt, bristen på pengar är inte problemet idag men det räddar börsens fall, det stoppade den fallande obligationsmarknaden. Åtminstone tillfälligt.

Flyttar man kvicksilveröret i termometern när någon klagar på att det är kallt så kommer alltid några sluta klaga på att det är för kallt. Åtminstone tillfälligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top