Hur klarar sig handlarna i dessa Coronatider tror ni?

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Tog upp detta med min lokala handlare i dag. De sa, att hittills, har de om något sett en viss uppgång. Deras förklaring var att många får tummen ur i dessa tider och ser fördelarna, med en mer "isolerad" semester/fritidsnöje. Återstår att se hur länge den trenden håller i sig.

Inte så länge till, vi pratar veckor snarare än månader...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
För den butiken jag köpte min Ktm 790 verkar det gå bra för iaf, senaste månaderna har dom sålt nästan 80st hojar och 10 st levererade i veckoslutet.

Ja men med tanke på att stannade tvärt för nån vecka sen så är det ju inte direkt någon indikator.
Hotellen var fulla som vanligt för några veckor sen , nu säger de upp personal i ren panik.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ja men med tanke på att stannade tvärt för nån vecka sen så är det ju inte direkt någon indikator.
Hotellen var fulla som vanligt för några veckor sen , nu säger de upp personal i ren panik.

Ja så är det, däremot har kanske vissa handlare fått en större inkomst hittills i år än generellt (med tanke på det milda vädret kanske) och det kan ju ha sin vikt om det visar sig att det blir en dipp i marknaden nu med corona och med varslat folk som inte får råd eller vågar lägga dollars på nya hojar pga av osäkerheten.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Lånar man så har man inte pengarna... Även om man gjort investeringar som man inte vill sälja av, saknas pengarna till hojen ändå..
Var går gränsen för god ekonomi då?? Är inte de när man inte behöver låna för att köpa de man vill ha...

Nä, man kan ha andra ställen att använda de pengarna man har så att de växer snabbare än kostnaden för lånet.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag är fundersam på både kronans värde just nu(har väl inte direkt med Corona att göra) samt transporterna av prylar, speciellt från USA.

Jag handlar mot euro och noterade att den dragit iväg rejält den senaste veckan. Sista beställningen jag gjorde i fredags så fick jag betala 11,32. Så, vart kommer våra priser dra iväg på reservdelar och tillbehör? Vad kommer hojarna att kosta i sommar? Många importörer med återförsäljare har ju gjort sin beställning för 2020. Betalning för dom ska ju ske i sommar.....

Vad händer med Harley och dito tillbehör samt eftermarknadstillbehör? Redan nu har en del stora europeiska eftermarknadskrängare stoppat leveranserna. Det på grund av att flygfrakten kostar multumum…..

Känns spontant som att, har man gått och funderat på att handla nåt så.....är det väl kanske nu?!?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I akutfasen spelar det sannolikt ingen roll för handlarna. De flesta hojarna är beställda och levereras till en köpstark kundkrets. Det är väl snarare om några månader när varsel slår igenom BNP sjunker och det är dålig stämning i ekonomin som mchandlare vilka har usla marginaler redan under högkonjunktur får det svettigt.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Det går ganska trögt att sälja iaf på hojar över 100k. Det har jag själv fått erfara och inte kunnat få riktigt så mycket jag räknade med. Lite halvpanik var det med då jag skall hosta upp över 200k för en ny båge om två veckor enl avtal. Hoppas handlarna fixar bra finansieringsalternativ för att hålla upp marknaden 2020 som kommer bli tuff.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
I akutfasen spelar det sannolikt ingen roll för handlarna. De flesta hojarna är beställda och levereras till en köpstark kundkrets. Det är väl snarare om några månader när varsel slår igenom BNP sjunker och det är dålig stämning i ekonomin som mchandlare vilka har usla marginaler redan under högkonjunktur får det svettigt.

Jag skrev lite fel med 2020....menade 2021. Vissa märken är ju tidiga med nästa års modeller, tex Triumph
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Lånar man så har man inte pengarna... Även om man gjort investeringar som man inte vill sälja av, saknas pengarna till hojen ändå..
Var går gränsen för god ekonomi då?? Är inte de när man inte behöver låna för att köpa de man vill ha...

Nja du får ju skilja på ekonomi och pengar. Du har väl inte din ekonomi i plånboken? God ekonomi baseras inte på hur många tusenlappar du har i plånboken...

God ekonomi finns det säkert lika många definitioner av som det finns folk med åsikter. Men jag tror att många av oss har ungefär samma grundbild. Inga betalningsanmärkningar, inte mängder med blancolån, tillgång till minst ett par månadslöner på banken, fast anställning och boende, intäkter större än utgifter varje månad, ett månatligt sparande. Alltså - god ekonomi. Inte rik, detta går att klara på en vanlig medellön.

Flera i min bekantskapskrets har alltför mycket krediter, både med och utan säkerhet, men det som oroar mig mest är alla utan säkerhet. Plus billån, plus huslån, plus lån på stuga/mc/båt. De flesta har bra jobb och bra inkomster, men allt köps på kredit. Så trots en deklarerad inkomst på 600000 om året och fin bostad och bil skulle jag vilja hävda att deras ekonomi är rätt kass. Det finns noll i backup - ja förutom ett Amex då.

Till sist kan man ju fundera över hur UC ger sina kreditbedömningar. Varför får en familj med lån på hus och bil, fasta goda inkomster ett bättre kreditscore än vad en ensam ung person i hyresrätt med fast jobb men utan några andra lån får?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nja du får ju skilja på ekonomi och pengar. Du har väl inte din ekonomi i plånboken? God ekonomi baseras inte på hur många tusenlappar du har i plånboken...

God ekonomi finns det säkert lika många definitioner av som det finns folk med åsikter. Men jag tror att många av oss har ungefär samma grundbild. Inga betalningsanmärkningar, inte mängder med blancolån, tillgång till minst ett par månadslöner på banken, fast anställning och boende, intäkter större än utgifter varje månad, ett månatligt sparande. Alltså - god ekonomi. Inte rik, detta går att klara på en vanlig medellön.

Flera i min bekantskapskrets har alltför mycket krediter, både med och utan säkerhet, men det som oroar mig mest är alla utan säkerhet. Plus billån, plus huslån, plus lån på stuga/mc/båt. De flesta har bra jobb och bra inkomster, men allt köps på kredit. Så trots en deklarerad inkomst på 600000 om året och fin bostad och bil skulle jag vilja hävda att deras ekonomi är rätt kass. Det finns noll i backup - ja förutom ett Amex då.

Till sist kan man ju fundera över hur UC ger sina kreditbedömningar. Varför får en familj med lån på hus och bil, fasta goda inkomster ett bättre kreditscore än vad en ensam ung person i hyresrätt med fast jobb men utan några andra lån får?

De saker du tar upp är ju rimliga bedömningar i en värld före COVID-19, utifrån de bedömningar man gör i en normalt fungerande värld, men det gäller att inte glömma bort att kreditbedömningar i grund och botten baseras på risk, dvs sannolikheten att den som lånar ut får tillbaka sina pengar. Hur påverkas detta av att vi slänger in en global pandemi i ekvationen?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Undrar när begagnatmarknaden börjar vika här i landet?
Den säsongen borde ju egentligen börja spinna på högvarv nu när våren är på gång. Men blir folk varslade och permiterade med osäkra framtidsutsikter borde väl priserna röra sig nedåt eller..?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
De saker du tar upp är ju rimliga bedömningar i en värld före COVID-19, utifrån de bedömningar man gör i en normalt fungerande värld, men det gäller att inte glömma bort att kreditbedömningar i grund och botten baseras på risk, dvs sannolikheten att den som lånar ut får tillbaka sina pengar. Hur påverkas detta av att vi slänger in en global pandemi i ekvationen?

Krasst sett så har väl alla dålig ekonomi om vi får en hyperinflation som grädde på moset....
 

Raderad medlem 51742

Guest
Krasst sett så har väl alla dålig ekonomi om vi får en hyperinflation som grädde på moset....

Exakt och då har vi så stora systemiska problem att vi knappast behöver bekymra oss om någon får lån på nya hojen eller inte.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Undrar när begagnatmarknaden börjar vika här i landet?
Den säsongen borde ju egentligen börja spinna på högvarv nu när våren är på gång. Men blir folk varslade och permiterade med osäkra framtidsutsikter borde väl priserna röra sig nedåt eller..?

Väldigt svårförutsägbart, men kanske är det så att vi kommer se en generell nedgång som slår hårdast på nyförsäljningen. Problemet är väl att vi samtidigt har en kris på tillgångssidan, pga att hojtillverkare får svårt att leverera. Det skulle möjligen kunna leda till att hojtillverkare och återförsäljare snarare slås ut, vilket gör att priserna hålls uppe, givet att det finns en efterfrågan, men om efterfrågan samtidigt kollapsar helt... På begagnatmarknaden gissar jag på en nedgång, om än inte lika kraftig. Skulle tro att de som har uthållighet väljer att behålla sina hojar istället för att köpa ny, medan det förstås också kan bli så att en del tvingas sälja sin hoj utan att köpa ny.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nä, man kan ha andra ställen att använda de pengarna man har så att de växer snabbare än kostnaden för lånet.
Så tänkte folk på 80-talet å så kom de oxå en kris i ekonomin -87..
Låna till investeringar är alltid en risk.. Värdet kan sjunka, men lånet består..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nja du får ju skilja på ekonomi och pengar. Du har väl inte din ekonomi i plånboken? God ekonomi baseras inte på hur många tusenlappar du har i plånboken...

God ekonomi finns det säkert lika många definitioner av som det finns folk med åsikter. Men jag tror att många av oss har ungefär samma grundbild. Inga betalningsanmärkningar, inte mängder med blancolån, tillgång till minst ett par månadslöner på banken, fast anställning och boende, intäkter större än utgifter varje månad, ett månatligt sparande. Alltså - god ekonomi. Inte rik, detta går att klara på en vanlig medellön.

Flera i min bekantskapskrets har alltför mycket krediter, både med och utan säkerhet, men det som oroar mig mest är alla utan säkerhet. Plus billån, plus huslån, plus lån på stuga/mc/båt. De flesta har bra jobb och bra inkomster, men allt köps på kredit. Så trots en deklarerad inkomst på 600000 om året och fin bostad och bil skulle jag vilja hävda att deras ekonomi är rätt kass. Det finns noll i backup - ja förutom ett Amex då.

Till sist kan man ju fundera över hur UC ger sina kreditbedömningar. Varför får en familj med lån på hus och bil, fasta goda inkomster ett bättre kreditscore än vad en ensam ung person i hyresrätt med fast jobb men utan några andra lån får?

Tyvärr bedöms kredit bedömningen efter inkomst... Å de är inte alltid samma sak som god ekonomi..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tyvärr bedöms kredit bedömningen efter inkomst... Å de är inte alltid samma sak som god ekonomi..

Jag vill hävda att det är fel. Mitt sista stycke var retoriskt. Inkomsten styr mest storleken på beloppet du får låna blanco eller mot säkerhet.

Flerfamiljhushåll i villa med stora skulder (mestadels huslån) får generellt högre rating än ett ensamhushåll i hyresrätt med få eller inga skulder. Eller en höginkomsttagare med en betalningsanmärkning på 500 kr kontra en låginkomsttagare utan betalningsanmärkning. Är du gift? Högre rating än om du är singel. Ålder spelar roll, ung eller gammal = lägre rating. Medelålders = högre. Osv osv.


När UC gör en kreditbedömning tar de in många fler faktorer än inkomst.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så tänkte folk på 80-talet å så kom de oxå en kris i ekonomin -87..
Låna till investeringar är alltid en risk.. Värdet kan sjunka, men lånet består..

Det är sant - men historiskt så hämtar sig börsen igen. Man har inte förlorat något om man inte säljer i panik när allt är i botten. Så visst - har man stort behov av pengarna nu, ja då är det surt. Men det är dumt att ha alla sina pengar på börsen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är sant - men historiskt så hämtar sig börsen igen. Man har inte förlorat något om man inte säljer i panik när allt är i botten. Så visst - har man stort behov av pengarna nu, ja då är det surt. Men det är dumt att ha alla sina pengar på börsen.

De är sant att de hämtar sig å säkert även den här gång, men med inga lån så sitter man säkert i båten å behöver inte bekymra sig..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag vill hävda att det är fel. Mitt sista stycke var retoriskt. Inkomsten styr mest storleken på beloppet du får låna blanco eller mot säkerhet.

Flerfamiljhushåll i villa med stora skulder (mestadels huslån) får generellt högre rating än ett ensamhushåll i hyresrätt med få eller inga skulder. Eller en höginkomsttagare med en betalningsanmärkning på 500 kr kontra en låginkomsttagare utan betalningsanmärkning. Är du gift? Högre rating än om du är singel. Ålder spelar roll, ung eller gammal = lägre rating. Medelålders = högre. Osv osv.


När UC gör en kreditbedömning tar de in många fler faktorer än inkomst.

Har av egen erfarenhet klart låg rating, för de senaste 20 åren har inkomsten varit låg... De spelar ingen roll för endå inte intresserad av att låna pengar..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top