Hur klarar sig handlarna i dessa Coronatider tror ni?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag misstänker att affärerna har avstannat rejält precis som för många andra.
Med tanke på att mc-handlarna redan innan verkade ha det hyfsat tufft så undrar man ju lite oroat om samhällshysterin kommer att skörda offer även inom mc-handeln?

Jag hade själv tänkt byta hoj under våren, men nu skjuter jag på det tills man ser åt vilket håll ekonomin går i samhället.
Allt handlar ju om hur långvarigt det hela blir så klart.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det kommer bli tufft. Är redan tufft.

Är nog många som drar ner sina utgifter maximalt nu, innan man vet vart det hela tar vägen, men även i de mest optimistiska scenarierna talar vi förmodligen om att samhällsekonomin tar paus i ett par månader. Det kommer nog många handlare inte att överleva.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Så det vi behöver göra är att springa till våra handlare och shoppa loss, det gäller förövrigt princip hela samhället nu.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tidpunkten är verkligen taskig för mc handlaren. Alla har hela sina lager fulla med nya cyklar nu när säsongen börjar.

Kan tänka mig att det är samma med båt/husvagn försäljning nu
 

Raderad medlem 51742

Guest
Visst behöver vi hjälpa till att hålla igång ekonomin just nu och jag önskar verkligen att våra handlare tar sig igenom detta, men samtidigt är det svårt när man ser till de beslut man själv behöver ta. För min egen del gick jag igår från ett gott läge i mitt eget företag till att alla framtida intäkter plötsligt försvann. Jag har så jag klarar mig ett tag, men nu gäller det att radikalt minska alla kostnader så mycket det går, då det handlar om hur många månader man skall klara sig. Att spendera mer än absolut nödvändigt är helt uteslutet nu när det handlar om den egna överlevnaden på sikt. Det enda som skulle kunna ändra på detta och få mig att spendera är det går att se ett ljus i tunneln. Man behöver kunna bedöma hur lång tid den här skiten skall hålla på.
 
Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag inbillar mig att de flesta fortfarande ser fram emot att köra hoj och liknande framåt sommaren även om vi har ett virus så de kunder som betalar sin hoj kontant finns nog kvar och även de kunder som behöver utrustning, delar och reparationer bord finnas kvar. Men kanske tänker de två gånger och låter bli mindre nödvändiga detaljer.

men kunderna som ska köpa på avbetalning undrar jag hur generös bankerna är med idag. Så omsättningen lär ju minska och därmed slå ut mer än en handlare.

Ser man på husmask.se så verkar folk fortfarande inte låta viruset påverka när dom budar på bostäder så jag tror folk fortfarande blickar mot en framtid efter viruset.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, service och vissa tillbehör lär fortfarande behövas. Och jag tror många ser fram emot en hojsommar nu efter all den här skiten. Bara det inte går så långt som i Italien. Chattade med en kompis igår som bor i norra Italien. Han får inte köra hoj någonstans förutom direkt till och från jobbet. Räknade med att det skulle vara så under ytterligare några månader.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk bara på att se till så ni inte hamnar på sjukhuset i dessa tider. Dels kommer det snart vara ont om sjukvårdsplatser och sen vill man inte komma skadad och försvagad till en plats där det kryllar av virus.

Så kör extra försiktigt den här säsongen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag inbillar mig att de flesta fortfarande ser fram emot att köra hoj och liknande framåt sommaren även om vi har ett virus så de kunder som betalar sin hoj kontant finns nog kvar och även de kunder som behöver utrustning, delar och reparationer bord finnas kvar. Men kanske tänker de två gånger och låter bli mindre nödvändiga detaljer.

men kunderna som ska köpa på avbetalning undrar jag hur generös bankerna är med idag. Så omsättningen lär ju minska och därmed slå ut mer än en handlare.

Ser man på husmask.se så verkar folk fortfarande inte låta viruset påverka när dom budar på bostäder så jag tror folk fortfarande blickar mot en framtid efter viruset.

Lån med MC:n som säkerhet är nog inga större problem idag heller. De flesta MC-lån är ju inte på så mycket pengar heller, det är inte alla som köper en fullsmetad GSA eller en HD CVO.

Det är samma krav som innan, fast jobb, inga betalningsanmärkningar. Banken sitter tryggt med din nya hoj som säkerhet. Visst, har man tusen krediter och låg inkomst får man säkert nej. Men det fick man innan Corona också.

Faran för handlarna är väl att många säkert håller i slantarna oavsett lån eller ej just nu.

Själv ska jag boka service i maj till min hoj, så får handlaren in några spänn på mig åtminstone!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om jag vore kreditgivare skulle jag inte ge konsumtionslån idag med hojen som säkerhet. Den är värd noll när marknaden är död.


Buy quality, cry once
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om jag vore kreditgivare skulle jag inte ge konsumtionslån idag med hojen som säkerhet. Den är värd noll när marknaden är död.


Buy quality, cry once

Noll är den ju inte värd oavsett, och hur som helst så är marknaden inte död än. Det lär vara några veckors panik, sen kommer vi börja hitta sätt att få samhället att fungera så normalt som möjligt under omständigheterna. Finns inget alternativ helt enkelt.

Nu ska jag själv ut och köra hoj!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Om jag vore kreditgivare skulle jag inte ge konsumtionslån idag med hojen som säkerhet. Den är värd noll när marknaden är död.


Buy quality, cry once

Det där stämmer inte. Precis som att hus, bilar och allt annat inte är värt noll kronor vid en sådan här kris. Visst, om 70% av befolkningen dör eller vi får fullskaligt kärnvapenkrig - då kan det blir så. Men där är vi långt ifrån än.

De flesta som köper ny hoj (med eller utan lån) är folk med god inkomst, har för mig SMC hade någon statistik för några år sedan att medelinkomsten var 400000 kr för medlemmar. Så en gissning är att många som köper hoj klarar att ekonomin i samhället är skral några månader.

Ett MC-lån kräver kontantinsats, den är till för att ta död på första värdeminskningen så att hojens värde är minst återstående skuld även månaden efter köp.

Det verkar emellanåt finnas någon sorts idé på Sporthoj att de som köper MC på lån är fattiga och borde spara ihop till sin MC istället. Jag hävdar tvärtom. Sälja av investerade pengar istället för att använda en i princip gratis kredit som jag får ränteavdrag för är dyrare. Tyvärr är det smart att låna till just en MC. Detta vet bankerna också - de som tar lån på sin MC har ofta god ekonomi och har inga problem att betala en tusenlapp eller två i månaden i ränta och amortering.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
För den butiken jag köpte min Ktm 790 verkar det gå bra för iaf, senaste månaderna har dom sålt nästan 80st hojar och 10 st levererade i veckoslutet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag säger bara att globala ekonomin nästan har slagit helt stopp. Den sanning som gällde förra veckan gäller inte längre.

Någon som tror att det inte kommer att få konsekvenser för hojmarknaden?
Bankerna håller redan på att dra i handbromsen.


Buy quality, cry once
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det är ju sjukt många som permiteras och varslas just nu, och dom lär knappast lägga pengarna på sin MC iaf.
Sen verkar rätt många välja att hålla sig hemma vilket också påverkar det hela.
Rätt många som lär ha förlorat stora belopp på börsen nu.


Och även för egen del som jobbar inom läkemedelsindustrin och inte är orolig för att bli utan jobb så håller jag i stålarna nu pga den ekonomiska osäkerheten i samhället i stort.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tror och hoppas också att när den initiala chocken släpper och vi betraktar Corona som ytterligare en fara i samhället så kommer vi hitta en väg som är acceptabel.

Det är inte digerdöden vi har att göra med men nog så farlig för vissa grupper.

För vissa av mina kunder har det blivit tvärstopp och varslen haglar tätt. Det går inte att hålla på pengarna i kris.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Mja, jag ska i alla fall försöka lämna mitt lilla bidrag i vår. Om det sedan blir en liten Honda Super Cub eller en spretny CB1000R lämnar jag vidöppet. Det ändrar förstås ändå ingenting. Man får bara hoppas att de bra mc-handlarna och verkstäderna ska överleva även denna monumentala kris. Att den underbara, smidiga, behändiga och solitära mc:n själv gör det, är jag så säker att det gränsar till dårskap av historiska dårars episka mått...
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tog upp detta med min lokala handlare i dag. De sa, att hittills, har de om något sett en viss uppgång. Deras förklaring var att många får tummen ur i dessa tider och ser fördelarna, med en mer "isolerad" semester/fritidsnöje. Återstår att se hur länge den trenden håller i sig.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det där stämmer inte. Precis som att hus, bilar och allt annat inte är värt noll kronor vid en sådan här kris. Visst, om 70% av befolkningen dör eller vi får fullskaligt kärnvapenkrig - då kan det blir så. Men där är vi långt ifrån än.

De flesta som köper ny hoj (med eller utan lån) är folk med god inkomst, har för mig SMC hade någon statistik för några år sedan att medelinkomsten var 400000 kr för medlemmar. Så en gissning är att många som köper hoj klarar att ekonomin i samhället är skral några månader.

Ett MC-lån kräver kontantinsats, den är till för att ta död på första värdeminskningen så att hojens värde är minst återstående skuld även månaden efter köp.

Det verkar emellanåt finnas någon sorts idé på Sporthoj att de som köper MC på lån är fattiga och borde spara ihop till sin MC istället. Jag hävdar tvärtom. Sälja av investerade pengar istället för att använda en i princip gratis kredit som jag får ränteavdrag för är dyrare. Tyvärr är det smart att låna till just en MC. Detta vet bankerna också - de som tar lån på sin MC har ofta god ekonomi och har inga problem att betala en tusenlapp eller två i månaden i ränta och amortering.

Lånar man så har man inte pengarna... Även om man gjort investeringar som man inte vill sälja av, saknas pengarna till hojen ändå..
Var går gränsen för god ekonomi då?? Är inte de när man inte behöver låna för att köpa de man vill ha...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där stämmer inte. Precis som att hus, bilar och allt annat inte är värt noll kronor vid en sådan här kris. Visst, om 70% av befolkningen dör eller vi får fullskaligt kärnvapenkrig - då kan det blir så. Men där är vi långt ifrån än.

När folk förlorar jobbet och måste avyttra hojar en masse, samtidigt som bankerna får igen en massa hoj som ska ut på marknaden igen, samtidigt som marknaden översvämmas av prisdumpade hojar, samtidigt som folk inte har jobb och pengar...

Det blir fort ett självspelande piano av det hela, det behövs inte stor buckla i en bubbla för att den ska kolapsa
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top