Bromsslang Race eller Orginal?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Hej

Jag ska köpa bromsslangar till BMW S1000RR 2011 (https://se.helperformance.com/bmw-s1000rr-2010-2014) och har frågor om valmöjligheterna.
Det står på flera ställen att "Full lenght race" alternativet är bäst (se bild nedan) men så ser inte min hoj ut original.

Blir det problem med dragningen och att man måste "styra" upp slangarna på andra ställen då de troligen inte tar exakt samma väg ner till oket längre?
På vissa ställen står det något om att slangar är anpassade för ABS bromsar, jag ser inget sådant om de jag ska köpa men förutsätter att om de passar till min hoj så är det ok att ha kvar ABS.

Anledningen till att jag hellre vill ha race än original är att på min hoj så sitter förgreningen för bromsslangarna fast precis under styrkronan så att använda ett depåstöd som lyfter under kronan fungerar dåligt.

bromsslang.PNG
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kruxet med att köpa färdigt paket är att
1) man förutsätter att hojen är original för övrigt. Har du tex tryckt ner gaffelrören 2cm i styrkronorna så är det inte säkert slangen räcker.
2) både jag och en kompis som köpt race har fått problem
Kompisen med att slangarna dragna från oken bakom gaffelrörenupp till och framför styrkronorna, slangen skavde hål på kylaren.
För egen del var därför klart att slangen skulle gå från bromsoken på utsidan av och framför gaffelrören på väg upp mot gaffelkronornas framsida. Hur det gick ? Eftersom jag har gaffelrören nertrycka ca 15mm i gaffelkronorna så räckte inte slangen till vänster bromsok till. Dragen från bromsoket bakom gaffelröret upp till bromshandtaget. En annan sak att med tuta (jag kör ju på gatan) överhängande risk slang kunde fastna i tutan framför kylaren.

Så slangen till vänster bromsok visade sig passa bra till höger bromsok dragen från bromsoket utanför och framför gaffelröret.
Ny slang i lagom längd till höger bromsok för dragning utanför och framför gaffelröret, ja det blev en slang beställd i "rätt" längd för min GSX1300R från S-Racing.
Men det ska visst gå få bromslang i önskad längd från Hydroscand ?
I varje fall från någon / några(?) filialer.

Det finns också lösningar som gör att man slipper lyfta under gaffelkronan för få upp framhjulet.
Jag använder AbbaStand med Frontlift i garaget
(på bana tar enligt min uppfattning Abba stand för lång tid att använda mellan passen)
och på bana har jag sett en förare
som kopplade in en lift i hålet i svingaxeln på vänster sida och något fäste högre upp på ramen över svingaxeln och ett rejält tag i en hävarm så var båda hjulen i luften.

https://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=superbike-stand&pid=1
https://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=front-lift-arm&pid=42
https://www.svracingparts.com/store/Motorcycle-Stands-c8452303

https://www.youtube.com/watch?v=ownJfJYoAl8
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tack för snabbt svar.
Det låter som om det är bättre att köpa originaldragningen isåfall.

Jag har använt depåstödet som lyfter under gaffelbenet i fram tidigare då jag tagit av framhjulet men tycker den pressar gaffelbenen lite ur läge så det blir bökigt att få dit hjulaxeln igen när framhjulet ska på.

Får fundera på vilket depåstöd som är värt att köpa.
Med tanke på att hojen står utan bägge hjulen när jag byter däck så lutar det nog åt typen Svracingparts hellyft.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har också själv börjat fundera på Svracingparts hellyft. Eller finns det flera sådan vänstersidalyftar från olika tillverkare ?
Såg typen i varje fall på Gälleråsen i Augusti 2019. Ägaren hade en ZX-10R lackad i svart och guld. Körde i SMC-sport.

För egen del är kruxet att garagegolvet lutar så mycket så 1a steget blir att fylla på med betong.
Så hojen inte rullar ner mot väggen där det förr låg en golvbrunn, redan igenfylld med betong.
Idag klarar jag använda vanligt depåstöd bak och Abbastand genom att lägga en 20mm tjock planka under stödet på höger sida.

20200328. Lite fix av tyckfel.
 
Last edited:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Jag har också själv börjat fundera på Svracingparts hellyft. Eller finns det flera sådan vänstersidalyftar från olika tillverkare ?
Såg typen i varje fall på Gälleråsen i Augusti 2019. Ägaren hade en ZX-10R målad i svart och guld. Körde i SMC-sport.

För egen del är kruxet att garagegolvet lutar så mycket så 1a steget blir att fylla på med betong.
Så hojen inte rullar ner mot väggen där det förr låg en golvbrunn, redan igenfylld med betong.
Idag klarar jag använda vanligt depåstöd bak och Abbastand genom att lägga en 20mm tjock planka under stödet på höger sida.

Kan vara min du såg (men kalla inte den målad), mitt garagegolv lutar också men inte lika mycket som ditt verkar göra. Det är låsning på hjulen så det är inge risk att den rullar iväg.

På min har jag 2 separata till oken bromsslangar från S-racing, fungerar enkelt att mäta och beställa därifrån.

Kolfiber.jpg
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Kan vara min du såg (men kalla inte den målad), mitt garagegolv lutar också men inte lika mycket som ditt verkar göra. Det är låsning på hjulen så det är inge risk att den rullar iväg.

På min har jag 2 separata till oken bromsslangar från S-racing, fungerar enkelt att mäta och beställa därifrån.

View attachment 453093
Mätte du och drog slangen precis som bilden för Race dvs båda slangarna följer "sitt" eget gaffelben ner till oket?
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Det där ser ju ut att vara en som man fäster under styrkronan fast med en slangklämma.

Man drar den som en enkel bromsslang och mäter så att delningen hamnar strax över framskärmen och drar den ena slangen rakt ner och den andra över skärmen till andra oket.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Den ena går ju rakt ner och den till vänster sida drog jag fast i nedre gaffelkronan och sedan längs gaffelbenet ner. Mätningen gjorde jag med ett snöre som jag drog den önskade dragningen, längden blev perfekt.

Det viktiga är oavsett dragning är att du fäster slangarna så att de inte kan skava mot något. Jag tycker att den enklaste varianten för att bromsslangen inte ska ligga och skava är att använda buntband och sätta en kort bit slang mellan bromsslang och den del som man fäster i. Kontrollera med fullt styrutslag åt båda hållen och med fjädringen fullt utdragen och i botten.

bromsslang.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan vara min du såg (men kalla inte den målad), mitt garagegolv lutar också men inte lika mycket som ditt verkar göra. Det är låsning på hjulen så det är inge risk att den rullar iväg.

På min har jag 2 separata till oken bromsslangar från S-racing, fungerar enkelt att mäta och beställa därifrån.

View attachment 453093

Åtgärdat tyckfelet, hoppas lackad blev rätt.
Vilket fabrikat är det på din sidolyft ?
Och förresten vad är det för gaffel du bytt till ?
 
Last edited:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Köpt lyften från http://axxon.se/mcdelar/depastod.html

Framgaffeln är Öhlins för Zx10r 2011-2015, men den passar förutom att jag fick byta till bromsok med bultavstånd 108 mm som det är på 2011-2015 (2016- har 100 mm)

Lackad är inte heller rätt, allt är kolfiber ????
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpt lyften från http://axxon.se/mcdelar/depastod.html

Framgaffeln är Öhlins för Zx10r 2011-2015, men den passar förutom att jag fick byta till bromsok med bultavstånd 108 mm som det är på 2011-2015 (2016- har 100 mm)

Lackad är inte heller rätt, allt är kolfiber ????

Mitt fel jag trodde man lade en genomskinlig klarlack / skyddlack utanpå polyestern / epoxin
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Den ena går ju rakt ner och den till vänster sida drog jag fast i nedre gaffelkronan och sedan längs gaffelbenet ner. Mätningen gjorde jag med ett snöre som jag drog den önskade dragningen, längden blev perfekt.

Det viktiga är oavsett dragning är att du fäster slangarna så att de inte kan skava mot något. Jag tycker att den enklaste varianten för att bromsslangen inte ska ligga och skava är att använda buntband och sätta en kort bit slang mellan bromsslang och den del som man fäster i. Kontrollera med fullt styrutslag åt båda hållen och med fjädringen fullt utdragen och i botten.

View attachment 453149

Skulle helst vilja göra som du gjort men tror jag avstår. Risken för att man glömmer någon viktig info om vinkling på banjo eller annat väsentligt känns överhängande om man som jag har tummen mitt i handen.

Men jag vill återvända till frågan om ABS.
På HEL:s sida finns det 2 alternativ och det enda svar jag fick när jag maila och frågade dem var att den ena slangen är till för om man har ABS och den andra är det inte.
Vad är det med ABS som gör att det är skillnad på slangarna?
Är det att den ska tåla "pulserna" från ABS bättre eller????

https://www.helperformance.com/bmw-s1000rr-2010-2015
https://www.helperformance.com/bmw-s1000rr-abs-2010-2013

Edit: Nu förstår jag....
https://www.youtube.com/watch?v=ZQK3A3vik8o
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top