REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    RR Hangaround R1 wannabes avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
    Inlägg
    1 555

    Bromsslang Race eller Orginal?

    Hej

    Jag ska köpa bromsslangar till BMW S1000RR 2011 (https://se.helperformance.com/bmw-s1000rr-2010-2014) och har frågor om valmöjligheterna.
    Det står på flera ställen att "Full lenght race" alternativet är bäst (se bild nedan) men så ser inte min hoj ut original.

    Blir det problem med dragningen och att man måste "styra" upp slangarna på andra ställen då de troligen inte tar exakt samma väg ner till oket längre?
    På vissa ställen står det något om att slangar är anpassade för ABS bromsar, jag ser inget sådant om de jag ska köpa men förutsätter att om de passar till min hoj så är det ok att ha kvar ABS.

    Anledningen till att jag hellre vill ha race än original är att på min hoj så sitter förgreningen för bromsslangarna fast precis under styrkronan så att använda ett depåstöd som lyfter under kronan fungerar dåligt.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bromsslang.PNG
Visningar:	95
Storlek:	181,6 KB
Id:	453031
    Crewchief Y61

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 803
    Kruxet med att köpa färdigt paket är att
    1) man förutsätter att hojen är original för övrigt. Har du tex tryckt ner gaffelrören 2cm i styrkronorna så är det inte säkert slangen räcker.
    2) både jag och en kompis som köpt race har fått problem
    Kompisen med att slangarna dragna från oken bakom gaffelrörenupp till och framför styrkronorna, slangen skavde hål på kylaren.
    För egen del var därför klart att slangen skulle gå från bromsoken på utsidan av och framför gaffelrören på väg upp mot gaffelkronornas framsida. Hur det gick ? Eftersom jag har gaffelrören nertrycka ca 15mm i gaffelkronorna så räckte inte slangen till vänster bromsok till. Dragen från bromsoket bakom gaffelröret upp till bromshandtaget. En annan sak att med tuta (jag kör ju på gatan) överhängande risk slang kunde fastna i tutan framför kylaren.

    Så slangen till vänster bromsok visade sig passa bra till höger bromsok dragen från bromsoket utanför och framför gaffelröret.
    Ny slang i lagom längd till höger bromsok för dragning utanför och framför gaffelröret, ja det blev en slang beställd i "rätt" längd för min GSX1300R från S-Racing.
    Men det ska visst gå få bromslang i önskad längd från Hydroscand ?
    I varje fall från någon / några(?) filialer.

    Det finns också lösningar som gör att man slipper lyfta under gaffelkronan för få upp framhjulet.
    Jag använder AbbaStand med Frontlift i garaget
    (på bana tar enligt min uppfattning Abba stand för lång tid att använda mellan passen)
    och på bana har jag sett en förare
    som kopplade in en lift i hålet i svingaxeln på vänster sida och något fäste högre upp på ramen över svingaxeln och ett rejält tag i en hävarm så var båda hjulen i luften.

    https://abbastands.co.uk/product-det...ke-stand&pid=1
    https://abbastands.co.uk/product-det...ift-arm&pid=42
    https://www.svracingparts.com/store/...tands-c8452303

    Senast redigerat av Comeback den 2020-03-20 klockan 19:12.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  3. #3
    RR Hangaround R1 wannabes avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
    Inlägg
    1 555
    Tack för snabbt svar.
    Det låter som om det är bättre att köpa originaldragningen isåfall.

    Jag har använt depåstödet som lyfter under gaffelbenet i fram tidigare då jag tagit av framhjulet men tycker den pressar gaffelbenen lite ur läge så det blir bökigt att få dit hjulaxeln igen när framhjulet ska på.

    Får fundera på vilket depåstöd som är värt att köpa.
    Med tanke på att hojen står utan bägge hjulen när jag byter däck så lutar det nog åt typen Svracingparts hellyft.
    Crewchief Y61

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 803
    Jag har också själv börjat fundera på Svracingparts hellyft. Eller finns det flera sådan vänstersidalyftar från olika tillverkare ?
    Såg typen i varje fall på Gälleråsen i Augusti 2019. Ägaren hade en ZX-10R lackad i svart och guld. Körde i SMC-sport.

    För egen del är kruxet att garagegolvet lutar så mycket så 1a steget blir att fylla på med betong.
    Så hojen inte rullar ner mot väggen där det förr låg en golvbrunn, redan igenfylld med betong.
    Idag klarar jag använda vanligt depåstöd bak och Abbastand genom att lägga en 20mm tjock planka under stödet på höger sida.

    20200328. Lite fix av tyckfel.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-03-28 klockan 06:02.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  5. #5
    RR Hangaround R1 wannabes avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
    Inlägg
    1 555
    Tror det blir denna:
    https://www.motea.com/de/zentralstan...r-evo-957926-0

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    Crewchief Y61

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
    Inlägg
    221
    Eller så skaffar du en sån här slang.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	GP-LINE-.jpg
Visningar:	31
Storlek:	1,95 MB
Id:	453092
    Köpes:

    Generatorkåpa Suzuki GSX-R 600/750 96-00

    Kylare Suzuki GSX-R 750 96-00

    Bolt-on Suzuki GSX-R 600/750 96-00 (3 bultar)

  7. #7
    Fanatisk GDS Juh@s avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    ZX10R-2011
    Inlägg
    437
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Jag har också själv börjat fundera på Svracingparts hellyft. Eller finns det flera sådan vänstersidalyftar från olika tillverkare ?
    Såg typen i varje fall på Gälleråsen i Augusti 2019. Ägaren hade en ZX-10R målad i svart och guld. Körde i SMC-sport.

    För egen del är kruxet att garagegolvet lutar så mycket så 1a steget blir att fylla på med betong.
    Så hojen inte rullar ner mot väggen där det förr låg en golvbrunn, redan igenfylld med betong.
    Idag klarar jag använda vanligt depåstöd bak och Abbastand genom att lägga en 20mm tjock planka under stödet på höger sida.
    Kan vara min du såg (men kalla inte den målad), mitt garagegolv lutar också men inte lika mycket som ditt verkar göra. Det är låsning på hjulen så det är inge risk att den rullar iväg.

    På min har jag 2 separata till oken bromsslangar från S-racing, fungerar enkelt att mäta och beställa därifrån.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Kolfiber.jpg
Visningar:	59
Storlek:	1,01 MB
Id:	453093
    Memento vivere

  8. #8
    RR Hangaround R1 wannabes avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
    Inlägg
    1 555
    Citat Ursprungligen postat av Julius Visa inlägg
    Eller så skaffar du en sån här slang.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	GP-LINE-.jpg
Visningar:	31
Storlek:	1,95 MB
Id:	453092
    Det där ser ju ut att vara en som man fäster under styrkronan fast med en slangklämma.
    Crewchief Y61

  9. #9
    RR Hangaround R1 wannabes avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
    Inlägg
    1 555
    Citat Ursprungligen postat av Juh@ Visa inlägg
    Kan vara min du såg (men kalla inte den målad), mitt garagegolv lutar också men inte lika mycket som ditt verkar göra. Det är låsning på hjulen så det är inge risk att den rullar iväg.

    På min har jag 2 separata till oken bromsslangar från S-racing, fungerar enkelt att mäta och beställa därifrån.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Kolfiber.jpg
Visningar:	59
Storlek:	1,01 MB
Id:	453093
    Mätte du och drog slangen precis som bilden för Race dvs båda slangarna följer "sitt" eget gaffelben ner till oket?
    Crewchief Y61

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av R1 wannabe Visa inlägg
    Det där ser ju ut att vara en som man fäster under styrkronan fast med en slangklämma.
    Man drar den som en enkel bromsslang och mäter så att delningen hamnar strax över framskärmen och drar den ena slangen rakt ner och den andra över skärmen till andra oket.
    Köpes:

    Generatorkåpa Suzuki GSX-R 600/750 96-00

    Kylare Suzuki GSX-R 750 96-00

    Bolt-on Suzuki GSX-R 600/750 96-00 (3 bultar)

  11. #11
    Fanatisk GDS Juh@s avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    ZX10R-2011
    Inlägg
    437
    Den ena går ju rakt ner och den till vänster sida drog jag fast i nedre gaffelkronan och sedan längs gaffelbenet ner. Mätningen gjorde jag med ett snöre som jag drog den önskade dragningen, längden blev perfekt.

    Det viktiga är oavsett dragning är att du fäster slangarna så att de inte kan skava mot något. Jag tycker att den enklaste varianten för att bromsslangen inte ska ligga och skava är att använda buntband och sätta en kort bit slang mellan bromsslang och den del som man fäster i. Kontrollera med fullt styrutslag åt båda hållen och med fjädringen fullt utdragen och i botten.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bromsslang.jpg
Visningar:	15
Storlek:	295,0 KB
Id:	453149
    Memento vivere

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 803
    Citat Ursprungligen postat av Juh@ Visa inlägg
    Kan vara min du såg (men kalla inte den målad), mitt garagegolv lutar också men inte lika mycket som ditt verkar göra. Det är låsning på hjulen så det är inge risk att den rullar iväg.

    På min har jag 2 separata till oken bromsslangar från S-racing, fungerar enkelt att mäta och beställa därifrån.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Kolfiber.jpg
Visningar:	59
Storlek:	1,01 MB
Id:	453093
    Åtgärdat tyckfelet, hoppas lackad blev rätt.
    Vilket fabrikat är det på din sidolyft ?
    Och förresten vad är det för gaffel du bytt till ?
    Senast redigerat av Comeback den 2020-03-28 klockan 09:30.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  13. #13
    Långsammare J-marks avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    På jobbet
    Hoj
    Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
    Inlägg
    311
    Jag har ett sånt här http://xtcommerce.motorradteile-burs...entralstaender
    Mycket nöjd. Köpte det till en Hayabusa och har sedan köpt till nya fästanordningar när jag bytt hoj.
    There are only three sports:
    Bullfighting, motor racing & mountaineering.
    All the rest are merly games.

    -- Ernest Hemingway

  14. #14
    Fanatisk GDS Juh@s avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    ZX10R-2011
    Inlägg
    437
    Köpt lyften från http://axxon.se/mcdelar/depastod.html

    Framgaffeln är Öhlins för Zx10r 2011-2015, men den passar förutom att jag fick byta till bromsok med bultavstånd 108 mm som det är på 2011-2015 (2016- har 100 mm)

    Lackad är inte heller rätt, allt är kolfiber ????

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 803
    Citat Ursprungligen postat av Juh@ Visa inlägg
    Köpt lyften från http://axxon.se/mcdelar/depastod.html

    Framgaffeln är Öhlins för Zx10r 2011-2015, men den passar förutom att jag fick byta till bromsok med bultavstånd 108 mm som det är på 2011-2015 (2016- har 100 mm)

    Lackad är inte heller rätt, allt är kolfiber ????
    Mitt fel jag trodde man lade en genomskinlig klarlack / skyddlack utanpå polyestern / epoxin
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  16. #16
    Fanatisk GDS Juh@s avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    ZX10R-2011
    Inlägg
    437
    Kan inte påstå att jag tagit illa upp

  17. #17
    RR Hangaround R1 wannabes avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
    Inlägg
    1 555
    Köpte nednastående den 23 och fick hem den i fredags.
    Efter lite justerande av plattan så funkar den riktigt bra.
    Funkar bra om man fäller upp stödet och lutar hojen lite mot kroppen.
    Hjulen funkade bra även på lite dåligt jämnad asfalt.

    https://www.motea.com/de/zentralstan...r-evo-957926-0
    Crewchief Y61

  18. #18
    RR Hangaround R1 wannabes avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
    Inlägg
    1 555
    Citat Ursprungligen postat av Juh@ Visa inlägg
    Den ena går ju rakt ner och den till vänster sida drog jag fast i nedre gaffelkronan och sedan längs gaffelbenet ner. Mätningen gjorde jag med ett snöre som jag drog den önskade dragningen, längden blev perfekt.

    Det viktiga är oavsett dragning är att du fäster slangarna så att de inte kan skava mot något. Jag tycker att den enklaste varianten för att bromsslangen inte ska ligga och skava är att använda buntband och sätta en kort bit slang mellan bromsslang och den del som man fäster i. Kontrollera med fullt styrutslag åt båda hållen och med fjädringen fullt utdragen och i botten.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bromsslang.jpg
Visningar:	15
Storlek:	295,0 KB
Id:	453149
    Skulle helst vilja göra som du gjort men tror jag avstår. Risken för att man glömmer någon viktig info om vinkling på banjo eller annat väsentligt känns överhängande om man som jag har tummen mitt i handen.

    Men jag vill återvända till frågan om ABS.
    På HEL:s sida finns det 2 alternativ och det enda svar jag fick när jag maila och frågade dem var att den ena slangen är till för om man har ABS och den andra är det inte.
    Vad är det med ABS som gör att det är skillnad på slangarna?
    Är det att den ska tåla "pulserna" från ABS bättre eller????

    https://www.helperformance.com/bmw-s1000rr-2010-2015
    https://www.helperformance.com/bmw-s...-abs-2010-2013

    Edit: Nu förstår jag....
    Senast redigerat av R1 wannabe den 2020-03-30 klockan 14:37.
    Crewchief Y61

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vi är i alla fall bättre genuscertifierade än finnarna.

Two stroke man
Vill du annonsera ovan? Klicka här