Hästkrafter vs toppfart

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Med tanke på de extrema prestanda som motorcyklar idag besitter, kollade jag lite på hur utvecklingen sett ut för standardproducerade hojar över tid. Mest slående är hur antalet hk i relation till topphastigheten ser ut.

På 50-talet nådde BSA Gold Star 180 km/h med enbart 42 hk. Inte illa.

Sen gjorde Laverda Jota sådär 235 km/h med 90 hk i slutet på 70-talet, medan Honda VF1000R behövde 122 hk för att nå 240 km/h 1984.

BMW S1000RR (2009) behöver ca 200 hk för att nå 303 km/h, medan Kawasaki ZX-14 (2006) når ungefär samma hastighet med enbart 163 hk.

Panigale R 1198 har 202 hk och når 325 km/h.
Ninja H2 998 har 200 hk och når 337 km/h.

Ja, jag har jobbat ikapp här så jag ägnar någon minut åt sånt här med kaffemuggen inom räckhåll :rolleyes:
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Aerodynamiken på både hojar och förare har ju tagit ganska rejäla kliv sen 50-talet, och det behövs ju 4 gånger mer effekt för att dubbla hastigheten, vid samma motstånd.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min sura gamla bandit hänger iaf lätt på en BSR'ad v70, 250 räcker för mig - kanske även i år också - om man får leva. Min aerodynamik suger våldsamt.

Hemma & fjärrar Enics Slovakien åt AC i Sickla - men ingen java, däremot "NY SNABBARE VPN" (sura 60/20 Mbit/s på min egna 500/500 lina). Så blire när företag köper tjänster av Tele2 och AWS.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min sura gamla bandit hänger iaf lätt på en BSR'ad v70, 250 räcker för mig - kanske även i år också - om man får leva. Min aerodynamik suger våldsamt.

Hemma & fjärrar Enics Slovakien åt AC i Sickla - men ingen java, däremot "NY SNABBARE VPN" (sura 60/20 Mbit/s på min egna 500/500 lina). Så blire när företag köper tjänster av Tele2 och AWS.
Du kanske skulle sälja in ett förgasarmodem åt dom? :rofl
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Som vanligt ska man ta effektsiffror med en stor nypa salt.
Historielektion:
Vincent Black Shadow hade 55 hästar och garanterades 200+.
Men det var när fabriken fått låna en bromsbänk av Air Ministry, för utvecklingen av en motor till en radiostyrd drönare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har inte tittat på topphastigheten på 50cc/125cc/250cc hojar med flera cylindrar och 18 växlar

Det om något är imponerande. vad som är ännu mer imponerande är att man vågar köra så fort på dom spinkiga hjulen :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla på sporthoj vet ju att det är skillnad på förgasrhästar och insprutningshästar... .:lol:tungan

Jag är gammal nog att minnas USA bils trimmare som absolut hävdade att skulle man ha mycket hästkrafter så var det bara förgasare som gällde, insprutningar var bara till för att möta avgasregler.

"Tro mig, vi kommer aldrig att se en tävlingsbil med insprutning"

IOFS så sa samma snubbe att "Turbo fungerar bara på i grunden klena motorer, på riktiga motorer över 300hk begränsar dom bara avgasflödet"
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har för mig att jag hade en uppgift att skriva ett program om detta på gymnasiet.
Man skulle kunna mata in div parametrar (rullmotstånd, luftmotstånd, hästar, lufttryck, temperatur osv osv) sedan fick vi en formell att krunsha datat i och ut poppade en topphastighet.

Ju högre hastighet ju större påverkat hade aerodynamiken.

Alatalo har säkert en formell som är 1000ggr komplexare och 10000ggr mer korrekt. :D

Vore intressant att veta skillnaden i luftmotståndskoefficienten på en Blackbird, Busa, F4'a, R1000, Panigale osv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har för mig att jag hade en uppgift att skriva ett program om detta på gymnasiet.
Man skulle kunna mata in div parametrar (rullmotstånd, luftmotstånd, hästar, lufttryck, temperatur osv osv) sedan fick vi en formell att krunsha datat i och ut poppade en topphastighet.

Ju högre hastighet ju större påverkat hade aerodynamiken.

Alatalo har säkert en formell som är 1000ggr komplexare och 10000ggr mer korrekt. :D

Vore intressant att veta skillnaden i luftmotståndskoefficienten på en Blackbird, Busa, F4'a, R1000, Panigale osv.

Luftmotstånd på en motorcykel är så mycket mer komplext än så.

Mäter man motorcykel utan förare så får man ett värde, sätter man Rossi på får man ett annat, sätter man mig på får man ett tredje. (jag vill inte skryta, men jag har bättre värde som luftbroms än Rossi)

Den motorcykel som ser bäst ut utan förare kan bli sämst när man sätter på en förare.
En motorcykel som inte ser bra ut utan förare kan påverkas mindre av att sätta en stor klump på.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gissningsvis har hojarna som mätts upp fått sina resultat under liknande förutsättningar, eftersom uppgifterna inte kommer enbart från tillverkarna själva, utan främst etablerade motorcykeltidningar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Som vanligt ska man ta effektsiffror med en stor nypa salt.
Historielektion:
Vincent Black Shadow hade 55 hästar och garanterades 200+.
Men det var när fabriken fått låna en bromsbänk av Air Ministry, för utvecklingen av en motor till en radiostyrd drönare.

Men ibland är den nypan ganska liten. Det fanns ingenting ens i närheten av en tusenkubiks Vincent på 50-talet. BHP-hästar är också mer än DIN-hästar även om tyskarna är duktiga...


Rollie_Free,_record_run.jpg
On the morning of September 13, 1948, Free raised the American motorcycle speed record by riding the very first Vincent HRD (it is debated as to whether it was a Black Lightning or Black Shadow), owned by the California sportsman John Edgar and sponsored by Mobil Oil, to a speed of 150.313 mph (241.905 km/h).
https://en.wikipedia.org/wiki/Rollie_Free
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Luftmotstånd på en motorcykel är så mycket mer komplext än så.

Mäter man motorcykel utan förare så får man ett värde, sätter man Rossi på får man ett annat, sätter man mig på får man ett tredje. (jag vill inte skryta, men jag har bättre värde som luftbroms än Rossi)

Den motorcykel som ser bäst ut utan förare kan bli sämst när man sätter på en förare.
En motorcykel som inte ser bra ut utan förare kan påverkas mindre av att sätta en stor klump på.

Så är det förstås. :tummenupp
Så det värde jag var ute efter var på bara hojen.
Och tar man just MotoGP vore det kul att veta vad varje ekipage har för värde.
Det är gör kanske inte någon jätteskillnad men uppåt 350km/h+ borde göra någon km eller två.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
- Skönt att se att man redan då insåg vikten av bra skyddsbeklädnad i 240 km/h. Det är väl kevlarbadbyxor?


Banlon! :tummenupp

En tid då säkerheten såg annorlunda ut... Men Roland slog rekord utan att vurpa! :tungan

När Guy Martin slog rekord med en cykelbil hade han betydligt högre säkerhet. :) Vilket var bra när han välte... :tungan
Guy vet också hur det känns att vurpa i 240+ :)

100mph med trampcykel...

https://www.youtube.com/watch?v=byZTGiWQzd8
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så är det förstås. :tummenupp
Så det värde jag var ute efter var på bara hojen.
Och tar man just MotoGP vore det kul att veta vad varje ekipage har för värde.
Det är gör kanske inte någon jätteskillnad men uppåt 350km/h+ borde göra någon km eller två.

Det går att bygga en jävligt slank hoj utan förare, men då har föraren inget vindskydd sen och luftmotståndet blir katastrofalt dåligt, man måste nog mäta med en standard docka på hojen för att siffrorna ska betyda något.

Även då kan ju en hoj vara bra med en långsmal förare och dålig med en kort-tjockis, eller tvärtom
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
För 13-14år sedan då man var ung (yngre) och utan konsekvenstänk så hade jag en -98 GSXr 750 med MX express turbokit på, bromsad till 245hk på bakhjulet, så kanske runt 255hk i motorn , den orkade med 316km/h på GPSn, sen vågade jag inte hålla längre, började att fladdra bra i hjälmen och visiret.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den där senaste Köningsvoneggsbilen, som skulle va den sista med målet att steka 330... .. ., räkna Engineering Explained ut en topphastighet på 533km/h om jag minns rätt. Detta innebar en o annan uppskattad parameter men kontentan var att tillverkarens egna beräkning blev 532km/h eller så var det vice versa. Han sa själv att man fick tro vad man ville om han räknat efter vetskap om deras beräkning, dom uppskattade siffrorna vidhöll han dock använda sig oavsett övrig input som jag förstod det.

Vad jag vet har dom inte testat plattan i mattan som förmodligen inte finns, ännu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har för mig att jag hade en uppgift att skriva ett program om detta på gymnasiet.
Man skulle kunna mata in div parametrar (rullmotstånd, luftmotstånd, hästar, lufttryck, temperatur osv osv) sedan fick vi en formell att krunsha datat i och ut poppade en topphastighet.

Ju högre hastighet ju större påverkat hade aerodynamiken.

Alatalo har säkert en formell som är 1000ggr komplexare och 10000ggr mer korrekt. :D

Vore intressant att veta skillnaden i luftmotståndskoefficienten på en Blackbird, Busa, F4'a, R1000, Panigale osv.

Inte så väldigt komplex formel, jag och andra har lagt upp den här på sporthoj många gånger. Googla så hittar du nog den. Skriver jag den ur minnet blir den säkert fel någonstans.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Caracciola reached a speed of 397 km/h on one kilometer from a flying start on October 28. But AutoUnion had meanwhile attained a speed of 406 km/h,
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top