REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    January 28, 1938: Rudolf Caracciola, a Mercedes-Benz racing car and the all-time world record of 432.7 kilometers per hour on the motorway; "Once again, the road ahead contracted int

Medlem Escape Artists avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Hoj
    GSX-R 1000 K1, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Vore intressant att veta skillnaden i luftmotståndskoefficienten på en Blackbird, Busa, F4'a, R1000, Panigale osv.
    För att inte tala om luftmotståndshojen kjellkåpan!!

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Det går att bygga en jävligt slank hoj utan förare, men då har föraren inget vindskydd sen och luftmotståndet blir katastrofalt dåligt, man måste nog mäta med en standard docka på hojen för att siffrorna ska betyda något.

Även då kan ju en hoj vara bra med en långsmal förare och dålig med en kort-tjockis, eller tvärtom
    Sant igen.
    Eftersom alla märken gör hojar för alla typer av förare (lite grovt) vore det kul att se skillnader på tillverkarnas värstingar.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Jag såg i en lokal säljgrupp att en BMW C1 200cc var till salu, där ändras nog inte luftmotståndet med/utan förare
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Jag såg i en lokal säljgrupp att en BMW C1 200cc var till salu, där ändras nog inte luftmotståndet med/utan förare
    Borde ju bli bättre med en fullväxt förare så inte luften kommer in i kupén.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Borde ju bli bättre med en fullväxt förare så inte luften kommer in i kupén.
    Ja, och den blir ju lägre på fjädringen också

Däremot räcker nog inte 200cc till några hisnande farter ändå...
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Medlem
    Reg.datum
    jan 2020
    Hoj
    Ktm 300 &Honda cbr
    Vet inte om jag drömt det här men var det inte nån som tog upp detta på tv?
    Dom kom fram till att hojarna begränsas i topphastighet för klara miljö och andra regler. 300km/t var max gränsen sen har det stannat där trots att hk har ökat sa dom. Känns ändå som 300km/t räcker

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Det är väl i huvudsak tre parametrar som säljer hojar.
    - Effekt, mest hk är bäst.
    - Toppfart
    - Acceleration.
    Så när effekten är nära max uttag för tekniknivån och toppfarten möter väghållningsminimum så är det acceleration kvar. Lagom utväxling för att vara aningen vassare är konkurrenterna.
    Någon stolle köper väl på utseende.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Det är väl i huvudsak tre parametrar som säljer hojar.
    - Effekt, mest hk är bäst.
    - Toppfart
    - Acceleration.
    Så när effekten är nära max uttag för tekniknivån och toppfarten möter väghållningsminimum så är det acceleration kvar. Lagom utväxling för att vara aningen vassare är konkurrenterna.
    Någon stolle köper väl på utseende.
    Jag skiter fullständigt i toppfart både på bilar och motorcyklar, jag skiter i antalet hästkrafter också, och 0-100 är inte viktigt, bara det inte känns olidligt segt. (jag kör slö dieselpickis, så där går gränsen väldigt lågt)

En gång i tiden tittade man väl lite på sånt, men hur ofta kör man över 200km/h på gatan ärligt talat?
    Hur ofta behöver man alla hästar på gatan?
    Hur ofta gör man en riktig 0-100 start på gatan?

Allt kanske ändras om man är aktiv banåkare, men jag är inte det.

En motorcykel ska för mig vara bekväm och rolig att köra på vanlig väg, och då spelar inte 75, 100, 150, eller 200hk någon roll.

Tar jag mig förbi bilar och lastbilar rimligt snabbt spelar inte heller accelerationen någon större roll, det är viktigare att den är kvick 70-130km/h än 0-100.

Topphastigheten spelar ingen roll, bara man kan ha en bra march-hastighet på långfärder utan att det känns ansträngt, vill någon annan köra ifrån mig och vänta in mig sen så får dom gärna göra det.

Snitthastigheten blir densamma om jag marchar 130 konstant i flera timmar, som om någon kör ifrån mig i 180 och måste stanna efter 45minuter och dra skinnstället ur stjärtspringan och hoppa omkring för att återfå cirkulationen.

Just nu kör det omkring 3 enduros ute på isen utanför mig, dom har nog inte många hästar och en toppfart som matchar min dieselpickis, men dom ser ut att ha jävligt roligt ändå, jag ser inga 200hk plastmissiler med toppfart på 300...

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Nu var ju trådens ämne hästkrafter kontra toppfart och min point var att man offrar toppfart för acceleration när toppfarten är bra nog.

Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Blogginlägg
    1
    Vrid och acceleration är det absolut enda viktiga för min del. Om hojen gör 200 km/h eller 600 km/h är liksom skitsamma. Man vill känna kraften vid gaspådrag, det andra är hyfsat ointressant.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Har man inte ska hästarna i hagen är det ju bra att ha dem på gatan!

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Jag tycker att det är viktigast att man har en snygg frontkåpa!

<------------------

Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Hoj
    Honda Hornet 07, VTR Firestorm 02 & XT 600 88
    Jag skiter fullständigt i toppfart både på bilar och motorcyklar, jag skiter i antalet hästkrafter också, och 0-100 är inte viktigt, bara det inte känns olidligt segt. (jag kör slö dieselpickis, så där går gränsen väldigt lågt)

En gång i tiden tittade man väl lite på sånt, men hur ofta kör man över 200km/h på gatan ärligt talat?

Allt kanske ändras om man är aktiv banåkare, men jag är inte det.

En motorcykel ska för mig vara bekväm och rolig att köra på vanlig väg, och då spelar inte 75, 100, 150, eller 200hk någon roll.

Tar jag mig förbi bilar och lastbilar rimligt snabbt spelar inte heller accelerationen någon större roll, det är viktigare att den är kvick 70-130km/h än 0-100.

Topphastigheten spelar ingen roll, bara man kan ha en bra march-hastighet på långfärder utan att det känns ansträngt, vill någon annan köra ifrån mig och vänta in mig sen så får dom gärna göra det.

Snitthastigheten blir densamma om jag marchar 130 konstant i flera timmar, som om någon kör ifrån mig i 180 och måste stanna efter 45minuter och dra skinnstället ur stjärtspringan och hoppa omkring för att återfå cirkulationen.

Just nu kör det omkring 3 enduros ute på isen utanför mig, dom har nog inte många hästar och en toppfart som matchar min dieselpickis, men dom ser ut att ha jävligt roligt ändå, jag ser inga 200hk plastmissiler med toppfart på 300...
    Den beskrivningen känner jag igen.... Kör du också Honda cyklar...

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Nu var ju trådens ämne hästkrafter kontra toppfart och min point var att man offrar toppfart för acceleration när toppfarten är bra nog.
    Men att hålla sig till trådens ämne är ju inte SportHoj direkt!

Här har du en tråd där de flesta inte håller sig till trådämnet!
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...ig-information!

Minus 3 imorse men torra vägar så det var inte så illa att köra SportHoj.

Men det var långt ifrån alla hästkrafter som användes och toppfarten var vääääldigt långt borta imorse...

Fast jag har nog inte varit uppe i 265 särskilt länge under 20 000 mil!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg

Men det var långt ifrån alla hästkrafter som användes och toppfarten var vääääldigt långt borta imorse...

Fast jag har nog inte varit uppe i 265 särskilt länge under 20 000 mil!
    Näe, det var lite det jag var inne på, jag kan byta bort den topphastigheten, men jag behöver inte bättre acceleration heller, så jag kan byta bort den med, så då behöver jag inte så många hästkrafter heller...

Vad fan ska jag då byta till mig? Bättre bränsleförbrukning och miljövänligare hoj?
    Näe fan då har jag hellre 200 outnyttjade hästar....

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Näe, det var lite det jag var inne på, jag kan byta bort den topphastigheten, men jag behöver inte bättre acceleration heller, så jag kan byta bort den med, så då behöver jag inte så många hästkrafter heller...

Vad fan ska jag då byta till mig? Bättre bränsleförbrukning och miljövänligare hoj?
    Näe fan då har jag hellre 200 outnyttjade hästar....
    Och det var juh inte trådämnet heller...
    Men utan ämnesflykt skulle SportHoj dö...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

F.d Hybridpilot farmerlips avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2 röda och en gul
    Jag tävlade tidigare i en obskyr enhetsklass, kinesisk 48cc påhängsmotor i trampcykelchassie.
    Vi bänkade dessa till c:a 1,7 bakhjulshästar och på is med dubbdäck är hastighetsrekordet 74 km/h.
    Finns lite på tuben under Sandelco Racing Series :-)

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nja dom var lite för fula Ska ha dom att hålla fast bakskärmen istället för pakethållaren så dom får gärna vara nya. Det verkar lösa sig via en annan forum [...]

bosse-l
Vill du annonsera ovan? Klicka här