Underligt förgasarefel

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hej,

Har nyligen börjat köra för säsongen men tyckte att det luktade bensin efter varje runda. Tänkte skruva in bränslemixskruvarna lite för att se vad som hände och det är nu det underliga sker. Tar ett tag innan varvet går ner efter jag släppt gasen och har för mig att det innebär för mycket soppa så jag skruvar in ett halvt varv, samma... Skruvar ett halv till, samma (möjligtvis något längre tid innan det går tillbaka) Skruvar lite åt gången på alla fyra och till slut tar de i botten men motorn går fortfarande. I mitt huvud borde den tvärdö när skruvarna är helt inne. Hade av förgasaren i höstas när jag precis köpt bågen för att få den att gå överhuvudtaget vilket den gjorde efter rengöring av förgasare. Ser ut som att föregående ägare eller någon innan han bytt munstycke då de inte är original.
Det läcker bensin också. Tycker det kommer från rören som kopplar samman förgasarna men är inte säker då det är rätt trångt där. Kan man täta dessa anslutningar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att varvtalet "hänger kvar" tyder på för klen blanding, antingen beroende på oxid i munstycken eller otäta insugsgummin. Att den "snifflar" dvs droppar bensin beror på otäta nålventiler i flottörhuset och/eller stelnade o-ringar.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Då ska jag med andra ord öppna bränslemixskruven ytterligare för att feta på blandningen. Ska riva ner förgasarna igen och rengöra allt en gång till. Förra gången var det under allt annat än optimala förhållanden i ett mörkt tält på altanen en snorkall höstkväll. Går det bra att använda bensin som rengöringsvätska till kanalerna om man kompletterar med tunn koppartråd eller liknande som piprensare?
Någon som hittat denna produkt eller liknande i Sverige eller är den för bra (läs giftig) för att säljas här?
chem dip.PNG
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du kör i denna kylan och den hänger kvar - helt naturligt, däremot droppandet bör du fixa. Vänta med att fixa "hängandet" tills yttertemperaturen närmar sig +15. Förmodligen har du inget "häng" då. En symptom man slipper med EFI.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Inte koppartråd, ryck några strån från hustruns diskborste istället.
Alkylatbensin är aningen mer hälsosamt att jobba med.
Jag brukar köra med bromsrengöring eller liknande.
Huvudingrediensen i förgasarrengöring är lacknafta.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Tycker alla förgasarna ligger högt i nivå men det kanske beror på att de hänger i annan vinkel än på bågen?
Carb hanging.jpg

High level.jpg

Testade nål och säte med vad jag tycker verkar vara ok resultat. Den stänger vid 7mm vilket Haynes rekomenderar.
https://youtu.be/A5Xl-gCwxWE

Vad kan få hojen att gå rikt när "allt" verkar ok :huvet

Har lokaliserat läckan till bränsleröret mellan förgasare 1 & 2 så där ska delas och bytas o-ring(ar)
https://youtu.be/mVh7OIrNvJg
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tycker alla förgasarna ligger högt i nivå men det kanske beror på att de hänger i annan vinkel än på bågen?
View attachment 453089


Annan vinkel...? :D



Flottörer kan läcka - alltså själva flytkroppen kan ta in bränsle, och därmed förlora (del av) sin flytkraft.

Jäkligt lurigt att felsöka eftersom hojen går bra när den startas, varefter felet blir tydligt först efter ett tag.
Om man bara ledsnar och vrider av kranen, går in och gör annat och går på felsökningen igen först nästa dag eller till helgen så kommer man kanske inte hitta det lilla skvalpet inne i flottören.

Jag har upplevt problemet både med mässings- och plastflottörer.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Tänkte att ytan hamnar annorlunda beroende på hur flottörhuset är vinklat och därmed ändras även beteendet på nålen...
Har provat att trycka ner flottörerna i en behållare med vatten men det kommer inga luftbubblor så jag tror att de är hela.
Uppskattar tankarna dock då mina börjar ta slut :(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En helt annan sak angående bränsleläckage och 96'a GSX-R 750,

Jag hade en sådan och jag kommer ihåg att det var recall på bränslepumpen och dess tätning mot tanken redan då hojen var ny. En hel del 96'or kom in i Sverige som privatimport och det blev nog lite si och så med denna recall på de flesta av dem...Du kan vilja kolla att detta är gjort på din, innan du blir överraskad av en plötslig brand under tanken.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hittade en riktigt kass o-ring mellan förgasarna så nu läcker den inte i alla fall :) Gjorde en liten film om o-rings bytet för framtida problemförgasare.
Nu är det bara att invänta lite bättre väder för att se hur den uppför sig då.
https://youtu.be/lX8reSsubLc
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top