Svårväxlad Hayabusa

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Har precis köpt den och kört ca 5 km med den. Upplevde att den var svårt att få i växlarna, oljan i den ska precis vara bytt. Det är en 2004 som gått 960 mil. Helt original. Den har gått 40 mil senare 3 åren..kanske beror det på att den gått lite dvs stått tacksam för tips..
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det är kallt ute!
Tar minst 3-4mil för att få upp temp
Vet du vilken olja du ska ha vid +5?
Vad säger instr.boken?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur känns kopplingen? Frikopplar den helt? Det kan ge sig om du kör lite mer. Den har ju stått ett tag.
Är det hydraulisk koppling så kanske den behöver luftas.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Tack för snabba svar. Nej den är ej skruvad utan nyskick. Ja den har hydraulisk koppling, tror att det är yamalube i den just nu enligt förra ägare vet ej viskositeten. Kan inte tänka mig att den är trasig.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Kan du beskriva vad du menar med svårt att få i växlarna? Går det tungt eller hoppar dom bara inte i när du växlar eller vad? Har ändå svårt att tänka mig att du har någon krökt gaffel i lådan med så få mil.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tack för snabba svar. Nej den är ej skruvad utan nyskick. Ja den har hydraulisk koppling, tror att det är yamalube i den just nu enligt förra ägare vet ej viskositeten. Kan inte tänka mig att den är trasig.

2004 med få mil. Yamalube som bromsvätska? Blöd igenom ny DOT4 så vet du att kopplingen (gör även bromsarna) är okej. Med avslagen motor, går växlarna lätt i läge, uppåt och nedåt, om du ruckar hojen fram-å-bakåt, utan att använda kopplingen?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
2004 med få mil. Yamalube som bromsvätska? Blöd igenom ny DOT4 så vet du att kopplingen (gör även bromsarna) är okej. Med avslagen motor, går växlarna lätt i läge, uppåt och nedåt, om du ruckar hojen fram-å-bakåt, utan att använda kopplingen?

Anders! Vi må ha olika åsikter om en del saker, men att du sitter uppe mitt i natten och ger folk BRA råd, det är RIKTIGT bra!!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hade liknande på min GSX att min drog en del med ettans växel i samt att den var svårväxlad. Det var Motul i den som tidigare ägare pyttsat i. Jag köpte på "gubbdagis" helsyntetoljan och det gjorde en märkbar skillnad till det bättre. Vete fan varför, men det kanske någon vet här och kan förtälja samtidigt när det passas på att spy galla på Biltemaoljan :hej
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ger folk BRA råd, det är RIKTIGT bra!!!

Jag är väl en sån där som byter bromsvätska... aldrig, ända tills både kopplings- och bromsreglage ärgade ihop och täppte igen "returen" dvs det lilla hålet som alltid squirtar en i ögat när man släpper ut reglaget. Motorolja byts ut lite pö om pö - när tillräckligt försvunnit och tänder den röda lampan. De hojar jag kör med är knappt värda att slösa ny olja på! Min olja är oftast jasså-certifierad dvs inte alltid JASO. :5sure
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Håller med grabbarna att det är nått med kopplingen.
En tanke..
Sitter det monterat såna kinesgrepp på den?
Anledningen jag frågar är att jag har vart med om att dom justerbara kan bete sig knepigt.
Hade problem när jag köpte min zx7a för ett par år sedan.
Var svårt att få i ettan, hackade lite när man drog iväg osv.
Bytte vätska,luftade, kollade slavcylinder inget som hjälpte.
Sen justerade jag ut handtaget från minsta till max.
Klockrent!
Bara nämner detta.

Nån som brukar skriva "buy quality, cry once" ...stämmer ofta


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag är väl en sån där som byter bromsvätska... aldrig, ända tills både kopplings- och bromsreglage ärgade ihop och täppte igen "returen" dvs det lilla hålet som alltid squirtar en i ögat när man släpper ut reglaget. Motorolja byts ut lite pö om pö - när tillräckligt försvunnit och tänder den röda lampan. De hojar jag kör med är knappt värda att slösa ny olja på! Min olja är oftast jasså-certifierad dvs inte alltid JASO. :5sure

Fick morgongarvet nu med "jasså-certifierad". Det stjäl jag för framtida bruk :D
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Tack grabbar. Fan va grymma ni är och ger en massa tips.

När jag körde hem den så upplevde jag så här.

Svårväxlad, kändes klibbigt och svårt att få i växlarna, sen när jag i ett läge la o 2 an så hängde den kvar på 2500 varv när jag kopplade. Konstigt.

Känner inte till den så väl, ägt den i 7 dagar.

Ringde till en verkstad och de sa att den skulle köras så släpper det.hmm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kopplingen låter som bra förslag. Byt kopplingsvätska = bromsvätska (handlar min på Biltema), lufta.
Bytet får du av sig själv när du trycker i bromsvätska omväxlade med att suga ut nere vid kopplingen.
För att få ut luften. Har själv köpt längre slang till pumpen. Så jag slipper stå på knä bredvid.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
För jag var ute med min Busa igår. Och den växlar lätt när jag kör iväg, som vanligt med varm motor.
 
Last edited:

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Kan det verkligen vara bromsvätska/kopplingen och den fastnar på 2500 varv ibland..
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tack grabbar. Fan va grymma ni är och ger en massa tips.

När jag körde hem den så upplevde jag så här.

Svårväxlad, kändes klibbigt och svårt att få i växlarna, sen när jag i ett läge la o 2 an så hängde den kvar på 2500 varv när jag kopplade. Konstigt.

Känner inte till den så väl, ägt den i 7 dagar.

Ringde till en verkstad och de sa att den skulle köras så släpper det.hmm.

Hängde kvar på högt varv? Slirande koppling? Mitt tips är fortfarande byta till Biltemaoljan. Gjorde underverk på min och jag testade allt innan. Billigt och snabbt sätt testa om inte annat och går ju att byta till "finare" sen för jag gissar att du ändå ska byta oljan för den här säsongen. Jag la ner för mycket tid på felsökning och "måla fan på väggen" den gången. Körde sen 5-6 år på gubbdagisoljan utan problem med byte varje år.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det här med olja är svart magi. Jag tycker Biltemas olja är bra och har kört den i många hojar med framgång. Jag tror dock det är mer att oljan byts än "magiska tillsatser". Sedan är tyvärr inte alla ärliga. Alla hojar jag köpt har oljan varit nybytt enligt föregående ägare, trots att det inte matchat serviceintervall. Byt för att vara säker.

Övriga test:
- Går växlarna i lätt när den är avstängd? Utan att rulla hjulen mellan växlingarna?
- Frikopplar den fullt? Kan du gå från neutral till 1an med motorn igång utan att det hugger?
- Är tomgången bra?
- Rör sig gashandtaget lätt? Det är ju förgasare så du har inte höjd tomgång (2500v) utan att trottlarna inte går hela vägen ner.

Spontant låter det som att hojen behöver gasas ur och bli riktigt varm efter att ha stått, sedan kan den utvärderas.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Ja växlarna går in när man ruckar fram o tillbaka.

Tomgång ca 900.

Förgasare? Har för mig denna är insprut?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top