Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46
  1. #1
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Inlägg
    233

    Svårväxlad Hayabusa

    Har precis köpt den och kört ca 5 km med den. Upplevde att den var svårt att få i växlarna, oljan i den ska precis vara bytt. Det är en 2004 som gått 960 mil. Helt original. Den har gått 40 mil senare 3 åren..kanske beror det på att den gått lite dvs stått tacksam för tips..
    Make LOVE not WAR

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 473
    Det är kallt ute!
    Tar minst 3-4mil för att få upp temp
    Vet du vilken olja du ska ha vid +5?
    Vad säger instr.boken?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Mellan dom 2 stora sjöarna
    Hoj
    HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
    Inlägg
    155
    Den är helt utsliten, mätaren är skrunad, du har blivit lurad.........
    Prova Motul 7100,den är bra.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Honda cbr600rr
    Inlägg
    102
    Som tidigare redan nämnts, det är kallt ute.. vad har du för viskositet på oljan som är i?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 318
    Hur känns kopplingen? Frikopplar den helt? Det kan ge sig om du kör lite mer. Den har ju stått ett tag.
    Är det hydraulisk koppling så kanske den behöver luftas.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 043
    Är oljenivån korrekt?
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  7. #7
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Inlägg
    233
    Tack för snabba svar. Nej den är ej skruvad utan nyskick. Ja den har hydraulisk koppling, tror att det är yamalube i den just nu enligt förra ägare vet ej viskositeten. Kan inte tänka mig att den är trasig.

  8. #8
    Full rulle Bandit-1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Bandit 1200, GSX1300BKA B-King
    Inlägg
    708
    Kan du beskriva vad du menar med svårt att få i växlarna? Går det tungt eller hoppar dom bara inte i när du växlar eller vad? Har ändå svårt att tänka mig att du har någon krökt gaffel i lådan med så få mil.

  9. #9
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 281
    Citat Ursprungligen postat av vernesk Visa inlägg
    Tack för snabba svar. Nej den är ej skruvad utan nyskick. Ja den har hydraulisk koppling, tror att det är yamalube i den just nu enligt förra ägare vet ej viskositeten. Kan inte tänka mig att den är trasig.
    2004 med få mil. Yamalube som bromsvätska? Blöd igenom ny DOT4 så vet du att kopplingen (gör även bromsarna) är okej. Med avslagen motor, går växlarna lätt i läge, uppåt och nedåt, om du ruckar hojen fram-å-bakåt, utan att använda kopplingen?
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  10. #10
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 246
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    2004 med få mil. Yamalube som bromsvätska? Blöd igenom ny DOT4 så vet du att kopplingen (gör även bromsarna) är okej. Med avslagen motor, går växlarna lätt i läge, uppåt och nedåt, om du ruckar hojen fram-å-bakåt, utan att använda kopplingen?
    Anders! Vi må ha olika åsikter om en del saker, men att du sitter uppe mitt i natten och ger folk BRA råd, det är RIKTIGT bra!!!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    516
    Hade liknande på min GSX att min drog en del med ettans växel i samt att den var svårväxlad. Det var Motul i den som tidigare ägare pyttsat i. Jag köpte på "gubbdagis" helsyntetoljan och det gjorde en märkbar skillnad till det bättre. Vete fan varför, men det kanske någon vet här och kan förtälja samtidigt när det passas på att spy galla på Biltemaoljan

  12. #12
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 281
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    ger folk BRA råd, det är RIKTIGT bra!!!
    Jag är väl en sån där som byter bromsvätska... aldrig, ända tills både kopplings- och bromsreglage ärgade ihop och täppte igen "returen" dvs det lilla hålet som alltid squirtar en i ögat när man släpper ut reglaget. Motorolja byts ut lite pö om pö - när tillräckligt försvunnit och tänder den röda lampan. De hojar jag kör med är knappt värda att slösa ny olja på! Min olja är oftast jasså-certifierad dvs inte alltid JASO.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  13. #13
    Medlem ZxNystroms avatar
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Hedared
    Hoj
    Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
    Inlägg
    94
    Håller med grabbarna att det är nått med kopplingen.
    En tanke..
    Sitter det monterat såna kinesgrepp på den?
    Anledningen jag frågar är att jag har vart med om att dom justerbara kan bete sig knepigt.
    Hade problem när jag köpte min zx7a för ett par år sedan.
    Var svårt att få i ettan, hackade lite när man drog iväg osv.
    Bytte vätska,luftade, kollade slavcylinder inget som hjälpte.
    Sen justerade jag ut handtaget från minsta till max.
    Klockrent!
    Bara nämner detta.

    Nån som brukar skriva "buy quality, cry once" ...stämmer ofta


    Skickat från min moto g(7) via Tapatalk

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    516
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Jag är väl en sån där som byter bromsvätska... aldrig, ända tills både kopplings- och bromsreglage ärgade ihop och täppte igen "returen" dvs det lilla hålet som alltid squirtar en i ögat när man släpper ut reglaget. Motorolja byts ut lite pö om pö - när tillräckligt försvunnit och tänder den röda lampan. De hojar jag kör med är knappt värda att slösa ny olja på! Min olja är oftast jasså-certifierad dvs inte alltid JASO.
    Fick morgongarvet nu med "jasså-certifierad". Det stjäl jag för framtida bruk

  15. #15
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Inlägg
    233
    Tack grabbar. Fan va grymma ni är och ger en massa tips.

    När jag körde hem den så upplevde jag så här.

    Svårväxlad, kändes klibbigt och svårt att få i växlarna, sen när jag i ett läge la o 2 an så hängde den kvar på 2500 varv när jag kopplade. Konstigt.

    Känner inte till den så väl, ägt den i 7 dagar.

    Ringde till en verkstad och de sa att den skulle köras så släpper det.hmm.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 732
    Kopplingen låter som bra förslag. Byt kopplingsvätska = bromsvätska (handlar min på Biltema), lufta.
    Bytet får du av sig själv när du trycker i bromsvätska omväxlade med att suga ut nere vid kopplingen.
    För att få ut luften. Har själv köpt längre slang till pumpen. Så jag slipper stå på knä bredvid.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...kor-2000039991
    För jag var ute med min Busa igår. Och den växlar lätt när jag kör iväg, som vanligt med varm motor.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-03-19 klockan 07:42.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  17. #17
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Inlägg
    233
    Kan det verkligen vara bromsvätska/kopplingen och den fastnar på 2500 varv ibland..

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    516
    Citat Ursprungligen postat av vernesk Visa inlägg
    Tack grabbar. Fan va grymma ni är och ger en massa tips.

    När jag körde hem den så upplevde jag så här.

    Svårväxlad, kändes klibbigt och svårt att få i växlarna, sen när jag i ett läge la o 2 an så hängde den kvar på 2500 varv när jag kopplade. Konstigt.

    Känner inte till den så väl, ägt den i 7 dagar.

    Ringde till en verkstad och de sa att den skulle köras så släpper det.hmm.
    Hängde kvar på högt varv? Slirande koppling? Mitt tips är fortfarande byta till Biltemaoljan. Gjorde underverk på min och jag testade allt innan. Billigt och snabbt sätt testa om inte annat och går ju att byta till "finare" sen för jag gissar att du ändå ska byta oljan för den här säsongen. Jag la ner för mycket tid på felsökning och "måla fan på väggen" den gången. Körde sen 5-6 år på gubbdagisoljan utan problem med byte varje år.

  19. #19
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 465
    Det här med olja är svart magi. Jag tycker Biltemas olja är bra och har kört den i många hojar med framgång. Jag tror dock det är mer att oljan byts än "magiska tillsatser". Sedan är tyvärr inte alla ärliga. Alla hojar jag köpt har oljan varit nybytt enligt föregående ägare, trots att det inte matchat serviceintervall. Byt för att vara säker.

    Övriga test:
    - Går växlarna i lätt när den är avstängd? Utan att rulla hjulen mellan växlingarna?
    - Frikopplar den fullt? Kan du gå från neutral till 1an med motorn igång utan att det hugger?
    - Är tomgången bra?
    - Rör sig gashandtaget lätt? Det är ju förgasare så du har inte höjd tomgång (2500v) utan att trottlarna inte går hela vägen ner.

    Spontant låter det som att hojen behöver gasas ur och bli riktigt varm efter att ha stått, sedan kan den utvärderas.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  20. 2020-03-19, 08:19

  21. #20
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Inlägg
    233
    Ja växlarna går in när man ruckar fram o tillbaka.

    Tomgång ca 900.

    Förgasare? Har för mig denna är insprut?

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag tycker den ser skitsnygg ut! Ja förutom avgassystemet då..

Escape Artist
Vill du annonsera ovan? Klicka här