Kolla gnistan – för svag?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Luft/bränsleblandningen, kompression och gnista. Hur svårt ska det va! ;-)

Gammalt tändstift? Byt.

Blött tändstift? Då får den soppa.

Byt tändkabel och sen tändspole.

Nytt tändstift. Puffar den med startgas? Fixa förgasaren.

Kompressionstestare.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det kan också ligga vatten i tanken/förgasaren. Töm förgasaren, testa sedan med fräsch bensin.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vatten? Varför tror du det?

Annars TROR du bara att det är fräsch bensin - som borde funka. Allt blir så mycket enklare när man vet sakers ting.

Ett gammalt tändstift - är gammalt efter 1 mils körning då sot har bildats på porslinet för mittelektroden - som syns tydligt i videon. Är stiftet vått, av bensin eller vatten kommer det absolut inte att kunna skapa en gnista mellan mitteletrod och sidoelektrod eftersom gnistan tar den väg som leder bäst - dvs i sörjan mellan mittelektrod och dess isolering. Hur gnistan beter sig vid atmosfärstryck säger inget om hur den beter sig vid 10 kilos kompression.
 
Last edited:

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Annars TROR du bara att det är fräsch bensin - som borde funka. Allt blir så mycket enklare när man vet sakers ting.
Håller med om att det är viktigt att veta istället för att tro. Men är väl också rimligt att bedöma vilken hypotes som är mest sannolik – utifrån kända fakta?

1. Det finns vatten i bensinen
2. Det finns inte vatten i bensinen

Kan vatten verkligen hamna i bränsletanken på en moped som används dagligen? Ska börja med att köpa ett nytt tändstift. Återkommer! :)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan vatten verkligen hamna i bränsletanken på en moped som används dagligen?

Bensincisterner innehåller alltid kondensvatten mer eller mindre. Har man otur... det är därför jag aldrig tankar 98 eftersom det har lägre omsättning än 95. Kikar man på specarna för 95 och 98 så är marginalerna så pass vida att det kan komma från en och samma cistern utan att bensinbolagen gör något "formellt" fel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det som Brink skriver här ovan då?

”Hur gnistan beter sig vid atmosfärstryck säger inget om hur den beter sig vid 10 kilos kompression.”

Det är också sant att gnistan beter sig annorlunda i tryck men fortfarande är min erfarenhet till 100% att om motorn ger gnista så ska man söka felet någon annanstans än i hur kraftig gnistan är.

Per Gillbrand brukar när han demonstrerar sina modellmotorer citera sin far som sagt ungefär att om em motor har bränsle, kompression och gnista men ändå inte startar då är det nåt fel. :)

Lite skämtsamt formulerat men för din del kvarstår alltså felällorna kompression och bränsle.

Det finns ju alldeles säkert någon extremfall där gnistan faktiskt är för svag men det är nog extremt osannolikt fel.

Nu kommer jag ihåg att jag faktiskt haft ett sånt problem en gång, det handlade den gången om kontakten till stödet som var bortplockad. Motorn gav gnista när den trodde stödet var nerfällt men det gick inte att starta motorn. Det handlade alltså om hur logiken i elektroniken. Den gav antagligen bara gnista vid ett väldigt lågt varvtal.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Som vanligt börja med det enkla först. Ett tändstift kostar ju inte mycket så det är bara att testa.

Jag kanske inte har rätt men såg att båda mina tändstift gav gnista till TR1:an för 2 år sedan. Ändå ville inte ena cylindern gå men det gjorde den med nya tändstift och fick då för mig att gnistan var för svag vilket jag tyckte var konstigt. Hojen startade iaf lätt med nya. Testade flera ggr under ett par dagar och minns att tändstiftet tillslut gav upp helt, därför beställde jag nya.
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Som vanligt börja med det enkla först. Ett tändstift kostar ju inte mycket så det är bara att testa.
Nytt NGK-stift gjorde ingen skillnad.

:gråta

En ledtråd fick jag nog av moppen i höstas; den blev allt svårare att starta med elstarten och till slut starade den bara med kicken. Nu alltså varken eller, ej heller när batteriet var nyladdat häromdagen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är det en fyrtakt? Kolla ventilerna.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du får bocka av allt på andra inlägget.
Tändinställning, cdi är väl också något som kan spöka. Har dock ingen egen erfarenhet av det problemet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bränsleblandning, kompression, gnista. Du berättar att det gradvis blev sämre... vilket betyder..? Förslitning av något? Du har förmodligen redan kollar upp kompressionen dvs en kombination av topplockspackning, kolvringar, reedventil och packboxar?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top