Covid-19 viktig information!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja personligen ska jag samla på mig olikfärgade klädnypor, det gäller att ha en med rätt färg när det ska sorteras vilka som ska få vård och vilka som ska läggas i pannrummet...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är otroligt glad för att människor överlag gör mer än vad myndigheterna säger till oss att göra, tror det har och kommer rädda många liv.

.

Mycket fakta delat med lite tankar och åsikter i större skala:

Sydkorea ca 80 döda totalt på ca tre månader, Taiwan bara en enda. Snarlikt för t.ex. Hongkong och Singapore.
Deras kurvor har plattats ut och de är i en helt annan situation än oss europeiska länder.
Om deras åtgärder i slutändan kommer ses som oförsvarbara eller felaktiga/dåliga, såväl socialt som ekonomiskt, får väl framtiden utvisa, men jag har svårt att se det.

För i jämförelse så har Italien nu över 600 döda per dygn(!), totalt över 4000 döda.
Sverige och resten av Europa är fortfarande på samma utvecklingskurva som Italien, fast med 2-4 veckors eftersläp...

Italien har 12,5 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare (före deras utbrott av Corona)
samma siffra för Tyskland är 29,2 och för Sverige är det 5,8.

Så balansgången man pratar om kan verkligen inte vara lätt för oss att klara, såväl europeiska länder och i synnerhet Sverige.

.
.

Sen har jag på många olika ställen online läst om människor som misstolkar att det mest är gamla och människor med underliggande sjukdomar som dör.

När man som sjukvårdspersonal sorterar och prioriterar patienter så kallas det triage.

I normala fall så ges vård efter behov - den som klarar sig längst utan vård blir också nerprioriterad och får vänta, därför många av oss har fått sitta många timmar på akuten/i väntrummet, för att det finns och det kommer in andra människor med mer akuta skador/sjukdomar.

Men när sjukvården överbelastas, så tvingas man vända på steken, och likt alla masskadeutfall-övningar jag varit i som stridssjukvårdare så tvingas man prioritera de med bäst chans/förmåga att överleva, övriga tvingas man mer eller mindre lämna för att dö. (I våra scenarion har det nästan alltid handlat om extrema fall som terroristattack eller välriktad artillerield, inte om ett nytt normalläge för många månader framöver...)

Så att det är många gamla och individer med underliggande sjukdomar som dör behöver inte alls betyda att de ändå skulle dö, vi skulle med all sannolikhet kunna rädda även dom, men det är brist på vårdplatser, det är brist på utrustning, det är brist på kvalificerad personal... så de prioriteras ner och lämnas för att dö...
Just nu ca 700 människor per dygn i Italien... och utvecklingskurvan ligger fortfarande på en ökning på ca 33% per dygn...

Dessutom är det inte bara äldre som är en riskgrupp
Antal svenskar i de olika riskgrupperna:
Med diabetes, 500 000
Med astma, 800 000
Med KOL, 700 000
Som får cancer, 50 000 NYA fall per år
Med hjärt-och kärlsjukdom, 2 miljoner
Över 60 år, 2,6 miljoner

(sen kan en individ ingå i flera av riskgrupperna, så det går inte bara räkna ihop alla siffror)

Så visst, i nuläget koncentreras det mycket till "bara de äldre", men ju mer belastning, desto fler tvingas man prioritera bort...

//Självutnämnd allvetare med en stridssjukvårdarutbildning i ryggsäcken, så i princip överbefälhavare av såväl sjukvård som geopolitisk politik och ekonomi på makronivå :p ;)

Låt oss hoppas att det som människor gör frivilligt har betydelse och att vi kommer lindrigare undan än Italien. Det finns en del som talar för det demografiskt. En väldigt hög andel av de som initialt smittats i Italien verkar ha varit äldre, medan det möjligen kan vara så att vi i Sverige haft en smittspridning framför allt bland yngre - i synnerhet alla som firat sportlov i alperna och som sedan spridit smittan vidare. Den här sammanställningen tyckte jag var intressant. https://medium.com/@andreasbackhausab/coronavirus-why-its-so-deadly-in-italy-c4200a15a7bf Man får ta artikeln för vad den är och vara källkritisk och utforska källorna, men jag uppfattade den iaf som trovärdig.

Även med ett mer gynnsamt scenario verkar det som att vi behöver ställa in oss på att ett mycket stort antal svenskar nu är smittade och att detta kommer ge ett extremt ansträngt läge i sjukvården de närmaste dagarna.

Samtidigt görs nu åtgärder av företag (till stor del beroende på hur de påverkas av omvärlden, men givetvis även att vår egen servicenäring får direkt påverkan samt indirekt påverkan via bl.a. tillverkningsindustrin) som kommer bli förödande för ekonomin. Politikerna kommer inom kort tvingas välja vad som är viktigast, rädda liv nu eller rädda samhället på sikt och det är förstås beslut som vi i Sverige bara delvis kan påverka - vi är beroende av vår omvärld.
 
Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Olika länder har också olika benämningar på vad en ”IVA-plats” är. Viktigt om man försöker jämföra statistik.


Buy quality, cry once
 

Raderad medlem 51742

Guest
Visst skall man vara rätt bitter om man hänger sig för att gymmet stänger. Men blir man uppsagd och inte har råd att behålla hemmet, vilket kanske inte familjelivet reder upp, och ska man sen försöka börja på ny kula med skuldsanering när hela arbetsmarknaden ligger på knäna efter några månader tvärbroms så kanske det inte är så långt kvar för många.

Redan innan detta fanns ju väldigt många människor som lider av depressioner. Alla dessa kommer givetvis påverkas väldigt negativt av detta. I tillägg till det har vi alla människor som hamnar i en extremt svår situation där man drabbas hårt och ser att det inte längre finns en framtid. Det krävs ingen bakomliggande depressionsproblematik för att utlösa självmord även i den senare gruppen. :(
 

Raderad medlem 51742

Guest
Olika länder har också olika benämningar på vad en ”IVA-plats” är. Viktigt om man försöker jämföra statistik.


Buy quality, cry once


Ja, något som gör det extra svårt att skapa begriplighet och tolka statistik just nu är att det inte finns en enhetlighet i definitioner, hur man testar och hur man rapporterar in data, vilket bland annat vissas i artikeln jag länkade till i mitt föregående inlägg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst skall man vara rätt bitter om man hänger sig för att gymmet stänger. Men blir man uppsagd och inte har råd att behålla hemmet, vilket kanske inte familjelivet reder upp, och ska man sen försöka börja på ny kula med skuldsanering när hela arbetsmarknaden ligger på knäna efter några månader tvärbroms så kanske det inte är så långt kvar för många.

Ja, det är bra du påpekar det för mig som är sjukskriven och uppsagd från jobbet, jag ska försöka komma ihåg att vara extra deprimerad inför framtiden med en arbetsmarknad i spillror och taskig privatekonomi... :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Redan innan detta fanns ju väldigt många människor som lider av depressioner. Alla dessa kommer givetvis påverkas väldigt negativt av detta. I tillägg till det har vi alla människor som hamnar i en extremt svår situation där man drabbas hårt och ser att det inte längre finns en framtid. Det krävs ingen bakomliggande depressionsproblematik för att utlösa självmord även i den senare gruppen. :(

Exakt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det är bra du påpekar det för mig som är sjukskriven och uppsagd från jobbet, jag ska försöka komma ihåg att vara extra deprimerad inför framtiden med en arbetsmarknad i spillror och taskig privatekonomi... :tummenupp

Det får du väldigt gärna låta bli, för min del, men sanningen är tyvärr att många andra inte gör det.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hahaha... Får jag inte arbeta och gå på gymmet tar jag livet av mig.

Fan jag kommer antagligen förlora 3/4-delar av min årsomsättning ifall jag inte anpassar mig efter det nya läget men inte fan tänker jag ta livet av mig.


Kanske alla har inte den möjlgheten att göra det om man har blivit av med jobbet nu! Framför allt de som jobbar inom turismen, hotel & restaurang, luftfart osv...
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bor i Göteborg men jobbar inte på Volvo men hela fordonsklustret med Volvo Cars och Volvo Lastvagnar är hemförlovade med lön iaf 2 veckor - tvärstopp - den sistnämda kommer dock köra lite nästa vecka trots allt enligt massmedia.

Kombination av materialbrist och låg orderingång.


Värre för britterna , alla pubar och kaffer stängs 30 dygn minst :crash
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För dem som säger att det är som en vanlig influensa så har årets influensasäsong, som började oktober 2019, skördat 240 liv i Italien sen den startade.
Jämför det med 793 liv senaste 24 timmarna.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja... ungefär som 2x kraschade jumbojets. Bara IDAG.

Ja låter lite jävligt men folk kommer inte ge upp helt då banker och stater tar sitt ansvar.
Ingen vill in i stenåldern , gäller nu bara och sprida ut förloppet så sjukvård kan hantera det
det innan vaccin kommer samt att man får massa immuna - i bästa fall frammåt hösten.

Förmodligen finns uppdämt behov av nöjen redan mot sommaren

Behöver inte betyda 10 år i depression och missär
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
[/COLOR]

Kanske alla har inte den möjlgheten att göra det om man har blivit av med jobbet nu! Framför allt de som jobbar inom turismen, hotel & restaurang, luftfart osv...

Vissa saknar det för att dom är för motsträviga mot förändringar, för fega för att ta ett nytt steg men du har sant, alla har inte den möjligheten och om jag har det i tillräckligt grad återstår att se. Men jag ser det positivt och tror att i förlängningen kanske slutar med att jag får nya intäkter på längre sikt.

Men jag känner andra företagare som verkligen inte kan mer än just det dom gör och gjort i nästan ett helt arbetsliv och vad fan ska dom göra nu? Jag hoppas att ingen av dom tar livet av sig i alla fall.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jävligt scary.
Visst, de flesta som dör är gamla, men även fullt friska i sina bästa år har gått bort, trots att de fick bra vård. Frågan är hur vårdkvalitén blir när vi har 100000 svennar som måste in på sjukan samtidigt.

Och förloppet är snabbt. Läs den här artikeln om vad som händer i kroppen.

https://www.propublica.org/article/...ilure-from-covid19-even-in-his-young-patients
Det där var inte trevlig läsning :(

“With our coronavirus patients, once they’re on ventilators, most need about the highest settings that we can do. About 90% oxygen, and 16 of PEEP, positive end-expiratory pressure, which keeps the lung inflated. This is nearly as high as I’ve ever seen. The level we’re at means we are running out of options.
In my experience, this severity of ARDS is usually more typical of someone who has a near drowning experience — they have a bunch of dirty water in their lungs — or people who inhale caustic gas. Especially for it to have such an acute onset like that. I’ve never seen a microorganism or an infectious process cause such acute damage to the lungs so rapidly. That was what really shocked me.”

Fan frågan när man skall stänga dörren och leva på det man har utan social kontakt alls.
Toapapper hade jag redan en bal av innan det tog slut :banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top