Covid-19 viktig information!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Behöver inte vara så hög procent.
Mycket handsprit ligger på runt 60-80%, men man har funnit att viruspartiklarna denatureras mer effektivt vid en alkoholkoncentration på 45% och tillsats av tensider.

Med andra ord: vanlig 40% sprit plus lite hyffsat högkoncentrerat diskmedel duger ganska bra.

Spolarvätska funkar utmärkt och är billigt med en trevlig citrus doft.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja? Att 3,85 tar livet av sig varje dag i snitt säger ju inget om hur många som verkligen gör det varje dag. På 3 månader har 333 dött av covid-19 i Sverige, det är i snitt fortfarande färre än självmorden. Men det är en stor peak av självmord kring tex julen, ska vi förbjuda den då? Drygt 30 pers dör av tobaksbruk varje dag, dvs 1000 per månad, året runt. Löven trodde ju att tusentals svenskar skulle dö, det är mer än 1000 men färre än många tusen, så säg kanske 3000 personer då, dvs lika många som dör av tobaksbruk på ett kvartal.

Du tycker att vi ska få vild panik och stänga ner hela Sverige, utlysa undantagstillstånd och isolera allt och alla. Om vi bortser från den ekonomiska misär många kommer att hamna i, att samhället helt lamslås, och den våg av självmord, ökat missbruk, misshandel inom relationer (den har tex ökat med 30% i Frankrike när folk är mer instängda med varandra) och fattigdom som följer, så låter ju det som en fantastisk idé. Men borde du inte stå på barrikaderna och förbjuda tobak, och andra ohälsosamma livsstilar, som ju skördar betydligt många fler liv än covid-19?

Det dör i snitt 3 om dagen i prostatacancer. Det är ett verkligt hot för mig och det är inte bara en i bekantskapskretsen som drabbats... :(
Det kommer ingen puckel där utan det kommer att fortsätta år efter år... :(

Dubbdäck låter bilister köra som det vore sommarväglag för "de räddar liv" och det stämmer att på våt is behövs dubbat. Men många fler dör av partiklarna från dubbarna när det inte är våt is bilisten kör på. Men de dör inte blodigt i en "olycka" och är då inte lika viktiga siffror.

För det är siffror där somliga får panik när det inte gjorts tillräckligt!
Likvärdighet? Nej ett lik efter att ha dött i Tragikvärkets dödsräcken gör inte att det monteras räcken som räddar både bilister och motorcyklister. Nej, det ska monteras elektronisk utrustning...
Fördelen med att köra motorcykel är att jag vet att jag måste ta eget ansvar.
Men det finns så många tydligen som vill att vi ska bli som Kina där allt övervakas och det egna ansvaret blir att göra som man blir tillsagd. Då har vi gjort tillräckligt...:(
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

För den som inte orkar lyssna (jag plågade mig igenom den), han tycker att det handlar om sned fokusering på mjuka respektive hårda frågor i samhället. Jag uppfattade det som att han ville bränna batikhäxor på bål - inklusive kapten klänning och hens gelikar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan det möjligen vara så att hela landet nu utövar social distansering gentemot Stockholmare, medan Stockholmarna själva umgås som aldrig förr? Det skulle förklara en del :va
Ungefär så tror jag det är.
Somalia-frågan är det tyst om förresten.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
För den som inte orkar lyssna (jag plågade mig igenom den), han tycker att det handlar om sned fokusering på mjuka respektive hårda frågor i samhället. Jag uppfattade det som att han ville bränna batikhäxor på bål - inklusive kapten klänning och hens gelikar.

Hmm... har du kollat på samma video som mig?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För den som inte orkar lyssna (jag plågade mig igenom den), han tycker att det handlar om sned fokusering på mjuka respektive hårda frågor i samhället. Jag uppfattade det som att han ville bränna batikhäxor på bål - inklusive kapten klänning och hens gelikar.
Jag vill varken se, höra eller läsa recensioner om den där, i det fall jag kan välja.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hmm... har du kollat på samma video som mig?

Sista meningen var min egen fria tolkning av det han sade. Hur tycker du att man skall tolka hans tolkning av någon annans tolking?

Tillspetsat tolkade jag hans tolkande som - sluta lägg pengar på flum och gör något riktigt istället.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sista meningen var min egen fria tolkning av det han sade. Hur tycker du att man skall tolka hans tolkning av någon annans tolking?

Tillspetsat tolkade jag hans tolkande som - sluta lägg pengar på flum och gör något riktigt istället.

Istället för att läsa tolkningar om tolkningar om tolkningar föreslår jag att de som inte sett filmen gör detta och bildar sig sin egen uppfattning :tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det talas ibland om hur långt det är värt att gå när det gäller nedstängningar och liknande när vi väger kostnaden det medför mot hur mycket det är värt att ett människoliv räddas.

Jag ville sätta mig in i den frågeställningen lite djupare så jag grävde lite...

Samhället gör hela tiden och i många sammanhang (allt ifrån trafiksäkerhet till behandlingar i sjukvården) bedömningar av vilka insatser som är värda att göra i förhållande till sparade människoliv. Man brukar använda sig av ett mått som anger kostnad per kvalitetsjusterat levnadsår, dvs vilken kostnad som kan försvaras för varje ytterligare levnadsår av fullgod livskvalitet. (Den som är intresserad kan gärna gå in på Socialstyrelsens hemsida och söka på QALY respektive ICER. Där finns mängder av sådana uträkningar.)

Det högsta tröskelvärde vi brukar använda i Sverige är 1 000 000 SEK per sparat fullgott levnadsår. I vissa sammanhang (t ex för mindre allvarliga sjukdomar) används lägre tröskelvärden än så).

Låt oss nu använda detta för att räkna på effekterna av COVID-19. Till att börja med behöver vi skaffa oss en del grunddata och göra en del antaganden. Naturligtvis blir detta en förenkling och det finns en massa parametrar som saknas, men jag försöker i stor utsträckning använda antaganden som utgår från worst case scenarier.

För närvarande verkar medelåldern bland de svenska dödsfallen i COVID-19 ligga på ca 81,1 år. För att räkna fram medelåldern utgick jag från folkhälsomyndighetens data om antal dödsfall per åldersgrupp. Det stämmer inte exakt eftersom jag var tvungen att utgå från att medelåldern bland de döda inom exempelvis åldergruppen 70-79 år var 75 år och det i själva verket kan vara så att dödsfallen är fördelade ojämnt inom åldersgruppen, men det borde bli hyfsat rättvisande.

Jämför vi medelåldern bland dödsfallen med den svenska medellivslängden på 82,5 år innebär det i genomsnitt 1,4 förlorade levnadsår per dödsfall. Låt oss för enkelhetens skull även utgå från att detta i genomsnitt hade varit levnadsår av fullgod livskvalitet enligt QALY-måttet (vilket sannolikt är väldigt optimistiskt räknat eftersom en stor del av dessa sannolikt har sjukdomar osv som drar ner livskvaliteten - exempelvis räknar man med att QALY-måttet går ned 50% vid en depression).

Nästa antagande handlar om förväntat antal döda i Sverige. Låt oss utgå från ett worst case scenario som innebär att 80% av befolkningen smittas och 5% av dessa avlider. Det innebär ca 400 000 döda i Sverige.

Räknar vi då på det högsta tröskelvärdet om 1 MSEK och ett QALY-värde på 1,4 enligt ovan skulle det då innebära att samhället normalt sett skulle anse det vara värt att lägga maximalt 560 miljarder SEK om samtliga dessa människoliv kunde räddas så att de kunde leva ett fullgott fortsatt liv upp till förväntad medellivslängd. Detta blir då nyttoeffekten.

Om vi istället räknar på ett något mer realistiskt scenario med en dödlighet på 0,5% så skulle det bli 30 000 döda. Då hamnar kostnaden samhället normalt skulle lägga för att rädda dessa på ca 42 miljarder SEK.

Dessa potentiella nyttoeffekter kan då jämföras med vad vi tror den förväntade totala kostnaden blir som en konsekvens av de åtgärder vi sätter in för att rädda dessa människoliv. Det bör då inkludera kostnaden för sjukvårdens insatser (som knappast skall ifrågasättas - tvärtom), kostnaderna för samhällsekonomin som en konsekvens av att allt går ned på sparlåga och kostnaderna för förlorad livskvalitet och förkortad livslängd som en konsekvens av åtgärderna (t ex fler självmord, stressrelaterad ohälsa, hjärtinfarkter, alkoholmissbruk och mycket mer). Även för den senare faktorn kan ju för övrigt QALY-måttet användas.

Oavsett om vi utgår från 560 miljarder eller 42 miljarder, hur står denna nyttoeffekt mot vad vi tror att kostnaderna blir för samhället och folkhälsan som ett resultat av de åtgärder vi gör?

Jag är medveten om att naturligtvis finns fler dimensioner än de ekonomiska i detta, att beräkningarna ovan är förenklingar baserat på osäkra antaganden och att vi i Sverige till stor del påverkas av det som händer i omvärlden som vi inte kan påverka. Syftet är inte att komma fram till något som är exakt rätt eller att ta ställning för det ena eller andra vägvalet - bara att få en känsla av vilka storleksordningar vi rimligen pratar om när vi jämför kostnader mot nyttor.

För att ha något att ställa detta i jämförelse med så räknade McKinsey med (i den rapport jag länkade till ovan) att enbart BNP-påverkan i eurozonen under 2020 skulle bli en minskning med mellan 4,4% och 9,7% i två av de scenarier de undersökt. Detta skulle för Sveriges del innebära mellan 220 och 490 miljarder i minskad BNP, enbart under 2020.
 
Last edited by a moderator:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För den som inte orkar lyssna (jag plågade mig igenom den), han tycker att det handlar om sned fokusering på mjuka respektive hårda frågor i samhället. Jag uppfattade det som att han ville bränna batikhäxor på bål - inklusive kapten klänning och hens gelikar.

Hmm... har du kollat på samma video som mig?

Sista meningen var min egen fria tolkning av det han sade. Hur tycker du att man skall tolka hans tolkning av någon annans tolking?

Tillspetsat tolkade jag hans tolkande som - sluta lägg pengar på flum och gör något riktigt istället.

Istället för att läsa tolkningar om tolkningar om tolkningar föreslår jag att de som inte sett filmen gör detta och bildar sig sin egen uppfattning :tummenupp

Orkar inte titta på allt så jag gillar en liten sammanfattning. Verkar det intressant kan jag kanske lägga tid på det...:rodnar
 

Raderad medlem 51742

Guest
Orkar inte titta på allt så jag gillar en liten sammanfattning. Verkar det intressant kan jag kanske lägga tid på det...:rodnar

Eftersom jag är lat så klistrar jag helt enkelt in beskrivningen som ligger i youtubeklippet:

De senaste veckorna har Sveriges avvikande krishanteringsstrategi inför corona-pandemin rönt allt större uppmärksamhet i internationell media. Vad säger internationell expertis? Hur försvarar Sverige sin linje? Och vad är det egentligen som särskiljer Sverige och resten av världen? Dessa frågor tar jag upp i veckans video.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Argumentum ad youtubum suger. Kan inte folk plita ned det de vill ha sagt så man kan läsa istället? Är de inte skrivkunniga? Har de gått i Livets Hårda Skola? De som anger det lärosätet brukar ha bristande kunskaper i svenska.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Argumentum ad youtubum suger. Kan inte folk plita ned det de vill ha sagt så man kan läsa istället? Är de inte skrivkunniga? Har de gått i Livets Hårda Skola? De som anger det lärosätet brukar ha bristande kunskaper i svenska.

Eftersom du med dina antydningar knappast kan vända dig till någon annan än mig (ber om ursäkt på förhand om så inte är fallet) tar jag mig friheten att svara. Jag delade youtubeklippet för att jag tyckte det var ett intressant inlägg i debatten och tänkte att det möjligen kunde finnas andra som såg det intressant också. Sen kan jag förstå att inte alla gillar Henrik Jönssons stil eller hans libertarianska syn på tillvaron, men då kan man ju helt enkelt låta bli att titta.

Om det därmed innebär att jag inte är skrivkunnig eller har bristande kunskap i svenska är inte upp till mig att bedöma men för att det inte skall råda några oklarheter kan jag i alla fall meddela att jag inte haft förmånen att gå i Livets Hårda skola, så eventuella brister i mina språkliga förmågor härrör i såna fall från helt andra lärosäten.

Jag tycker detta är ett ganska märkligt och förbannat otrevligt sätt att svara på mitt inlägg så jag utgår från att jag bara missförstått det hela :krama
 
Last edited by a moderator:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Saxat från TT:
"Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symptom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symptom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symptom.

Redan första dagen visade det sig att 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt var symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ, vilket Svenska Dagbladet har uppmärksammat.
- Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga.Det är heller inte tydligt exakt hur de här fallen har identifierats. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.

(TT)"
 

Raderad medlem 51742

Guest
Saxat från TT:
"Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symptom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symptom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symptom.

Redan första dagen visade det sig att 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt var symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ, vilket Svenska Dagbladet har uppmärksammat.
- Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga.Det är heller inte tydligt exakt hur de här fallen har identifierats. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.

(TT)"

Intressant! Kommer allt mer data som stärker hypotesen att de dödsfall vi ser inte är ett resultat av hög dödlighet utan snarare att viruset redan har enormt stor spridning, vilket i såna fall är positivt, både utifrån vad den verkliga dödligheten blir och hur lång tid det kommer ta innan den värsta krisen är över. Stämmer hypotesen har det ju en avgörande betydelse för bl.a. vilka åtgärder som är rimliga att sätta in.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja! Gräddfil för somalier! Vilken bra idé! Låt oss rädda alla somalier och gör oss av med alla svenskar! Bra!

26515f2c8fa1ca87c8a2451947fb9f35.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Är det nån mer än jag som tycker att vi man inte bör belasta sjukvården med extra jobb ?
Det verkar ju faktiskt som om det är fullt, iaf på intensivården i STHLM :näsblod

Att olyckan kan vara framme, vet vi alla,
Det kanske är en bra ide att Putsa på hojen en månad till ,,, så att vi vet var detta tar vägen
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Alla nedrustningshysteriska människor som fått påverka för länge, nu ser vi resultatet. Försvarsmakten hade 35 fältsjukhus, nu har vi 2. TVÅ !! Vad hände med dom andra 33? Jo vi skänkte dom till baltländerna och andra bättre behövande. Vilket genidrag vem nu som beslutade. Behövs det en global pest för att miljöpartisterna, vänsterpartisterna o andra syltryggar ska fatta att vi behöver även kunna rädda oss själva på hemmaplan. Personligen blir jag vansinnig på hur dåligt beredda vi är och alla pengar vi plöjt ner i andra länder som vi kunde använt att först säkerställa hemmaplan.

Ska man sluta läsa o lyssna på nyheter för att orka?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Saxat från TT:
"Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symptom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symptom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symptom.

Redan första dagen visade det sig att 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt var symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ, vilket Svenska Dagbladet har uppmärksammat.
- Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga.Det är heller inte tydligt exakt hur de här fallen har identifierats. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.

(TT)"

Hoppas det stämmer.
Det ligger i sakens natur dessutom att viruset cirkulerat längre än Kinas officiella påstående.
Det var väl inte förrän sjukhusen i Wuhan svämmade över av människor med andningssvårigheter som det började hända saker från myndigheterna i Kina.
Glöm inte bort vad det är för ett land...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top