Covid-19 viktig information!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Måste vara högre procent på handspriten, men å andra sidan är ju den där inte heller drickbart så det kanske inte är fel att vaska händerna med den i brist på annat användningsområde :tungan
Behöver inte vara så hög procent.
Mycket handsprit ligger på runt 60-80%, men man har funnit att viruspartiklarna denatureras mer effektivt vid en alkoholkoncentration på 45% och tillsats av tensider.

Med andra ord: vanlig 40% sprit plus lite hyffsat högkoncentrerat diskmedel duger ganska bra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dr Campbell diskuterar Sverige med sin egen strategi från 25:10
https://www.youtube.com/watch?v=fXJ3KGcUopo&t=25m10s

Intressant genomgång. En sak jag noterat flera gånger när människor från andra länder kommenterar Sveriges strategi är att de fokuserar mycket på att t ex affärer och företag fortfarande inte är nedstängda, som om det betydde att människor levde som vanligt. Men de tycks inte ta notis om att en stor del av befolkningen håller sig hemma ändå på frivillig basis. Åtminstone är det detta jag själv ser i min omgivning och bland de jag känner. Naturligtvis finns det ju människor som inte bryr sig om detta, men så är det ju även i länder där de har hårdare förbud.

Kanske är det så att människor i främst Stockholm, särskilt inledningsvis, varit särskilt dåliga på att följa råden och att detta i kombination med att de fick in en stor mängd smittade från Italien under sportlovet skapat en ödesdiger situation. Kanske kommer de andra regionerna att följa Stockholms utveckling eller så har social distansering där haft större effekt eftersom smittan inte varit lika spridd när detta började tillämpas.

Vi får se...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Intressant genomgång. En sak jag noterat flera gånger när människor från andra länder kommenterar Sveriges strategi är att de fokuserar mycket på att t ex affärer och företag fortfarande inte är nedstängda, som om det betydde att människor levde som vanligt. Men de tycks inte ta notis om att en stor del av befolkningen håller sig hemma ändå på frivillig basis. Åtminstone är det detta jag själv ser i min omgivning och bland de jag känner. Naturligtvis finns det ju människor som inte bryr sig om detta, men så är det ju även i länder där de har hårdare förbud.

Kanske är det så att människor i främst Stockholm, särskilt inledningsvis, varit särskilt dåliga på att följa råden och att detta i kombination med att de fick in en stor mängd smittade från Italien under sportlovet skapat en ödesdiger situation. Kanske kommer de andra regionerna att följa Stockholms utveckling eller så har social distansering där haft större effekt eftersom smittan inte varit lika spridd när detta började tillämpas.

Vi får se...

Jag har pratat med folk i Finland och UK och inte är de instängda i sina hem.
Det är inte så stor skillnad som dysterkvistarna vill påstå...

Fast vad vet jag, jag har ännu inte köpt toapapper... :tungan
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför tycker du det?

Är det någon här som påstår att "the scientists" har fel? Eller är det någon här som påstår att det är konstigt att just svenska vetenskapshen verkar veta bäst, trots att de hela tiden visar sig ha helt fel?

Cff, du verkar gilla att förklara saker, vad är det du gillar mest med det här inlägget som Wunndermobber just skrev?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag har pratat med folk i Finland och UK och inte är de instängda i sina hem.
Det är inte så stor skillnad som dysterkvistarna vill påstå...

Fast vad vet jag, jag har ännu inte köpt toapapper... :tungan

Spot on
Ett jävla tjat om att vi i Sverige gör på ett helt annat sätt än resten av världen. Vi skjuter inte folk som går ut på sin balkong det är sant men de allra flesta för att inte säga alla jag träffat de senaste veckorna är försiktiga och det utan att riskera böter o fängelse.
Sunt förnuft räcker.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför tycker du det?

Är det någon här som påstår att "the scientists" har fel? Eller är det någon här som påstår att det är konstigt att just svenska vetenskapshen verkar veta bäst, trots att de hela tiden visar sig ha helt fel?

Cff, du verkar gilla att förklara saker, vad är det du gillar mest med det här inlägget som Wunndermobber just skrev?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Tyckte helt enkelt det var roligt - lite humor och självdistans friskar upp emellanåt :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tvingar mig själv att titta lite på Winston Tegnell på Skavlan nu. Oerhört smärtsamt, bland annat för att heja programmet är så sällsynt pinsamt.
Att jag skulle genomlida övriga gäster, Zara Larsson och Carl Bildt är dock fullständigt uteslutet.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Spot on
Ett jävla tjat om att vi i Sverige gör på ett helt annat sätt än resten av världen. Vi skjuter inte folk som går ut på sin balkong det är sant men de allra flesta för att inte säga alla jag träffat de senaste veckorna är försiktiga och det utan att riskera böter o fängelse.
Sunt förnuft räcker.
Inte alls, jag var på restaurang idag, allt var ungefär som vanligt.

Endast Sveriges skolor i hela Europa är öppna.





Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kollat på Tegnell på Skavlan nu.
Herregud vad han är obehaglig. Ingen är ansvarig i alla fall. Det är nu uttalat.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan det möjligen vara så att hela landet nu utövar social distansering gentemot Stockholmare, medan Stockholmarna själva umgås som aldrig förr? Det skulle förklara en del :va
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Respiratory virus shedding in exhaled breath and efficacy of face masks
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2

Surgical face masks significantly reduced detection of influenza virus RNA in respiratory droplets and coronavirus RNA in aerosols, with a trend toward reduced detection of coronavirus RNA in respiratory droplets. Our results indicate that surgical face masks could prevent transmission of human coronaviruses and influenza viruses from symptomatic individuals.

We detected coronavirus in respiratory droplets and aerosols in 3 of 10 (30%) and 4 of 10 (40%) of the samples collected without face masks, respectively, but did not detect any virus in respiratory droplets or aerosols collected from participants wearing face masks...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men det klingar nog av snart. Eller var det förra veckan det var snart? För två veckor sen var det i alla fall i lördags. :(

Jag kan krasst konstatera att så länge det finns IQ42 bland oss och som tillåts "springa lösa" i mataffärerna och ha det som sitt vuxendagis och snacka runt med allt och alla istället för att handla... ligger "snart" än längre in i framtiden.

/vaccinerad mot lappsjuka
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kan krasst konstatera att så länge det finns IQ42 bland oss och som tillåts "springa lösa" i mataffärerna och ha det som sitt vuxendagis och snacka runt med allt och alla istället för att handla... ligger "snart" än längre in i framtiden.

/vaccinerad mot lappsjuka
Ja, det är ju inte direkt öde i dom lokala matbutikerna, och det är inte många som bryr sig i dom stora plakaten vid entrén om att hålla 2m distans till alla.

Vi tänkte hjälpa grannparet att handla, han lite småskröplig och snart 80, hon rökare under cancerbehandling och 70+, men dom handlade själva så klart, det här bekymrade inte dom. En annan granne var lite butter över att han behövde vara hemma en massa bara för att han hade haft någon slags förkylning med feber... Han kunde ju jobba ändå :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I snitt 3,5 personer om dagen tar livet av sig, så en rimlig gissning är att 3-4 personer tog livet av sig igår medans 69 personer dog av COVID-19 under samma dygn.
Ja? Att 3,85 tar livet av sig varje dag i snitt säger ju inget om hur många som verkligen gör det varje dag. På 3 månader har 333 dött av covid-19 i Sverige, det är i snitt fortfarande färre än självmorden. Men det är en stor peak av självmord kring tex julen, ska vi förbjuda den då? Drygt 30 pers dör av tobaksbruk varje dag, dvs 1000 per månad, året runt. Löven trodde ju att tusentals svenskar skulle dö, det är mer än 1000 men färre än många tusen, så säg kanske 3000 personer då, dvs lika många som dör av tobaksbruk på ett kvartal.

Du tycker att vi ska få vild panik och stänga ner hela Sverige, utlysa undantagstillstånd och isolera allt och alla. Om vi bortser från den ekonomiska misär många kommer att hamna i, att samhället helt lamslås, och den våg av självmord, ökat missbruk, misshandel inom relationer (den har tex ökat med 30% i Frankrike när folk är mer instängda med varandra) och fattigdom som följer, så låter ju det som en fantastisk idé. Men borde du inte stå på barrikaderna och förbjuda tobak, och andra ohälsosamma livsstilar, som ju skördar betydligt många fler liv än covid-19?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Löven trodde ju att tusentals svenskar skulle dö, det är mer än 1000 men färre än många tusen, så säg kanske 3000 personer då, dvs lika många som dör av tobaksbruk på ett kvartal.
Tror nog vi kan räkna med betydligt högre siffror än så.
I Frankrike dog 1355 personer 2/4 och 1120 personer 3/4.
Vi ligger några veckor efter dem, men vi är nog snart där med tanke på att vi har sämre kapacitet att ta han de riktigt sjuka när det är dags. Vi har helt sonika färre antal vårdplatser per 100 000 invånare än t.ex. Frankrike.

Skulle nog gissa på en 15-20 000 i slutändan och det är nog ganska optimistiskt gissat.
För det vi ser nu i dödstal och IVA-patienter är de som smittades för 4-5 veckor sen. Sen dess har ju folk lallat runt och levt som normalt tills för 1 vecka sen ungefär.

Var i affären igår och det var helt normalt. Satt gamlingar i förkiosken och fikade. Folk handlade som vanligt. Apoteket hade iofs inte handsprit och plexiglas framför kassan, men annars var det som vanligt.
Va fan liksom..... Håll er hemma och minimera exponeringen.

Jag förespråkar inte total nedstängning, men vi kan väl ha någon ledare (kungen ?) som säger det hela lite mera rakt ut.
Typ: "MINIMERA EXPONERINGEN GENTEMOT ANDRA OCH VAR HEMMMA MERA TILLS DETTA ÄR ÖVER, FÖR FAN!!"
Det hade faktiskt varit ganska intressant att se kungen stå upp inför kamerorna och säga detta :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror nog vi kan räkna med betydligt högre siffror än så.
I Frankrike dog 1355 personer 2/4 och 1120 personer 3/4.
Vi ligger några veckor efter dem, men vi är nog snart där med tanke på att vi har sämre kapacitet att ta han de riktigt sjuka när det är dags. Vi har helt sonika färre antal vårdplatser per 100 000 invånare än t.ex. Frankrike.

Skulle nog gissa på en 15-20 000 i slutändan och det är nog ganska optimistiskt gissat.
För det vi ser nu i dödstal och IVA-patienter är de som smittades för 4-5 veckor sen. Sen dess har ju folk lallat runt och levt som normalt tills för 1 vecka sen ungefär.

Var i affären igår och det var helt normalt. Satt gamlingar i förkiosken och fikade. Folk handlade som vanligt. Apoteket hade iofs inte handsprit och plexiglas framför kassan, men annars var det som vanligt.
Va fan liksom..... Håll er hemma och minimera exponeringen.

Jag förespråkar inte total nedstängning, men vi kan väl ha någon ledare (kungen ?) som säger det hela lite mera rakt ut.
Typ: "MINIMERA EXPONERINGEN GENTEMOT ANDRA OCH VAR HEMMMA MERA TILLS DETTA ÄR ÖVER, FÖR FAN!!"
Det hade faktiskt varit ganska intressant att se kungen stå upp inför kamerorna och säga detta :hihi
Frankrike har ju också några invånare fler än oss, 1000 pers där, hos oss, i Indien eller på Island slår ju väldigt olika. Troligen kan ju olika levnadsstil slå olika, italienare och fransoser är ju mer närgångna i sitt umgänge än vad vi svenskar är, även om det i vissa grupperingar även här är poppis med kramar när man ses, men vi kindpussas åtminstone inte ;)

Det går ju faktiskt att leva som vanligt, rent funktionellt, utan att man hänger i centrum, umgås som man brukar, går på gruppträffar och gruppträningar. Förutom att vi jobbar hemifrån och har klippt fysisk kontakt med familj och vänner så rullar livet på som vanligt, men självklart är vi försiktiga när vi handlar, tvättar händerna osv. Vi har ju inte stängt in oss i domedagsbunkern och lever på frystorkat.

Det skulle vara intressant att se hur mycket som sprids via lösgodis och såna där brödhyllor där bröd och kaffebröd ligger helt exponerat :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top