Covid-19 viktig information!

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Precis, massa smittspridare som krälar omkring o jävel :4skrika

Precis satt mig själv i karantän i bilen o försöker lista ut nästa drag :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag undrar hur många som dör av viruset kontra hur många som förgås av att samhället stänger ner.
:va
Låter man härja fritt dör många äldre och sjuka, men hur många relativt lisvkraftiga individer får livet förstört av det som pågår nu? :va

Det är väl det vi försöker undvika, vi har relativt milda åtgärder/restriktioner för den unga befolkningen jämfört med omvärlden, men försöker få dom äldre/sjuka att frivilligt isolera sig.

Men då såg jag någon östermalmskärring gnälla på TV om att det var åldersdiskriminering, hon ville minsann fortsätta med sina sociala sammankomster...

Det är klart att hennes bridgekvällar och vinprovningar är viktigare än att skydda människor som kan dö..
Hade det bara varit hon själv som hade varit i farozonen hade jag inte sagt något, hennes val, men då hon med sitt betende kan ta död på andra så är det inte lika festligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar hur många som dör av viruset kontra hur många som förgås av att samhället stänger ner.
:va
Låter man härja fritt dör många äldre och sjuka, men hur många relativt lisvkraftiga individer får livet förstört av det som pågår nu? :va

Exakt hur tänkte du att folk dör av att skolor, gym etc är stängda?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Exakt hur tänkte du att folk dör av att skolor, gym etc är stängda?

Det finns en uppenbar risk att patienter med mer livskraft bortprioriteras. Gissningsvis kommer självmorden öka markant när jobben försvinner - tror att det han syftar på.

Det är illa hur vi än vänder på det - men vi måste välja det bästa av dåliga alternativ.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Brukar undvika slaskpressen men Johan Giesecke är ingen duvunge i såna här sammanhang.

"Du har jämfört viruset med en svår influensa – varför då?

– Ja, vi ringaktar influensan – men den tar livet av mellan 500 och 2000 svenskar varje säsong. Om influensan var en ny sjukdom, som kom nu, då skulle vi behandla den på samma sätt som med Corona nu."

https://www.expressen.se/nyheter/smittskyddsexperten-flera-tusen-svenskar-kan-do/
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.youtube.com/watch?v=fgBla7RepXU

Bästa videon på Internet för att förklara riskerna och utveckling av viruset.


Fram tills nyligen var Sydkorea det land som drabbats hårdast utanför Kina, men de agerade snabbt och hårt COVID-19. Över 290 000 individer testade, cirka 8000 fall av smittade, som satts i karantän och/eller vårdas, och 72 döda (totalt, på cirka tre månader).

Taiwan verkar vara bäst i ligan, de agerade också snabbt och hårt mot viruset, 59 smittade, 1 död (totalt).

Igår kväll kunde vi läsa att Italien bara under senaste dygnet(!) haft 475 dödsfall, totalt mer än 3500 döda numera och därmed gått om Kina. Resten av oss europeiska länder, följer Italiens utvecklingskurva, med ca 2-4 veckors eftersläp.

Att inte agera kostar liv...

Jag har oerhört svårt att se hur vi i framtiden kan blicka bakåt och anse att Sydkorea och Taiwan agerade fel och att Italien/Sverige/Europa slutligen kan ha tagit sig ur detta bättre genom att (långsamt) reagera och kasta in halvmesyrer till åtgärder utdragna på flera veckor, snart månaders tid.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
HNeLEAf.jpg

Jag ber om ursäkt för ämnesflykt! :rodnar

Jag körde inte motorcykel idag... :(

Det var is på trappan så jag höll på att slå på arslet när jag skulle hämta tidningen imorse. Kollade bilen och det var isbark... :(

Nu är jag ingen kontorsnisse så det gick inte att vänta tills det blev tillräckligt varmt innan det var dags att köra till jobbet. Det är inte rak, bred väg utan lutning innan jag kommer ut till "stora vägen" så jag fick åka bil..:(

Nu är Corona otroligt smittsamt och det finns tyvärr inga andra trådar på SportHoj att diskutera det annars hade denna tråd kunnat handla om...

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Oroa dig inte. När det här är över kommer våra experter fortfarande vara experter och intervjuas av massmedia och styra våra politiker. Oavsett hur det går och hur rätt eller fel dom hade.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Exakt hur tänkte du att folk dör av att skolor, gym etc är stängda?

Om skolan är stängd är mamma eller pappa hemma med barnet. Vilket i sin tur stannar fabriker, handel, transporter.
Att många länder stänger sina gränser gör ju heller inte underverk för att tex medicin som tillverkas utomlands, där fabriken står stilla, kommer fram till konsument.
Sen är ju risken för panik i leden om detta håller på en längre tid, vi har ju redan sett knivslagsmål över en bal skithuspapper.
Och ju längre det drar ut desto större blir de ekonomiska biverkningarna, är vi på väg in i en depression efter detta?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
...och det där är inte ens värstascenariot.

Men tänk i dessa tider på att vara ytterst kritiska till uppgifter som florerar; väldigt mycket härrör från ren desinformation.


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Jag gillar inte måla fan på väggen eller sprida negativa nyheter.
Men om ni vill veta vad ett värsta scenario kan se ut som är väl detta reportage från Sky news en bra läsning:
https://news.sky.com/story/coronavi...e-inside-italys-hardest-hit-hospital-11960597

Det är det vi inte vill ha här i landet. :(

Jag är ändå orolig... :(

Och hur gör vi med SportHoj när det snöar... :rodnar

Just nu är snö negativa nyheter... :(

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Exakt hur tänkte du att folk dör av att skolor, gym etc är stängda?

Det finns en uppenbar risk att patienter med mer livskraft bortprioriteras. Gissningsvis kommer självmorden öka markant när jobben försvinner - tror att det han syftar på.

Det är illa hur vi än vänder på det - men vi måste välja det bästa av dåliga alternativ.
Idag har, statistiskt sett med en jämn spridning över året, 2 personer tagit livet av sig, en vid midnatt och en kl 6 i morse, den tredje sitter precis och knyter ihop snaran och skriver avskedsbrev för att hänga sig kl 12. I eftermiddag börjar dagens fjärde och sista förbereda sitt självmord lagom till 18-nyheterna. Så ser det ut varje dag, året runt. Lika många har ramlat och dött. Och vi ska inte gå in på alla som dör av välfärdssjukdomar. Men, dom dör alla i tysthet, utan krav på förändring i samhället eller deras egna livssituation.

En bekant inom räddningstjänsten berättade att självmorden har ökat i vinter, jämfört med förra året, och en teori var det trista och mörka vädret. Hur kommer det då se ut med långvarigt isolerade äldre, massarbetslöshet, en kraftig global lågkonjunktur och kraschade privatekonomier?

Dom som drabbas av covid-19 är fortfarande samma individer som drabbas av vanliga influensan, eller vinterkräksjukan, äldre och multisjuka, normalt sett är dom både och. Då kan man ju fråga sig om det är värt att stänga ner hela samhället för det, med tanke på konsekvenserna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Idag har, statistiskt sett med en jämn spridning över året, 2 personer tagit livet av sig, en vid midnatt och en kl 6 i morse, den tredje sitter precis och knyter ihop snaran och skriver avskedsbrev för att hänga sig kl 12. I eftermiddag börjar dagens fjärde och sista förbereda sitt självmord lagom till 18-nyheterna. Så ser det ut varje dag, året runt. Lika många har ramlat och dött. Och vi ska inte gå in på alla som dör av välfärdssjukdomar. Men, dom dör alla i tysthet, utan krav på förändring i samhället eller deras egna livssituation.

En bekant inom räddningstjänsten berättade att självmorden har ökat i vinter, jämfört med förra året, och en teori var det trista och mörka vädret. Hur kommer det då se ut med långvarigt isolerade äldre, massarbetslöshet, en kraftig global lågkonjunktur och kraschade privatekonomier?

Dom som drabbas av covid-19 är fortfarande samma individer som drabbas av vanliga influensan, eller vinterkräksjukan, äldre och multisjuka, normalt sett är dom både och. Då kan man ju fråga sig om det är värt att stänga ner hela samhället för det, med tanke på konsekvenserna?

Vi kan ta upp frågan igen om en månad.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Idag har, statistiskt sett med en jämn spridning över året, 2 personer tagit livet av sig, en vid midnatt och en kl 6 i morse, den tredje sitter precis och knyter ihop snaran och skriver avskedsbrev för att hänga sig kl 12. I eftermiddag börjar dagens fjärde och sista förbereda sitt självmord lagom till 18-nyheterna. Så ser det ut varje dag, året runt. Lika många har ramlat och dött. Och vi ska inte gå in på alla som dör av välfärdssjukdomar. Men, dom dör alla i tysthet, utan krav på förändring i samhället eller deras egna livssituation.

En bekant inom räddningstjänsten berättade att självmorden har ökat i vinter, jämfört med förra året, och en teori var det trista och mörka vädret. Hur kommer det då se ut med långvarigt isolerade äldre, massarbetslöshet, en kraftig global lågkonjunktur och kraschade privatekonomier?

Dom som drabbas av covid-19 är fortfarande samma individer som drabbas av vanliga influensan, eller vinterkräksjukan, äldre och multisjuka, normalt sett är dom både och. Då kan man ju fråga sig om det är värt att stänga ner hela samhället för det, med tanke på konsekvenserna?

Det där är objektivt, så kan vi inte ha det. :7peta

Istället handlar det om känslor, många känslor. Att köpa på sig en extra toarulle ger en bra känsla! :fakta

Eftersom det handlar om känslor kan Tragikvärket sätt upp räcken som dödar en trafikantgrupp eftersom "känslan" att just den trafikantgruppen är så duktig på att köra ihjäl sig själva... :fakta

Människors lika värde? :va

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gillar särskilt grävlingens sista tre rader. :)


Buy quality, cry once
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hur pass allvarligt man ser på Corona/Covid-härden, så lever inte alla som de lär.
Massmedia har tydligt gått ut med att man inte ska samlas i grupp, inte vara för nära varandra i onödan osv.
Mina föräldrar som flögs hem från Kanarieöarna i natt berättade att det inte fanns några förhållningsregler vare sig för hotellgästerna på plats (de fick inte lämna hotellområdet, men det var restriktioner från myndigheterna i Spanien) eller hemresenärerna till och på flygplatsen. De trängdes runt gater och sedan packades in i en Jumbojet tillsammans med 350 andra, varav flera hostade ljudligt. Inga övriga förhållningsregler alls.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top