Covid-19 viktig information!

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Håll er till ämnet! :mad:

:smasha:smasha:smasha

:7peta:7peta:7peta

:fakta:fakta:fakta

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles

View attachment 453013

Jo, förvisso;)

Jag gör vad jag kan för att minska risken för smitta genom att sedan i måndags lämnat kollektivtrafiken till förmån för transport med motorcykel.

Receptet bedöms av lokala experter hjälpa både fysisk och psykisk hälsa baserat på anekdotisk bevisföring :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Man skojar och har galghumor om detta och det är behövligt tror jag. Min mor skrev detta och jag fick mig en rejäl tankeställare.

Hur är det att vara över 80 och få höra att du de närmaste månaderna ska sitta inne, inte träffa människor, nöja dig med telefonsamtal. Är du 30 år blir det en kort paus i ett liv som kan pågå ett halvt sekel till , men är du över 80 blir dessa månader en god del av ditt liv.

Jag tillhör den äldre riskgruppen, o mina år kvar lär inte vara så många... Då vill man ju ,om man kan, ha lite liv kvar inte isoleras... Men det är naturligtvis nödvändigt pga Coronan.

Kan man säga att Virussjukdomen Corona är en tidstjuv?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man skojar och har galghumor om detta och det är behövligt tror jag. Min mor skrev detta och jag fick mig en rejäl tankeställare.

Hur är det att vara över 80 och få höra att du de närmaste månaderna ska sitta inne, inte träffa människor, nöja dig med telefonsamtal. Är du 30 år blir det en kort paus i ett liv som kan pågå ett halvt sekel till , men är du över 80 blir dessa månader en god del av ditt liv.

Jag tillhör den äldre riskgruppen, o mina år kvar lär inte vara så många... Då vill man ju ,om man kan, ha lite liv kvar inte isoleras... Men det är naturligtvis nödvändigt pga Coronan.

Kan man säga att Virussjukdomen Corona är en tidstjuv?


Den inställningen har jag mött från flera gamlingar, en oförvägen spotta döden i ögat-attityd man kanske kan kosta på sig om man är i balans och överens med det liv man levt.

Och visst - isolera sig, späka sig, leva ett närmast fängelseliknande liv under X-antal månader, bara för att likförbannat smittas någonstans på upploppet, veckan innan vaccinet står klart att distribueras...? Värt?

Men, gammalt folk umgås i stor utsträckning med annat gammalt folk. Alla i åldersgruppen är inte redo att checka ut.
Blir isoleringen för den gruppen ändå värre då? Skall dödsföraktande penschisar vara solidariska med den andra gruppen och stanna hemma likförbannat? Questions questions...


En sak kan man dock slå fast:
Mantrat "Jag vill inte dö på långvården som ett kolli" är något man brukar höra från 20 och 30-åringar.
När det börjar bli aktuellt har frasen oftast smält ner till "Jag vill inte dö"...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man skojar och har galghumor om detta och det är behövligt tror jag. Min mor skrev detta och jag fick mig en rejäl tankeställare.

Hur är det att vara över 80 och få höra att du de närmaste månaderna ska sitta inne, inte träffa människor, nöja dig med telefonsamtal. Är du 30 år blir det en kort paus i ett liv som kan pågå ett halvt sekel till , men är du över 80 blir dessa månader en god del av ditt liv.

Jag tillhör den äldre riskgruppen, o mina år kvar lär inte vara så många... Då vill man ju ,om man kan, ha lite liv kvar inte isoleras... Men det är naturligtvis nödvändigt pga Coronan.

Kan man säga att Virussjukdomen Corona är en tidstjuv?

Tanken slog mig här om dagen när det var en fantastisk dag med strålande sol. Det var ovanligt många äldre ute på promenad.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man skojar och har galghumor om detta och det är behövligt tror jag. Min mor skrev detta och jag fick mig en rejäl tankeställare.

Hur är det att vara över 80 och få höra att du de närmaste månaderna ska sitta inne, inte träffa människor, nöja dig med telefonsamtal. Är du 30 år blir det en kort paus i ett liv som kan pågå ett halvt sekel till , men är du över 80 blir dessa månader en god del av ditt liv.

Jag tillhör den äldre riskgruppen, o mina år kvar lär inte vara så många... Då vill man ju ,om man kan, ha lite liv kvar inte isoleras... Men det är naturligtvis nödvändigt pga Coronan.

Kan man säga att Virussjukdomen Corona är en tidstjuv?

Jag förstår att man kan känna så men det är väl inte direkt många som VILL isoleras tänker jag? Syftet är ju inte isolering för isoleringens skull utan för att vi tillsammans kan göra något bra i situationen som vi befinner oss i, för samhället och våra medmänniskor.

https://mobile.twitter.com/hanifbali/status/1239967446552858625
https://mobile.twitter.com/hanifbali/status/1239970890550349829

Jag håller med Bali här.

Edit. Det är ju inte svart eller vitt heller. Att undvika att springa på stan, fika och gå i affärer och träffa massa folk kanske är bra. Att ta bilen och åka och ta en promenad ute i skogen lär ju inte vara samma risk map smittoexponering.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hustrun kom hem från affären just nu. " Det var ta mig tusan bara pensionärer ute och handlade."

Jag tror de som kan handla fysiskt kommer att fortsätta göra det trots rekommendationer från myndigheter och erbjudanden från vänliga grannar och oroliga anhöriga.

Ett barn försöker bli självständiga steg för steg. Så det ligger i människas natur att klara sig så länge de kan.

Så det finns nog skäl till att man går hårdare fram i vissa länder där man inte har inpräntat att följa myndighetsdirektiv. Här vädjar man än så länge medborgarna att följa direktiven. Vi får väl se om de anser det nödvändigt att gå hårdare fram. Det är upp till oss i samhället.

Sjukvården kommer att få ta hårda beslut när kapaciteten inte räcker till. Man kommer att få välja bort vissa patienter som man har gjort i länder där man är några veckor framför. Så även om man nu säger att man ska fokusera på de svaga och utsatta så kommer man om det vill sig illa att göra andra prioriteringar. Vi kan alla göra vår del för att ge sjukvården extra tid gamla som unga.

Det verkar redan få allvarliga kosekvenser för enskilda som samhället i stort i större delen av världen. Vi får hoppas att det här inte blir allt för långvarigt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ge det två månader så kan du nog lägga till 3st 0:eek:r på antal dödsfall i sverige.

Getinge är ett svenskt börsbolag, ett par mc-minuter från mcdonalds sveavägen. Åk dit och fråga varför de ska tillverka 500 respiratorer till Italien, medan Sverige pytsar in miljarder i SAS.

Ja visst är det märkligt. :crash

För några månader sedan var det samma regering som ondgjorde sig över flyget och sa att vi måste flyga mindre, desto mindre desto bättre. Sååååå varför tar man inte chansen och låter SAS dö? Det är ju ändå bara skattemedel, de brukar ju inte vara så omtänksamt omhändertagna ändå. :rofl:rofl:rofl
Stalltipset - gör som jag och handla upp era Eurobonuspoäng nu. Jag brukar passa på varje gång SAS krisar. Det blev gulliga örhängen till frugan. :)

Själv puttrar jag vidare på min hoj, noterar nöjt att bensinen kostar mindre än 14 kr/litern och att vägen till jobbet mer är som en söndag förmiddag än rusningstrafik. Skönt. Ska kompa ut i morgon och fredag och sticka ut och köra hoj. Oroar mig inte för Corona heller, jag dricker inte alkohol ändå. :D

Nåja, jag förutsätter att Trafikverket löser allt med att sänka hastighetsgränserna lite till. Det verkar ju vara lösningen på alla problem. :D Tills det händer följer jag instruktionen TS lade upp i första posten! :bow
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, att ta en promenad är väl ett bra alternativ när man vill undvika att umgås i mer slutna sällskap. Man ska väl ha en himla otur om man smittas under en promenad.

Kan säga att det var VÄLDIGT många här som tog en promenad i helgen för att hålla sig borta från människor. Resultatet blev att det var som ett lämmeltåg av människor i det lokala friluftsområdet - har aldrig sett så mycket folk där förut. Försökte mig på en löptur, men fick kryssa mellan människor, beredd att kasta mig i diket så fort jag såg någon antyda att de eventuellt kunde tänkas hosta eller nysa.
 
Last edited by a moderator:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, att ta en promenad är väl ett bra alternativ när man vill undvika att umgås i mer slutna sällskap. Man ska väl ha en himla otur om man smittas under en promenad.

Precis som i inlägget ovan så var det ett lämmeltåg. Brukar sällan vara så mycket folk i rörelse så här års på sträckan i fråga och framförallt inte lika många äldre. Folk försökte säkert hålla lite extra avstånd, men det är tveksamt om det fanns tillräckligt med utrymme. Jag klandrar ingen för att de passade på. Alla hade nog på känn vad som väntas av oss framöver. Särskilt de som är i riskgrupperna. Jag hoppas att de får möjlighet att ta frisk luft utan risk att bli smittade även senare under våren. Så man får se till att hålla sig undan på behörigt avstånd.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
har inte läst allt i tråden & vet inte om någon tagit upp det tidigare

Men förra året, så fick 700 miljoner vinterkräksjukan world wide
220.000 dog av komplikationer runt kräksjukan, som uttorkning bla.

ingen som bunkrade skithuspapper då vad jag vet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
har inte läst allt i tråden & vet inte om någon tagit upp det tidigare

Men förra året, så fick 700 miljoner vinterkräksjukan world wide
220.000 dog av komplikationer runt kräksjukan, som uttorkning bla.

ingen som bunkrade skithuspapper då vad jag vet

HNeLEAf.jpg

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles

Ride Motorcycles

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja visst är det märkligt. :crash

För några månader sedan var det samma regering som ondgjorde sig över flyget och sa att vi måste flyga mindre, desto mindre desto bättre. Sååååå varför tar man inte chansen och låter SAS dö?

Kanske för SAS har stora lån hos SHB eller SEB eller någon annan svenska bank ?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag undrar hur många som dör av viruset kontra hur många som förgås av att samhället stänger ner.
:va
Låter man härja fritt dör många äldre och sjuka, men hur många relativt lisvkraftiga individer får livet förstört av det som pågår nu? :va
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag undrar hur många som dör av viruset kontra hur många som förgås av att samhället stänger ner.
:va
Låter man härja fritt dör många äldre och sjuka, men hur många relativt lisvkraftiga individer får livet förstört av det som pågår nu? :va

Det är min fulla övertygelse att reaktionen från världen skadar mer än själva viruset... Pressen borde rapportera lika mkt om varje influensafall som får tråkiga konsekvenser - då jävlars vore paniken total.

Vill såklart inte förringa detta virus och det ska tas på stort allvar och vi alla måste agera för att bromsa smittspridningen men i proportion till den reella faran.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hörde precis på radion att sexleksaker säljer som smör nu:tuttar

Gissar på en ordentlig babyboom om sisådär 9 månader:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top