Covid-19 viktig information!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bara Tegnell som är förvånad då flera forskningsavhandlingar på liknande viruset indikerat god överlevnad på ytor.

Vad var det Tegnell sagt om virusets överlevnad utanför kroppen?
Det är stor skillnad på att kunna påvisa genetiskt material och att ha infektiösa partiklar. Faktum är att skillnaden är milsvid. Är ganska säker på att Tegnell har bättre koll på detta än samtliga självutnämda genier här på SH.

Ja, typ så.
Även om virus nu inte har något DNA, bara RNA ;)
#messerschmitt
Det finns både RNA och DNA-virus. Coronaviruset råkar tillhöra gruppen RNA-virus.

Säg inte det, vi har nu ett mjältbrandsvirus som kan ligga hundratals år i dvala! <tm_trollfabriken>
Mjältbrand orsakas av bakterier, inte virus.
Den heter Bacillus anthracis och är en sporbildare, och det är sporerna som kan överleva lång tid.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är stor skillnad på att kunna påvisa genetiskt material och att ha infektiösa partiklar. Faktum är att skillnaden är milsvid. Är ganska säker på att Tegnell har bättre koll på detta än samtliga självutnämda genier här på SH.

Precis så är det ju, men det framkommer inte i artikeln att det faktiskt är så det föreligger i detta fall även om det är troligt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
IARC ställer radiofrekvent EMF i grupp 2B, alltså "Possibly carcinogenic to humans".
https://www.iarc.fr/wp-content/uploads/2018/07/pr208_E.pdf

Tittade du i länken i mitt inlägg 400? Känns iaf som frågan ännu lever sas.
https://emfscientist.org

Hittade denna också.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1383574218300991?via=ihub
Fullängdaren kostar 30 dollar, hade varit intressant att se för någon som kan tolka inkluderingen/metoddelen.

Att det inte tränger speciellt djupt behöver ju inte betyda något direkt, det är ju vad som händer med celler/dna osv som blir träffat som är dealen. Typ som solens strålar som inte alls tränger speciellt djupt ner i huden men som ända kan vara skadliga - malignt melanom.

Så det inte blir OT i OT så avslutar vi detta med detta:hihi

Dom väldigt höga extrafrekvenserna har använts länge innan till annat och motsvarar ungefär
som att att montera en lysdiod i toppen på nallen för att föra över precis som en fjärrkontroll
på väldigt korta distanser längs en gata,lägenhet,idrottsarena eller så - dom gamla låga frekvenserna
ligger hel tiden som fallback men dom nya skall se till att ge möjlighet till massa extratrafik.

Man kan avlasta nätet lokalt väldigt kraftigt och få om gamla frekvensena och räcka till
trots 100 dubbad datatrafik i framtiden , dom gamla frekvenserna kommer stå för yttäckning
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är stor skillnad på att kunna påvisa genetiskt material och att ha infektiösa partiklar. Faktum är att skillnaden är milsvid. Är ganska säker på att Tegnell har bättre koll på detta än samtliga självutnämda genier här på SH.

Det finns både RNA och DNA-virus. Coronaviruset råkar tillhöra gruppen RNA-virus.

Mjältbrand orsakas av bakterier, inte virus.
Den heter Bacillus anthracis och är en sporbildare, och det är sporerna som kan överleva lång tid.

Du kan ju läsa här vad Tegnell sa i slutet av januari.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBO3B/det-har-vet-vi-om-coronaviruset

Citat:
"virus klarar sig ofta väldigt kort tid utanför kroppen."

Vidare bedömde han risken som låg att viruset skulle komma till Sverige trots att det under flera veckor dagligen gick flyg med hundratals passagerare mellan Kina och Sverige.

Ja Tegnell är utbildad på området och kan absolut mer än mig om smittor etc men sådana här misstag är inte ok att göra inom sin profession.
Ingen professor jag någonsin träffat att lyckats gödsla med så mycket felaktigheter som Tegnell. De brukar vanligtvis vara tysta och be om att få återkomma med svar hellre än att bara gissa.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mjältbrand orsakas av bakterier, inte virus.

Jamenherrejössesbehöverdetförtydligas! Detta är ett helt nytt RNA-baserat mjältbrandsvirus. <tm trollfabriken>

Ja, JAG vet skillnad på virus och bakterie, men inte trollfabriken. Måste det satiren förtydligas med hopers smileys? Appselut! <tm_Madicken>

För di andre som orkar läsa detta - snart tre veckor i självkarantän gör en gammal gubbe (mer) sur och grinig - med EXTRA ALLT vad gällande ironi och satir.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag monterar mera solpaneler och hade slut på stockskruvar, som tur har biltema detta så jag hoppade på hojen o drog dom 6,5 milen till biltema.

Första jag reagerade på var karavanen med skidboxar:va jag låg på omkörning konstant under dessa 6,5 milen men kom aldrig om hela kön det var 1000 talet med bilar med.skidboxar:fakta.

Kommer ned till biltema o köpcentret som nog har 20,000 parkeringar. :brinnerup helt smockfullt med gammlingar som står o pratar i klungor, långa köer till fik o folk precis överallt.

Just tonåringarna o 65+ verkar ha jäkligt svårt för att fatta att nu dör folk i risk grupper.

Själv har vi order att jobba som vanligt o hålla upp produktionen av lägenheter till rikt folk..

Peab har sett till att arbets ledande personer är skyddade men vi som bygger är ju som vanligt slit o släng med. Är nagon hostig förkyld skall denna vara hemma ett par dagar o sedan komma tillbaka för att inte. Tappa framdrivning i projekten då polackerna inte får lämna polen.

Jäkligt syniskt helt klart.. dessutom skall sambon opereras för canser mitt i allt detta nästa vecka:huvet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag monterar mera solpaneler och hade slut på stockskruvar, som tur har biltema detta så jag hoppade på hojen o drog dom 6,5 milen till biltema.

Första jag reagerade på var karavanen med skidboxar:va jag låg på omkörning konstant under dessa 6,5 milen men kom aldrig om hela kön det var 1000 talet med bilar med.skidboxar:fakta.

Kommer ned till biltema o köpcentret som nog har 20,000 parkeringar. :brinnerup helt smockfullt med gammlingar som står o pratar i klungor, långa köer till fik o folk precis överallt.

Just tonåringarna o 65+ verkar ha jäkligt svårt för att fatta att nu dör folk i risk grupper.

Själv har vi order att jobba som vanligt o hålla upp produktionen av lägenheter till rikt folk..

Peab har sett till att arbets ledande personer är skyddade men vi som bygger är ju som vanligt slit o släng med. Är nagon hostig förkyld skall denna vara hemma ett par dagar o sedan komma tillbaka för att inte. Tappa framdrivning i projekten då polackerna inte får lämna polen.

Jäkligt syniskt helt klart.. dessutom skall sambon opereras för canser mitt i allt detta nästa vecka:huvet

Samma samlingar med folk i både Strängnäs och Sötälje… :va

-Vi måste alla ta eget ansvar!
-Det drabbar inte mig, det är de andra som ska vara försiktiga!
:dummer

Gott att du körde SportHoj och tog ditt ansvar! :tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ja visst är det märkligt. Ett äldre par runt eller +70 skulle hämta sin nya bil i fredags, tydligen viktigt.
Kvinnan hostade konstant och mannen hissade snor hela tiden.
Säljaren frågade -"har ni inte lyckats hålla er friska?"
- Nää, sa kvinnan, vi har tydligen åkt på förkylning båda två.

Ett annat äldre par var inne för att skifta till sommarhjul.
- Vi drar till Öland, här vågar man ju inte vara kvar.
- Är det så smart just nu, frågade jag?
- Absolut, på Öland finns det ingen Corona, skrattade kvinnan.
- Förrän nu kanske, svarade jag?

Inget svar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg i en chatt med Soo Aleman, sektionschef för infektionssjukdomar på Karolinska sjukhuset och Anna-Mia Ekström, professor i global infektionsepidemiologi på Karolinska Institutet.
En av frågorna de fick var gällande hur många som går bort i vanliga influensan i Sverige och svaret var som nedan.

"Enligt FHM:s rapporter dog 451 personer relaterat till influensan under säsongen 2018-2019. 2017-2018 var den siffran 1012 personer."

Så nu har man något att jämföra med om man tycker att Covid-19 är som en vanlig influensa.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vad som är obegripligt för mig är att så många inte tycks fatta att det kan vara bra att hålla sig på ett par meters avstånd från andra eller åtminstone försöka respektera att andra kanske vill det

Kom precis tillbaka från en löprunda. En strid ström av människor som tagit med sig hela kompisgänget ut på promenad och sen går går runt i klungor där 4-6 personer går i bredd så ett det är näst intill omöjligt att komma förbi utan kroppskontakt. Sen har vi löpargängen som är ute och springer i grupper om 10-20 personer och totalt ignorerar att det finns andra människor kanske också vill få plats på stigar och vägar som de springer på.

Vill gärna hålla mig på behörigt avstånd ifall folk är sjuka och det är de. Det hostas och nyses rakt ut. Solen stod lågt i morse och då syns ju partiklar i luften extra bra, vilket gjorde det extremt tydligt varför det är bra att hålla avståndet. Strax före jag skulle springa om en grupp människor var det en som nös rakt ut, vilket skapade ett mycket synligt partikelmoln med 1-2 meters diameter.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Saxat från Schulmans kolumn i Expressen

"Men så förklarade Agnes Wold för mig, med en bild som var lika isande vacker som kuslig. Tänk er en smällkall vinternatt i Sverige. Kylan biter en i kinderna. Två som gillar varandra står under en lyktstolpe och pratar, och i samtalet bildas det som en ”rök” runt de två. Och den röken, som kommer ur munnarna - det är dropparna man måste akta sig för.

De syns bara när det är riktigt kallt ute, men de finns hela tiden, också en solig eftermiddag i slutet av mars. Också inne i restaurangen, eller i affären. Det är de där små dropparna som andra andas ut, som man inte ska andas in. Det är alltså inte bara när man nyser eller hostar som det kommer droppar ur munnen, det sker också vid vanligt tal, när man skrattar - eller bara när man andas. "


Kan inte folk bara ta till sig det där och hålla lite distans från varandra i några veckor/månader...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Cyklade ner till Biltema / Jula nere i Sisjön igår för att köpa en väckarklocka åt ett födelsedagsbarn.
Eftersom en viktig detalj med en väckarklocka är att det lätt går att se när den ska larma så föll Biltema bort.
På väg till Jula 200 meter bort passerar jag Bauhaus och jag har aldrig sett så mycket bilar på parkeringen.
Det fullständigt kryllade.
På Jula höll folk avstånden bra tyckte jag.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du kan ju läsa här vad Tegnell sa i slutet av januari.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBO3B/det-har-vet-vi-om-coronaviruset

Citat:
"virus klarar sig ofta väldigt kort tid utanför kroppen."

Vidare bedömde han risken som låg att viruset skulle komma till Sverige trots att det under flera veckor dagligen gick flyg med hundratals passagerare mellan Kina och Sverige.

Ja Tegnell är utbildad på området och kan absolut mer än mig om smittor etc men sådana här misstag är inte ok att göra inom sin profession.
Ingen professor jag någonsin träffat att lyckats gödsla med så mycket felaktigheter som Tegnell. De brukar vanligtvis vara tysta och be om att få återkomma med svar hellre än att bara gissa.
Det är korrekt att de flesta viruspartiklar är infektiösa under en ganska begränsad tid när de väl lämnat värden. Viruspartiklarnas genetiska material kan däremot detekteras väldigt länge efteråt, eftersom de PCR-baserade testerna som utförs är extremt känsliga.

Har du exempel på fler faktafel som Tegnell kommit med? Gärna med källor.

Jamenherrejössesbehöverdetförtydligas! Detta är ett helt nytt RNA-baserat mjältbrandsvirus. <tm trollfabriken>

Ja, JAG vet skillnad på virus och bakterie, men inte trollfabriken. Måste det satiren förtydligas med hopers smileys? Appselut! <tm_Madicken>

För di andre som orkar läsa detta - snart tre veckor i självkarantän gör en gammal gubbe (mer) sur och grinig - med EXTRA ALLT vad gällande ironi och satir.
Jag misstänkte att du var ironisk, men tänkte ändå förtydliga för alla här på SH som skolkade på biologilektionerna och kanske tar det du skriver på allvar. Det är så mycket missuppfattningar och rena felaktigheter som flyger omkring just nu. Foliehattandet med strålning t.ex.
Risken är att vi får fler foliehattar som börjar skrika att "VirUsET LEVeR I hUnDraTAls åR!!!!!!!!!!!!".
Detta trots att viruspartiklar inte lever i någon egentlig mening, och definitivt inte är infektiösa i hundratals år under normala förhållanden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du exempel på fler faktafel som Tegnell kommit med? Gärna med källor.

Här har du en lista som cirkulerar på nätet.
Citat Anders Tegnell aka "Dr Tengele":

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29??januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29??januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31??januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !"
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite att uppröras över:
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Disclaimer: Det kan finnas ett politiskt tänk bakom krönikan.

Du menar biten om atenare och spartaner?

Ett samhälle får reda på mycket om sig självt i situationer av det här slaget. Det blir ett slags verklighetskoll.
En annan sådan får man genom att räkna atenare och spartaner.
Det är ju den gamla konflikten, ni vet: Aten mot Sparta. Aten var hyfsat demokratiskt, öppet, fritt och individualistiskt. Sparta krigiskt, kollektivistiskt, auktoritärt och just spartanskt. Lite Pol Pot, lite Honecker, lite Franco.
Det intressanta är att Sverige, internationellt sett, just nu ses som atenare. Anders Tegnell är vår Perikles, med händerna i byxfickorna.
Ta inte i för mycket, säger han. Ta det en aning lugnt med ordergivningen och militariseringen av samhället.
Men spartanerna finns mitt ibland oss. Och de bildar helt nya kompisgäng: Peter Wolodarski, Ivar Arpi, Björn Wiman och Hanif Bali, till exempel. Om det fortfarande rör på sig, ska det orderges och stängas in, är deras grundläggande idé. Den spartanska ytterligheten kallas märkligt nog ”försiktighetsprincipen”.
Det är väl också en tidsmarkör, antar jag.


Man kan tolka det som att det inte kan vara svart eller vitt.
Induvidiualistiskt-klarasigsjälv-kapitalism-pengarstyr
Kollektivistiskt-allahjälpsåt.kommunism-människanförst
Erich Honecker till Francisco Franco
Vänster till höger

Eller så är det precis så. Antingen atenare eller spartan.

Anders Tegnell är vår Perikles kan också tolka på olika sätt...:)

Perikles styre som atensk statsman kallas "Perikles gyllene tidsålder" och han var en ivrig förespråkare för demokratin. Han ville att alla medborgare i Aten skulle ta aktiv del i politiken. Rådsmedlemmarna valdes av alla atenare, och Perikles restaurerade och byggde många tempel och byggnader, såsom Parthenon på Akropolis, genom att anställa de fattigaste medborgarna. Han genomförde flera reformer till förmån för de fattiga medborgarna, till exempel att alla som hade offentliga uppdrag skulle få betalt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perikles

Men det är bara så jag tolkar det...
En disclaimer är en engelskspråkig term för en skriftlig förklaring som begränsar avsändarens juridiska ansvar inför mottagaren. Dessa kan ibland fylla rollen av varningstexter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Disclaimer
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Verkar som om siffrorna från Kina varit lite lätt i underkant...
https://www.rfa.org/english/news/china/wuhan-deaths-03272020182846.html

"The official number of deaths was 2,500 people ... but before the epidemic began, the city's crematoriums typically cremated around 220 people a day," he said.

"But during the epidemic, they transferred cremation workers from around China to Wuhan keep cremate bodies around the clock," he said.

A resident surnamed Gao said the city's seven crematoriums should have a capacity of around 2,000 bodies a day if they worked around the clock.

"Anyone looking at that figure will realize, anyone with any ability to think," Gao said. "What are they talking about [2,535] people?"

"Seven crematoriums could get through more than that [in a single day]."
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top