Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det är det ju, på sätt och vis. Vi kommer inte se förrän i efterhand vilket land som lyckats bäst. Det som möjligen går att säga i nuläget är att många agerade alldeles för sent i inledningsskedet när det fanns en chans att stoppa spridningen.

En av auktoriteterna inom komplexitets- och riskforskning kritiserar nu Storbritanniens agerande.
https://www.theguardian.com/comment...oronavirus-policy-scientific-dominic-cummings

För min egen del behöver jag bara tänka på hur det gick med indianerna i Amerika när européerna kom dit med nya sjukdomar.
Det var inte mycket flock kvar när de eventuellt fått sin flockimmunitet.

Eller man kan ju fundera på utfallet ifall någon skulle ha fått samma ide när AIDS upptäcktes...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sant, men det var vad som efterfrågades.

Nej, det som efterfrågades var väl hur många av de som intensivvårdas som dör, respektive tillfrisknar? :va
Det är en helt annan siffra. Går inte att jämföra på det sättet.

Procentsiffran du hänvisar till är helt enkelt en division mellan rapporterade dödsfall och summan av rapporterade dödsfall plus rapporterade tillfrisknade. Det går inte att jämföra på det sättet eftersom det är olika urval. Säger inte så mycket mer än att dividera med Pi. Skall man kunna säga något om andelen intensivvårdade som dör måste man för det första jämföra just intensivvårdade och inte samtliga rapporterade fall. Man måste också jämföra samma urval, dvs följa de patienter som skrevs in från ett visst datum fram tills dess samtliga antingen avlidit eller tillfrisknat.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det är väl helt galet att titta på death rate i det här skedet???

Mörkertalet är ju enormt worldwide. Bara i Stockholm uppskattades det för ngn dag sen att det var ca 100 000 smittade. Otroligt smittsamt men sannolikt blir death rate synnerligen låg.... Problemet är ju såklart oavsett att dödligheten kommer att visa sig låg i % så är det volymen på smittade som är skrämmande.

Är inte helt säker på att Sverige egentligen agerar fel. Viruset finns ju troligen på varenda kontinent vid det här laget. Flockimmunitet är det enda rimliga tills ett vaccin kommer. Det bör väl nämnas att sydkorea verkar ha den vinnande formeln. Massivt med tester och en befolkning som lyssnar till staten. Men det receptet förutsätter att varenda stat i världen agerar exakt likadant....

Innan nån skriker att jag är okänslig mm så kan jag meddela jag som många andra har föräldrar i riskzonen, syskon som är diabetiker, dvs är jävligt orolig för de personer som är i riskzonen.

Men likförbannat om världen går in i depression kommer det sannolikt skörda mer liv. Pest eller kolera.... Vad är bäst?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För min egen del behöver jag bara tänka på hur det gick med indianerna i Amerika när européerna kom dit med nya sjukdomar.
Det var inte mycket flock kvar när de eventuellt fått sin flockimmunitet.

Eller man kan ju fundera på utfallet ifall någon skulle ha fått samma ide när AIDS upptäcktes...

Nu vet vi ju med ganska stor säkerhet ungefär hur dödligt covid-19 är och det ligger runt 1% på populationsnivå. Dvs, någon risk att vi kommer gå under som nation är det inte. Däremot är det många som kommer dö, och många inom sjukvården som kommer jobba sönder sig (i ännu högre grad än hittills) för att möta ett behov de inte är rustade för.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja jag var med och byggde om NÄL,s bårhus o det rullade ut ca 5 kistor varje dag med sk normal avfärd från livet. Man kan ju undra hur dom skall hantera detta... dessutom inventerar västra Götaland alla ishallar för att.kunna användas till fryshus för corona döds fall..

Verkar som man räknar med att ett större antal personer skall vandra vidare innom kort..:gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, det som efterfrågades var väl hur många av de som intensivvårdas som dör, respektive tillfrisknar? :va
Det är en helt annan siffra. Går inte att jämföra på det sättet.

Procentsiffran du hänvisar till är helt enkelt en division mellan rapporterade dödsfall och summan av rapporterade dödsfall plus rapporterade tillfrisknade. Det går inte att jämföra på det sättet eftersom det är olika urval. Säger inte så mycket mer än att dividera med Pi. Skall man kunna säga något om andelen intensivvårdade som dör måste man för det första jämföra just intensivvårdade och inte samtliga rapporterade fall. Man måste också jämföra samma urval, dvs följa de patienter som skrevs in från ett visst datum fram tills dess samtliga antingen avlidit eller tillfrisknat.

Så här löd frågan och svaret är att 71% av de som lämnat sjukhuset har åkt ner i den där lådan.
Finns det någon siffra på hur många som åker hem respektive åker ner i en låda när dom skrivs ut från intensivvård?
 

Raderad medlem 51742

Guest
För min egen del behöver jag bara tänka på hur det gick med indianerna i Amerika när européerna kom dit med nya sjukdomar.
Det var inte mycket flock kvar när de eventuellt fått sin flockimmunitet.

Eller man kan ju fundera på utfallet ifall någon skulle ha fått samma ide när AIDS upptäcktes...

Nu är ju visserligen inte strategin i Sverige att så snabbt som möjligt uppnå flockimmunitet utan att dämpa belastningen på sjukvården, men vi blir ju inte av med skiten förrän tillräckligt många är immuna för att de haft sjukdomen eller vi fått ett vaccin
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är ju visserligen inte strategin i Sverige att så snabbt som möjligt uppnå flockimmunitet utan att dämpa belastningen på sjukvården, men vi blir ju inte av med skiten förrän tillräckligt många är immuna för att de haft sjukdomen eller vi fått ett vaccin

Så det är för att dämpa belastningen på vården som Sverige kanske har bland världens slappaste regler enligt Viktor på Expressen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu vet vi ju med ganska stor säkerhet ungefär hur dödligt covid-19 är och det ligger runt 1% på populationsnivå. Dvs, någon risk att vi kommer gå under som nation är det inte. Däremot är det många som kommer dö, och många inom sjukvården som kommer jobba sönder sig (i ännu högre grad än hittills) för att möta ett behov de inte är rustade för.

Jaså? Hur vet vi det? Om du tänker hänvisa till Diamond Princess så är 16% av dess smittade fortfarande sjuka.

Dessutom splittrades gruppen redan när "bara" en tredjedel av passagerarna hunnit smittas. Ingen vet hur många som skulle ha smittats om viruset fått fortsätta härja helt fritt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Så det är för att dämpa belastningen på vården som Sverige kanske har bland världens slappaste regler enligt Viktor på Expressen?

Ja. Om det är rätt strategi vet vi inte förrän vi ser resultatet och jämföra med andra länder. Men ingen skall inbilla sig något annat än att även best case scenario innebär katastrofläge för sjukvården.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jaså? Hur vet vi det? Om du tänker hänvisa till Diamond Princess så är 16% av dess smittade fortfarande sjuka.

Dessutom splittrades gruppen redan när "bara" en tredjedel av passagerarna hunnit smittas. Ingen vet hur många som skulle ha smittats om viruset fått fortsätta härja helt fritt.

Det går t ex att se på data från länder som testat betydligt bredare och därmed fått en större uppfattning om mörkertalet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Viktigt är att om man skall få en uppfattning om dödligheten räcker det inte att gå in på worldometers och räkna/kolla själv. Man behöver läsa någon av de många forskningsstudier (eller sammanfattningar av dessa) som gjorts med ett korrekt statistiskt urval.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kan ju även vara så att en andel av dödsfallen är människor som inte fått intensivvård. 85-åringar med andra sjukdomar och dålig prognos läggs knappast i respirator.

Jo, IOFS har vi nog några sådana med, men än så länge borde vi väl ha respiratorer även åt dom som har dåliga utsikter att överleva, så jag tror inte man låter folk dö utan att ens försöka
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tja jag var med och byggde om NÄL,s bårhus o det rullade ut ca 5 kistor varje dag med sk normal avfärd från livet. Man kan ju undra hur dom skall hantera detta...
Vi har väl 60 krematorier i landet. Med dessa igång 24/7 kan vi ge 1080 personer per dygn ett värdigt slut. Sen ovanpå det kan vi fortfarande jordfästa folk.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jo, IOFS har vi nog några sådana med, men än så länge borde vi väl ha respiratorer även åt dom som har dåliga utsikter att överleva, så jag tror inte man låter folk dö utan att ens försöka

Nu arbetar jag inte inom sjukvården, men jag har förstått det som att patienter med allt för dålig prognos inte kommer ifråga för IVA och respiratorbehandling, även innan COVID-19. Även om det nu skulle finnas lediga platser gissar jag att man knappast vill låsa upp dessa resurser för fall som ändå är utsiktslösa, med tanke på att vårdtiden i respirator kan vara väldigt lång.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu arbetar jag inte inom sjukvården, men jag har förstått det som att patienter med allt för dålig prognos inte kommer ifråga för IVA och respiratorbehandling, även innan COVID-19. Även om det nu skulle finnas lediga platser gissar jag att man knappast vill låsa upp dessa resurser för fall som ändå är utsiktslösa, med tanke på att vårdtiden i respirator kan vara väldigt lång.

Så kanske det är, jag trodde att vi vårdade även hopplösa fall i normalläget, att sortering kom på fråga först när det krisade.

Jag har en i bekantskapskretsen med KOL, han dör nog av en vanlig förkylning
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top