Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Det är inte ofta jag håller med Tegnell men det är lite väl tidigt att börja diskutera en tredje våg medans den andra vågen fortfarande accelererar uppåt och vi vet ännu inte när eller hur långt det ska gå innan det vänder.

För att en tredje våg ens ska bli aktuell krävs det att den här vågen först vänder neråt för att sedan åter igen ta fart.

Förvisso har ju några pekat på europeiska länder där det vänt neråt igen med någon slags hänvisning till att det även i Sverige skulle vända neråt. Då bortser dom från det faktum att vissa av dessa länder är nedstängda. Min frus syster med man bor i Antwerpen, dom har inte jobbat på över en månad. Tro fan att smittan vänder neråt då men det är ganska naivt och peka på Belgiens nedgång och tro att Sveriges kurvor ska vika ner på samma sätt om några veckor när vi inte har gjort samma nedstängningar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte ofta jag håller med Tegnell men det är lite väl tidigt att börja diskutera en tredje våg medans den andra vågen fortfarande accelererar uppåt och vi vet ännu inte när eller hur långt det ska gå innan det vänder.

För att en tredje våg ens ska bli aktuell krävs det att den här vågen först vänder neråt för att sedan åter igen ta fart.

Förvisso har ju några pekat på europeiska länder där det vänt neråt igen med någon slags hänvisning till att det även i Sverige skulle vända neråt. Då bortser dom från det faktum att vissa av dessa länder är nedstängda. Min frus syster med man bor i Antwerpen, dom har inte jobbat på över en månad. Tro fan att smittan vänder neråt då men det är ganska naivt och peka på Belgiens nedgång och tro att Sveriges kurvor ska vika ner på samma sätt om några veckor när vi inte har gjort samma nedstängningar.

Näe, låter man den här puckeln skena och ta sig in på äldreboenden och spridas där, så blir det ingen tredje puckel...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...personal-tvingades-jobba-i-vantan-pa-provsvar

25 anställda och 30 boende smittade, 6 döda än så länge.
Skulle det skena på samma sätt på alla andra äldreboenden så finns det inte många i riskgruppen kvar sen, så dödligheten går ner och den tredje puckeln uteblir.

Ska man vara cynisk så kanske pensionspengarna räcker tills vi ska gå i pension ändå...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

  • Haparanda.png
    Haparanda.png
    32.5 KB · Visningar: 14

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det här är intressant och det kan förstås vara en slump eller ha andra orsaker men i Haparanda använder folk ansiktsmask. Troligen influerade av Torneåborna på andra sidan älven.

Det är enda kommunen i Norrbotten där smittspridningen minskar istället för att öka.

https://www.norrbotten.se/publika/l...Lb_RunFQYJN8QKH1_5-a3rpdZBDOln81xL-e-7_n8alsU

Insinuerar du att resten av världen skulle ha rätt och FHM fel angående munskydd!? Det är ju hädelse!:dummer:mad:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här är intressant och det kan förstås vara en slump eller ha andra orsaker men i Haparanda använder folk ansiktsmask. Troligen influerade av Torneåborna på andra sidan älven.

Det är enda kommunen i Norrbotten där smittspridningen minskar istället för att öka.

https://www.norrbotten.se/publika/l...Lb_RunFQYJN8QKH1_5-a3rpdZBDOln81xL-e-7_n8alsU

Ja, det är väl Luleå/Piteå/Boden som är pesthålorna där uppe nu.

Dvs dom orter där det är mycket ungt och rörligt folk, i Happaranda, sedan Finland stängde gränsen, är det nog inte många som reser omkring och sprider skiten.

Så munskydd funkar för att få ner spridningstalet, och om man inte har smittspridare som tar dit smitta utifrån så kommer man så småning om att få ner antalet så pass att man kan isolera alla enskilda misstänkta fall så effektivt att man inte längre har allmän smittspridning.

Samtidigt i region Västerbotten har sjukvården trappat UPP från stabsläge till förstärkningsläge, det är sista steget innan man utropar katastrofläge.....

Jag hittar ingenstans när senast (innan Covid) något sjukhus gick upp i förstärkningsläge.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag pratade med en som jobbar inom vården i dag, hen trodde att testverksamheten skulle totalkrasha snart, då dom redan ligger på maxkapacitet, men nu börjar folk bli sjuka i den vanliga årliga säsongsinfluensan, och alla dom rusar iväg och vill kolla att det inte är covid.

Vi har väl en testexpert här i gruppen, hur ser läget ut? Tål ni en ökning, eller kommer det att gallras vilka som får testa sig för att ni ska hinna med?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag pratade med en som jobbar inom vården i dag, hen trodde att testverksamheten skulle totalkrasha snart, då dom redan ligger på maxkapacitet, men nu börjar folk bli sjuka i den vanliga årliga säsongsinfluensan, och alla dom rusar iväg och vill kolla att det inte är covid.

Vi har väl en testexpert här i gruppen, hur ser läget ut? Tål ni en ökning, eller kommer det att gallras vilka som får testa sig för att ni ska hinna med?



https://www.1177.se/Vasternorrland/...-bestalla--egenprovtagning-en-gang-per-manad/
Just nu är det en tillfällig begränsning för att boka ett självtest covid-19. Du kan endast boka ett test per person och månad.

- Det är viktigt att du bara bokar ett självtest om du är sjuk och det är jätteviktigt att du avbokar ditt test om du får förhinder eller tillfrisknar. Vi har en begränsad tillgång på självtester covid-19

https://www.krisinformation.se/dett...viruset/regional-information-om-coronaviruset
23/11: Provsvar kan dröja
1177 Vårdguiden Blekinge skriver på sin webbplats att det finns begränsat med tider för egenprovtagning i länet så provsvar kan dröja längre än vanligt.

20/11: Ta inte test för att friskförklara
Personer som provtagits med PCR-prov och konstaterats smittade av covid-19 ska inte boka ett nytt prov för att bli friskförklarade, meddelar Region Dalarna.

24/11: Försenade provsvar för covid-19
Provsvaren på tester av covid-19 är försenade minst 5-6 dagar. Ring inte 1177, vårdcentral eller annan mottagning eftersom de inte har tillgång till några provsvar, meddelar 1177 Vårdguiden Halland. Provsvaret kommer i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Stanna hemma tills du fått beskedet.

Skåne

25/11: Långa väntetider för svar på självtester
Det är fortsatt väldigt stor efterfrågan på självtester för covid-19. Även om det nu har blivit lättare att boka tider är det långa väntetider för att få provsvar, meddelar regionen.

23/11: Om provtagning i Skåne
1177 Vårdguiden Skåne: Just nu är det många som behöver testa sig för covid-19. Därför kan det vara svårt att boka ett självtest via e-tjänsterna.

Västernorrland

24/11: Läget är ansträngt - viktigt att söka vård på rätt sätt
Pandemin orsakar åter stora bekymmer inom vården, både för hälso- och vårdcentralerna och sjukhusen, skriver regionen. Antalet smittade med covid-19 ökar, många vill provta sig och akutmottagningarna har många patienter som istället borde ha ringt till 1177 eller vänt sig till hälso- eller vårdcentral för bedömning av symtom och vårdbehov.

24/11: Tillfällig begränsning av självtester
På grund av hög efterfrågan kan var och en boka självtest högst en gång per månad. Ditt provsvar kan för närvarande försenas i upp till 72 timmar. Ring inte 1177 på telefon för att ställa frågor kring självtester och provsvar. Ditt provsvar kommer visas när du loggar in i e-tjänsterna, meddelar 1177 Vårdguiden Västernorrland.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag pratade med en som jobbar inom vården i dag, hen trodde att testverksamheten skulle totalkrasha snart, då dom redan ligger på maxkapacitet, men nu börjar folk bli sjuka i den vanliga årliga säsongsinfluensan, och alla dom rusar iväg och vill kolla att det inte är covid.

Vi har väl en testexpert här i gruppen, hur ser läget ut? Tål ni en ökning, eller kommer det att gallras vilka som får testa sig för att ni ska hinna med?

I Stockholm har det varit stopp för PCR-test för pöbeln i flera veckor eftersom testkapaciteten behövs i vård & omsorg. Det finns en gräddfil för annan samhällsviktig personal men det släpps endast ett fåtal om dagen till dessa så det gäller att vara ute i rätt tid och ha tur.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I Stockholm har det varit stopp för PCR-test för pöbeln i flera veckor eftersom testkapaciteten behövs i vård & omsorg. Det finns en gräddfil för annan samhällsviktig personal men det släpps endast ett fåtal om dagen till dessa så det gäller att vara ute i rätt tid och ha tur.

Ja, så länge folk testar sig varannan vecka för att kunna gå på fest så lär nog en viss gallring behöva ske.

Frågan uppstod nämligen då en annan bekant till mig fick hosta och feber ett par dagar, då var det bara att testa sig, (var inte Covid) men om alla som får säsongsinfluens ska åka in och testa lär ju kapaciteten ta slut.

Men man kan väl inte heller bara sitta hemma och vänta ut skiten och sedan testa för antikroppar samtidigt som resten av familjen går till skola och jobb som vanligt?
 

Raderad medlem 51742

Guest

Det är förstås viktigt att kritik mot rådande slutsatser inom vetenskapen får komma fram - det är en del av den vetenskapliga metoden (så länge kritiken är vetenskaplig). Michael Yeadon tar visserligen upp en del kritik som kan tyckas vetenskapligt relevant, men jag ifrågasätter hur relevanta och vetenskapliga slutsatserna är. I artikeln blandas på ett bedrägligt sätt vetenskapliga argument och referenser med information från vaccinationsmotståndare och konspirationsteoretiker. På ett subtilt sätt försöker man få läsaren att tro att även slutsatserna har vetenskaplig substans när syftet snarare verkar vara att skapa en bild av att det pågår en konspiration.

Förutom att sitens syfte kan misstänkas vara andra än rent vetenskapliga undrar jag vad det finns för skäl till att lyssna på just Michael Yeadon som en auktoritet inom området och om han till och med kanske har en viss bias. Mig veterligen handlade hans tidigare roll på Pfizer inte om vaccin utan om läkemedel för behandling av bl.a. allergi och lungsjukdomar. Han är sedermera grundare och delägare av ett läkemedelsbolag som utvecklar läkemedel mot bl.a. inflammatoriska tillstånd i lungorna. Med risk för att jag själv blir konspirationsteoretiker undrar jag ändå om Yeadon har en ekonomisk vinning av att det finns en stor mängd sjuka i Covid-19 som kan ha nytta av hans bolags läkemedel, något som skulle motverkas om sjukdomen kan förebyggas med vaccin.

EDIT: Det bolag som Michael Yeadon grundade köptes senare upp av läkemedelsjätten Novartis. Novartis har till skillnad från övriga läkemedelsjättar valt en strategi att inte ta fram ett eget vaccin (även om de kommer bistå vid tillverkningen), utan istället satsa på läkemedelsbehandling mot Covid-19.
 
Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är förstås viktigt att kritik mot rådande slutsatser inom vetenskapen får komma fram - det är en del av den vetenskapliga metoden - och Michael Yeadon tar visserligen upp en del kritik som kan tyckas relevant, men jag ifrågasätter hur relevanta slutsatserna är. I artikeln blandas på ett bedrägligt sätt vetenskapliga argument och referenser med information från vaccinationsmostståndare och konspirationsteoretiker. På ett subtilt sätt försöker man få läsaren att tro att även slutsatserna har vetenskaplig substans när syftet snarare verkar vara att skapa en bild av att det pågår en konspiration.

Förutom att sitens syfte kan misstänkas vara andra än rent vetenskapliga undrar jag vad det finns för skäl till att lyssna på just Michael Yeadon som en auktoritet inom området och om han till och med kanske har en viss bias. Mig veterligen handlade hans tidigare roll på Pfizer inte om vaccin utan om läkemedel för behandling av bl.a. allergi och lungsjukdomar. Han är sedermera grundare och delägare av ett läkemedelsbolag som utvecklar läkemedel mot bl.a. inflammatoriska tillstånd i lungorna. Med risk för att jag själv blir konspirationsteoretiker undrar jag ändå om Yeadon har en ekonomisk vinning av att det finns en stor mängd sjuka i Covid-19 som kan ha nytta av hans bolags läkemedel, något som skulle motverkas om sjukdomen kan förebyggas med vaccin.

Ja artikeln känns egentligen uppdelad i två halvor där Yeadon är med i första delen och sen lite på avslutningen igen. Inte en aning om själva siten, han tycker vad han tycker oavsett var tyckandet presenteras.
Men varför skulle han inte ha någon form av auktoritet på området utifrån sin bakgrund som Chief Scientist for Allergy & Respiratory på Pfizer och med en BSc i biochemistry and toxicology samt en PhD i respiratory pharmacology i ryggsäcken?

Jag tycker bara att det är intressant att läsa och lyssna, jag reserverar mig ifrån att ha allt för mycket åsikter om vad som är rätt/fel & sant/falskt iom att min kunskap går mot jack shit inom immunologi. Så don't blame the messenger here please...

Fö har jag tittat ca första 30 min på denna nu i veckan och finner den också intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=ZnpnBYgGARE&feature=emb_title
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ja artikeln känns egentligen uppdelad i två halvor där Yeadon är med i första delen och sen lite på avslutningen igen. Inte en aning om själva siten, han tycker vad han tycker oavsett var tyckandet presenteras.
Men varför skulle han inte ha någon form av auktoritet på området utifrån sin bakgrund som Chief Scientist for Allergy & Respiratory på Pfizer och med en BSc i biochemistry and toxicology samt en PhD respiratory pharmacology i ryggsäcken?

Jag tycker bara att det är intressant att läsa och lyssna, jag reserverar mig ifrån att ha allt för mycket åsikter om vad som är rätt/fel & sant/falskt iom att min kunskap går mot jack shit inom immunologi. Så don't blame the messenger here please...

Fö har jag tittat ca första 30 min på denna nu i veckan och finner den också intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=ZnpnBYgGARE&feature=emb_title

Grejen är ju att vetenskap inte bedrivs genom att olika experter uttalar sig i media (även om media och allmänhet ibland tycks tro det).

Om Yeadon däremot får en sin kritik publicerad i en peer reviewad artikel i en ansedd vetenskaplig tidskrift och sedan pratar om detta i media är det en helt annan sak. Vid en sådan publikation skall dock författaren deklarera att denne inte har egna ekonomiska (eller andra) intressen i frågan, vilket sänker trovärdigheten rejält.

Och det är inte dig som budbärare jag kritiserar, utan innehållet i det du länkade till ;)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Grejen är ju att vetenskap inte bedrivs genom att olika experter uttalar sig i media (även om media och allmänhet ibland tycks tro det).

Om Yeadon däremot får en sin kritik publicerad i en peer reviewad artikel i en ansedd vetenskaplig tidskrift och sedan pratar om detta i media är det en helt annan sak. Vid en sådan publikation skall dock författaren deklarera att denne inte har egna ekonomiska (eller andra) intressen i frågan, vilket sänker trovärdigheten rejält.

Och det är inte dig som budbärare jag kritiserar, utan innehållet i det du länkade till ;)

Absolut. Det hoppas jag alla är medvetna om.

Nejdå du brukar vara bra på att inte skjuta budbäraren, men det finns andra som verkar ha svårt med att kunna skilja på sak och person. Tänkte att det är lika bra att förtydliga att mina åsikter inte nödvändigtvis speglar det jag postar.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sucharit Bhakdi pratar om denna ca 15 min in i klippet ovan.

Presenterat i en bulletin från WHO:
https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf
The inferred infection fatality rates tended to be much lower than estimates made earlier in the pandemic.

Most locations probably have an infection fatality rate less than 0.20% and with appropriate, precise non-pharmacological measures that selectively try to protect high-risk vulnerable populations and settings, the infection fatality rate may be brought even lower.
This online first version has been peer-reviewed, accepted and edited, but not formatted and finalized with corrections from authors and proofreaders.

Risken för att dö är iofs inte det som oroar mig med Covid mest.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Absolut. Det hoppas jag alla är medvetna om.

Nejdå du brukar vara bra på att inte skjuta budbäraren, men det finns andra som verkar ha svårt med att kunna skilja på sak och person. Tänkte att det är lika bra att förtydliga att mina åsikter inte nödvändigtvis speglar det jag postar.

Läser man Yeadons egen artikel (återigen, inte en vetenskaplig artikel, inte peer reviewad och dessutom publicerat på en hemsida som driver en tydlig agenda) tycker jag ändå det finns ett par saker i det han tar upp som kan vara intressanta att diskutera.
https://lockdownsceptics.org/what-sage-got-wrong/

Det ena är den vanligt förekommande föreställningen i allmänhet och media om att vi enbart är i början av pandemin, baserat på hur stor del av befolkningen som har antikroppar, när detta bara visar en del av mekanismerna för immunitet.

Det andra är föreställningen om att vaccinet är räddningen som eliminerar sjukdomen och att allt sedan blir som vanligt igen.

Jag tror båda dessa föreställningar är allt för förenklade och delvis felaktiga, men jag tror å andra sidan inte heller att detta skulle vara skäl till att nedvärdera allvaret allt för mycket eller att landa i slutsatsen att det är felaktigt att vaccinera.

Min egen gissning är att vi oavsett vaccin kommer behöva leva med den här sjukdomen. I takt med att folk genomgår sjukdomen och blir immuna kommer utbrotten att klinga av, men det kommer nya utbrott säsongsvis, om än inte riktigt lika allvarliga. Frågan är också hur länge immuniteten varar. Vaccin kommer antagligen att vara ett väldigt viktigt verktyg för att förhindra dödsfall bland äldre och riskgrupper, på liknande sätt som dagens influensavaccin.

Vår syn på Covid-19 och rädslan för sjukdomen kommer dock vara annorlunda än för influensa, för lång tid framöver. Eftersom sjukdomen trots allt kan drabba en del yngre hårt kommer många vilja vaccinera sig som en trygghet. Eftersom pandemin har fått så stor påverkan på hela samhället och hur vi tänker kommer det också bli så att en del aktiviteter vi idag måste begränsa pga. smittspridningen framöver kommer villkoras med vaccinering. Det kan handla om att resa, delta i större evenemang och liknande. Drivkraften att vaccineras för de som inte tillhör riskgrupp kommer därför inte bara drivas av en rädsla (rationell eller ej) att bli sjuk och dö utan minst lika mycket av en längtan att kunna leva våra liv som tidigare pga. de nya sociala normer som nu råder.

Eventuella risker med vaccinet kommer hos individen därför inte bara att vägas mot risken att bli allvarligt sjuk och dö utan också denna längtan att kunna leva som normalt.

Det kommer med stor sannolikhet dröja något halvår innan de som inte tillhör riskgrupp kommer bli vaccinerade. Under den tiden har vi förhoppningsvis kunnat se dels om det finns några allvarliga biverkningar med vaccinet, trots att risken är mycket liten. Vi kommer då också veta mer om ifall pandemin avtagit pga ökande immunitet i befolkningen, även om det kan vara svårt att avgöra hur mycket av detta som beror på att man fått immunitet genom genomgången sjukdom eller vaccination, alternativt att spridningen avtar ändå pga säsong. Men sammantaget att var och en förhoppningsvis har bättre underlag för att ta ställning till vaccination.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top