Covid-19 viktig information!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Med mc kunde jag tänka mig att de vill minska eventuell press på sjukvården i "onödan". För mc är ju jättefarligt.
Men osäkert hur det relaterar till cab.

Tror förstås att det viktigaste är att man inte får ha roligt, oberoende av vad det gäller. Roligt är onödigt.
Lite som i klimatfrågan, varför ska man göra något bara för att det är roligt?
Politik börjar låta mer och mer som bibeln, man ska endast pöka för att föröka sig, och brinn i helvetet om du gillar det!

Just i detta fallet handlar det väl rätt mycket om att ingen vet. Det är politiker som ”gör något” för att verka handlingskraftiga, men åtgärdens nytta vet man såklart inget om. Det är ju heller inga hälsomyndigheter som har förespråkat stängda gränser, utan det har ju mer eller mindre varit helt politiska beslut, med tveksam effekt. Än så länge har FHMs respons varit mycket balanserad så hoppas att de fortsätter i den stilen, även gällande mc-körning.

Vem som har rätt vet vi om en månad eller två.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det börjar bli absurt, det är som att världens politiker tävlar i att hitta på förbud liksom att det är viktigare att visa upp någon slags handlingskraft än att det ska ha någon faktisk påverkan.



Vem smittar jag om jag är ute och springer utomhus några km från bostaden? Eller hur tänker sig politikerna att man skulle smitta någon om man sitter på en motorcykel eller i en cabriolet?

Samtidigt som SL drar ner på trafiken så att folk får stå och trängas i bussar, och tunnelbanevagnar.

Eller är det som när Tegnell för några veckor sedan tyckte det var olyckligt att några jobbade hemifrån, med nåt resonemang om jämställdhet eller var det rättvisa. :va


Tänk så enkelt livet skulle varit om de istället hade begränsat flygtrafiken i början av februari.

I Köpenhamn gjorde man tvärtemot SL, man satte in fler turer för att minska trängseln. Att förbjuda motion är ju såklart också absurt, men där är vi ju inte ännu i Sverige åtminstone.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Eller en kombination. Det enda som går att konstatera är att det är helt absurt. Politiker som fattar beslut i panik.

Alla reagerar i panik just nu. En del verkar listigare än andra dock. Se bara på näringslivet där företag som Volvo permitterar folk till höger och vänster, och får statligt mångmiljardstöd till det, samtidigt som de planerar att dela ut 12 miljarder till aktieägarna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Alla reagerar i panik just nu. En del verkar listigare än andra dock. Se bara på näringslivet där företag som Volvo permitterar folk till höger och vänster, och får statligt mångmiljardstöd till det, samtidigt som de planerar att dela ut 12 miljarder till aktieägarna.

Ja, Volvo verkar dessutom ha utnyttjat en finurlighet i permitteringsreglerna. Egentligen skall den anställde gå ned till 40% i arbetstid och minska sin lön med 7,5% och staten täcker upp 45% av kostnaden. I det här fallet är den anställde istället hemma helt och hållet under 6 veckor, men man begär statligt stöd för en 10-veckorsperiod. Den anställde jobbar då i genomsnitt 40% under dessa 10 veckor och staten subventionerar i praktiken helt och hållet de sex arbetsfria veckorna, förutom 7,5% vardera som betalas av arbetsgivare och anställd. Eftersom det inte tycks finnas någon begränsning som säger att nedgången i arbetstid t ex behöver beräknas på veckobasis istället för på hela perioden, verkar det alltså som att det går att sätta ett godtyckligt slutdatum längre fram i tiden så att staten täcker upp för att man inte arbetar alls.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Just i detta fallet handlar det väl rätt mycket om att ingen vet. Det är politiker som ”gör något” för att verka handlingskraftiga, men åtgärdens nytta vet man såklart inget om. Det är ju heller inga hälsomyndigheter som har förespråkat stängda gränser, utan det har ju mer eller mindre varit helt politiska beslut, med tveksam effekt. Än så länge har FHMs respons varit mycket balanserad så hoppas att de fortsätter i den stilen, även gällande mc-körning.

Vem som har rätt vet vi om en månad eller två.

Ja, är förstås omöjligt att veta, men på dagens presskonferens tyckte jag FHM gav ett intryck att balansera frågan klokt. De satsar på att informera och att låta vuxna människor få fortsätta behandlas som vuxna människor som tar ansvar för sina egna handlingar. Var intressant när det var en tysk journalist som ställde frågor om varför vi inte gör lika drakoniska åtgärder som andra länder.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Våra svenska myndigheter verkar ju mer "torra" och tycks utgå från fakta och sakliga överväganden, medan Italienarna av tradition tycks ha lite mer "emozione" inblandat i ekvationen:

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, är förstås omöjligt att veta, men på dagens presskonferens tyckte jag FHM gav ett intryck att balansera frågan klokt. De satsar på att informera och att låta vuxna människor få fortsätta behandlas som vuxna människor som tar ansvar för sina egna handlingar. Var intressant när det var en tysk journalist som ställde frågor om varför vi inte gör lika drakoniska åtgärder som andra länder.

Ja, särskilt som det är svårt att se att de drakoniska åtgärderna har någon effekt förutom att sabba ekonomin. Men igen, det vet vi om några veckor. Som det känns nu kan Sverige lika gärna dra vinstlott som nitlott.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Angående det som tidigare diskuterats om att testa flera och kapacitet för det.
Tegnell, Folkhälsomyndigheten, svarar i SVT:

"Vad står i dag i vägen för att göra fler tester?

– Det är en komplicerad kedja. Vi har en tendens att tro att kan vi bara öppna ett nytt labb eller köpa en maskin till så har vi löst det, men så enkelt är det inte, säger Anders Tegnell.

– Den här kedjan med olika delar – allt från att man petar någon i näsan till att det når labbet och tas om hand – blir sakta men säkert bättre. Så sent som i går hade man diskussioner i Stockholm om man kan få det här att gå lite snabbare. Labbkapaciteten finns där, det går att göra fler tester. Vi håller på att titta på hur man kan självtesta sig, så att personal inte behöver ha någon annan med skyddsutrustning med.

Hur långt bort är det?

– Det är på plats. Vi håller på att börja använda det redan nu, säger Tegnell."
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undrar om taktiken borde ha varit att isolera riskgrupperna hårt och låtit oss andra leva vidare som vanligt och skaffa oss gruppimunitet? :va

Då hade nog ekonomi/samhälle hankat sig framåt någorlunda istf att tvärstanna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undrar om taktiken borde ha varit att isolera riskgrupperna hårt och låtit oss andra leva vidare som vanligt och skaffa oss gruppimunitet? :va

Då hade nog ekonomi/samhälle hankat sig framåt någorlunda istf att tvärstanna.

Beställde glasögon för några veckor sedan , under en kampanj.
Butiken har jagat mig ett tag - glasögonen är klara, och delbetalda.
Har inte varit jättesugen på att hämta ut dem, i vart fall inte under kampanjrusningen.

Idag blev det en lämplig lucka, tidig förmiddag. Prima!
I butiken: två biträden.
...och två tanter 70+, som provar bågar. Tydligen inte bekanta med varandra. Dom plockar i hylllorna, provar par efter par - den ena verkar mest intresserad av solglasögon.
En av tjejerna som arbetar där frågar vad hon kan hjälpa till med, men båda avböjer hjälp tills vidare. Dom bara "tittar lite". Strax därpå kommer ytterligare en dam in, med samma ärende: prova lite snygga vårbågar.

Jag häpnar. Aningslöshet? Dödsförakt?
Bottenlös hänsynslöhet...?
Jag har dragit mig för att gå in i butiken, och tajmar mitt besök så gott jag kan.
Aldrig i helvete att jag skulle in och bara strosa runt för skojs skull, brrrr!

Har vi gått vilse i den demografiska pyramiden?
Prioriterar vi rätt innevånare...?

Jag vet inte riktigt, hon är dotter till pernilla wahlgren och någon av pernillas bakgrundsdansare, men bianca har i alla fall nyss lagt ut en film på youtube där hon tvättar sina trosor, så då måste man ju vara känd?
https://www.youtube.com/watch?v=ClqxhMVB0dc

Nja, hon är väl dotter till en dömd brottsling - övergrepp i rättsak, hot och grejer...?
Eller är det han bakrundsdansaren?
Han, pappan, är i fall avkomman från ett kusingifte - det hörde jag på en konferens om linjeavel och inavelskoefficiens.

#äppletfallerintelångtfrånäppleskålen
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, förr eller senare kommer vi att behöva immuna personer som kan sköta verksamheten:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ardslakaren-har-overvagt-att-lata-sig-smittas

Vi är redan på god väg dit. I slutet av förra veckan var Anders Tegnells bedömning att drygt 1% av Sveriges befolkning var smittad, och eftersom antalet smittade dubblas var tredje dag så borde vi vara upp i åtminstone halvmiljonen smittade i slutet av denna och ytterligare en vecka senare lär det vara ett avsevärt fler än så.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Undrar om taktiken borde ha varit att isolera riskgrupperna hårt och låtit oss andra leva vidare som vanligt och skaffa oss gruppimunitet? :va

Då hade nog ekonomi/samhälle hankat sig framåt någorlunda istf att tvärstanna.

Fast det är väl ungefär det vi har försökt med här i Sverige?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top