Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Första frågan på SVT's coronaspecial efter beskedet om 70plussarna var:

"Betyder det att vi kan börja hämta och lämna barnbarnen på dagis, samt att vara där med dom när dom har särskilda aktiviteter?"

Helt otroligt. Kan folk inte tänka själva öht längre?
Agerar vi som en blind fårskock så kommer vi bli vallade som en blind fårskock.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Precis, själv ställer jag främst frågan om ett vaccin kommer att vara effektivt mot ett virus som muterar och vilka risker finns?
Nu kommer vi ha en lång vinterperiod med corona till skillnad mot i våras då sommaren kom ganska snabbt. Är det så att vi får otrolig många smittade och dödsfall igen samtidigt som ett vaccin kommer är det lämpligt att ta det, annars inte, speciellt inte om vaccinet kommer nästa sommar. Jag vill också veta mer om långtidskomplikationer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis, själv ställer jag främst frågan om ett vaccin kommer att vara effektivt mot ett virus som muterar och vilka risker finns?
Nu kommer vi ha en lång vinterperiod med corona till skillnad mot i våras då sommaren kom ganska snabbt. Är det så att vi får otrolig många smittade och dödsfall igen samtidigt som ett vaccin kommer är det lämpligt att ta det, annars inte, speciellt inte om vaccinet kommer nästa sommar. Jag vill också veta mer om långtidskomplikationer.

Det återstår ju att se, men om vi nu har två stammar (som är lika stora i omlopp för enkelhetens skull), den ursprungliga och en mutation, och vaccinet funkar på den ursprungliga, så halverar vi ju smittspridningen med vaccinet i alla fall.

Vi kanske har den ursprungliga och 3 olika mutationer (som alla är lika stora i omlopp för enkelhetens skull), då minskar vi smittspridningen med 25%.

Vi kanske har den ursprungliga där vaccinet funkar i 100% av fallen och en mutation där den funkar i 25% av fallen och lindrar effekterna i dom andra 75%
Då är det ju fortfarande ett bra vaccin.

Jag hörde på nyheterna att flygbolagen helt räknat bort hela 2021 också, så ett normaltillstånd kan vi kanske ha 2022 som tidigast.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det som är knepigt med beslutet om att vaccinera sig är att det som är mest rationellt för samhället kanske inte upplevs som rationellt för individen. Är man yngre och har en vardag där man själv har möjlighet att välja vilken smitta man utsätter sig för och inte tycker att tillvaron drabbas speciellt negativt kan det tyckas irrationellt att utsätta sig för den risk ett vaccin innebär, även om den är extremt liten. Man upplever inte att risken om man INTE vaccinerar sig är tillräckligt stor och då kan man lika gärna lita på att tillräckligt många andra vaccinerar sig så att man själv slipper.

Problemet blir ju om allt för många tänker så.

För de som är yngre och känner sig osäkra på att vaccinera sig med ett helt nyframtaget vaccin finns det ju en ganska enkel lösning. Eftersom det ändå är äldre som kommer få vaccinet först (och där det knappast är någon tvekan om nyttan i förhållande till riskerna) får man ju några månader på sig att göra en bedömning kring sin egen vaccination utifrån eventuella allvarliga biverkningar som har framkommit hos de som fått vaccinet tidigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Själv hade jag nog inte tvekat att låta mej infekteras. Riskfritt är det såklart inte, jag kan ju dö på kuppen.
Men eftersom risken för mej att få allvarliga komplikationer av Corona troligen är mindre än risken att dö i trafiken ser jag det hela som ett lätt val.

Det är ju inte direkt så att man tvekar att ta bilen på grund av dödsrisken.
Tyvärr är det sånt här som skräpmedia (och många privatpersoner) gärna sprider.
Man framhäver undantagen, istället för att betrakta dem som just undantag.

Vipps tror många att de kommer dö i Covid-19, trots att de inte är i riskgrupp.

Just pandemrix är ett ämne som alltid tas upp av vaccinmotståndare trots att sambandet mellan vaccinet och narkolepsi är mycket svagt. Den avrådan som gick ut i Sverige och Finland mot att ungdomar skulle vaccinera sej var baserad på försiktighetsprincipen eftersom man inte förstod sambandet. Senare studier tyder på att ett immunsvar mot HA-proteinet hos H1N1 i ogynnsamma fall kan korsreagera mot vissa hjärnreceptorer som reglerar vakenhet. Med andra ord är riskerna inte större för narkolepsi vad gäller vaccination gentemot infektion.
SARS-CoV-2 är dessutom inget influensavirus så just den risken är inte där, oavsett vaccin eller infektion.

Du behöver för övrigt inte lita på läkemedelsbolagen. Det är inte dom som direkt bestämmer vilka läkemedel som kommer ut i handeln. Godkännandet ligger hos Läkemedelsverket och det är en myndighet vars experter har bättre kompetens än dej att avgöra säkerheten hos ett läkemedel.
Du verkar inte förstå att Covid-19 är inget som kommer försvinna bara för att vi stänger ner ett tag och isolerar oss. Det är här för att stanna, och ett vaccin är vår bästa chans att uppnå tillräcklig flockimmunitet för att samhället skall kunna återgå till det normala.

Vad gäller guldfiskars minne så tycks det iallafall vara bättre än många vaccinationsmotståndares.

Känns lite ologiskt att du tycker vi ska vaccinera oss mot någonting som är mindre farligt än trafiken.

Dessutom skulle vi väl ändå snart ha flockimmunitet oavsett vaccinering?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Många här inne verkar vara rätt ivriga på hårdare restriktioner och att stänga ner landet mer. Det är ju så man gjort i flera andra länder.
Det verkar som många tror att om vi bara stänger ner totalt i några veckor så är det här över sedan och alla kan gå tillbaka till sina jobb och fortsätta sina med sina liv. Det är fel.

Ni har missförstått hur en sådan här pandemi fortgår:
Har vi en "perfekt" total nerstängning så kan vi i princip stoppa spridningen av viruset nästan helt.
Det vill vi inte.
Låter det konstigt?
Såhär är det; ett sådant stopp gör två saker vi inte vill.
1, Det skadar samhällsekonomin nå jävulskt, och då menar jag inte bara lite grann. Inget land överlever ett totalstopp någon längre period.
2, Det andra är att man bara skjuter problemet framför sej. Så fort samhället öppnar upp igen får vi en massiv spridning av viruset i populationen och då får vi den icke-önskvärda överbelastningen av sjukvården med tillhörande dödsfall.

I nuläget är vårt bästa och enda "vapen" mot SARS-CoV-2 en kontrollerad smittspridning bland de friskaste i samhället. Dessa är bäst rustade för att klara av infektionen och uppnå immunitet. När tillräckligt många är immuna uppstår något som kallas flockimmunitet ("herd immunity" på engelska) vilket begränsar hastigheten med vilken viruset sprider sej i populationen. Detta ger den plattare kurva som innebär att sjukvården klarar behandla de svårt sjuka med rätt resurser. Det ger också en bred bas av potentiella blodgivare med antikroppar i blodet, som kan användas för behandling av de svårast sjuka. Denna typ av behandling av Covid-19 är ännu på försöksstadiet men intensiv forskning pågår och det kan möjligen vara rutin framåt sommaren.

Med andra ord: i landet lagom ska man "smitta lagom"...

Nu kanske några tänker "Jamen vi kan väl stänga ner tills ett vaccin kommer?".
Jag beundrar er optimism, men det är långt ifrån realistiskt.

Mycket av det där är faktiskt inte felaktigt. Det mesta av det andra var korrekt utifrån den information som fanns tillgänglig just då. Jag ser ganska få saker som är direkt fel.

Ska vi tolka vurmandet för vaccination som att plan A numera betraktas som misslyckad?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Härligt att polarisera debatten genom att kalla folk som är kritiska mot framstressade vacciner för antivaccinare och vaccinationsmotståndare.
Som att kalla folk som inte vill äta ruttna äpplen för äppelmotståndare. Givande helt enkelt.
Snyggt.
Meningen var inte att förolämpa någon, ber om ursäkt ifall du tolkade det så.

Däremot är jag gärna kritisk mot vaccinmotståndare, och anledningen till det är att de har jääävligt lite att komma med rent vetenskapligt. Oftast är det ren pseudovetenskap och hittepå. Någon ser en film på Youtube och påstår sej därefter veta bättre än typ hela världens samlade vetenskap.

Vaccinet mot SARS-CoV-2 är knappast "framstressat". Visst brinner det i knutarna, men alla vaccin som marknadsförs i civiliserade länder måste gå igenom omfattande tester och utvärderingar. Det är därför det tar sådan tid. Ett "smutsigt" vaccin med hyffsad verkningsgrad kan vilket lab som helst ta fram på någon vecka, men ett sådant skulle aldrig ta sej igenom en läkemedelsprövning.

Liknelsen med ruttna äpplen förstår jag inte alls. Utveckla gärna.


Precis, själv ställer jag främst frågan om ett vaccin kommer att vara effektivt mot ett virus som muterar och vilka risker finns?
Nu kommer vi ha en lång vinterperiod med corona till skillnad mot i våras då sommaren kom ganska snabbt. Är det så att vi får otrolig många smittade och dödsfall igen samtidigt som ett vaccin kommer är det lämpligt att ta det, annars inte, speciellt inte om vaccinet kommer nästa sommar. Jag vill också veta mer om långtidskomplikationer.
Alla virus (och allt levande också för den delen) muterar. Olika sorters virus muterar olika mycket.
Orthomyxovirus (influensa), Rhinovirus (förkylning) och Calicivirus (vinterkräksjuka) är exempel på virusfamiljer som muterar mycket. Det är en av anledningarna till att influensavaccin måste förnyas varje år.

Familjen Coronavirus däremot, muterar inte alls lika mycket. Utifrån vad vi vet om viruset i dagsläget kommer ett vaccin vara ganska effektivt i åratal, speciellt om många vaccinerar sej.


Känns lite ologiskt att du tycker vi ska vaccinera oss mot någonting som är mindre farligt än trafiken.

Dessutom skulle vi väl ändå snart ha flockimmunitet oavsett vaccinering?
Om det hade funnits ett vaccin mot trafikolyckor hade jag gärna tagit även det.

Du får leta upp inlägget där jag påstår att vi snart kommer uppnå flockimmunitet. Ser det inte någonstans.

Ska vi tolka vurmandet för vaccination som att plan A numera betraktas som misslyckad?
Flockimmunitet genom massinfektion var aldrig plan A och aldrig någon målsättning från officiellt håll, såvitt jag vet. Du får gärna länka till någon intervju med ansvariga i regering eller myndighet som uttalat sej att så var fallet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Meningen var inte att förolämpa någon, ber om ursäkt ifall du tolkade det så.

Däremot är jag gärna kritisk mot vaccinmotståndare, och anledningen till det är att de har jääävligt lite att komma med rent vetenskapligt. Oftast är det ren pseudovetenskap och hittepå. Någon ser en film på Youtube och påstår sej därefter veta bättre än typ hela världens samlade vetenskap.

Vaccinet mot SARS-CoV-2 är knappast "framstressat". Visst brinner det i knutarna, men alla vaccin som marknadsförs i civiliserade länder måste gå igenom omfattande tester och utvärderingar. Det är därför det tar sådan tid. Ett "smutsigt" vaccin med hyffsad verkningsgrad kan vilket lab som helst ta fram på någon vecka, men ett sådant skulle aldrig ta sej igenom en läkemedelsprövning.

Liknelsen med ruttna äpplen förstår jag inte alls. Utveckla gärna.

Menar bara att jag vill kunna ha ett sånt förtroende för beslutsfattare/vården så att jag inte får reda på saker som detta i efterhand:
Det slutgiltiga innehållet i Pandemrix var inte testat vid godkännandet.

Jag som privatperson ska inte behöva leka detektiv eller spamma pubmed efter studier. De ska inte påtala att folk ska vaccinera sig när det ser ut på det viset helt enkelt. Det är förjävligt.

Så likväl som jag inte vill äta ett ruttet äpple så vill jag inte att de som jag borde kunna lita på prackar på mig ett vaccin som inte var testat vid godkännandet.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vaccinet mot SARS-CoV-2 är knappast "framstressat". Visst brinner det i knutarna, men alla vaccin som marknadsförs i civiliserade länder måste gå igenom omfattande tester och utvärderingar. Det är därför det tar sådan tid. Ett "smutsigt" vaccin med hyffsad verkningsgrad kan vilket lab som helst ta fram på någon vecka, men ett sådant skulle aldrig ta sej igenom en läkemedelsprövning.

Liknelsen med ruttna äpplen förstår jag inte alls. Utveckla gärna.

Nu är jag kanske lite bias med tanke på att mitt vaccinationskort är på flera sidor, så även mina barns, men i alla fall.. det finns ett jag undvek att ta och det var helt enkelt för att den kom ganska fort. Ca 6månader in i ”utbrottet”. Inte för att jag trodde den skulle vara osäker, mer att jag inte ville vara först på tåget och dessutom var jag inte längre att klassa som barn. Men narkolepsi som sjukdom är fan inte festlig. Man räddade livet på ca 100 svenskar med bekostnad på mångdubbelt fler som blev skadade för livet. Ursäkta att jag inte heller jublar över att vi således inte är civiliserade i EU? Nå förhoppningsvis lärde sig EU något med GSK.. men har kraven ändrats. Mig veterligen, nej.

I år är det nog extra viktigt att peta i sig säsongsinfluensavaccin för övrigt. Du vill inte behöva uppsöka sjukhus i onödan...
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu är jag kanske lite bias med tanke på att mitt vaccinationskort är på flera sidor, så även mina barns, men i alla fall.. det finns ett jag undvek att ta och det var helt enkelt för att den kom ganska fort. Ca 6månader in i ”utbrottet”. Inte för att jag trodde den skulle vara osäker, mer att jag inte ville vara först på tåget och dessutom var jag inte längre att klassa som barn. Men narkolepsi som sjukdom är fan inte festlig. Man räddade livet på ca 100 svenskar med bekostnad på mångdubbelt fler som blev skadade för livet. Ursäkta att jag inte heller jublar över att vi således inte är civiliserade i EU? Nå förhoppningsvis lärde sig EU något med GSK.. men har kraven ändrats. Mig veterligen, nej.

I år är det nog extra viktigt att peta i sig säsongsinfluensavaccin för övrigt. Du vill inte behöva uppsöka sjukhus i onödan...

Det där nationella vaccinationsregistret de tjatar om att man ska anmäla sig till, är det bra eller bara ytterligare intrång i integriteten?

Ganska lite vaccinerad men har paus i tbeprocessen för jag vill inte in till vårt sunkiga regionsjukhus.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det där nationella vaccinationsregistret de tjatar om att man ska anmäla sig till, är det bra eller bara ytterligare intrång i integriteten?

Det är väl inte frivilligt?

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ccinationer/nationella-vaccinationsregistret/
Det nationella vaccinationsregistret (NVR) är ett verktyg för att följa upp effekten av nationella vaccinationsprogram. Rapporteringen är obligatorisk och enligt lagen måste vårdgivare rapportera alla vaccinationer som ges inom det allmänna vaccinationsprogrammet för barn till NVR.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vaccinationsprogram/
Allmänna program
För tillfället finns endast ett allmänt vaccinationsprogram: det allmänna vaccinationsprogrammet för barn.

Särskilda program
Regeringen har inte beslutat om några särskilda vaccinationsprogram riktade till definierade riskgrupper.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ca 1,2% av befolkningen är smittade...98,8 % är det inte...Har det inte blivit fler än detta smittade av det "gamla" viruset, vad är vitsen med vaccin för det "gamla viruset"
Viruset ändrar sig hela tiden!!
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen andra våg än?

När definierar man att vi har en andra våg?
När vi har lika många döda per dygn som under våren?
När det är uppenbart att smittspridningen snabbt ökar runt om i världen och vilken pappskalle som helst inser att det snart kommer se illa ut?

2000 nya fall per dygn är ju inte direkt försumbart antal om man antar att av dessa kommer kanske 20 vara döda om en månad.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top