Covid-19 viktig information!

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det är en tuff flunsa som man kan dö av till och med.
Största felet Sverige gjorde var att inte stoppa planen från kina i tid
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är en tuff flunsa som man kan dö av till och med.
Största felet Sverige gjorde var att inte stoppa planen från kina i tid

Samt att man inte screena folk vid flygplatser och färjeterminaler och rekommendera karantän efter utlandsresor. Vi släppte in det med öppna armar helt enkelt. Men efter den första månadens tafatthet har det blivit mycket bättre i praktiken, om man bortser från Tegnells ständiga felaktigheter.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Samt att man inte screena folk vid flygplatser och färjeterminaler och rekommendera karantän efter utlandsresor. Vi släppte in det med öppna armar helt enkelt. Men efter den första månadens tafatthet har det blivit mycket bättre i praktiken, om man bortser från Tegnells ständiga felaktigheter.

Största felet var ändå att inte flyget totalstoppades från värsta områden i kina.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi är nu uppe i totalt tio återinfekterade kända fall.
Av dessa har 3 drabbats svårare vid den andra gången, 1 har drabbats lindrigare, 4 har haft samma svårighetsgrad och resterande 2 är okänt.
Samtliga har överlevt.

Påståendet om att man drabbas lindrigare den andra gången kan vi väl i alla fall härmed avskriva som lögn/fantasi eller falsk förhoppning.

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/
 

Bifogat

  • reinfected.png
    reinfected.png
    36.2 KB · Visningar: 13

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så verkar filmen jag länkade till även nått Tegnell och han håller med om slutsatserna, och i DN av alla tidningar. Måste väl vara den säkraste kontraindikator som går att få, dvs härmed kan hypotesen att Sveriges höga dödstal skulle ha någon som helst koppling till tidigare års milda influensa anses motbevisad :hihi

https://www.dn.se/sverige/tegnells-forklaring-darfor-dog-sa-manga-tidigt-i-sverige/

Varken Norges eller Finlands hälsochefer vill hålla med Tegnell.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varken Norges eller Finlands hälsochefer vill hålla med Tegnell.

Vilket är symptomatiskt för hela diskussionen och hur media framställer den. Det handlar inte så mycket om fakta och var den i såna fall kommer ifrån, inte så mycket om komplexiteten i frågan där det kan finnas flera och i olika grad samverkande faktorer. Det handlar om att något antingen är på ett visst sätt eller så är det inte det, om vem som säger det och vilka som håller med.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilket är symptomatiskt för hela diskussionen och hur media framställer den. Det handlar inte så mycket om fakta och var den i såna fall kommer ifrån, inte så mycket om komplexiteten i frågan där det kan finnas flera och i olika grad samverkande faktorer. Det handlar om att något antingen är på ett visst sätt eller så är det inte det, om vem som säger det och vilka som håller med.

Ja, försöker man föra logiska resonemang baserat på fakta så blir ju den första frågan ifall man är epidemiolog följt av att man blir tilldelad epitetet hobbyepidemiolog.
Därmed blir det ju enklast att bara hänvisa till någon annan auktoritet. Och vill du ha ett köttigare svar blir det till att uppsöka källan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, försöker man föra logiska resonemang baserat på fakta så blir ju den första frågan ifall man är epidemiolog följt av att man blir tilldelad epitetet hobbyepidemiolog.
Därmed blir det ju enklast att bara hänvisa till någon annan auktoritet. Och vill du ha ett köttigare svar blir det till att uppsöka källan.

Det är ju för övrigt fascinerande att även Tegnell hänvisar till det aktuella videoklippet (som är framtaget av en debattör, inte en expert på området) och sen blir det en stor grej av det, men ingen verkar bry sig om ursprungsstudien som informationen kommer ifrån. Den tar upp 16 olika faktorer som kan ha påverkat Sveriges höga dödstal och den låga influensadödligheten från året innan är bara en av dessa. Studiens poäng är snarare att visa på att det finns många fler anledningar än enbart avsaknad av sträng lockdown som kan vara orsak till Sveriges höga dödstal. Skall man granska och ifrågasätta något är det snarare denna studie samt tillförlitligheten i datan från Euromomo.

SVD-artikeln där Tegnell tar upp videon: https://www.svd.se/tegnells-forklaring-om-hoga-dodstal-ifragasatts

Studien: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3674138
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om något visar väl den här pandemin hur lite vi egentligen vet om ganska mycket och svårigheten för samhället att fatta beslut i osäkerhet.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Svårigheten till obekväma beslut och saktfärdigheten initialt är det som jag är mest irriterad på. Innan man vet hur en ny epedimi beter sig så är väl det enda logiska att snabbt vidta alla åtgärder man kan (inom rimliga ramar) för att köpa sig tid till att utvärdera vad man har att göra med och därefter justera sin plan. Så tror jag att alla tänkande människor skulle agera själva om det plötsligt gick larm om att en okänd gas skulle ha läckt ut i luften i området. Man stänger och låser dörrar och fönster, tar på sig eventuella masker och heltäckande kläder och inväntar besked.

FHM och Sveriges regering satte i ett myggnät i det största fönstret och hoppades att det skulle blåsa åt ett annat håll.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är osäker på om det går att tala om varken över- eller underdödlighet med så relativt låga tal som det är just nu. Skulle tro att det ligger inom den naturliga variationen.

Tyckte iaf den här genomgången, baserad på aktuell statistik, var intressant. Fokuserar särskilt på Sverige i jämförelse med andra länder och tar upp flera aspekter, som t ex effekten av olika åtgärder, dödstalen i relation till tidigare influensor, möjligheten för en andra våg, ett resonemang kring att vi ser stigande antal smittade samtidigt som inte dödstalen ökar markant osv. Som alltid skall man vara kritisk, men Ivor Cummins redovisar iaf öppet sina källor så man kan kontrollera och jag tyckte videon var intressant och klargörande. Fick mig själv att reflektera över hur otroligt fel jag verkar ha haft i mina egna gissningar om bortåt 40 000 döda i Sverige.


Tyvärr så verkar det ju inte riktigt stämma att kurvan av dödsfall planar ut. Spanien har mängder av nya fall nu och återigen höga dödstal.

Saxat från Omni.

"Coronasmittan i Tyskland, Spanien och Frankrike ökar rejält – till vårens nivåer

Smittan har fått ny fart på flera håll i Europa. Tyskland, Frankrike och Spanien ser alla en stor ökning av antalet coronafall. I Tyskland rapporterades i dag in 2 194 nya fall – bara den 21 augusti har den den dagliga siffran överskridit 2 000 sedan i mitten av april, skriver The Guardian.

I Spanien ser man samma dystra utveckling. På onsdagen rapporterades 11 193 nya smittfall. Senast siffran var så hög var när landets hälsomyndighet lade till hundratals missade fall i juni, men bortsett från det har antalet smittade inte varit så högt sedan i maj, skriver El País. Samtidigt registrerades 239 dödsfall – vilket är den högsta siffran som uppmätts i höst.

På onsdagen rapporterades 9 784 nya fall i Frankrike vilket är den tredje högsta dygnssiffran sedan pandemin utbröt i vinter."
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tyvärr så verkar det ju inte riktigt stämma att kurvan av dödsfall planar ut. Spanien har mängder av nya fall nu och återigen höga dödstal.

Saxat från Omni.

"Coronasmittan i Tyskland, Spanien och Frankrike ökar rejält – till vårens nivåer

Smittan har fått ny fart på flera håll i Europa. Tyskland, Frankrike och Spanien ser alla en stor ökning av antalet coronafall. I Tyskland rapporterades i dag in 2 194 nya fall – bara den 21 augusti har den den dagliga siffran överskridit 2 000 sedan i mitten av april, skriver The Guardian.

I Spanien ser man samma dystra utveckling. På onsdagen rapporterades 11 193 nya smittfall. Senast siffran var så hög var när landets hälsomyndighet lade till hundratals missade fall i juni, men bortsett från det har antalet smittade inte varit så högt sedan i maj, skriver El País. Samtidigt registrerades 239 dödsfall – vilket är den högsta siffran som uppmätts i höst.

På onsdagen rapporterades 9 784 nya fall i Frankrike vilket är den tredje högsta dygnssiffran sedan pandemin utbröt i vinter."

Och kan det ha samband med att alla dessa länder hade en hård lockdown?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Svårigheten till obekväma beslut och saktfärdigheten initialt är det som jag är mest irriterad på. Innan man vet hur en ny epedimi beter sig så är väl det enda logiska att snabbt vidta alla åtgärder man kan (inom rimliga ramar) för att köpa sig tid till att utvärdera vad man har att göra med och därefter justera sin plan. Så tror jag att alla tänkande människor skulle agera själva om det plötsligt gick larm om att en okänd gas skulle ha läckt ut i luften i området. Man stänger och låser dörrar och fönster, tar på sig eventuella masker och heltäckande kläder och inväntar besked.

FHM och Sveriges regering satte i ett myggnät i det största fönstret och hoppades att det skulle blåsa åt ett annat håll.

Exakt så. Att arbeta med den vetenskapliga metoden och bygga kunskap är visserligen det bästa när problemet är komplext, men inledningsvis var det kaotiskt. Då måste man agera snabbt, med tillgänglig kunskap även om den är bristfällig, för att stabilisera situationen. Först därefter blir det möjligt att hantera det som ett komplext eller komplicerat problem, där man kan arbeta mer systematiskt, dels empiriskt och dels utifrån känd kunskap.

Det knepiga i ett kaotiskt läge kan förstås vara att ens uppfatta att läget är kaotiskt, där signalerna kan vara svaga och/eller motstridiga. Detta är bevisligen inte Sveriges starkaste gren, vilket vi sett på område efter område. Här uppfattas signalerna inte ens när saftblandaren och sirenen dragit igång. Handlar nog mycket om rädsla och svårighet att ta obekväma beslut, som du är inne på.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tyvärr så verkar det ju inte riktigt stämma att kurvan av dödsfall planar ut. Spanien har mängder av nya fall nu och återigen höga dödstal.

Saxat från Omni.

"Coronasmittan i Tyskland, Spanien och Frankrike ökar rejält – till vårens nivåer

Smittan har fått ny fart på flera håll i Europa. Tyskland, Frankrike och Spanien ser alla en stor ökning av antalet coronafall. I Tyskland rapporterades i dag in 2 194 nya fall – bara den 21 augusti har den den dagliga siffran överskridit 2 000 sedan i mitten av april, skriver The Guardian.

I Spanien ser man samma dystra utveckling. På onsdagen rapporterades 11 193 nya smittfall. Senast siffran var så hög var när landets hälsomyndighet lade till hundratals missade fall i juni, men bortsett från det har antalet smittade inte varit så högt sedan i maj, skriver El País. Samtidigt registrerades 239 dödsfall – vilket är den högsta siffran som uppmätts i höst.

På onsdagen rapporterades 9 784 nya fall i Frankrike vilket är den tredje högsta dygnssiffran sedan pandemin utbröt i vinter."

Ja, det ser ju onekligen en aning illavarslande ut. Sen återstår det att se hur det kommer påverka dödstalen framöver. Förmodligen finns det flera faktorer som kan bidra till att det kanske trots allt inte behöver bli så illa som i inledningen i pandemin. T ex att det är fler yngre smittade nu, att social distansering och användning av munskydd ger lägre smittodos och lindrigare sjukdom, att de allra sköraste redan strukit med, att mycket av ökningen beror på kraftigt utökad testning osv. Nu spekulerar jag mest. Vi får se, kanske kommer det vara många frågor där vi aldrig får ett fullständigt svar.

Jag inser för övrigt att jag kanske inte borde delat Ivor Cummins video utan att faktakolla den lite bättre. Videon lägger fram argumenten på ett väldigt övertygande sätt och jag delade den efter att en bekant till mig som är läkare hade kommenterat den på ett sätt som tydde på att den skulle vara trovärdig. Så även om jag gjorde en del disclaimers så har jag nu ännu mer sett att det verkligen finns anledning att ifrågasätta den rejält. Se t ex denna genomgång av en annan läkare som sågar den jäms med fotknölarna. https://twitter.com/juniordrblog/status/1305861383607771137
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vi är nu uppe i totalt tio återinfekterade kända fall.
Av dessa har 3 drabbats svårare vid den andra gången, 1 har drabbats lindrigare, 4 har haft samma svårighetsgrad och resterande 2 är okänt.
Samtliga har överlevt.

Påståendet om att man drabbas lindrigare den andra gången kan vi väl i alla fall härmed avskriva som lögn/fantasi eller falsk förhoppning.
Nä.

Det är inte vetenskapligt korrekt att dra slutsatser utifrån ett så litet urval.
Glöm inte att mörkertalet över antalet smittade förmodligen ligger långt över de konstaterat smittade.
Mörkertalet över de återinfekerade är sannolikt högre även det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä.

Det är inte vetenskapligt korrekt att dra slutsatser utifrån ett så litet urval.
Glöm inte att mörkertalet över antalet smittade förmodligen ligger långt över de konstaterat smittade.
Mörkertalet över de återinfekerade är sannolikt högre även det.

Tre personer är bevis nog för att påståendet är inkorrekt.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top