Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
La aldrig upp den senaste statistiken från scb eftersom jag tyckte den inte sa särskilt mycket nytt men eftersom jag ser att Tegnell nu påstår att vi inte längre har någon säsongsmässig överdödlighet så vill jag säga att åtminstone förra veckans siffror stödjer inte Tegnells påstående.
De tre senaste veckornas fel pålagda.


På måndag får vi se om Tegnell hade bättre data än oss andra.

Möjligen kan man påstå att vi nu ligger runt det årsmässiga snittet för dödlighet men inte säsongsmässig.
 

Bifogat

  • dead_18jun.png
    dead_18jun.png
    66 KB · Visningar: 30
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Härkel!

Varför har Vietnam klarat coronapandemin så bra?
– Landet har inte haft en enda avliden under hela perioden, och bara 334 smittade totalt. Så låga siffror på en befolkning på 95 miljoner invånare är ju ändå ganska fascinerande, trots en lång gräns med Kina. Med utvecklingen i Hubei insåg man tidigt att man behövde vidta hårda åtgärder. I januari stängde man skolorna här, fram till maj. Sedan stängde man gränsen, först mot Kina, sen mot Sydkorea, Italien och Iran i februari, och så småningom mot alla Schengen-länder. I mars införde man social distansering, stängde affärer och andra verksamheter. Man har inte velat stänga ekonomin helt, utan man har kalibrerat åtgärderna ganska noggrant. Men de tillåter fortfarande inga utlänningar att komma in i landet.

Vi blir slagna av många u-länder:banana
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
La aldrig upp den senaste statistiken från scb eftersom jag tyckte den inte sa särskilt mycket nytt men eftersom jag ser att Tegnell nu påstår att vi inte längre har någon säsongsmässig överdödlighet så vill jag säga att åtminstone förra veckans siffror stödjer inte Tegnells påstående.
De tre senaste veckornas fel pålagda.




På måndag får vi se om Tegnell hade bättre data än oss andra.

Möjligen kan man påstå att vi nu ligger runt det årsmässiga snittet för dödlighet men inte säsongsmässig.


Andelen Bagdad Bob i myndigheter, verk och regering upplevs dominant.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
316 miljoner om dagen i uteblivna intäkter från turism.
Ändå var det väl ekonomin som skulle räddas?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
316 miljoner om dagen i uteblivna intäkter från turism.
Ändå var det väl ekonomin som skulle räddas?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Det blev som att pinka i byxan för att värma sig, det värmer gött en liten stund men nu när alla andra länder öppnar upp så får vi betala. Och egentligen gick vår ekonomi ner ändå samtidigt med resten av världen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har glömt nämna en detalj jag hängde upp mig lite på i intervjun med Ann Linde och det var det här med vaccinet.
Hon påstår att vaccinet kommer gå till de som förtjänar det bäst.

Samtidigt produceras vaccinet av vinstdrivande företag på en kapitalistisk marknad. Jag skulle gärna höra henne vidareutveckla vad hon menar egentligen?

Astra kommer naturligtvis inte dela ut vaccin gratis till de som förtjänar det bäst utan sälja till de som beställer först och är villiga att betala.
Bara det där med att bestämma vem som förtjänar ett vaccin bäst ger ju utrymme för ganska djupa filosofiska diskussioner som är långt bortanför Lindes intellektuella nivå.

EU verkar ju ha ett finger med i finansieringen men kommer EU tycka att Sverige förtjänar att få de första tio miljonerna av vaccindoser? För att Sverige behöver vaccinet bäst?

Eller har Sverige varit tidiga med att själva försäkra sig om tidiga leveranser av vaccin?

Eller kommer våra politiker återigen stå där som fån med bortförklaringar och beskyllningar samtidigt som andra länder sett till att få leveranser långt före oss?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vid triage skulle i alla fall inte jag klassa Sverige som ”störst chans att överleva”. Men är säkert bara sur och pessimistisk.,
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, överdödligheten ser ut att minska fortsatt och ser ut att ligga marginellt över nollan när jag lagt på tre veckors fel.

Med viss reservation för att vi dels kan ha större fördröjning pga midsommarhelgen och dels för att vi nu är inne i semestertider.
 

Bifogat

  • dead_26jun.png
    dead_26jun.png
    71.4 KB · Visningar: 27

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har glömt nämna en detalj jag hängde upp mig lite på i intervjun med Ann Linde och det var det här med vaccinet.
Hon påstår att vaccinet kommer gå till de som förtjänar det bäst.

Samtidigt produceras vaccinet av vinstdrivande företag på en kapitalistisk marknad. Jag skulle gärna höra henne vidareutveckla vad hon menar egentligen?

Astra kommer naturligtvis inte dela ut vaccin gratis till de som förtjänar det bäst utan sälja till de som beställer först och är villiga att betala.
Bara det där med att bestämma vem som förtjänar ett vaccin bäst ger ju utrymme för ganska djupa filosofiska diskussioner som är långt bortanför Lindes intellektuella nivå.

EU verkar ju ha ett finger med i finansieringen men kommer EU tycka att Sverige förtjänar att få de första tio miljonerna av vaccindoser? För att Sverige behöver vaccinet bäst?

Eller har Sverige varit tidiga med att själva försäkra sig om tidiga leveranser av vaccin?

Eller kommer våra politiker återigen stå där som fån med bortförklaringar och beskyllningar samtidigt som andra länder sett till att få leveranser långt före oss?
Av vad jag hört så skriver EU avtal med potentiella leverantörer och som en bilaga till detta hur det kommer fördelas, och det per folkmängd. Så långt är det ju relativt enkelt, sedan kommer det bli svårare att fördela det inom länderna.
En fråga jag skulle vilja veta är om medborgarskap är en faktor.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Av vad jag hört så skriver EU avtal med potentiella leverantörer och som en bilaga till detta hur det kommer fördelas, och det per folkmängd. Så långt är det ju relativt enkelt, sedan kommer det bli svårare att fördela det inom länderna.
En fråga jag skulle vilja veta är om medborgarskap är en faktor.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Per folkmängd betyder ju att Sverige inte kommer få fler enheter vaccin trots att vi har betydligt fler smittade.

Hepp. Så mycket efter behov var det med det vaccinet då.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Per folkmängd betyder ju att Sverige inte kommer få fler enheter vaccin trots att vi har betydligt fler smittade.

Hepp. Så mycket efter behov var det med det vaccinet då.

Om något land behöver mindre vaccin så är det väl Sverige. Vi har ju dödat av en stor del av de med störst behov, och vid tillfället som ett vaccin finns tillgänligt så kommer vi nog att ligga nära 50% med antikroppar, så vårt behov ter sig ju litet i jämförelse med de som försökt hålla sin befolkning smittfri.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om något land behöver mindre vaccin så är det väl Sverige. Vi har ju dödat av en stor del av de med störst behov, och vid tillfället som ett vaccin finns tillgänligt så kommer vi nog att ligga nära 50% med antikroppar, så vårt behov ter sig ju litet i jämförelse med de som försökt hålla sin befolkning smittfri.

Ligger en del i det, men vi vet iofs inte ännu hur länge immuniteten varar så i värsta fall kanske vi jagar vår egen svans fram till det finns ett vaccin.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Av vad jag hört så skriver EU avtal med potentiella leverantörer och som en bilaga till detta hur det kommer fördelas, och det per folkmängd. Så långt är det ju relativt enkelt, sedan kommer det bli svårare att fördela det inom länderna.
En fråga jag skulle vilja veta är om medborgarskap är en faktor.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

På twitter togs detta upp och jag tror det var Aftonbladettomten själv som påstod att Sverige inte ställt sig i kö vilket andra länder gjort. han ansåg att detta var rätt då vi skulle få vår beskärda del i vilket fall. Jag påpekade att den som förbokar brukar ha större chans att få sin beställning i tid, då blev han sur. Detta var för en vecka sedan och kanske ingen vissste vad de svamlade om men som diskussionen gick var det underförstått att resp. lands regering aktivt behövde "boka".
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det en sak man kan vara säker på vad gäller Sverige så är det att när det väl gäller så har man noll uppbackning

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Aftonbladet:
Bland personer 40–64 år och äldre över 65 födda i Irak, Somalia eller Syrien var överdödligheten 220 procent.
• Bland personer 40–64 år födda i Sverige, Norden, Europa och Nordamerika var överdödligheten på ?1 procent.
• Äldre över 65 födda i Sverige, Norden, Europa och Nordamerika hade en överdödlighet på 19 procent::död
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mun- och nässkydd är sannolikt inte till någon nytta för andra personer, till exempel resenärer och kundtjänstpersonal. Det finns inga bevis på att omfattande användning av mun-nässkydd skulle förebygga infektioner bland befolkningen.
https://thl.fi/sv/web/infektionssju...d-19/vanliga-fragor-om-coronaviruset-covid-19

Masks are not recommended for the general public because:
?they can be contaminated by other people's coughs and sneezes or when putting them on or removing them
?frequent hand-washing and social distancing are more effective
?they might offer a false sense of security

https://www.bbc.com/news/health-51205344

Men att köpa toapapper ger en känsla av kontroll för många. Och det utan större nackdelar! :tummenupp

Demonstration av maskens effekter:
https://interestingengineering.com/...tration-shows-how-important-it-is-to-wear-one

Det krävdes väl eg inte mycket mer än sunt bondförnuft för och inse vilken effekt munskyddet skulle ge.

Men så har vi ju en liten del av forskarstrået och en ännu större del av journalister och vanligt folk som tolkar avsaknad av bevis som ett bevis för motsatsen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Demonstration av maskens effekter:
https://interestingengineering.com/...tration-shows-how-important-it-is-to-wear-one

Det krävdes väl eg inte mycket mer än sunt bondförnuft för och inse vilken effekt munskyddet skulle ge.

Men så har vi ju en liten del av forskarstrået och en ännu större del av journalister och vanligt folk som tolkar avsaknad av bevis som ett bevis för motsatsen.

Och så har vi människor som likt med toarullarna behöver en känsla av kontroll.
Det finns fördelar och nackdelar med allt. Det krävs inte så mycket bondförnuft för det.
Det är inte andelen maskanvändare som skiljer länder med större eller mindre smitta.

För min del håller jag avstånd och tvättar händerna när jag varit ute där det kan finnas smitta.
Förutom hålla större avstånd kör jag efter denna devis!
HNeLEAf.jpg
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288813-Covid-19-viktig-information!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top