Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror bara att dom börjat testa fler.

Jag tror det är för tidigt för att se några effekter av BLM, det är i princip bara en vecka sedan dom startade så dom som gick i demonstrationerna har väl knappt passerat inkubationstiden. Dom som demonstrerat är dessutom unga så de flesta kommer bara uppleva lindriga problem.

Om det kommer allvarliga effekterna så tror jag dessa kommer i nästa steg då ungdomarna smittat sina föräldrar och kanske mor-/far-föräldrar, sen i tredje ledet kommer några av dessa föräldrar sprida smittan till sina arbetsplatser på äldreboenden etc.
Innan någon signifikant mängd sedan blir dödligt sjuka är vi nog nästan framme i juli.
Det man kan lära sig av detta är vikten av att ge sina barn och förhoppningsvis barnbarn rätt värderingar, det kan stå en dyrt annars.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Senaste statistiken för V24 i Västerbotten.
Andel positiva PCR: 2,9%.
Andel positiva IgG: 1,7%.

Med andra ord fortsatt minskning. Detta beror mest sannolikt på ökat antal tester. Vi på labbet gillar inte riktigt detta då vi redan ligger över maxkapacitet. Vi ser också att allt fler utan några luftvägssymptom eller exponering testar sej.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Senaste statistiken för V24 i Västerbotten.
Andel positiva PCR: 2,9%.
Andel positiva IgG: 1,7%.

Med andra ord fortsatt minskning. Detta beror mest sannolikt på ökat antal tester. Vi på labbet gillar inte riktigt detta då vi redan ligger över maxkapacitet. Vi ser också att allt fler utan några luftvägssymptom eller exponering testar sej.
Jag ska testa mig i övermorgon, vad är det för problem med det?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag ska testa mig i övermorgon, vad är det för problem med det?
Kanske inga problem alls.
Vet inte hur situationen ser ut på testlabben i Region Stockholm.

Problemet här i Region Västerbotten är att vi redan låg på maxkapacitet när alla med symptom fick testa sej, sedan gick regeringen ut med att man ville öka antalet tester än mer. Det har nu fått till följd att det kommer prover från folk som inte har/haft symptom eller ens varit exponerade för kända smittbärare.
Det är ingen vits med att testa sej för Corona om man har nageltrång.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kanske inga problem alls.
Vet inte hur situationen ser ut på testlabben i Region Stockholm.

Problemet här i Region Västerbotten är att vi redan låg på maxkapacitet när alla med symptom fick testa sej, sedan gick regeringen ut med att man ville öka antalet tester än mer. Det har nu fått till följd att det kommer prover från folk som inte har/haft symptom eller ens varit exponerade för kända smittbärare.
Det är ingen vits med att testa sej för Corona om man har nageltrång.
Jo då, Tegnell har ju sagt att många haft inga eller milda symptom, så om man haft symptom kan inte spela någon som helst roll.
För FHM har väl inte haft fel förr?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kanske inga problem alls.
Vet inte hur situationen ser ut på testlabben i Region Stockholm.

Problemet här i Region Västerbotten är att vi redan låg på maxkapacitet när alla med symptom fick testa sej, sedan gick regeringen ut med att man ville öka antalet tester än mer. Det har nu fått till följd att det kommer prover från folk som inte har/haft symptom eller ens varit exponerade för kända smittbärare.
Det är ingen vits med att testa sej för Corona om man har nageltrång.

Är det lika bökigt för er att analysera PCR-prov som serologiska prov?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl ändå så att det är privata aktörer som går in och styr upp detta, werlabs verkar inte klaga på mer jobb vad jag hört.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jo då, Tegnell har ju sagt att många haft inga eller milda symptom, så om man haft symptom kan inte spela någon som helst roll.
För FHM har väl inte haft fel förr?
Det stämmer att många har milda eller inga symptom. Dessa bör heller inte belasta sjukvården i onödan utan fortsätta hålla på restriktionerna, d.v.s. social distansiering.

Jag tror det bästa är om alla helt enkelt utgår från att de är aktiva smittbärare, och behandlar sina medmänniskor därefter.

Är det lika bökigt för er att analysera PCR-prov som serologiska prov?
Nej, IgG-prover går genom grovanalys i en maskin med hög kapacitet. Tror det var runt 400 prover per timme. Prover som slår positivt i den maskinen testas med en känsligare och mer specifik ELISA, det är mer arbetsintensivt men eftersom andelen positiva prover än så länge är låg tror jag inte den sektionen av labbet ligger på sin maxkapacitet. Själv är jag på PCR-sektionen så jag träffar serologfolket bara som hastigast.

PCR-proverna är betydligt mer arbetsintensiva från början till slut. Många manuella moment och flera steg i hanteringen av proverna där maskinparken inte klarar mer. Själva PCR-maskinerna är väl det enda vi har lite kapacitet kvar hos, men de begränsas av andra flaskhalsar i flödet.

Det är på gång ett nytt instrument till oss på PCR-sektionen som har hög kapacitet och kommer erbjuda en snabb grovanalys, liknande den för IgG. Installation, utprovning och validering kommer att ta flera veckor men vi hoppas ha den i drift innan mitten av juli.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Lämnade antikroppstest igår, men via privata vårdgivare, erbjuds det så finns det kapacitet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lämnade antikroppstest igår, men via privata vårdgivare, erbjuds det så finns det kapacitet.
Privata vårdgivare brukar inte klaga lika mycket.
Det kan man tolka på lite olika sätt men faktum kvarstår att medan vissa vill ha in kunder så vill andra bli av med besvär.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag tror att Tegnell har rätt för tillfället. Nya toppar kan komma, men eftersom han har sagt att vi nått toppen i princip varje vecka sedan sportlovet, så är jag inte så imponerad över att han har rätt nu.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Han hade visst fel igen. Dagens skörd var drygt 100 döda enligt Marcus Oscarsson, och Gällivare har får Coronainfarkt efter att LKAB tagit in hundratals gästarbetare för att utföra underhåll i gruvan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Han hade visst fel igen. Dagens skörd var drygt 100 döda enligt Marcus Oscarsson, och Gällivare har får Coronainfarkt efter att LKAB tagit in hundratals gästarbetare för att utföra underhåll i gruvan.

Folk från hela Norrbotten åker till Gällivare och Kiruna för att jobba så det är är väl bara en fråga om hur stor fördröjningen blir innan vi ser utbrytningen i resten av Norrbottenskommunerna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så här går det när Sverige ska försöka leka näringsliv.
9a20623899fcc7511a31ecd82912530e.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top