Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kanske ändå va mest klädsamt för oppositionspartierna att inte vara så kritiska med tanke på att att dom var ganska tysta för 2-3 månader sedan och någonting faktiskt kunde ha gjorts.

Att nu komma och klaga luktar väl mest som skenheligt fjäsk.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag kollade inte så mycket, korvgubben på SvD var sur för att Jimmy Åkesson citerade Trump. Vad var det om?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Såg också bara en bit tills jag insåg att det inte skulle bli "hett".
Så länge jag såg hörde jag inga citat av Trump från någon. :va

Edit: Och rent allmänt så länge citatet är vettigt så spelar det väl ingen roll vem som sa det först?
Är det något vi också måste komma ur är det idiotin i att det är VEM som säger något som är fel och inte VAD man säger. :dummer
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser väl allt mer positivt ut.

Dödlighet totalt från SCB
- Sverige med tre de tre senaste veckornas fel pålagt.
- Samt Sverige utanför Stockholm, utan någon slags felkompensering.

En svacka under långhelgen får vi väl anta att det är statistikfel som kommer fyllas igen.

Fast hit till byn har viruset precis kommit och dottern fick nu sommarlov en vecka tidigare eftersom skolan stängt pga att dom hittat smittade där.
Exakt vad det innebär i kvantitet eller exakt vilka skolklasser som drabbats verkar dom inte vilja definiera.
 

Bifogat

  • Utan_Stockholm.png
    Utan_Stockholm.png
    53.9 KB · Visningar: 21
  • Dead_5jun.png
    Dead_5jun.png
    87 KB · Visningar: 16
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser väl allt mer positivt ut.

Dödlighet totalt från SCB
- Sverige med tre de tre senaste veckornas fel pålagt.
- Samt Sverige utanför Stockholm, utan någon slags felkompensering.

En svacka under långhelgen får vi väl anta att det är statistikfel som kommer fyllas igen.

Fast hit till byn har viruset precis kommit och dottern fick nu sommarlov en vecka tidigare eftersom skolan stängt pga att dom hittat smittade där.
Exakt vad det innebär i kvantitet eller exakt vilka skolklasser som drabbats verkar dom inte vilja definiera.

Blir intressant att se vad som kommer hända med smittspridning iom upphävandet av "reseförbudet".
Kommer "stadsfolk" som reser ut "till landet" över sommaren ta med sig smitta och/eller kommer smittan minska pga att man faktiskt tar sig bort från de värsta smitthärdarna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir intressant att se vad som kommer hända med smittspridning iom upphävandet av "reseförbudet".
Kommer "stadsfolk" som reser ut "till landet" över sommaren ta med sig smitta och/eller kommer smittan minska pga att man faktiskt tar sig bort från de värsta smitthärdarna?

Ja, och så har vi ju BLM-demonstrationerna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Damberg är upprörd över att Svenskar inte är välkomna i resten av världen. Va fan trodde han skulle hända? Måste man var helidiot för att vara kvalificerad till en riksdagsplats?
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-turister-portas-fran-finland/

Det är så man är förbannad samtidigt som man inte kan låta bli att hånskratta åt lyteskomiken.

Även om man räknar bort våra äldreboenden så ligger vi väl avsevärt sämre till än våra grannar gissar jag?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Även om man räknar bort våra äldreboenden så ligger vi väl avsevärt sämre till än våra grannar gissar jag?

Garanterat är det bara en lögn dom hittat på för att lura fårket.
Det är ju knappast så att andra länder inte haft samma problem och fördelning av antalet döda.

Blott Sverige svenska epidemiologer har
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Garanterat är det bara en lögn dom hittat på för att lura fårket.
Det är ju knappast så att andra länder inte haft samma problem och fördelning av antalet döda.

Blott Sverige svenska epidemiologer har

Vårt misslyckande på äldreboenden är betydligt värre än våra grannars.
Men även om man räknar bort deras och våra äldre är våra siffror betydligt sämre.
Att som Damberg låtsas bli sur är ju äkta "skydda arslet politik".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vårt misslyckande på äldreboenden är betydligt värre än våra grannars.
Men även om man räknar bort deras och våra äldre är våra siffror betydligt sämre.
Att som Damberg låtsas bli sur är ju äkta "skydda arslet politik".

Menar du värre i absoluta mått eller relativa mått?

Jag menar det är ju självklart att vi har fler döda på äldreboenden om smittan är mer spridd i hela landet. Det intressanta är ju hur åldersfördelningen ser ut bland de som dött.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Menar du värre i absoluta mått eller relativa mått?

Jag menar det är ju självklart att vi har fler döda på äldreboenden om smittan är mer spridd i hela landet. Det intressanta är ju hur åldersfördelningen ser ut bland de som dött.

Jag skulle säga att vi är "värre" i allt och att slutsatsen från våra grannar att inte släppa in oss tyvärr är korrekt. :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle säga att vi är "värre" i allt och att slutsatsen från våra grannar att inte släppa in oss tyvärr är korrekt. :(

Hittar siffror på åldersfördelning för Sverige men söker fortfarande för världen men snubblade över denna länk på medianåldern och den tyder inte på att Sverige skulle ha större andel gamla relativt övriga västländer.
Mest bara tredje världen som har lägre medianålder på sina döda än Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/case-fatality-rate-of-covid-19-vs-median-age
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Plottade först Sverige relativt världen och eftersom det man i tidigare länk kan se att tredje världen har lägre medianålder tog jag även med Finland.

Jag vill nog hävda att den där förklaringen om äldreboenden är en lögn.

Gjorde jag även en med log-axel för att de gör skillnaden mer synlig.
 

Bifogat

  • age_log.png
    age_log.png
    25.2 KB · Visningar: 20
  • age.png
    age.png
    32.5 KB · Visningar: 22

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser ut som att trenden är ökande igen. Är det början på resultatet av BLM-samlingarna?

Jag tror bara att dom börjat testa fler.

Jag tror det är för tidigt för att se några effekter av BLM, det är i princip bara en vecka sedan dom startade så dom som gick i demonstrationerna har väl knappt passerat inkubationstiden. Dom som demonstrerat är dessutom unga så de flesta kommer bara uppleva lindriga problem.

Om det kommer allvarliga effekterna så tror jag dessa kommer i nästa steg då ungdomarna smittat sina föräldrar och kanske mor-/far-föräldrar, sen i tredje ledet kommer några av dessa föräldrar sprida smittan till sina arbetsplatser på äldreboenden etc.
Innan någon signifikant mängd sedan blir dödligt sjuka är vi nog nästan framme i juli.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top