Covid-19 viktig information!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan ju för övrigt återberätta att morsan varit i 4 affärer innan hon hittade jäst. Jag försökte med att du kanske skall ta det lite lugnt med att ränna runt efter jäst just nu. Fick till svar: "Hur skall jag baka utan jäst...."
Tja... Vad svarar man där...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan ju för övrigt återberätta att morsan varit i 4 affärer innan hon hittade jäst. Jag försökte med att du kanske skall ta det lite lugnt med att ränna runt efter jäst just nu. Fick till svar: "Hur skall jag baka utan jäst...."
Tja... Vad svarar man där...

Sätt surdeg!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Raderad medlem 51742

Guest
Pensionärer har ju normalt gott om tid så de är vana att kunna gå till affären varje dag, medan barnfamiljer kanske har längre framförhållning (för att de måste) och veckohandlar. Fick lära mina föräldrar att de nu behöver planera matinköpen för åtminstone en vecka framåt då det är svårt för mig att komma varje dag och hjälpa dem i och med att jag bor en bit bort. Lärde dem även att handla mat via näthandeln, men där är ju leveranstillfällena ofta fullbokade för flera dagar framåt, så det gäller att vara ute i god tid.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Pensionärer har ju normalt gott om tid så de är vana att kunna gå till affären varje dag, medan barnfamiljer kanske har längre framförhållning (för att de måste) och veckohandlar. Fick lära mina föräldrar att de nu behöver planera matinköpen för åtminstone en vecka framåt då det är svårt för mig att komma varje dag och hjälpa dem i och med att jag bor en bit bort. Lärde dem även att handla mat via näthandeln, men där är ju leveranstillfällena ofta fullbokade för flera dagar framåt, så det gäller att vara ute i god tid.

Jo, jag tittade också på näthandel, men det fanns inga leveranstider på 2 veckor på affären jag tittade på, det kan nog vara bättre på mindre butiker/orter IOFS

Morsan och farsan har faktiskt redan innan det här handlat en del på nätet, dom säger att det har blivit betydligt dyrare nu
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan ju för övrigt återberätta att morsan varit i 4 affärer innan hon hittade jäst. Jag försökte med att du kanske skall ta det lite lugnt med att ränna runt efter jäst just nu. Fick till svar: "Hur skall jag baka utan jäst...."
Tja... Vad svarar man där...

Här var det kornmjöl som var slut, man anar att det storkokas palt ute i stugorna (det var därför jag rännde runt och letade just det)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jo, jag tittade också på näthandel, men det fanns inga leveranstider på 2 veckor på affären jag tittade på, det kan nog vara bättre på mindre butiker/orter IOFS

Morsan och farsan har faktiskt redan innan det här handlat en del på nätet, dom säger att det har blivit betydligt dyrare nu

Kan vara värt att jämföra flera olika (om det finns). Kan skilja sig rejält, både i priser och leveranstider.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Här var det kornmjöl som var slut, man anar att det storkokas palt ute i stugorna (det var därför jag rännde runt och letade just det)

Palt måste vara utmärkt att ha i orostider. Kräver få råvaror och de kostar inte särskilt mycket. Man blir väldigt mätt. Kan tänka mig att det var mat för riktigt hårt arbetande män (och kvinnor) när det begav sig. Vi har palttraditioner också i familjen eftersom min mamma kom därifrån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Palt måste vara utmärkt att ha i orostider. Kräver få råvaror och de kostar inte särskilt mycket. Man blir väldigt mätt. Kan tänka mig att det var mat för riktigt hårt arbetande män (och kvinnor) när det begav sig. Vi har palttraditioner också i familjen eftersom min mamma kom därifrån.

Palt är helt riktigt förbaskat bra mat att ha i frysen, man kan koka upp den, eller steka den, den innehåller både fläsk och mjöl och ger ett rejält näringstillskott, dock är det lätt att bli däst o m man äter för mycket, ett så kallat "Paltkoma" då man mest håller sig för magen och ojar sig över hur mätt man blev.

Äter man lagom mycket palt till lunch så står man sig bra hela dagen, då man smälter den långsamt...

Äts med fördel med smält smör till, eller lingonsylt, antingen får man i sig mera fett eller mera socker, båda delarna bra bränsle för vedhuggning och älgjakt
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Palt är helt riktigt förbaskat bra mat att ha i frysen, man kan koka upp den, eller steka den, den innehåller både fläsk och mjöl och ger ett rejält näringstillskott, dock är det lätt att bli däst o m man äter för mycket, ett så kallat "Paltkoma" då man mest håller sig för magen och ojar sig över hur mätt man blev.

Äter man lagom mycket palt till lunch så står man sig bra hela dagen, då man smälter den långsamt...

Äts med fördel med smält smör till, eller lingonsylt, antingen får man i sig mera fett eller mera socker, båda delarna bra bränsle för vedhuggning och älgjakt

Nu började snålvattnet att rinna, palt är jävligt gott med smör,lingonsylt och iskall mjölk till
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns färdiga mjölsatser för att göra Palt också, dom var inte slut här, så tydligen har alla ett eget recept som är bäst.

Jag har dock inte provat dom själv, min mamma förser mig med en årsförbrukning Palt två gånger om året minst, det brukar räcka i ett halvår ungefär, mammas palt är så klart bäst :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Många är troligtvis så stressade av det här att de har fått tvångstankar. De kan inte låta bli att hamstra toalettpapper och annat som de tror sig komma att behöva så fort de går till affären fast än de har några balar toalettpapper hemma redan. Det kanske känns tryggare att veta att de har konserver och toalettpapper tryggat för närmsta året.

Många människor beter sig inte som de brukar. Den psykiska ohälsan kommer att slå i taket om det här blir långdraget. Tycker redan man kan skönja det. Många är oroliga för sina arbeten, hälsa, ekonomi. Högre upp i hierarkin finns de som driver egna företag som ser deras livsverk i spill inom kort.

Vi får hoppas att de värsta farhågorna som målas upp i media och bland experterna inte realiseras. Att vi alla kan återgå till ett normalt liv inom närmsta tiden.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Palt är helt riktigt förbaskat bra mat att ha i frysen, man kan koka upp den, eller steka den, den innehåller både fläsk och mjöl och ger ett rejält näringstillskott, dock är det lätt att bli däst o m man äter för mycket, ett så kallat "Paltkoma" då man mest håller sig för magen och ojar sig över hur mätt man blev.

Äter man lagom mycket palt till lunch så står man sig bra hela dagen, då man smälter den långsamt...

Äts med fördel med smält smör till, eller lingonsylt, antingen får man i sig mera fett eller mera socker, båda delarna bra bränsle för vedhuggning och älgjakt

Jag vet allt det där :) Föredrar att smälta smöret i en halva. Grymt gott att steka upp också.
Självaste Fantomen skulle vara stolt eftersom det är godast att dricka mjölk till.

Vi brukade tävla om vem som kunde äta flest paltar som barn. Även idag så äter man sig proppmätt varje gång palt äts. Man lär sig aldrig.

Jag tror de flesta har sina egna recept angående ditt andra inlägg. Visste inte det fanns färdiga mjölsatser till palt, men har sett att det går att köpa färdiga på lokala matbutiken i Norrland om man nu inte gör egna. Har sett att de ibland har det i butiker söderut. Troligtvis bor det någon norrlänning som har haft önskemålet bland stamkunderna. De är inte lika goda som hemmagjorda. Har köpt ibland och stekt upp.

Min mamma brukade berätta att norrländska mödrar skickade palt med nattåget till Stockholm till sina söner...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Många är troligtvis så stressade av det här att de har fått tvångstankar. De kan inte låta bli att hamstra toalettpapper och annat som de tror sig komma att behöva så fort de går till affären fast än de har några balar toalettpapper hemma redan. Det kanske känns tryggare att veta att de har konserver och toalettpapper tryggat för närmsta året.

Många människor beter sig inte som de brukar. Den psykiska ohälsan kommer att slå i taket om det här blir långdraget. Tycker redan man kan skönja det. Många är oroliga för sina arbeten, hälsa, ekonomi. Högre upp i hierarkin finns de som driver egna företag som ser deras livsverk i spill inom kort.

Vi får hoppas att de värsta farhågorna som målas upp i media och bland experterna inte realiseras. Att vi alla kan återgå till ett normalt liv inom närmsta tiden.

Det behöver inte vara superkris att mycket industrier ligger nere och kanske startar upp innan sommaren , sen semester - det byggs upp ett rätt bra tomrum så bästa scenariot är att det börjar och rulla igång efter sommaren mot hösten

Folk kommer ha sug till nöjen iaf inom landet till sommar.

Kommer även i ett lindrigt läge kräva mycket offer i nöje,handel och besöksnäring och en del mindre företag
utan buffert mot dåliga siffror under tiden
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
https://youtu.be/2ki4VgsRG8M Tips på sysselsättning vid karantän ????

Jag har läst och tillsammans med 32 andra gillat första inlägget och detta är faktiskt inte ämnesflykt! :tummenupp
Nu skulle SportHoj dö om vi inte skulle ha massor med ämnesflykt. :tungan
Hur skulle det se ut om man läste, och höll sig, till ämnet? :va :(

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288813-Covid-19-viktig-information!

Jag gjorde mitt även om det var 3 minusgrader imorse. "A bit nippy" skulle vi kunnat sagt om vi varit européer och inte amerikaner... :)

Det var inte som Mälaren Runt direkt men en motorcyklist hälsade faktiskt tillbaka på vägen hem mot Sötälje! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top