Kylarlock från 1.1bar och uppåt på cross

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Hur högt tryck på kylarlocket vågar man ta?
original på min 450 kxf ska det vara 1.1bar. nu sitter det ett på 1.3bar.
jag funderar på att höja till 1.8 eller 2.1bar

Anledningen är att det kan bli lite fastkörningar och svår terräng mellan gasningarna i vissa perioder, och den har kokat över 2 gånger i passager där jag bara kan köra på 1an en längre bit. när man kör i grusgropen brukar jag stanna emellanåt och då kan den också bli sådär rejält het så det knastrar i kylarlocket.

jag har kollat allt och funderar på att sätta extra kylflänsar på kylarslangarna men tänkte att ett nytt lock kanske gör sig bra samtidigt. men man vill ju inte spränga något på kuppen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Går utmärkt med 2bar. Större kylare och fläkt är det som hjälper bäst men kostar mest
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
1,8 har suttit standard på mina senaste(Österrikiska)hojar,har svårt att se att det inte skulle fungera på din.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
eller så byter du till Evans.

"Water turns into steam at 212°F. Mixing traditional ethylene glycol antifreeze with water in a 50-50 ratio increases the boiling point to 223°F, which is close to the operating temperature of an engine. Evans waterless coolants have a boiling point of over 375°F, far above the operating temperature of the engine..."
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Har tittat på fläkt och kylarskydd men det är inte säkert att det kommer funka nå bra med en cross även om man kan montera in så den genererar ström, är det svårt att få ut den effekten en fläkt behöver..

Då gör jag så att jag beställer ett lock med högre tryck och sen får vi se den vackra dagen jag byter ut vattnet mot evans. drygt 900kr för 5L är lite saftigt, å ja känner att man vill ha lite så det finns ifall man ska plocka i grejerna framöver + att man lär väll skölja ut så mycket av det gamla vattnet man kan innan man kan anta att allt är bytt :)

tänkte även beställa en temperaturmätare så man har bättre koll på var och när man bör ge sig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top