Video Fantic Caballero Scrambler 500 + Rally

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag såg dem på mässan för första gången och det verkade vara väldigt trevlig maskiner.


Har sett bilder på dem från EICMA i många år och tänkt att de stannar nog där... Men icke, alltså. Härligt. Kostar m a o bara 10 tussar mer än Hondas tvärslöa skogsnigel CRF 250 L Rally...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De fanns att prova på Start2ride på Gillinge. Jag är för stor för dem. :(
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag har tittat på denna en tid nu och jag undrar om någon här köpt en av Fantics Cabbalero hojar, t ex 500 eller 250 versionen. Själv är jag sugen på 250cc. Den verkar händig och lagom stark för mig. Jag är 185 hög och väger strax över 100 kg. Kanske motiverar det att köpa "500" (450cc) istället, då den väger bara lite mer men har större motor?

Hur som helst, om någon levt med hojen en tid, som kan berätta lite mer detaljat om den, vore jag tacksam.

Sen undrar jag också varför dansk agentur är ett problem. Har man upplevt problem med danska agenturer tidigare?
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Men Reinhardt är en mycket gammal mc impotör tidigare importerade han Triumph MZ , Suzuki Tar han fortfarande in,
så de kan branchen .
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Aprilia gick ju genom Danmark förr och det funkade inget vidare


KW Bruun grisar sig Big Time på bildsidan:

Kort efter att Holmgrens Bils vd Göran Strandberg gått ut på Motorbranschens sociala medier med kritik mot generalagenten KW Bruuns affärsmodeller sade huvudmannen upp deras Peugeot-avtal. Själva hävdar KW Bruun att uppsägningen inte är kopplad till kritiken. Men Holmgrens ägare Benny Holmgren ryter till och varnar andra återförsäljare för att göra affärer med KW Bruun.


https://motorbranschen.mrf.se/kw-bruun-sager-upp-af-avtal-efter-kritik/
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar. Jag ser och läser. Men ...

"Hela vår bransch har stora utmaningar och då väljer jag att möta dessa tillsammans med andra partners där man bemöts med respekt och vilja till samarbete, säger Benny Holmgren"

... och ...

"Just nu pågår förhandlingar mellan Opels återförsäljarförening och KW Bruun i ett försök att förbättra villkoren."

.. ser inga direkta bevis för att danskarna skulle vara dåliga agenter. Om det hänt något mellan svenska återförsäljare och danska generalagenten så står det väldigt luddigt mellan raderna i den länkade artikeln, icke-nyheter som all annan propaganda. Jag önskar åtminstonne ett bra exempel, om någon hört eller vet nåt som hänt vänligen dela det här så jag förstår vad saken handlar om.

"KW Bruun grisar sig Big Time"? - Det sitter två halvflintiga gamla gubbar i en cabbad bil och ler. Vad är fel? Om en agent inte ger tillfredsställande vilkor strunta i agenten, klaga hos tillverkaren eller EU-domstolen. Det finns sätt att tackla all sorts mobbing om man går rätt väg.

Hur skulle en kass agent påverka mitt ägande av en Caballero? Vill jag ha "Caballero 250", köper den, är nöjd med hojen, spelar det ingen roll om "Hitler Motorrad AG" ordnar hemkörningen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tackar. Jag ser och läser. Men ...

"Hela vår bransch har stora utmaningar och då väljer jag att möta dessa tillsammans med andra partners där man bemöts med respekt och vilja till samarbete, säger Benny Holmgren"

... och ...

"Just nu pågår förhandlingar mellan Opels återförsäljarförening och KW Bruun i ett försök att förbättra villkoren."

.. ser inga direkta bevis för att danskarna skulle vara dåliga agenter. Om det hänt något mellan svenska återförsäljare och danska generalagenten så står det väldigt luddigt mellan raderna i den länkade artikeln, icke-nyheter som all annan propaganda. Jag önskar åtminstonne ett bra exempel, om någon hört eller vet nåt som hänt vänligen dela det här så jag förstår vad saken handlar om.

"KW Bruun grisar sig Big Time"? - Det sitter två halvflintiga gamla gubbar i en cabbad bil och ler. Vad är fel? Om en agent inte ger tillfredsställande vilkor strunta i agenten, klaga hos tillverkaren eller EU-domstolen. Det finns sätt att tackla all sorts mobbing om man går rätt väg.

Hur skulle en kass agent påverka mitt ägande av en Caballero? Vill jag ha "Caballero 250", köper den, är nöjd med hojen, spelar det ingen roll om "Hitler Motorrad AG" ordnar hemkörningen.

Klartext angående det jag länkat till: KW Bruun har svält ut Peugeothandlare i Sverige under flera år, så till den milda grad att flera Peugeotåterförsäljare i landet har gått i konkurs - mitt under den värsta bilhandlarbonanzan vi sett på mången god dag.
KW Bruun har nu, iochmed att PSA köpt Opel, blivit generalagent även för Opel i Sverige - och försöker med samma trick igen.
Detta är relevant för att traditionellt har danska generalagenter gjort ett dåligt jobb när dom försökt domdera över svenska handlare i motorfordonsbranschen.

På MC-sidan har vi Aprilias härdsmälta i minne, där det sämsta av Italiens logistiska sida kombinerades med danskarnas dumsnålhet.

Du får ju självklart köpa ett italienskt uddamärke som representeras av en dansk aktör om du vill.
För min del är det inte bara en varningssignal - det är rent av en hederssak att inte kasta pengar på danskar.

Jag har jobbat med dem av och till i 40 år, och det finns inget som skänker en danskjävel så mycket glädje som när han lyckas vrida loss en endaste krona från en svensk. Jag vill helt enkelt inte ge dem den glädjen.

Danskarnas hat mot oss går tillbaka längre än freden i Roskilde, och blåstes på ytterligare när Stenbock kastade ut Rantzau 1710.

Så, köp om du vill.
Men böla inte om du får svårt att få fram delar, om ingen vill ta garantiansvar och om hojen blir ståendes halvårsvis för en bagatellskada när den trillat ner från stödet.



Edit:

Men det klart - jag är ju lite långsint också.
Jag skulle helt klart ha problem om chauffören gjorde ställningssteg, skickade upp armen över axelhöjd och vrålade "NSDAP Logistik, Mein Herr! Leverans från Hitler Motorrad AG."

Lite gammaldags, helt enkelt.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Notright. Du har upplyst mig.

Ja, det är väl inte det allra effektivaste sättet att göra affärer på, som KW Bruun gjorde. Nu vet jag ju inte vilka vinstmarginalerna är inom bilbranschen men för att en verksamhet ska fungera behöver man en bra lokal, en lagom lön, osv. Det handlade alltså om icke hållbar ekonomisk utarmning? Dansk eller inte, det är lortigt.

Nu är inte jag nån handlare, även om tanken är trevlig, men rent förnuftigt vore väl att dom svenska återförsäljare går ihop och kontaktar huvudagenten/ tillverkaren, beskriver problemen och hoppas på att dom tar ett snack med nordiska agenten. Annars blir ju märket också lidande pga utebliven marknad. Det känns som nån slags 'maffia' hur som helst.

Min plan för denna fredag-söndag var att åka till en återöförsäljare av Fantic, men vädret sätter nog stopp för det känns det som. Stockholm är regnigt och jag ska väl pyssla lite med hemmamek istället. Jag är medveten om Caballerons reservedelspotential, hojen är ju ingen standardhoj precis, och pajar nåt är supporten viktig. Jag är hur som helst fascinerad av den röda scramblern och det är bara en tidsfråga innan jag provkör.

Och nu glömde jag berätta att jag faktiskt köpte en ny hoj igår, en *riktig scrambler*, fast den inte skramlar, rätt benämning på denna är väl "enduro / cross", men så är det ju åt det hållet utvecklingen gått från just scrambler.

Kawasaki KLX230 ABS, köpt hos Probike här i Sätra. Den är tillräckligt snabb för mig, och den låter inte alltför mycket, och viktigast av allt: den skrämmer inte bort vildsvinen när jag åkter ut på mina safarin här på södertörn!

IMG_8258.JPG
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Magnus. Den där Flat-Trackern är en vacker variant av Caballeron. Jag har fortfarande inte släppt tanken på att äga en, scramblern eller flattrackern. Enduro har jag redan, KLX230, och jag är mycket nöjd med den.

För mig är dessvärre Caballeron lite för högljudd, jag var i Munkedal förra året och kände lite på 450in, dock utan provkörning då jag inte ännu hade A-kort. Eftersom jag älskar att dra runt om nätterna, både i stadsmiljö som lantliga miljöer, så är jag angelägen om att inte störa. Jag funderar på om man kanske kunde byta ut den där dubbel-dämparsatsen mot nåt mer dämpande och tystare. Jag är medveten om att Fantic använt fina grejer här, så jag gör inget destruktivt, och jag vet att jag säkert stryper ett antal HK ur hojen genom att göra så.

Tror ni det går att göra Caballeron lite tystare?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tackar Magnus. Den där Flat-Trackern är en vacker variant av Caballeron. Jag har fortfarande inte släppt tanken på att äga en, scramblern eller flattrackern. Enduro har jag redan, KLX230, och jag är mycket nöjd med den.

För mig är dessvärre Caballeron lite för högljudd, jag var i Munkedal förra året och kände lite på 450in, dock utan provkörning då jag inte ännu hade A-kort. Eftersom jag älskar att dra runt om nätterna, både i stadsmiljö som lantliga miljöer, så är jag angelägen om att inte störa. Jag funderar på om man kanske kunde byta ut den där dubbel-dämparsatsen mot nåt mer dämpande och tystare. Jag är medveten om att Fantic använt fina grejer här, så jag gör inget destruktivt, och jag vet att jag säkert stryper ett antal HK ur hojen genom att göra så.

Tror ni det går att göra Caballeron lite tystare?
Få den tystare.... Det är nog första gången i historien på SH som någon vill ha en originalhoj tystare.

Om det går... Kanske. Alltså motorcyklar låter ju och helt tysta blir de inte. Man behöver ju inte ligga på höga varv och plåga motorn varje gång man är ute och kör. Kör du på lägre varv och inte tokgasar brukar de flesta originalhojar inte låta så mycket. Det finns ju lagkrav på vad hojar får låta och alla tillverkare följer de kraven. Köra nästan ljudlöst nattetid i städer är inga problem om man är lite försiktig med gashanden.

I vanliga fall när man vill tysta en hoj, t.ex. inför besiktning, så brukar man sätta in en insats i ljuddämparen. Men i dessa fall är det oftast eftermarknadsljuddämpare man vill tysta då originaldämparna redan uppfyller lagkraven.
Insatserna ser ut ungefär så här:

I detta fall tror jag faktiskt inte det går att få in en insats i originaldämparna och jag tror att alla eventuella eftermarknads ljuddämpare har högre ljud än original.
Scramblern.jpg

Så mitt råd är att köra lite lugnt och inte tänka så mycket på ljudet. Ingen annan kommer nämligen att göra det :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag förstår. Tackar wiseguy. Är "dB killer" vad som kallas "baffler" på engleska?

Och "Köra nästan ljudlöst nattetid i städer är inga problem om man är lite försiktig med gashanden." - det ska jag försöka komma ihåg. Jag kanske ska ge Caballeron en ny chans, denna gången provköra den och lyssna. Det är möjligt att den inte låter så mycket om jag håller varven lågt.

Men, jag har några andra eventuella kandidater som jag nyfiken på men inte riktigt hittar här i sverige. T ex Honda CB400ss, Honda FTR223, och Yamaha SR400, dessa retro-hojar höjer pulsen på mig direkt. Måste bara prova dom, vet inte om jag kanske är lite för lång. Grejen är att jag sitter så jäkla bra på min KLX230, jag har aldrig ruttit som avslappnat på något med två hjul.

Jag har sammanställt en liten önskelista, Hondorna ligger nog LITE över Yaman i classic-stilen. Ok, hoppsan, det var tydligen en Yamaha SR500, men SR400 och SR500 ser väldigt lika ut tycker jag.
Honda & Yamaha classics.jpg

hm... det blir lite off-topic här ser jag. Men jag ska skapa en tråd om dessa hojar senare, så kan vi fokusera på Caballeron här.

Nu har jag grävt upp en snutt där vi filmar ljudet i Caballeron jag kollade på förra året. Här är den:

Den låter fint va?
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag tar det här istället för i Ducati-tråden. Jag ältar bara "caballero" hela tiden, blir inte klok på om jag vill ha den eller inte. Måste provköra först. Ett par saker jag är säker på är att jag inte vill ha "Rally", utan antingen Trackern eller Scramblern.

Kollar fortfarande på YT-klipp, gillar hur den låter, och designen. Jag vet att jag vill ha den, bara inte *hur mycket*. Behöver något som är kraftigare än min KLX230, men inte tyngre än en 500cc. Kinesmotor skall vara OK, tydligen då ZongShen tillverkar motorer åt andra kända märken med.

Något jag också grubblar på är hur ser service-schemat ut för den? Motorn är ju en vattenkyld 4-takt på 450cc med 1 cylinder, och enligt det jag hört av MX-motorister så måste man "plocka isär motorn" ibland. Och då undrar jag; varför? Vad är det jag gör i motorn då? Byter jag några interna delar, packningar, kuggar .. mm. , vad händer om jag INTE plockar isär motorn på typ 20 år?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tar det här istället för i Ducati-tråden. Jag ältar bara "caballero" hela tiden, blir inte klok på om jag vill ha den eller inte. Måste provköra först. Ett par saker jag är säker på är att jag inte vill ha "Rally", utan antingen Trackern eller Scramblern.

Kollar fortfarande på YT-klipp, gillar hur den låter, och designen. Jag vet att jag vill ha den, bara inte *hur mycket*. Behöver något som är kraftigare än min KLX230, men inte tyngre än en 500cc. Kinesmotor skall vara OK, tydligen då ZongShen tillverkar motorer åt andra kända märken med.

Något jag också grubblar på är hur ser service-schemat ut för den? Motorn är ju en vattenkyld 4-takt på 450cc med 1 cylinder, och enligt det jag hört av MX-motorister så måste man "plocka isär motorn" ibland. Och då undrar jag; varför? Vad är det jag gör i motorn då? Byter jag några interna delar, packningar, kuggar .. mm. , vad händer om jag INTE plockar isär motorn på typ 20 år?

Det är skillnad på 450-motorer och 450-motoret. Anledningen till att MX-hojar har korta serviceintervall (kolvbyte framförallt) är dels höga varv för att ut mer effekt, dels liten oljevolym och dels korta kolvkjolar som gör att kolven vobblar mer i loppet vilket ger snabbare slitage. Finns säkert fler anledningar, men skulle vilja påstå att det är huvudanledningen. Jämför med t.ex. Suzuki DRZ400, stånka på 400 cc som har oljebyte varje 500 mil och kolv byter man typ aldrig om den inte körs onormalt hårt, så fullt möjligt att bygga en liten stånka som håller länge.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top