Slippa årsförsäkring på vintern

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Problemet med Bilsport & Gubbmc är att de bara helförsäkrar hojar typ Honda NC700, Yamaha Virago och liknande adrenalinhöjare. Finns det ett R i namnet är det big no no!

Min Ducce Supersport -17 försäkrar de ändå, och till bra premie också (8800 hel/år för mig som bor mitt i stan). Visst, det är inte en panigale men annars är den så långt från NC700 man kan komma.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag kanske är lite påverkad då försäkringar plötsligt höjs utan man har vart med om något..

Företag som skor sig på andras olycka och flera av dess säljare går dessutom på provision gör det iaf värt att vara lite skeptiskt.

12,2 miljarder i VINST 2019. https://sakochliv.se/2020/02/13/sak...gruppen-gick-med-122-miljarder-kr-vinst-2019/

Ja, absolut är det så att försäkringsbolagen gör duktiga vinster, men då finns det ju många branscher att klaga på. Fastighetsutvecklare t.ex. som regelmässigt gör vinster över 30% (tro fan att det blir dyrt att bygga och bo då!). Tyvärr en av bieffekterna av ett allt mer avreglerat samhälle, där företagens vinster är viktigast.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja så kör Bilsport & MC. Under vintermånaderna är premien bara några hundralappar, medan premien i juni - augusti är betydligt högre.

Så är det för mig med. Jag kör på Svedea och 90% av premien är för sommarmånaderna. Under vinterhalvåret så är premien i stort sett kaffepengar. Någon hundralapp /månad vilket ju inte är mer än vad en avställningsförsäkring kostar.
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Jag betalar 2660:- :) hel/hel för min VFR800 -17 hos Svedea, inte lönt att krångla med försäkringen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Varken svedea eller bilsport tar min gamla touring hoj då den är för vass.. tunderacen:D läns 2600 helhel.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är ofta så att när Svedea och Bilsport & MC är svindyra så är Länsförsäkringar betydligt billigare (mindre dyra).
Ett monster i familjen fick sanslösa förslag utom från LF, där hamnade det på ca 40% av de andras pris och med bra villkor.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Varken svedea eller bilsport tar min gamla touring hoj då den är för vass.. tunderacen:D läns 2600 helhel.

Tveksamt att det har med motorkraften att göra att Svedea inte vill försäkra den.
 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Man kan köra med endast trafikförsäkring också.
Jag hade en bil (Bmw) där högtryckspumpen rasade, det kostade 25000 på ett nafs..
så om man då krockar mc-n kan du där också bli av med 40,000 på ett nafs.

Sen körde jag med trafik på min förra mc i 7år, fan vad pengar jag sparade. Livet är en gambling om man vill.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför går alla in och försvarar försäkringsbolag? Tar höga priser på vad man än försäkrar och när det väl händer nått ska man som kund få så lite valuta som möjligt tillbaka.

Mentaliteten är fan att man lika gärna kan le och vara glad medans någon sätter på en.

(Vi ignorerar det faktum att det är ovanstående förtidspensionärer som har höjt premierna för oss andra????)

Din bild av försäkringsbolag stämmer inte överens med min.
Jag har fått bra hjälp när jag behövt det, hederligt betalt och banne mig lite till när jag klantat till det, genomgående korrekt bemötande - till en prisvärd peng.

Så ser min värld ut. Mitt försäkringsbolag är på min sida, helt enkelt.

Men visst, sådant kan ändra sig. Isf är jag beredd att ompröva min ståndpunkt. Dock hör jag till den kategorin människor som avvaktar med att tatuera ACAB på sina knogar bara för att andra säger att dom haft problem med snuten.

Två sidor av samma mynt.
Jag var en nöjd helkund hos Folksam men, som många vet, så är de sedan några år inte positiva till motorcyklister.
Jag är således inte längre helkund hos Folksam. :(
Försäkringsbolag kan kolla hur ofta jag använt inte bara motorcykel- utan alla mina försäkringar och borde kunna komma fram till att jag ger dem mer pengar än de behöver betala ut.

För länge sedan fick man bonus och premien gick ner men nu går de hela tiden upp, även om jag inte haft en skada. Så jag byter bolag. Men inte till dem som plockar russinen ur kakan, för jag kör inte ett russin utan en SportHoj. :tummenupp

Att nyare motorcyklar med mer effekt kan försäkras eftersom de inte klassas som SportHoj är ju bara, på riktigt, sjukt. Om jag överlevt snart 40 säsonger i sadeln på något som inte är tyst och billigt borde betyda någonting! :7peta
 

Acey

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2012 Honda CB1000RA
De flesta hojägare, i synnerhet sporthojsförare har ett eller annat tjuvknep för att få ner sina kostnader. Du får det att låta som om jag vore den enda. Att ställa hojen/bilen på mamma/pappa är kutym i Sverige. Ägarrockad lika så.
Så jag är långt ifrån ensam. Egenintresset trumfar tyvärr, man kan inte vara altruist när ingen annan är det.

Dragan,

Jag har inget tjyvknep för att få ner mina försäkringskostnader. Däremot anpassar jag till stor del mina inköp av bilar & motorcyklar efter vad jag tycker är rimligt att betala i försäkring.
Det är definitivt ingen kutym i min bekantskapskrets att ställa hojen/bilen på mamma/pappa!
Tycker du ska fundera på att skaffa annnan hoj som du upplever har en mer "rimlig" försäkringskostnad.
Allt annat är bara luffigt och extremt omoraliskt! Du lurar bara dig själv och alla oss andra genom att bidra till högre försäkringspremier.:mad:
 

Liweba

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Norr-söder-öst-väst
Hoj
Blå och en orange
Värst va alla försvarar försäkringsbolagen i denna tråd. Ts vill inte bli stulen på pengar. Medans ni andra passerat 40 och kör något som inte ger er värk i ryggen efter en solig 20 min tur. Ni verkar trivas med att ha en förmyndare som säger vad ni får och ej får göra. Ts vill köra en hoj som sitter varmt om hjärtat istället för en Er-500.
Medans försäkringsbolagen vill suga honom torr. En ny R hoj kostar över 50tkr i försäkring medans en tuouno el speed triple kostar under 10tkr för de flesta hur går denna kalkyl ihop?
Lagkravet är ett fordon ska ha en giltig försäkring. Ställer du av fordonet har du rätt att häva försäkringen.
Tror knappast ni blivit glada om favorit ölen på systemet höjdes till 1000kr burken. Fast ni skulle nog klara er på en slots guld för en tia ???????????? för att ni gillar bolaget
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Värst va alla försvarar försäkringsbolagen i denna tråd. Ts vill inte bli stulen på pengar. Medans ni andra passerat 40 och kör något som inte ger er värk i ryggen efter en solig 20 min tur. Ni verkar trivas med att ha en förmyndare som säger vad ni får och ej får göra. Ts vill köra en hoj som sitter varmt om hjärtat istället för en Er-500.
Medans försäkringsbolagen vill suga honom torr. En ny R hoj kostar över 50tkr i försäkring medans en tuouno el speed triple kostar under 10tkr för de flesta hur går denna kalkyl ihop?
Lagkravet är ett fordon ska ha en giltig försäkring. Ställer du av fordonet har du rätt att häva försäkringen.
Bara ställa av fordonet för att kunna bryta försäkringen räcker inte,du får göra ägarbyte isåfall.
Nej, försäkringen är en så kallad årsförsäkring och gäller med samma villkor året runt. Premien är säsongsvarierad vilket innebär att man betalar mer på sommaren jämfört med på vintern. Vid avställning hos Transportstyrelsen återbetalas ingen premie.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Värst va alla försvarar försäkringsbolagen i denna tråd. Ts vill inte bli stulen på pengar. Medans ni andra passerat 40 och kör något som inte ger er värk i ryggen efter en solig 20 min tur. Ni verkar trivas med att ha en förmyndare som säger vad ni får och ej får göra. Ts vill köra en hoj som sitter varmt om hjärtat istället för en Er-500.
Medans försäkringsbolagen vill suga honom torr. En ny R hoj kostar över 50tkr i försäkring medans en tuouno el speed triple kostar under 10tkr för de flesta hur går denna kalkyl ihop?
Lagkravet är ett fordon ska ha en giltig försäkring. Ställer du av fordonet har du rätt att häva försäkringen.
Tror knappast ni blivit glada om favorit ölen på systemet höjdes till 1000kr burken. Fast ni skulle nog klara er på en slots guld för en tia ???????????? för att ni gillar bolaget

Jag tror att de flesta fattar att försäkringsbolagen inte är några välgörenhetsinrättningar som skall ge tjugoårige krasch-Berra låg försäkringspremie på hans nyköpta RRR-hoj bara för att vara snäll.

Problemet är att dessa hojar åsamkar bolagen extremt höga kostnader och därför drabbas de av höga premier. Premierna motsvarar kostnadsläget. När krasch-Berra och hans polare skaffar en snabb hoj så säger statistiken att det är 50/50 chans att han klotar första säsongen. Hojen skrot, vad värre är att invaliditetsersättning för en skadad 20-åring är en 45-årig historia med många sköna miljoner att betala ut medan en skadad 50-åring får ersättning i 15 år. Plus att 50-åringen har mycket mindre risk att förolyckas.

Föräkringskollektivet, dvs alla vi andra som kör hoj, är inte heller så sugna på att sponsra krasch-Berras brist på omdöme, rutin och kunskap.

Vill man köra RRRRRRRR-hoj, börja kör bana med de villkor och kostnader som gäller där. Roligare, kanske billigare i längden men ffa säkrare och mer utvecklande.


Buy quality, cry once
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Noterar att TS är tyst i tråden! :) Kanske var så att TS inte fick stående applåder för sin inställning till försäkringen. I övrigt, en rätt intressant tråd, kul att se att de flesta verkar ha förstått hur FB räknar ut årsförsäkringen, mer sorgligt om man inte fattar det....ja jisses! :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
När jag var liten och ville ha en RR var det för dyrt att att försäkra, så jag köpte min en Yamaha Dragstar. 10 år senare kollade jag på en RR igen, då hade jag råd.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Synd att det inte finns försäkringar mer mycket högre självrisk. Vore självrisken 20000:- eller 30000:- skulle försäkringspremien bli väldigt mycket lägre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Synd att det inte finns försäkringar mer mycket högre självrisk. Vore självrisken 20000:- eller 30000:- skulle försäkringspremien bli väldigt mycket lägre.

Ja, åtminstone på den typen av hojar som vi gubbar kör och som drabbas av "vältskador". På allvar gör folk ett försäkringsärende när de får en repa på sin skyddsbåge när de lagt sin GSA på sidan... Det har ökat premierna med typ 70% bara på några år. Idioter.

Sedan är risken för olyckor betydligt högre de två första åren du har en ny hoj. Det drabbar gubbskäggvarselvästGS-kollektivet exempelvis på så sätt att om du byter din 1200GSA mot en exakt likadan 1250 GSA (=ny hoj) så ökar premien från 2.600 till 4.600/år... De två första åren.

Men en kraschad hoj är en skitkostnad i sammahanget. Skade- och invaliditetsersättningar vid en olycka kan handla om många miljoner, särskilt när det är unga personer. Det är där kostnaderna uppstår.

Om du bara tecknar en stöldförsäkring (garage-) så ser du ju vad själva hojen betingar i försäkringspremie.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Läste i dagens lokalblaska att försäkringsbranschen betalade ut närmare 70 miljarder i skadeersättning under 2019. Det är pengar som ska in på premier för att det hela ska gå runt. Försäkringsbedrägerierna ökar allt mer, och till stor del av yngre personer.
Det är något för TS att tänka på. Nu finns det antagligen här på sporthoj några som finns i försäkringsbranschen, och TS har nog insett att det inte är smart att ha sitt riktiga namn som alias. Hans namn går inte att finna på nätet, utan är mycket snarlikt den gangsterkung som tidigare fanns i Stockholm.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Läste i dagens lokalblaska att försäkringsbranschen betalade ut närmare 70 miljarder i skadeersättning under 2019. Det är pengar som ska in på premier för att det hela ska gå runt. Försäkringsbedrägerierna ökar allt mer, och till stor del av yngre personer.
Det är något för TS att tänka på. Nu finns det antagligen här på sporthoj några som finns i försäkringsbranschen, och TS har nog insett att det inte är smart att ha sitt riktiga namn som alias. Hans namn går inte att finna på nätet, utan är mycket snarlikt den gangsterkung som tidigare fanns i Stockholm.

Men han blev väll avlivad i Jugoslavien om jag nu inte minns fel.. Ts kanske lite vannabe? Kusin barn? Ingen ide att spekulera om detta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top