Slippa årsförsäkring på vintern

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De flesta hojägare, i synnerhet sporthojsförare har ett eller annat tjuvknep för att få ner sina kostnader. Du får det att låta som om jag vore den enda. Att ställa hojen/bilen på mamma/pappa är kutym i Sverige. Ägarrockad lika så.
Så jag är långt ifrån ensam. Egenintresset trumfar tyvärr, man kan inte vara altruist när ingen annan är det.

Jag tror tyvärr att du har glömt en variabel i ekvationen för total kostnad - hojens andrahandsvärde...

Att försöka sälja den hoj som har svenskt rekord i antal tidigare ägare är knappast det bästa sättet att tjäna eller spara pengar eller att ens bli av med hojen. Detta kommer att trigga både larmklockor och varningssignaler hos 98% av alla potentiella köpare då de genast förstår att detta är en tvättäkta förortsraket med tveksam historik.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
OT men ändå: En hoj som inte kan stjälas... var köper man dom???
Citat från #1
"Min hoj kan inte stjälas så den aspekten är inte relevant."
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
En Honda Revere /Deauville kan du med största säkerhet parkera med nycklarna i! Även i Akalla, Tjärna ängar, Kronoparken, Alby och Malmö..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den gamla tidningen FastBikes hade allehanda och mer eller mindre konstiga topplistor. En av deras topplistor var "mest meningslösa originalmonterade tillbehör". Den listan toppades av Buell Ulysses för att den såldes med originalmonterat larm.

"Because it implies somebody actually wants to steal a Buell Ulysses...".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De flesta hojägare, i synnerhet sporthojsförare har ett eller annat tjuvknep för att få ner sina kostnader. Du får det att låta som om jag vore den enda. Att ställa hojen/bilen på mamma/pappa är kutym i Sverige. Ägarrockad lika så.
Så jag är långt ifrån ensam. Egenintresset trumfar tyvärr, man kan inte vara altruist när ingen annan är det.

Försök inte att smeta ut ditt ynkliga beteende på resten av folket här! De flesta vill göra rätt för sig och väljer att leva efter sina förutsättningar.
Jag kan förstå att man vill ha en ball hoj även om man är snål, men använd inte andra som ursäkt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att ställa hojen/bilen på mamma/pappa är kutym i Sverige. Ägarrockad lika så.

Nix, det är inte kutym att köra omkring på mammas motorcykel som vuxen man.

Pinsamt är vad det är, och att pappersskyffla runt en stackars hoj mellan släktingar fram och tillbaka är bara stillöst.

...och, altruism har inte ett smack med detta att göra. Man tar ansvar för sin egna skit och lämpar inte över på andra.

Så enkelt är det.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Fattar inte hur man kan vara så dum att man frågar gruppens hojkollektiv hur man bäst lurar försäkringsbranschen. Verkar ju vara en trend i Sverige, och speciellt i vissa grupper hur man skor sig själv och skiter i andra.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Försök inte att smeta ut ditt ynkliga beteende på resten av folket här! De flesta vill göra rätt för sig och väljer att leva efter sina förutsättningar.
Jag kan förstå att man vill ha en ball hoj även om man är snål, men använd inte andra som ursäkt.

Tyvärr tror jag Dragan har rätt oavsett vad många av oss här tycker. Nog vanligt bland yngre personer. Köra omkring med coola sporthojen som egentligen är alldeles för dyr att äga.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nix, det är inte kutym att köra omkring på mammas motorcykel som vuxen man.

Pinsamt är vad det är, och att pappersskyffla runt en stackars hoj mellan släktingar fram och tillbaka är bara stillöst.

...och, altruism har inte ett smack med detta att göra. Man tar ansvar för sin egna skit och lämpar inte över på andra.

Så enkelt är det.

En bieffekt av det hela kan bli att din(på papper någon annans) hoj blir utmätt av kronofogden om denne blir föremål för detta. Bara en av tråkigheterna med att skenförsäkra.

Eller som i ett fall jag varit inblandad i, en hoj ägd av en mamma stod på min förhyrda parkeringsplats i garage. Jag ringde ägaren och fick då till svar att -"Det är min sons.". Det skiter jag i sa jag, om inte hojen är borta om en timme flyttar jag den själv och jag är inte lika rädd om den som den som pröjsat. Sen ringde jag försäkrande bolag och upplyste om bedrägeriet. (Nej, det var inte tillåtet att ha olika brukare/ägare med den försäkringen.) Inom en timme var problemet löst, hojen borta och försäkringsbolaget skulle starta utredning.
 

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640 -04
Varför går alla in och försvarar försäkringsbolag? Tar höga priser på vad man än försäkrar och när det väl händer nått ska man som kund få så lite valuta som möjligt tillbaka.

Mentaliteten är fan att man lika gärna kan le och vara glad medans någon sätter på en.

(Vi ignorerar det faktum att det är ovanstående förtidspensionärer som har höjt premierna för oss andra????)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Varför går alla in och försvarar försäkringsbolag? Tar höga priser på vad man än försäkrar och när det väl händer nått ska man som kund få så lite valuta som möjligt tillbaka.

Mentaliteten är fan att man lika gärna kan le och vara glad medans någon sätter på en.

(Vi ignorerar det faktum att det är ovanstående förtidspensionärer som har höjt premierna för oss andra????)


Din bild av försäkringsbolag stämmer inte överens med min.
Jag har fått bra hjälp när jag behövt det, hederligt betalt och banne mig lite till när jag klantat till det, genomgående korrekt bemötande - till en prisvärd peng.

Så ser min värld ut. Mitt försäkringsbolag är på min sida, helt enkelt.

Men visst, sådant kan ändra sig. Isf är jag beredd att ompröva min ståndpunkt. Dock hör jag till den kategorin människor som avvaktar med att tatuera ACAB på sina knogar bara för att andra säger att dom haft problem med snuten.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
De flesta försäkringar har olika kostnad för sommar och vinter. Jag betalar i princip bara garageförsäkringspris på vintern för mina hojar, så du kommer nog inte spara hemskt mycket på att göra ägarbyte över vintern.

Ja så kör Bilsport & MC. Under vintermånaderna är premien bara några hundralappar, medan premien i juni - augusti är betydligt högre.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Problemet med Bilsport & Gubbmc är att de bara helförsäkrar hojar typ Honda NC700, Yamaha Virago och liknande adrenalinhöjare. Finns det ett R i namnet är det big no no!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Problemet med Bilsport & Gubbmc är att de u helförsäkrar hojar typ Honda NC700, Yamaha Virago och liknande adrenalinhöjare. Finns det ett R i namnet är det big no no!

App app app!

Tiden innan 'pay as you drive' så försäkrade jag både
R- och RR-hojar där till bra pris.
(afRica twin och vaRadeRo)

Men okay, jag vet vad du menar.
Nischbolagen plockar dom körsbär dom själva vill ha, och lämnar dom kråkeätna och sura till andra att försäkra - och urholkar därmed segmentet för andra bolag.

Skulle man hårddra detta med "MC-kollektivet" och "solidaritet" skulle vi alla egentligen säga upp våra billiga försäkringar hos nischbolagen och bara blindförsäkra hos de stora drakarna, lämna autogiromedgivande och låta det vara så.

Detta scenario känns dock avlägset här i Coronaland, där random konsument är beredd att rensa dasspappershyllan ända ner till hyllkantsetiketten - som ju är av en sorts papper den med...
 
Last edited:

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640 -04
Din bild av försäkringsbolag stämmer inte överens med min.
Jag har fått bra hjälp när jag behövt det, hederligt betalt och banne mig lite till när jag klantat till det, genomgående korrekt bemötande - till en prisvärd peng.

Så ser min värld ut. Mitt försäkringsbolag är på min sida, helt enkelt.

Men visst, sådant kan ändra sig. Isf är jag beredd att ompröva min ståndpunkt. Dock hör jag till den kategorin människor som avvaktar med att tatuera ACAB på sina knogar bara för att andra säger att dom haft problem med snuten.

Jag kanske är lite påverkad då försäkringar plötsligt höjs utan man har vart med om något..

Företag som skor sig på andras olycka och flera av dess säljare går dessutom på provision gör det iaf värt att vara lite skeptiskt.

12,2 miljarder i VINST 2019. https://sakochliv.se/2020/02/13/sak...gruppen-gick-med-122-miljarder-kr-vinst-2019/
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan ju vara det beteende som denna tråd behandlar som gör att premierna går upp också....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag kanske är lite påverkad då försäkringar plötsligt höjs utan man har vart med om något..

Företag som skor sig på andras olycka och flera av dess säljare går dessutom på provision gör det iaf värt att vara lite skeptiskt.

12,2 miljarder i VINST 2019. https://sakochliv.se/2020/02/13/sak...gruppen-gick-med-122-miljarder-kr-vinst-2019/

Alla har vi såklart vår egen verklighet, och jag har aldrig blivit utsatt för chockhöjningar av premien även om jag har hört talas om det.

På ämnet betalar jag för tillfället jag ca 4000:- för sommarperioden och 500:- för vinter. Ställer alltså aldrig av hojen då det inte känns motiverat.
Med tanke på att ovanstående premie gäller en helförsäkring för en hoj som har ett begagnatvärde norr om 100k gör att jag inte kan påstå att de tar några rövarpriser heller.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Problemet med Bilsport & Gubbmc är att de bara helförsäkrar hojar typ Honda NC700, Yamaha Virago och liknande adrenalinhöjare. Finns det ett R i namnet är det big no no!

Fast nä - de helförsäkrar ju min Street Triple RS. Kanske ingen supersporthoj, men långt ifrån en Virago också.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top