Slippa årsförsäkring på vintern

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vänta lite, har jag fattat det här rätt. Du säger att om du inte har den försäkrad på vintern så blir det samma slutsumma på året och ändå vill du inte ha den försäkrad på vintern för du vill inte berala då? :va
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
När jag skaffade försäkring till min sporthoj så fick jag årsförsäkring som förslag men jag bad dem om en som är möjlig att ställa av ( endast trafik) vilket jag fick till en högre månadskostnad.
Eftersom jag endast kör den hojen om solen och stjärnorna står i rad så är den sällan påställd o då pröjsar jag typ 20kr per dag.
Enda krångliga blir att komma ihåg att ställa av och på. ;)
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Vänta lite, har jag fattat det här rätt. Du säger att om du inte har den försäkrad på vintern så blir det samma slutsumma på året och ändå vill du inte ha den försäkrad på vintern för du vill inte berala då? :va

Exempel:

Årsförsäkring (bunden 12 månader) kostar 12.000 kronor (dvs 1000/mån). Jag kör i sex månader och betalar med glädje 6000. I sex månader står hojen inne, och det känns sådär att behöva pröjsa 6000 kr.

Om jag fixar en garageförsäkring där man kan ställa av och få billigare premier när hojen står inne, så är månadsavgiften för sommaren när hojen körs typ 2000 kronor (jämfört med 1000 kr ovan). Enkel matte (2000 x 6) + (1 krona säger vi i garageförsäkring x 6) ? 12000 kronor.

Jag vill hitta ett sätt att bara betala 6000 kronor. Jag kommer inte få hojen stulen, finns ingen anledning att betala för vintern. Nu verkar det som att "ägarbyte" vid höst och vår är enda sättet.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag ställer aldrig av min hoj på vintern eftersom jag inte har så dyr försäkring, dryga 3500:- om året. Däremot ställde jag av min bil förra vinter eftersom jag körde med tjejens bil, och då gick min helförsäkring automatiskt över till "garageförsäkring" och kostade då runt 30:- i månaden. Kanske är annorlunda med bil ??
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Exempel:

Årsförsäkring (bunden 12 månader) kostar 12.000 kronor (dvs 1000/mån). Jag kör i sex månader och betalar med glädje 6000. I sex månader står hojen inne, och det känns sådär att behöva pröjsa 6000 kr.

Om jag fixar en garageförsäkring där man kan ställa av och få billigare premier när hojen står inne, så är månadsavgiften för sommaren när hojen körs typ 2000 kronor (jämfört med 1000 kr ovan). Enkel matte (2000 x 6) + (1 krona säger vi i garageförsäkring x 6) ? 12000 kronor.

Jag vill hitta ett sätt att bara betala 6000 kronor. Jag kommer inte få hojen stulen, finns ingen anledning att betala för vintern. Nu verkar det som att "ägarbyte" vid höst och vår är enda sättet.

Jag förstår att du inte fattat alla parametrar när försäkringsbolagen räknar ut premien.
Det första är att premien är progressiv , dvs den är högre när hojen vanligtvis används, dvs på sommaren . Försäkringsbolaget behöver få in tex 12000 +omkostnader per år för din hoj. Billigast enklast för båda parterna blir det med årspremier. Håller du på att ställa av och på och krångla kommer de ta betalt för det.

Försäkringsbolagen är duktiga på att räkna till sin fördel, antagligen bättre än du ....
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Alla årsförsäkring jag har stött på har säsongsvarierad premie, dvs att merparten av årskostnaden är koncentrerad till sommarhalvåret. Jag har inte hittat några exakta siffror, men en gissning är att minst två tredjedelar betalas under sommarhalvåret. Din besparing (om du ”säljer” cykeln) lär alltså bli betydligt mindre än de 6000.- du nämner. Jag har inte heller stött på någon årsförsäkring där du kunnat bryta avtalet under avtalsperioden. Om det öht är möjligt lär det tillkomma en avgift. En tredje sak att tänka på, om du har lån knutet till cykeln, är att finansbolaget kan ha som krav att cykeln är helförsäkrad, alternativt avställd och minst garageförsäkrad.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Svedea är inget för dig då för. Det går att ställa av men det återbetalas inga pengar. Känns helt ok eftersom jag betalar 1600:- per år för min Z800. En av de få fördelarna med att vara över 40.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Exempel:

Årsförsäkring (bunden 12 månader) kostar 12.000 kronor (dvs 1000/mån). Jag kör i sex månader och betalar med glädje 6000. I sex månader står hojen inne, och det känns sådär att behöva pröjsa 6000 kr.

Om jag fixar en garageförsäkring där man kan ställa av och få billigare premier när hojen står inne, så är månadsavgiften för sommaren när hojen körs typ 2000 kronor (jämfört med 1000 kr ovan). Enkel matte (2000 x 6) + (1 krona säger vi i garageförsäkring x 6) ? 12000 kronor.

Jag vill hitta ett sätt att bara betala 6000 kronor. Jag kommer inte få hojen stulen, finns ingen anledning att betala för vintern. Nu verkar det som att "ägarbyte" vid höst och vår är enda sättet.


Årsförsäkringen
1984 kom en helt ny typ av mc-försäkring ut på marknaden. Det var Holmia som efter förslag från SMC införde den så kallade årsförsäkringen. Den innebar slutet på allt krångel med av- och påställning av motorcykeln höst och vår. För en kostnad av vad knappt åtta månaders försäkring kostade kunde man ha hojen försäkrad året runt. Därmed nådde SMC också ett annat mål, nämligen bonusuppflyttning på MC-försäkringen varje år! Årsförsäkringen är en av de bästa idéerna SMC förverkligat menar många medlemmar.

https://www.svmc.se/smc/Forsakringsfragor/Forsakringshistoria/
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ett sätt för TS att lösa problemet är ju att han skaffar en försäkring som betalas endast en gång per år, men hela premiebeloppet. Om han startar försäkringen i säg maj månad, så betalar han allt på sommaren och inget på vintern ;)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En annan lösning är att TS skaffar en hoj hen kan ta kostnaden för utan att fuska. Jag är inte helt påläst på deklarationen om mänskliga rättigheter, men kan inte minnas att valfri mc finns med där.
 

burninghead

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2018
Ort
Gbg-regionen
Hoj
GSX-R
Exempel: Yamaha YZF R1 2020 via IF Försäkringsbolag.

Helförsäkring årsförsäkring: 1396:- / månad
Du slipper ställa av din motorcykel under vinterhalvåret.

Helförsäkring av/på-ställningsbar: 3016:- / månad
Om du ställer av motorcykeln ändras försäkringen automatiskt till en avställningsförsäkring.

Ställ på och av via appen mina fordon när motorcykeln används.
Resterande tid går den på avställningsförsäkring.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Exempel:

Årsförsäkring (bunden 12 månader) kostar 12.000 kronor (dvs 1000/mån). Jag kör i sex månader och betalar med glädje 6000. I sex månader står hojen inne, och det känns sådär att behöva pröjsa 6000 kr.

Om jag fixar en garageförsäkring där man kan ställa av och få billigare premier när hojen står inne, så är månadsavgiften för sommaren när hojen körs typ 2000 kronor (jämfört med 1000 kr ovan). Enkel matte (2000 x 6) + (1 krona säger vi i garageförsäkring x 6) ? 12000 kronor.

Jag vill hitta ett sätt att bara betala 6000 kronor. Jag kommer inte få hojen stulen, finns ingen anledning att betala för vintern. Nu verkar det som att "ägarbyte" vid höst och vår är enda sättet.
Du vill alltså bara ha en billigare försäkring, jag tror det är osannolikt att du lyckas med men lycka till.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Jo, om jag överför hojen på en familjemedlem i oktober, så har jag bara hunnit betala 6000 kr (av totalt 12000 som avtalet gäller). Sen överför jag den till mig igen och tecknar ett nytt avtal april 2021. Att sälja lösöre är inte olagligt så ni som är sura kan predika vidare till någon som bryr sig.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Så här betalar man om man har Länsförsäkringars årsförsäkring:

Jan: Årspremie/32
Feb: Årspremie/32
Mar: Årspremie/16
Apr: Årspremie/8
Maj: Årspremie/8
Jun: Årspremie/8
Jul: Årspremie/8
Aug: Årspremie/8
Sep: Årspremie/8
Okt: Årspremie/16
Nov: Årspremie/32
Dec: Årspremie/32

M.a.o: Sommarhalvåret kostar 3/4 av årspremien, vinterhalvåret kostar 1/4 av årspremien.
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Så här betalar man om man har Länsförsäkringars årsförsäkring:

Jan: Årspremie/32
Feb: Årspremie/32
Mar: Årspremie/16
Apr: Årspremie/8
Maj: Årspremie/8
Jun: Årspremie/8
Jul: Årspremie/8
Aug: Årspremie/8
Sep: Årspremie/8
Okt: Årspremie/16
Nov: Årspremie/32
Dec: Årspremie/32

M.a.o: Sommarhalvåret kostar 3/4 av årspremien, vinterhalvåret kostar 1/4 av årspremien.

Jag betalar årspremie/12 varje månad, oavsett årstid. Så du kan säkert förstår varför det svider att betala 1000 kronor/mån november-april. Kommer slippa det genom att ske överföra till nån annan och låsa in på vintern.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag betalar årspremie/12 varje månad, oavsett årstid. Så du kan säkert förstår varför det svider att betala 1000 kronor/mån november-april. Kommer slippa det genom att ske överföra till nån annan och låsa in på vintern.

Men du fattar väl att försäkringsbolaget har satt årspremien utefter troliga riskfaktorer? Dvs, om de ska gå runt på att erbjuda årsförsäkring till någon som dig (ålder, boendesituation etc) så måste de få in 12000 per år oavsett när på året hojen används . Att du har möjlighet att betala försäkringen utspritt över året hade de flesta sett som en service, men på dig låter det som att om du hade fått möjlighet att betala årspremien/6 varje månad under sommarhalvåret så hade du blivit nöjdare?

Det du vill göra är kanske inte olagligt men om alla skulle göra som du så skulle det sluta med att premierna blivit dubbelt så dyra istället, eller att bolagen slutat erbjuda mc-försäkringar. Det verkar ju dock kännas ok för dig att lura systemet men tänk på att du i längden sabbar för oss andra hojåkare. Som tur är inser de flesta att det är smartast att köpa en hoj man har råd att äga, inkl försäkringskostnaden, och väljer modell efter det.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Exempel:

Årsförsäkring (bunden 12 månader) kostar 12.000 kronor (dvs 1000/mån). Jag kör i sex månader och betalar med glädje 6000. I sex månader står hojen inne, och det känns sådär att behöva pröjsa 6000 kr.

Om jag fixar en garageförsäkring där man kan ställa av och få billigare premier när hojen står inne, så är månadsavgiften för sommaren när hojen körs typ 2000 kronor (jämfört med 1000 kr ovan). Enkel matte (2000 x 6) + (1 krona säger vi i garageförsäkring x 6) ? 12000 kronor.

Jag vill hitta ett sätt att bara betala 6000 kronor. Jag kommer inte få hojen stulen, finns ingen anledning att betala för vintern. Nu verkar det som att "ägarbyte" vid höst och vår är enda sättet.

Som typ 90 % av alla andra skrivit. Det är så här företagen baserar sina års-försäkringar oavsett hur du som kund vill se på det. Vill du köra oförsäkrat/slippa betala så är ägarbyte+avställning enda vägen att gå. Är hojen så pass gammal så finns det ingen som bryr sig vid framtida köp om du kan visa upp antalet extra ägare som beror på att du velat slippa betala försäkring.

Å andra sidan kan du se på det som de flesta av oss. Jag köper hoj som jag har råd att äga/försäkra året runt utan att fuska/krångla. Hade gärna ägt en Ducati Panigale V4R men har inte råd att äga den. Därför kör jag inte panigale.

Ibland kan det vara bra att inte bara se till sig själv utan även kollektivet med alla hojåkare vars premier påverkas av detta. Ruttet betéende men ok.

Bara en tanke. :tummenupp
 
Last edited:

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Konstig försäkring du har. Jag har försäkrat hojar i 30 år o det har aldrig varit något konstigt med att ställa av hojen och att försäkrings pengar o resterande skatt utbetalas.

Vad har du för försäkring? Och bolag.

Min dyraste hoj kostar under 5000 om året i helförsäkring..

Måste vara en väldigt dyr försäkring du har isf..

Vänta lite, har jag fattat det här rätt. Du säger att om du inte har den försäkrad på vintern så blir det samma slutsumma på året och ändå vill du inte ha den försäkrad på vintern för du vill inte berala då? :va

Jo, om jag överför hojen på en familjemedlem i oktober, så har jag bara hunnit betala 6000 kr (av totalt 12000 som avtalet gäller). Sen överför jag den till mig igen och tecknar ett nytt avtal april 2021. Att sälja lösöre är inte olagligt så ni som är sura kan predika vidare till någon som bryr sig.

Som typ 90 % av alla andra skrivit. Det är så här företagen baserar sina års-försäkringar oavsett hur du som kund vill se på det. Vill du köra oförsäkrat/slippa betala så är ägarbyte+avställning enda vägen att gå. Är hojen så pass gammal så finns det ingen som bryr sig vid framtida köp om du kan visa upp antalet extra ägare som beror på att du velat slippa betala försäkring.

Å andra sidan kan du se på det som de flesta av oss. Jag köper hoj som jag har råd att äga/försäkra året runt utan att fuska/krångla. Hade gärna ägt en Ducati Panigale V4R men har inte råd att äga den. Därför kör jag inte panigale.

Ibland kan det vara bra att inte bara se till sig själv utan även kollektivet med alla hojåkare vars premier påverkas av detta. Ruttet betéende men ok.

Bara en tanke. :tummenupp

De flesta hojägare, i synnerhet sporthojsförare har ett eller annat tjuvknep för att få ner sina kostnader. Du får det att låta som om jag vore den enda. Att ställa hojen/bilen på mamma/pappa är kutym i Sverige. Ägarrockad lika så.
Så jag är långt ifrån ensam. Egenintresset trumfar tyvärr, man kan inte vara altruist när ingen annan är det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
De flesta hojägare, i synnerhet sporthojsförare har ett eller annat tjuvknep för att få ner sina kostnader. Du får det att låta som om jag vore den enda. Att ställa hojen/bilen på mamma/pappa är kutym i Sverige. Ägarrockad lika så.
Så jag är långt ifrån ensam. Egenintresset trumfar tyvärr, man kan inte vara altruist när ingen annan är det.

Vet inte vad du har för bekanta men min erfarenhet är inte som din, ingen jag känner håller på och säljer hojar fram och tillbaka eller skriver den på sina föräldrar. Jag är iofs runt 40-strecket, men så har jag heller inte ägt en sporthoj tidigare då jag tyckt att det blivit för dyrt. 12000 tycker jag för övrigt inte låter särskilt extremt mkt för att försäkra en sporthoj, om det är det du betalar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top