Slippa årsförsäkring på vintern

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Hej, börjar bli dags att ta ut hojen och försäkra den. Förra året köpte jag hojen så sent att jag slapp bli bunden av försäkringen året ut. Köpte i november, ställde av hojen och avbokade försäkringen inom ångerfristens fjorton dagar. Jag hade ju ändå inte planerat att köra efter november.

Kommer inte kunna göra detta nästa höst eftersom hojen kommer vara påställd och försäkrad långt över fjorton dagar. Känns sådär att behöva betala flera tusen för en hoj som inte körs på vintern. Min hoj kan inte stjälas så den aspekten är inte relevant.

Jag undrar om man i exempelvis november kan "byta försäkringsbolag" för att sen avboka försäkringen hos det nya bolaget typ dagen efter? Sen ställer jag av hojen, låser in den över vintern.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De flesta försäkringar har olika kostnad för sommar och vinter. Jag betalar i princip bara garageförsäkringspris på vintern för mina hojar, så du kommer nog inte spara hemskt mycket på att göra ägarbyte över vintern.
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Jag planerar inte att göra en s.k. "ägarrockad" som många gör. Den är ganska bra, men då får hojen fler "ägare" sen när man ska sälja. Jag planerar att byta försäkringsbolag i november (ex från bilsport MC?IF). Bytet är inte genuint så klart utan endast i syfte att få en ny ångerfrist att löpa. Sen avbokar jag och låser in den. Kommer behöva kompensera IF för en dags försäkring, några tiokronor.

(Har man en årsförsäkring blir det inte billigare på vintern. Man kan välja att inte ha det, men då ökar månadspriset kraftigt. Typ om en årsförsäkring kostar 10.000 (dvs 800/mån) så kommer en månad under sommaren med det andra systemet kosta 1600. Så det blir i praktiken lika mycket.)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du kan väl inte bara byta hur som helst? Tecknar du en förskring från april som gäller i ett år så gäller den ju till nästa års april oavsett om du vill byta i tex augusti eller ej.
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Det är lite det jag undrar, om man är bunden av den gamla, även om man byter till ett annat bolag? Jag vet att man är bunden om man bara vill ställa av. Då går det inte att komma undan, med mindre än att man gör ett skenägarbyte. Det kommer jag förstås göra ifall man är bunden även vid försäkringsbyte, inga "moraliska" betänkligheter när det kommer till svininstitutioner som försäkringsbolag.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Din snåle fan ,
Årkostnaden är i princip den samma om du tar en årsförsäkring, men du slipper en massa jobb och trixande utan kan ta ut hojen och köra när du vil :tummenupp
Har du inte råd med försäkringen , -köp en hoj med billigare försäkring....
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Jag har ju tydligt sagt att årskostnaden är lika stor, oavsett om man väljer årsförsäkring eller garageförsäkring. Det var inte min fråga utan min fråga var hur jag slipper bli bunden. Vill inte betala tusenlappar när jag inte kör (kommer under inga omständigheter köra nov-mars).

Det är inte ens fråga om att ha råd i absoluta termer. Jag har råd att betala 100 kr för ett tuggummi, men det är inte försvarbart enligt mig, framför allt om det går att undvika.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har ju tydligt sagt att årskostnaden är lika stor, oavsett om man väljer årsförsäkring eller garageförsäkring. Det var inte min fråga utan min fråga var hur jag slipper bli bunden. Vill inte betala tusenlappar när jag inte kör (kommer under inga omständigheter köra nov-mars).

Det är inte ens fråga om att ha råd i absoluta termer. Jag har råd att betala 100 kr för ett tuggummi, men det är inte försvarbart enligt mig, framför allt om det går att undvika.

Finns det ens fordonsförsäkringar som har löptider kortare än ett år? Såvitt jag finns det inte så då är din princip körd oavsett, hur mycket du byter. Har du väl tecknat försäkring är du låst till dess löptid efter de flesta fjorton dagarna.

Konstigt resonemang annars. Är i mitt tycke skitsamma om kostnaden kommer koncentrerat över sommarhalvåret eller utspritt över hela året. Eller, egentligen ser jag hellre att utgifterna kommer jämnt över året så blir det lättare att budgetera (de fasta utgifterna per månad är konstanta över året)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bara ställ av hojen när du kört färdigt så anuleras forsakringen samtidigt. Ställ på igen på våren o teckna en ny försäkring. Det är inte svårare än så.
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Finns det ens fordonsförsäkringar som har löptider kortare än ett år? Såvitt jag finns det inte så då är din princip körd oavsett, hur mycket du byter. Har du väl tecknat försäkring är du låst till dess löptid efter de flesta fjorton dagarna.

Konstigt resonemang annars. Är i mitt tycke skitsamma om kostnaden kommer koncentrerat över sommarhalvåret eller utspritt över hela året. Eller, egentligen ser jag hellre att utgifterna kommer jämnt över året så blir det lättare att budgetera (de fasta utgifterna per månad är konstanta över året)

Ja det är skitsamma precis som du säger. Jag vill slippa kostnaden, det är det som är grejen. Kostnaden i mitt fall under vintern är ca 6000 kronor (antigen som årsförsäkring: att man fortsätter betala samma summa eller indirekt: genom att sommaravgiften varit högre i exemplet garageförsäkring).

Men det verkar vara som några här har sagt, man är bunden. Det enda sättet blir att göra en skenöverföring till nån polare, då bryts försäkringen och jag slipper pröjsa 6000. Sen "köpa tillbaka" i april igen.
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Jag hade bilsport mc innan jag ställde av. Nu är den avställd och oförsäkrad. Men det gick ju enbart p.g.a. att det var en nyförsäkrad hoj som jag köpte sent på året.

Jag förstår att bolagen inte tillåter att man får pengarna tillbaka vid årsförsäkring. Alla hade ju ställt av i princip. Med bil vet jag att man kan ställa av och få pengarna åter, men i det fallet gör ju sällan bilister det. Lika många bilar är påställda i juni som i januari.
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Konstig försäkring du har. Jag har försäkrat hojar i 30 år o det har aldrig varit något konstigt med att ställa av hojen och att försäkrings pengar o resterande skatt utbetalas.

Vad har du för försäkring? Och bolag.

Min dyraste hoj kostar under 5000 om året i helförsäkring..

Måste vara en väldigt dyr försäkring du har isf..

Under 25, 1100+ cc. hoj.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är inte försäkringsbolag man "lurar" på pengar utan enbart sina kamrater som får ökade kostnader. Det är precis som när man kvaddar på bana och släpar ut hojen på vägen utanför eller skriver den på mormor i Arvidsjaur. Ruttet beteende!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top