Att köra i grupp

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Mad Mike skrev:
64935 fladdra med benen utanför är skumma crossfasoner, bättre att hasa lite på puckarna för att markera grus. :p

Vi (SSPC) kör alltid med att sista hojen i klungan väntar i korsning på bakomvarande, sen tar han över väntandet osv..

En bra regel som åxo ger lite variation i åkfältet...:fakta:bow
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Har efter några incidenter/olyckor senaste åren lagt till till några rader under sektionen "Bara för att hon/han framför dig kunde…"

-"Ett "problem" kan vara att "turledaren", och kanske flera i gruppen kört aktuellt vägparti flera/många gånger, och därmed känner till "knepiga partier" vad det gäller hur kurvor är, kanske "nyper" på ett oväntat sätt, vart det brukar finnas grus, men har svårt att förmedla det bakåt i ledet, ännu viktigare att du "kör själv", samt att turledaren, om möjligt informerar om det."

IOFS så finns det en grundtanke att alla som är med på en gruppkörning ska köra "som om man var ute själv och körde" (Våga f...n lita på den framför mig är min egna filosofi)

Men efter x antal olyckor på framförallt Boge/Transformatorkurvan så inser jag att det finns anldening nämna det i infobladet, men har ändå grundåsikten att alla ansvarar för sin egen körning.

/B
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Visst är det kul att träffa många människor med samma intresse, men vad är det för vits med att klumpa ihop sig när man kör?
5-6 st tycker jag är max om man ska köra undan lite ...
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Visst är det kul att träffa många människor med samma intresse, men vad är det för vits med att klumpa ihop sig när man kör?
5-6 st tycker jag är max om man ska köra undan lite ...

Ska man ha riktigt kul ute på vägarna/riktigt aktiv körning, så ska man nog vara max 2-3 hojar.

Vid sidan av det är det jäkligt kul om man är ett större gäng som ger sig ut på utflykt/hojrunda, mer snack, kolla på hojar vid stoppen osv än när man är färre, och då börjar det bli rörigt/risk för olyckor bara för att man är många som slåss om utrymme ute på krokvägen, är utifrån det som dessa tips är ihopskrivna :)

/B
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ska man ha riktigt kul ute på vägarna/riktigt aktiv körning, så ska man nog vara max 2-3 hojar.
Nja, det beror lite på vilka man kör med. Det går bra med 5-6 st om man känner varandra och uppskattar ungefär samma tempo.
Vid sidan av det är det jäkligt kul om man är ett större gäng som ger sig ut på utflykt/hojrunda, mer snack, kolla på hojar vid stoppen osv än när man är färre, och då börjar det bli rörigt/risk för olyckor bara för att man är många som slåss om utrymme ute på krokvägen, är utifrån det som dessa tips är ihopskrivna :)

/B

Jo jag förstår bakgrunden till dina regler. Sedan är det ju upp till var och en om man uppskattar kortegekörning.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Nja, det beror lite på vilka man kör med. Det går bra med 5-6 st om man känner varandra och uppskattar ungefär samma tempo.

Jo jag förstår bakgrunden till dina regler. Sedan är det ju upp till var och en om man uppskattar kortegekörning.

Jupp, om man känner varandra och håller samma tempo går det ju givetvis finfint även om man är några fler :)

Angående "kortegekörning", att alla ska vänta på alla vid samma korsning, så är det aningens träligt, där en roligare variant är beskriven:

-"Ett annat sätt att lösa detta på är att när man svänger av vid en korsning, dvs byter färdriktning, så väntar sista hoj tills bakomvarande hoj dyker upp, och åker då vidare, medan den ”nya sista hojen” väntar på nästa hoj, osv. Obs! Invänta nästa hoj längst ut vid korsningen där du syns tydligt! Om ”fel” hoj dyker upp, så ska du fråga den som kom ifatt dig om han/hon sett hojen som du hade efter dig vid förra korsningen, det har kanske hänt något?!"

Tyvärr så kräver det enorm disciplin kring att "sista hoj" alltid väntar tydligt synlig vid korsning där det svängts av, vi körde ofta den varianten på 90-talet, fungerade, men prövade det några gånger in på 2000-talet, men det sket sig efter några korsningar.

/B
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nedan är ngt som jag funderat över själv, varför det ibland blir fel med gruppvalet om det finns flera att välja på vid en körning.

För dig som funderar på vilken grupp du ska köra i så är det alltså inte topphastigheten på rakorna som räknas utan hur bekväm du känner dig med att "skrapa" valda delar av hoj/kroppsdelar i marken när det svänger.

Du pajar för så många bakom dig som gillar kurvor genom att bara tokgasa för att kunna hänga med och sedan tokbromsa när många kurvor känns otäcka.

Fungerar inte gruppens tempo för dig när du själv håller bekväm kurvhastighet så har du uppenbarligen hamnat i fel grupp.

Välj hellre en grupp med lite lägre tempo och byt sedan till högre vid tillfälle om det inte känns bra.
Det förstör inte körningen för andra i gruppen att börja lågt istf för högt.

Under körningen så kom ihåg att släppa förbi de bakom dig om du märker att ditt tempo blyr ryckigt.

Det finns ingen du behöver köra ifatt!
Gruppen väntar på dig. Det som är lite olyckligt är om framförvarande missar att kolla bakåt och hålla ner tempot om det behövs.
Då är det lätt att försöka hänga på för att lättare se hur vägen går. Och då missar man lätt att tempot trissas upp och att du tappat flytet.
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Har under årens lopp kommit ikapp dessa gruppkörningar på mc med både bil och motorcykel och något som ofta fungerar väldigt dåligt är att dessa individer kan se i backspegeln att man vill om men gör inte minsta försök till att hjälpa till genom att t ex gå aningen mot högersidan.Oh nä, man ligger kvar där i sin formationskörning i denna klunga där man ibland får se de mest hårresande omkörningar av denna grupp bara för att de inte kunde samspela det lilla minsta.

Jag minns väl en gång när där var ett stolpskott som drog sig ut från denna grupp mot mittlinjen när jag körde förbi på hojen som om vederbörande helt enkelt ville hindra mig.Jag gav stolpskottet fingret som svar.Tänk att det ska vara så svårt att hjälpas åt ibland. :crash
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Det var inte en kortegekörning du drog förbi?
De är inte speciellt flexibla i sin körning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top