Att köra i grupp

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Att köra i grupp

Årets säsong drar snart igång och det lär ju bli en och annan gruppkörning med tex Sporthoj.Com, med diverse turledare och folk som kanske inte kört i grupp så ofta. Kan lätt bli lite kaotiskt om det är många med på en körning, så jag tar och slänger upp den infotext jag och en klubbkompis ( Plonkan här på SH ) skrev ihop för ett par år sedan och som vi sprider inför körningar med Rapido MCK. Är inga pekfingrar och regler, utan tips för att göra en gruppkörning så smidig som möjligt! /B

Kortfattat

* Ha med egen karta och följ med på den!
* Välj lämplig placering i gruppen!
* Placera dig rätt på vägen!
* Vänta in nästa hoj!
* Planera din körning och tänk själv!
* Du bestämmer, fall ej för grupptryck!
* Säg till innan du avviker från gruppen!

Personer som känner varandra och har kört tillsammans tidigare har oftast inga större problem med att köra tillsammans i grupp. Däremot kan körning i en större grupp med ”okända” ibland vara lite knepigt. Alla kör vi i olika tempo, körstilarna är många, det finns en risk att man tappar bort någon, eller att en hoj i diket lätt blir flera.

Innan avfärd, bensin, karta och så…

Kom till avfärden med fulltankad hoj, räkna med att det första tankstoppet kan bli efter cirka 15 mil. Säg till turledaren om du behöver tanka tidigare än så. Även om du inte har tom tank vid tankstoppet, fyll på ändå, för att gruppen ska slippa många/onödiga tankstopp under en tur. Ha med dig kontanter utifall tankning sker på en mack som du inte har betalkort hos.

Ha gärna med dig en egen karta, så att du kan orientera dig på den under dagens tur. Om enbart turledaren vet var gruppen befinner sig är det tex svårt att kalla på hjälp ifall han/hon skulle råka ut för något tråkigt. Dessutom kan det hända att gruppen vill splittra sig under en tur och då är flera kartläsare en förutsättning.

Se till att hojen fungerar som den ska innan du åker iväg; att kedjan är smord och att däck och bromsar är OK. Kontrollera särskilt att bromsljuset fungerar eftersom andra litar på det.

Telefon, om det är en stor grupp så kan turledaren lämna ut sitt nummer, är det en mindre grupp kan man byta nummer med varandra, och är det en klubb, ha med en aktuell telefonlista. Bra utifall något händer!

Körning på större vägar

När man kör på större vägar är ett gammalt och beprövat sätt att man kör i ”sick sack mönster”, dvs att den första hojen ligger till vänster i körfältet, nästa till höger osv. Det ger samtliga bra sikt (både framåt och bakåt) samt bättre manöverutrymme om något går snett. Se till att du inte placerar dig i framförvarandes ”döda vinkel”. I kurvor väljer du givetvis eget spår och utökar avståndet till framförvarande.

Använd din blinkers

Dom där fyra gula grejorna på din hoj är inte bara en dekoration… Om hojen framför dig blinkar höger för att svänga av, använd dina blinkers du också! Dels visar du bakomvarande hoj att du ska svänga, dels är det även en ”kvittens” till framförvarande hoj att du sett att ni ska svänga. Men du, kom ihåg att stänga av dina blinkers när du väl svängt…

Omkörningar

När du kör om, tänk på hur många som hängde på och att även dom får plats mellan dig och fordonet ni körde om. Om du kör om direkt efter hojen framför dig, tänk på att bara för att han/hon hade tid och plats att köra om så är det inte automatiskt säkert även för dig att köra om.

Körning på småvägar

Alla har som sagt olika tempo, men håll din plats mellan stoppen. Känner du dig ”pressad” av hojen bakom dig, visa med handvinkning att det är OK att hon/han kör om dig, men kör aldrig om någon utan detta tecken på att det är OK. Det är ingen tävling vi håller på med! Kör inte snabbare än vad du själv vill, ingen blir imponerad av en hoj i diket!

Bara för att hon/han framför dig kunde…

Den största faran i att köra i grupp ligger kanske i att de som ligger efter ledaren ger upp sitt eget ansvar för körningen. När något sedan händer så reagerar gruppen på ledarens reaktion, istället för på trafiksituationen/vägen. Se till att du, trots vad som än händer, fattar dina egna beslut om hastighet, spårval och inbromsningar. Bara för att turledaren eller hojen framför dig, klarade kurvan, så betyder det inte att du kan ta den i samma tempo.

Ett problem kan vara att turledaren, och kanske flera i gruppen, kört aktuellt vägparti flera/många gånger, och därmed känner till knepiga partier vad det gäller hur kurvor är, dom kanske nyper på ett oväntat sätt, vart det brukar finnas grus, men har svårt att förmedla det bakåt i ledet. Viktigt att du själv planerar och hanterar din körning efter ett tempo som känns bra för dig, istället för att bara titta på/följa den framför dig.

Val av placering

Var man ska placera sig i en grupp hänger lite på vilken hastighet som turen kommer att köras i. Vid lugna turer spelar det inte så stor roll var i ”ledet” man är placerad, men det kan vara lärorikt för en ovan förare att ligga direkt efter turledaren, eftersom denne oftast känner till vägen och kan visa ett bra spårval.

Vid snabbare turer eller på väldigt krokiga vägar kan du fundera på hur ditt tempo är jämfört med de andra i gruppen. Vet du med dig att du kör långsammare än tex ”Eva, Kalle o Lisa”, placera dig efter dem när ni åker iväg från stoppet. Ser du under deletappen att du blir ”frånåkt”, samtidigt som andra ”pressar på” bakifrån, placera dig längre bak i gruppen vid nästa stopp. Du blir inte borttappad, men man undviker att bakomvarande tvingas bromsa i kurvorna. Till slut brukar det bli en naturlig uppdelning av en stor grupp i mindre grupper som håller ett likartat tempo.

Håll avståndet

Att köra väldigt nära framförvarande hoj är något som roadracingproffsen klarar av att göra, men för både din och framförvarandes förares skull, håll på avståndet så att du har goda marginaler om hojen framför dig tex måste göra en hastig/kraftig inbromsning för ett hinder på vägen.

Tappa inte bort varandra

Ett sätt att hantera olika tempo i en grupp är att hela gruppen stannar och väntar vid varje korsning tills siste personen hunnit ikapp, och sedan kör alla vidare. Ett annat sätt att lösa detta på är att när man svänger av vid en korsning, dvs byter färdriktning, så väntar sista hoj tills bakomvarande hoj dyker upp, och åker då vidare, medan den ”nya sista hojen” väntar på nästa hoj, osv. Obs! Invänta nästa hoj längst ut vid korsningen där du syns tydligt! Om ”fel” hoj dyker upp, så ska du fråga den som kom ifatt dig om han/hon sett hojen som du hade efter dig vid förra korsningen, det har kanske hänt något?! Det här gäller även om man åker på större vägar längre sträckor, försvinner hojen bakom dig, slå av på tempot, och stanna till om hojen bakom dig inte dyker upp, till slut så stannar även första hojen/ledaren. Stå kvar på din plats, första hojen är den som åker tillbaka och kollar vad som hänt.

Säg till om du åker hem

Om du av någon anledning avviker och åker hemåt, säg till innan! Annars är det så att de som är kvar åker tillbaka och börjar leta efter dig, oroliga över att något kan ha hänt!

Grupptryck

Känn dig inte tvingad att göra något du känner obehag av! Om gruppen kör fortare än vad du känner för så låt dem köra iväg. Om du tycker att en omkörning känns knepig så behöver du inte köra om samtidigt som de andra. Ta det lugnt och kör ifatt på nästa raksträcka eller korsning. Bara för att du kör i en grupp betyder det inte att ni måste köra nära varandra och göra allt samtidigt. Tänk på att du själv tar ansvar för dina handlingar och att du anpassar körningen efter din egen kompetens, inte andras. Det handlar ju om att alla ska ha kul, oberoende av erfarenhet och kunskaper!

Tävla inte

Om körstilen börja likna racing så tänk på att tävling på allmän väg är bland det dummaste man kan ge sig in i. Visserligen kan tempot på hojturer vara högt, men kör inte snabbare än att du känner att du har koll på läget, att det känns säkert och trevligt just för dig. Många hojåkare har många, många år bakom styret, banåkning i ryggen, och flera år på sin hoj, samt kan vägarna utantill, med ett relativt högt tempo som resultat. Andra är nybörjare och behöver tid att skaffa sig erfarenhet. Det viktigaste är inte att köra fortast, utan att ha en trevlig tur utan att något går snett.

Om något går snett

Läs "Ambulans" suveräna artikel om hur man agerar vid en olycka!

Till sist

Hojåkning i grupp är kul och trevligt med många hojkompisar vid fika och matstopp. Det här infobladet ska inte ses som en regelbok, utan som tips på små saker att tänka på så att turen blir så trevlig som möjligt för alla som deltar.

Texten finns även som en PDF som du kan hämta här! Nedladdad 3008 gånger :crash

Edit 2003-03-29 Lagt till förslag om tfn-nummer och uppdaterat länk till PDF

Edit 2006-09-11 Ändrat med en SH-länk till Plonkan som tillsammans med mig fixade den här infon en gång i tiden
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
:bow Läs och begrunda, håll avståndet och kör inte över din egen förmåga, ingen blir ifrånåkt om ovanstående respekteras.

:tummenupp
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Precis vad jag satt och tänkte på igår!
Undrade om man skulle våga åka med på nån sporthojs tur..
Eller om man ens skulle hänga med i tempot..

Hur brukar det vara ni som varit med förr?

Helt klart en Sticky!

//Nichlas
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
vissa gör vad som helst för att få upp sina inlägg som sticky...och i det här fallet, så finner jag det självklart att denna tråd ska upp som sticky.

Förbannat bra jobbat!! :tummenupp
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Det är aldrig fel att ha varandras mobilnummer före man sticker iväg och kör. Man vet aldrig vad som händer under resans gång...
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
abstruse skrev:
Det är aldrig fel att ha varandras mobilnummer före man sticker iväg och kör. Man vet aldrig vad som händer under resans gång...

Helt rätt! Är man ett gäng som känner varandra eller är flyktigt bekanta, så är det ju bra att byta nummer med varandra, och är det en klubb av något slag så kan det ju vara bra att ha med sig en medlemslista med telefonnummer. Är dock något värre om man blir 30 pers som inte känner varandra och ska åka tillsammans någon enstaka gång, en smula pyssel samla in allas mobilnummer... Ett alternativ då kan ju vara att turledaren lämnar ut sitt nummer.

/B
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Iceman 1975

Ungefär som när Old Gixxer hade träff på Visingsö. När vi mötte upp jönköpings grabbarna så va det första gången jag körde i grupp(fler än 3). Allt funkade kalas och jag la mej baland dom sista och hade skit skoj jag me.
 

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brottby
Hoj
KTM 450 SMR -07
Jag var med på en tur föra året och i vissa kurvor stack föraren framför ut foten. Jag antog att det var för att varna för grus så jag gjorde lika dant. Har jag rät eller fel?

Bra tråd. :tummenupp
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Johanjulgran skrev:
Jag var med på en tur föra året och i vissa kurvor stack föraren framför ut foten. Jag antog att det var för att varna för grus så jag gjorde lika dant. Har jag rät eller fel?

Bra tråd. :tummenupp

Om man har möjlighet/hinner så kan man givetvis försöka uppmärksamma bakomvarande hojar om att det tex är grus på vägbanan eller en häst i närheten av vägbanan, en del vinkar med armen/handen, andra försöker peka med foten, och en del (Tex Mattias) fladdrar ut med foten när han har kört om, varför vet jag inte, så tecken kan vara förvirrande....

Viktigast är att man själv håller koll på vägbanan även om man kör bakom någon, för om tex jag kör först och upptäcker grus, kan jag ha fullt upp med att göra en undanmanöver, och hinner då inte varna bakomvarande.

/B
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
bra tips!

Självklara men sunda och bra tips. Tyvärr verkar de där sakerna ju inte så självklara för alla.
Om man är dessutom är en grupp som är vana att köra tillsammans så har man ju sina tecken för tankning, utfodring och annat sånt.. som kanske inte en ny fattar.
Har jag vart med om. Vi var ett par st som har åkt en del tillsammans. Så var det några "nya" med en gång, och vi signalerade för tankning ett par ggr utan att nykomlingarna reagerade :D
Till slut fattade de, när vi drog om allihop och förja blinka..
Ibland krävs det endel innan en del fattar :rodnar
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Re: bra tips!

bra info där :tummenupp framför allt att om man kör bakom nån annan , att man lägger sig så denne ser en i backspegeln..
frustrerande att va först o inte veta vart man har de bakomvarande..
 

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Johanjulgran skrev:
Jag var med på en tur föra året och i vissa kurvor stack föraren framför ut foten. Jag antog att det var för att varna för grus så jag gjorde lika dant. Har jag rät eller fel?

De flesta verkar vara överens om att en fot betyder grus i kurvan . Inte "hälsar på hojåkare som dött på denna plats en gång i tiden", "hälsar på killen/tjejen jag just kört om", osv.
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Ace Niki skrev:
De flesta verkar vara överens om att en fot betyder grus i kurvan . Inte "hälsar på hojåkare som dött på denna plats en gång i tiden", "hälsar på killen/tjejen jag just kört om", osv.

Hålle med Ace, kör man krokigt och någon hystar ut benet så vet man att det är fara å färde.

Dock brukar jag hälsa ibland på folk jag kör om med ett ben ut åt höger... men men...det är jag... Då snackar vi motorväg.
 

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RSV Mille -99
jo, om man kör på småvägar så kan man ju lista ut vad det betyder.. men annars så används det tecknet till lite vadsomhelst så det är svårt att lita på..
jag kan t.ex. använda ett ben för att förstärka att jag tänker svänga.. eller tacka för att folk flyttar sig när man kör om.. men då känns nästan en silvia-vinkning mer passande..
hursomhelst så är sånna här "tips" bra, så kan man bla bla bla, orkar inte skriva mer..
 

zussi

TELGETOK
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR 600
benkar skrev:
Att köra i grupp

Årets säsong har dragit igång och det lär ju bli en och annan gruppkörning med tex Sporthoj.Com, med diverse turledare och folk som kanske inte kört i grupp så ofta. Kan lätt bli lite kaotiskt om det är många med på en körning, så jag tar och slänger upp den infotext jag och en klubbkompis skrev ihop för ett par år sedan och som vi sprider inför körningar med Rapido MCK. Är inga pekfingrar och regler, utan tips för att göra en gruppkörning så smidig som möjligt! /B


Kanonbra skrivet...
:bow

Det funkar ju som sagt när man åker med vänner, men om alla tänker på detta så kan man ju utan problem köra med
"vilka som helst".
:hej
 

Rally_KAlle

kör så det ryker!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
PakisTan
Hoj
En snabb jävel
Hehehe,,!

ambulans skrev:
bra info där :tummenupp framför allt att om man kör bakom nån annan , att man lägger sig så denne ser en i backspegeln..
frustrerande att va först o inte veta vart man har de bakomvarande..

Spelar ju ingen roll ... efter som dom aldrig kommer förbi en ialafall MAN!

:fakta
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Hehehe,,!

Rally_KAlle skrev:
Spelar ju ingen roll ... efter som dom aldrig kommer förbi en ialafall MAN!

:fakta

ja fast dig är de ju frustrerande att ha framför sig åxå.. för du kommer att lägga dig på ryggen en vacker dag.. :eek:
tänkte undvika att köra över dig då... :D
 

Mad Mike

Yxa
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
TL 1000R
Re: Re: Hehehe,,!

fladdra med benen utanför är skumma crossfasoner, bättre att hasa lite på puckarna för att markera grus. :p

Vi (SSPC) kör alltid med att sista hojen i klungan väntar i korsning på bakomvarande, sen tar han över väntandet osv..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top