Ny här och behöver råd :)

08-apan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Yamaha MT-07, 2019
Hej :hej
Nybliven medlem från lilla Eksjö. Jag har bestämt mig för att ta A-kort detta år men skulle behöva lite råd om vilken hoj som skulle passa mig bäst av de jag postar nedanför.
Tidigare erfarenhet av tvåhjulingar är endast scooter-moppe från mina yngre dar...

Lite om mig och mina preferenser då:
180/74 (cm/kg)
Är främst intresserad av nakenhojar
Har kikat på MT-07, MT-09 och Kawasaki Z900

1. Har hört av vissa att det kan vara bra att övningsköra/köra upp på en cykel med lättare kubik/effekt ex en 650cc ist för en 850cc, vad tycker ni? (Att man efter en två tre säsonger byter upp sig istället).
2. Har även hört att Mt-09:an är "too much" för nybörjarcykel... stämmer det?!?

Tanken är att köpa hojen innan jag tar kortet, så jag kan övningsköra med den osv.
Blev långt dethär men tacksam för svar! :)
 

bloom

Guest
Finns inget som heter too much:) köp den hoj du är sugen på, kommer ångra dig snabbt annars. Jag anser att körsätt och konsekvens tänk kommer man långt på oavsett hoj så köp den som hjärtat slår för:tummenupp

och när det gäller att köra upp så går det hyra en smidig hoj på trafikskolan samt att det ser bra ut å komma med en hoj från körskolan till uppkörningen. så tänkte jag iaf

Lycka till och välkommen hit
 
Last edited by a moderator:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Välkommen :hej

Helt rätt att skaffa mc-kort. Det framgår inte vilken ålder du har men kolla upp vilka kriterier du måste uppfylla beroende på vilken nivå av A-kort du kan ta. Har du rätt ålder inne så gå på stora A-kortet direkt som ger dig noll restriktioner på hojköp.

Yamaha gör bra bågar i allmänhet dock har MT07 tydligen bekymmer med sin fjädring vad jag hört. Gå på de större modellerna.

Eftersom detta är din första hoj kan det även vara bra att kolla bakåt i tiden. Kan rekommendera FZ1 N eller S varianten från Yamaha. Det är riktigt bra hojar som håller bra värde idag. 1000cc radfyra inte trippel eller twin på den.

Lycka till med kortet.

:banana
 

08-apan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Yamaha MT-07, 2019
Glömde att skriva med det hehe... jag är 25, så kommer att ta för tung mc direkt. Anledningen till att jag velar mellan en hoj med lägre effekt är att hört att vissa säger att man ska börja lågt, lära sig tekniken osv först

Jag kikar in de varianterna tack! :)
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Du måste provköra hojen innan du köper den. Vad som du tror är rätt hoj när man går och drömmer om en hoj är inte alltid rätt hoj. Det är stor skillnad på en tung och en lätt hoj och en med mycket eller lite effekt, och alla känns olika. Jag gick bara för en vecka sedan och drömde om en CB1000R men efter att ha kört den insåg jag att köper jag en sådan här kommer jag inte tycka det är så kul. Det är inte alltid effekt som gör en hoj kul, särskilt inte när man är ny på hoj. Om man inte kört någon annan hoj innan man kör typ en MT-09 så kan det nog vara en ganska otäck upplevelse. Nu vet jag inte om du får A direkt eller måste gå via A2 för då är ju hojen strypt och kanske lite sävligare.
Att övningsköra lite privat är dock alltid bra.
Lycka till med körkortet
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kan bli svårt att provköra utan kortet, inte många som tillåter det! :näsblod

Jag håller mest med @Bloom, köp det hjärtat slår för, men slår de för alla så hade jag börjat med MT-07, om du inte tycker den är för liten. Bör bli enkel att sälja om något år också! Motorn är faktiskt underbar (men absolut inte tokstark) och låter fint med öppnare utblås.

En bekant som gillar att gaasssaaa köpte en MT-09 men den var han färdig med på ett år, sen tröttnade han på den svampiga fjädringen.


Du måste provköra hojen innan du köper den. Vad som du tror är rätt hoj när man går och drömmer om en hoj är inte alltid rätt hoj. Det är stor skillnad på en tung och en lätt hoj och en med mycket eller lite effekt, och alla känns olika. Jag gick bara för en vecka sedan och drömde om en CB1000R men efter att ha kört den insåg jag att köper jag en sådan här kommer jag inte tycka det är så kul. Det är inte alltid effekt som gör en hoj kul, särskilt inte när man är ny på hoj. Om man inte kört någon annan hoj innan man kör typ en MT-09 så kan det nog vara en ganska otäck upplevelse. Nu vet jag inte om du får A direkt eller måste gå via A2 för då är ju hojen strypt och kanske lite sävligare.
Att övningsköra lite privat är dock alltid bra.
Lycka till med körkortet
 

08-apan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Yamaha MT-07, 2019
Du måste provköra hojen innan du köper den. Vad som du tror är rätt hoj när man går och drömmer om en hoj är inte alltid rätt hoj. Det är stor skillnad på en tung och en lätt hoj och en med mycket eller lite effekt, och alla känns olika. Jag gick bara för en vecka sedan och drömde om en CB1000R men efter att ha kört den insåg jag att köper jag en sådan här kommer jag inte tycka det är så kul. Det är inte alltid effekt som gör en hoj kul, särskilt inte när man är ny på hoj. Om man inte kört någon annan hoj innan man kör typ en MT-09 så kan det nog vara en ganska otäck upplevelse. Nu vet jag inte om du får A direkt eller måste gå via A2 för då är ju hojen strypt och kanske lite sävligare.
Att övningsköra lite privat är dock alltid bra.
Lycka till med körkortet

Jo, det är väl det med exemplet på Mt-09an som jag också kan tycka. Hela tanken med att köpa hoj innan jag tar körkortet är att 1. inte vara bunden till körskola för att få köra, och 2. ändå dra ner kostnaden lite så jag slipper hyra hoj. Kanske satsar på en mt-07a då eller liknande variant i samma klass :p
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Tänk på att för att få hyra en hoj av en körskola kräver de ofta att du varit elev där och att de bokar uppkörningen åt dig. (Utifall du tänkt övningsköra helt privat)
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Jag har ingen erfarenhet av z900, men Mt09 och Tracer 900 har jag ägt, och mt07 har jag kört flera gånger. Jag skulle säga att Mt09 inte är ett dugg svårare att köra eller på något sätt läskigare än mt07. Älskar 9:ans motorkaraktär, som är snäll och flexibel på alla varvtal, men där det också ”händer lite” högre upp i registret. Har du någon form av självbevarelsedrift är det dock inget som ställer till problem. Där det däremot kan skilja är väl kring ekonomin. Gissar att 9:an är dyrare i inköp och försäkring.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Personligen tycker jag inte det är något problem att köpa en nybörjarhoj och tröttna på den, snarare är det bra.

En något tröttare förstahoj ger större marginaler för nybörjarmisstag. Det gör inte alls lika ont i hjärtat att råka tappa hojen och även om du bara har den en säsong eller två kommer den att lära dig vad det är för kvalitéer du söker i en hoj.

Har du valt en populär nybörjarhoj kommer den vara lättsåld och ha relativt låg värdeminskning.

Så ur mitt perspektiv hade en begagnad MT07, gärna med kraschpuckar, varit en vettigare förstahoj än de andra två.

Med det sagt, har du självbehärskningen att inte gasa i tid och otid under första säsongen, så kommer de andra maskinerna gå fint med. Problemet är inte att effekten gör hojen svårkörd, utan att förare har svårt att behärska sig. Kombinera detta med att vara oerfaren, så ökar risken för att situationer ska uppstå.

Skulle du välja någon av de effektstarkare hojarna, gör dig själv en tjänst och satsa på att lägga extra krut på din utrustning också. (Det borde du egentligen göra oavsett).

Kul att vi blir fler, lycka till!
 
Last edited:

08-apan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Yamaha MT-07, 2019
Tack för alla tips och råd!
Det blir nog i slutändan en MT-07a, ska kika på en redan i helgen :D :banana
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej o välkommen min son. Jag gjorde lumpen i Eksjö för 26år sedan:tummenupp:D:krama

Nja skojar bara om min son men lumpen o Eksjö gjorde jag.

Ta mc kort köp valfri billig hoj som du tycker om o du kommer att tröttna o byta många gånger innan du hittar det segmentet hojar som passar dej.

Och ni har mycket fina små kurviga vägar runt om Eksjö/Nässjö.

Finns korvkiosken kvar när man kommer från regementen in mot centrum:va. Och inte minst fest våningen en trappa upp strax före kyrkan på höger sida gatan sett från regementen.

Fan vad nostalgisk jag blev helt plötsligt:) och så är det 37år sedan jag var på regementet så du inte skäller på din mamma:D:D
 
Last edited:

08-apan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Yamaha MT-07, 2019
Hej o välkommen min son. Jag gjorde lumpen i Eksjö för 26år sedan:tummenupp:D:krama

Nja skojar bara om min son men lumpen o Eksjö gjorde jag.

Ta mc kort köp valfri billig hoj som du tycker om o du kommer att tröttna o byta många gånger innan du hittar det segmentet hojar som passar dej.

Och ni har mycket fina små kurviga vägar runt om Eksjö/Nässjö.

Finns korvkiosken kvar när man kommer från regementen in mot centrum:va. Och inte minst fest våningen en trappa upp strax före kyrkan på höger sida gatan sett från regementen.

Fan vad nostalgisk jag blev helt plötsligt:) och så är det 37år sedan jag var på regementet så du inte skäller på din mamma:D:D

Hahaha underbart!
korvkiosken står kvar men vet inte riktigt vad du menar med festvåning? Stadshotellet? :fyllisar
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Jag har en z900. Har övningskört på er6, xj6 och cbr600. Har ägt cbr600, daytona 675 och r1. Skulle vilja påstå att er6 (trevlig stabil motorcykel om än lite "slö") och z900 (låg sitthöjd, väldigt lugn och förutsigbar) är de 2 mest lättkörd av dessa. Stirra dig inte blind på kubik, det säger inte speciellt mycket. // nonne
 

08-apan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Yamaha MT-07, 2019
Nu har jag inhandlat en Mt07a från -19. Den kom med en hel del olika modifikationer/styling redan inkl ett nytt rör av akra. Så nu ska man börja kika på utrustning hehe
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu har jag inhandlat en Mt07a från -19. Den kom med en hel del olika modifikationer/styling redan inkl ett nytt rör av akra. Så nu ska man börja kika på utrustning hehe
Grattis! Vad kul. Hoppas du bjuder på foton av den nya skönheten.

Bara att fråga vidare om du behöver råd och åsikter kring utrustning.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Gör inte som jag o moppe gasa, första gången du testar hojen,"alltså vrida gasrullen i botten" höll på få hjärtattack
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Bra val, du kommer få en kul sommar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top