Min MT-07 går sämre efter avgassystem byte

Mugetzu

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Ort
Uppsala
Hoj
2017 Yamaha MT-07
Hej! Jag är väldigt ny här i forumet, andra gången jag loggar in efter registrering. Vet inte om denna tråd finns men jag chansar. Är själv inte så kunnig när det kommer till meckande däremot har jag alltid velat att min motorcykel ska ha ett kaxigt ljud, men var inte beredd på att andra problem skulle uppstå.

Jag läste mycket på nätet angående kopior på tex akra, yoshimura etc. Det var väldigt många som använde sig av dessa, man kan beställa dem via AliExpress. Finns många videos på youtube om dessa också, hittar inte många som är missnöjda eller stött på problem. Jag beställde sedan ett par, som väldigt många andra också använder sig av. Den heter Anodizing exhaust stainless steel.

När jag startade motorn fick jag en chock, aldrig hört något så brutalt, det var liksom gåshud all over. Problemet nu är att det känns som att jag har tappat mycket kraft, känns liksom att motorn inte får in lika mycket luft som går ut. Den går trögare och motorn blir varm snabbare än vanligt.

Jag vet att jag borde byta tillbaka till originalet, eller köpa ett system som är original. men känner samtidigt att det borde finnas en annan lösning till detta? Mappning? Powercommander? Ta ut luftburken?

Video på samma avgassystem:

https://youtu.be/ZcV9CiuQcMM

Mvh
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den flexiblaste lösningen är en Power Commander V. Utöver att köpa PC-V lär du upp i bromsbänk för att _veta_ att det är rätt justerat. Att bara tro kan bli kostsamt. Om du skickar iväg din ECU för omflashningen (ett billigare alternativ) vet du fortfarande inte om "åtgärden" blev tillräcklig.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är den märkbart tröttare och blir varm snabbare går den så magert att det finns risk för motorskador.
Skaffa en Power Commander och kosta på en bänkning så undviker du problem, får mer effekt och högst troligen en motor som svarar bättre och är mycket mer lättkörd och trevlig på mellangas.

Gör ev modifieringar på insugssidan innan bänkningen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vore det inte enklare att byta tillbaka till originalsystemet?
Köpte ett originalsystem till en gammal hoj för att ersätta en eftermarknadsljuddämpare. Nu går den 20km/t fortare och skrålar så att den kan väcka en död.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bakåttrimmning är underskattat:yoparty
Nytt avgas och KN-filter brukar vara effektivast!
Kläm sedan in så brett bakdäck som möjligt för att minska körbarheten.
 

Mugetzu

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Ort
Uppsala
Hoj
2017 Yamaha MT-07
Den flexiblaste lösningen är en Power Commander V. Utöver att köpa PC-V lär du upp i bromsbänk för att _veta_ att det är rätt justerat. Att bara tro kan bli kostsamt. Om du skickar iväg din ECU för omflashningen (ett billigare alternativ) vet du fortfarande inte om "åtgärden" blev tillräcklig.

Vart kan man isåfall bänka hojen? Jag har sökt och sökt, hittar inget ställe i Uppsala eller Stockholm.
 

Mugetzu

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Ort
Uppsala
Hoj
2017 Yamaha MT-07
Är den märkbart tröttare och blir varm snabbare går den så magert att det finns risk för motorskador.
Skaffa en Power Commander och kosta på en bänkning så undviker du problem, får mer effekt och högst troligen en motor som svarar bättre och är mycket mer lättkörd och trevlig på mellangas.

Gör ev modifieringar på insugssidan innan bänkningen.

Blir det inte isåfall billigare om jag drar på ett akra system med k&n filter och en ecu flash med en exakt mappning. Finns en mappning ”akrapovic exhaust, k&n filter, no snorkel europian Model” det blir kanske billigare? PC-V kostar 5000 och bänkning hade gått på cirka 3-4000, hittade precis ett begagnat akrapovic system till min hoj för 4000 sen köper man bara till ett k&n filter och drar en ECU mappning. Det borde lösa alla problem right?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top