Ny MC GPS-navigator från Garmin

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Zumo XT

20-04-09 Garmin har problem med fästet till XT, ett glapp i det gör att den tappar strömmen. Ett nytt fäste verkar vara på gång, se exempel på inlägg i tråden här
https://advrider.com/f/threads/garmin-zumo-xt.1431553/page-38

Kanske därför som Garmin i Sverige inte vill eller kan låna ut produkter för test, i det senaste mejlet från dem den 16 mars skulle jag få låna ett testexemplar men sen har de inte hört av sig.
Jag hänvisar därför till alla de tester som nu finns att se på Youtube.
 

Bifogat

  • Garmin Zumo XT front.jpg
    Garmin Zumo XT front.jpg
    127.9 KB · Visningar: 104
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Verkar helt klart intressant. Min garmin (660 tror jag att det är) funkar bra men är ca 10 år så känns snart dax att kosta på sig en ny
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om Garmins nya MC-navigator är avsedd att fungera utan en ansluten Smartphone så är det bra.
Eller Kan fungera utan ansluten Smartphone är det bra.
För jag kombinerar inte mobil och MC-körning.
https://bicycleuniverse.com/cell-phones-dangerous-driving-drunk/

Mobilen kan jag använda jag när jag inte kör MC eller sysslar med något annat engagerande.
Var sak har sin tid.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om Garmins nya MC-navigator är avsedd att fungera utan en ansluten Smartphone så är det bra.
Eller Kan fungera utan ansluten Smartphone är det bra.
För jag kombinerar inte mobil och MC-körning.
https://bicycleuniverse.com/cell-phones-dangerous-driving-drunk/

Mobilen kan jag använda jag när jag inte kör MC eller sysslar med något annat engagerande.
Var sak har sin tid.
Jag kopplar alltid ihop mobil och gps, oavsett om det är på hojen eller i bilen, eftersom jag då får trafikinformation i realtid, och kan undvika köer, olyckor, avstängda vägar osv ;) Sen är det ju upp till dig om du kan motstå att svara eller inte om det ringer...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om Garmins nya MC-navigator är avsedd att fungera utan en ansluten Smartphone så är det bra.
Eller Kan fungera utan ansluten Smartphone är det bra.
För jag kombinerar inte mobil och MC-körning.
https://bicycleuniverse.com/cell-phones-dangerous-driving-drunk/

Mobilen kan jag använda jag när jag inte kör MC eller sysslar med något annat engagerande.
Var sak har sin tid.

Det finns ju ingen anledning att misstänka att den inte fungerar utan ansluten smartphone.
Och att det finns möjlighet att koppla ihop telefonen med GPS:en är knappast någon nackdel i och med att du då kan få uppdaterad trafikinformation, lätt kan överföra rutter mm. Jag har extremt svårt att se det som en nackdel.
Att man kan se på navigatorn vem som ringer är ju ganska praktiskt. Då kan man ju välja om det är något som kan vänta till senare eller om det är något som är värt att köra åt sidan och ringa upp.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om Garmins nya MC-navigator är avsedd att fungera utan en ansluten Smartphone så är det bra.
Eller Kan fungera utan ansluten Smartphone är det bra.
För jag kombinerar inte mobil och MC-körning.
https://bicycleuniverse.com/cell-phones-dangerous-driving-drunk/

Mobilen kan jag använda jag när jag inte kör MC eller sysslar med något annat engagerande.
Var sak har sin tid.

Håller med, jag tittar inte på kartan när jag kör och det utan någon "smart" karta utan en sådan där gammaldags som man kan vika!
Erfarenhet är summan av begångna misstag. :D
Eftersom jag är en erfaren kartläsare förstår ni nog varför! :rodnar

reaktionstider.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tydligt när jag läser inläggen ovan att vi kör MC på olika typer av vägar.
För jag har aldrig kommit fram till en olycksplats på MC.

Aldrig någonsin på radion hört trafikinformation om småvägarna i Skåne där jag kör MC.
Trafikinformationen på radio gäller typ E6, E4, E20. Och där kör jag inte frivilligt MC.
Och det är där på typ E6, E4, E20, jag, när jag kör bil, ser olycksplatser.

Men visst har det skitit sig för mig också. Man hade spärrat Götatunneln för Västlänksbygget (Göteborgs eget Hallandsås projekt)
och jag får väganvisning köra över Älvsborgsbron och ta Lundbytunneln österut för komma ut mot Öster, köra genom Tingstadtunneln och vidare österut. Det brukar alltid var köer för komma igenom Tingstadtunneln, någon km kö.
Nu började kön 5km västerut vid Älvborgsbron.
Så jag valde köra norrut för att ta Angeredsbron över älven. :rodnar
Klockan 1600 när skiftet går av på Volvo Tuve. :D
Det tog 1 timme för 15 km till Angeredsbron. Och då körde jag som jag aldrig gjort innan, mellan bilar, på vägrenarna osv.
Men är jag så korkad att lämna Göteborg när Volvo slutar på fredag.....det är bara att le. :)

Steffo_B skriver citat
Att man kan se på navigatorn vem som ringer är ju ganska praktiskt. Då kan man ju välja om det är något som kan vänta till senare eller om det är något som är värt att köra åt sidan och ringa upp.
slut citat

När jag kör hoj kör jag hoj.
Precis som när jag simmar i badhuset. Inte har jag mobilen med mig i vattnet.

När jag är framme kollar jag om någon ringt och ringer tillbaka.
Var sak har sin tid.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tydligt när jag läser inläggen ovan att vi kör MC på olika typer av vägar.
För jag har aldrig kommit fram till en olycksplats på MC.

Aldrig någonsin på radion hört trafikinformation om småvägarna i Skåne där jag kör MC.
Trafikinformationen på radio gäller typ E6, E4, E20. Och där kör jag inte frivilligt MC.
Och det är där på typ E6, E4, E20, jag, när jag kör bil, ser olycksplatser.
Som sagt, jag har samma GPS i alla fordon, och ibland blir det motorväg även med hoj ;)

Min GPS har trafikinformation om alla vägar, allt från köer till vägarbeten, för trots allt kan det ju bli köer även på mindre vägar av olika anledningar, tex olyckor, vägarbeten och liknande. Det jag kan sakna är dock prediktivitet, om det är kö som gör att jag blir 5 minuter sen och kön är 10 mil bort så stämmer det nog ändå inte, eftersom mycket har hunnit hänt innan jag har hunnit dit...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
iPhone och Google maps fixade allt jag behövde förra året när jag åkte på en 1000-milatripp runt Europa. Jäklar så enkelt det var att åka runt själv. Funkar bra i bilen. Körde sjökortsprogram i båten. Telefonen funkade fint där också.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
gps är kanon när man kommer till en stor stad o ska leta sej in till nån adress typ hotell.
men mellan städer o ute på landet är en vanlig pappers karta o vägskyltar fan så mycket bättre, tycker jag.
det enklare o se vart o hur man ska köra o vilka små avstickare man vill göra.
men är inte den, jag är sugen på en ny gps då den jag har, har börjar balla ut, det går inte ladda upp nya kartor längre:gnissla
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Men Google maps funkar som en vanlig navigator med karta på skärmen som visar hur man ska köra plus en röst i lurarna som kommer med beskrivning. "Om 800 meter ta den andra avfarten i rondeller" sedan en uppdatering när man kommer närmare.
Det går att söka på adress direkt, en bar i Amsterdam, vägen ut ur Madrid, närmaste soppamackar, närmaste campingplatser eller hotell, sevärdheterna och verkstad för oljebyte i Rom, Checkpoint Charlie i Berlin. Ruttalternativ med längd och tidsåtgång samt möjlighet att undvika motorväg och betalvägar finns.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min 595 får hänga med ett par år till.
Dess huvudsakliga uppgift är att påminna mig om att stanna och tanka och det gör den bra.
Sekundärfunktionen är också bra, man hamnar på vägar och ställen man inte alls tänkt sig till, och det är oftast kul.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Skribenten det skulle va intressant att se ett test mot TomTom Rider 500. Det skulle t.ex. också va intressant att veta om den routar om när man har missat en waypoint, eller om det där går att konfigurera. Curvy roads (adventurous roads) , hur bra är det ? Testade curvy roads för ett par år sen på en 660, det tog 20 min. för den att tänka ut rutten från Wurzburg till Belfort, men fy fan vilka feta vägar den valde åt mig !
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kommer antagligen att lägga ut en videosammanfattning på Youtube när testen av Zumo XT är gjord.

Testen med 550 och 396 tog jag bort från Youtube efter en mängd otrevliga påhopp från företrädelsevis BMW-åkare som inte kunde tåla att en Tomtom navigator kan ha fördelar mätt mot en av Garmins.

Går aldrig i svaromål mot Internettroll, de läser ändå inte vad som skrivs utan "tolkar" allt efter sina vanföreställningar. Och de forum som inte har en aktiv moderator deltar jag inte längre i.

Men vad är det som händer med SportHoj? :va

Det handlar inte om världens viktigaste fråga direkt. :va

Fortsätt skriva! :7peta Lyssna på :krama :pannkyss :kär och :) och ignorera :smasha och :mad:
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kommer antagligen att lägga ut en videosammanfattning på Youtube

Testen med 550 och 396 tog jag bort från Youtube efter en mängd otrevliga påhopp från företrädelsevis BMW-åkare som inte kunde tåla att en Tomtom navigator kan ha fördelar mätt mot en av Garmins. i.
Ingen får klanka ner på Garmin bland rättrogna Bmw-åkare. Spöstraff på detta!
Deras odugliga ruttverkyg höjer de till skyarna, ja det finns mycket att säga om BMW-folket.
Åker själv BMW men ibland skäms man:rodnar
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Tidiga TomTom var riktigt dåliga på allt. Men till skillnad mot Garmin har TomTom utvecklats till en väl fungerade och användarvänlig Gps-navigator. Hyrde hoj och ruttpaket på Nya Zeeland med spåren inlagda på en TomTom. Fungerade klockrent att byta spår till nästa dag även rutta själv utan någon som helst förkunskap. Gillar lilla fönstret med avstånd till tankställen och rastplatser eller annat man valt att visa.
I Norden föredrar jag appen TopoGPS på en Cat mobil, kartorna håller inte måttet varken i Garmin, TomTom eller Google Maps.
MZKjelle



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ingen får klanka ner på Garmin bland rättrogna Bmw-åkare. Spöstraff på detta!
Deras odugliga ruttverkyg höjer de till skyarna, ja det finns mycket att säga om BMW-folket.
Åker själv BMW men ibland skäms man:rodnar

Det finns märkesfolk överallt som är så dryga, inte bara bmw.. :krama har kört både Ducati och nu KTM så man har ju varit på "baksidan" och sätt många märkestrogna asshats :D
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top