Yamaha MT-07 Bygga om framgafflar

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Jag kollade manualen till min TDM. Det stod inget om bytesintervall. En gammal hoj som jag jag ska ha ny olja var 1000de mil. Tror jag bytte vartannat år förr i alla fall.

I min står det ingenting om det, teknologin går väl frammåt :)

Nu ska du ju byta till tjockare olja i alla fall. Jag såg klippet med fjädringsgubben. Sen testade jag på en av man hojar. Perfekt skulle jag säga. Att mäta sag har jag aldrig pysslat med men jag har säkert åkt med för hårt spända fjädrar bak för lääänge sedan. Skjuts och packning så spände man max så fick det bli som det blev.

Haha låter rimligt. Tror det är lika bra att jag lägger den på max ändå, med tanke på att den redan är mjuk till att börja med och jag är tung + skjuts.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Folk lägger så mkt pengar på att fixa grejor, uppdatera till öhlinare osv.... Men till vilken nytta? Utnyttjar du inte det du har till fullo är det bortkastade pengar. Kör på bara och upplever du inga problem... Ja då är det inget problem. Lägg pengarna på att utveckla din körning med smc istället.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
I min står det ingenting om det, teknologin går väl frammåt :)



Haha låter rimligt. Tror det är lika bra att jag lägger den på max ändå, med tanke på att den redan är mjuk till att börja med och jag är tung + skjuts.

På min bike, som det sitter Öhlinare på, är rekommendationen att man byter gaffelolja vartannat år, så det är nog inte fel att byta i din gaffel nu, efter tre år.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tjockare olja och höjd oljenivå kostar en hundring och är det enda jag skulle bemöda mig att göra i den gaffeln.

Men börja med att inte göra ett skit och se vad du gillar den först. Bara för att någon på internet har skrivit att den är kass behöver du inte tycka det. För din vikt och körning kanske den fungerar utmärkt.

Kunde inte sagt det bättre själv. Tycker du att den dyker för mycket kan du slänga i nya hårdare fjädrar, eller prova som Boris säger tjockare olja.
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
På min bike, som det sitter Öhlinare på, är rekommendationen att man byter gaffelolja vartannat år, så det är nog inte fel att byta i din gaffel nu, efter tre år.

Undra om de inte skriver det så man får "absoluta prestandan" ur sina dämpare, med tanke på att Öhlins själva skrev det. Låter lite orimligt i mina öron.

Men vad vet jag, är alltid ute o cyklar :D

Folk lägger så mkt pengar på att fixa grejor, uppdatera till öhlinare osv.... Men till vilken nytta? Utnyttjar du inte det du har till fullo är det bortkastade pengar. Kör på bara och upplever du inga problem... Ja då är det inget problem. Lägg pengarna på att utveckla din körning med smc istället.

Självklart, ska ju såklart testa först. Min poäng var att jag hört mycket negativt om den, speciellt för tyngre belastning. Vilket jag faktiskt skrev innan också ;)

Kunde inte sagt det bättre själv. Tycker du att den dyker för mycket kan du slänga i nya hårdare fjädrar, eller prova som Boris säger tjockare olja.

Det låter som den mest rimliga lösningen, oljan.

Ingen som har en idé vart man hittar rätt olja? XLmoto har ju men då blire massa frakt plus vet inte vad och vilken man vill ha! :gråta
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Alla mc-verkstäder har olja, t o m Biltema har, men bara tunnare versioner.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Din mekaniker har vad som behövs, oroa dig inte. Är det en 5-olja i, så kan han blanda 5 och 10-olja så det blir typ 7,5-vikts. Jag valde den lösningen på min fz1, och de blev betydligt bättre
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Undra om de inte skriver det så man får "absoluta prestandan" ur sina dämpare, med tanke på att Öhlins själva skrev det. Låter lite orimligt i mina öron.

Men vad vet jag, är alltid ute o cyklar :D



Självklart, ska ju såklart testa först. Min poäng var att jag hört mycket negativt om den, speciellt för tyngre belastning. Vilket jag faktiskt skrev innan också ;)



Det låter som den mest rimliga lösningen, oljan.

Ingen som har en idé vart man hittar rätt olja? XLmoto har ju men då blire massa frakt plus vet inte vad och vilken man vill ha! :gråta

Ett alternativ som ger liknande effekt (till viss del!) som en styvare fjäder är att behålla samma viskositet på oljan men ha mindre luftspalt (dvs mer olja). Gjorde iaf stor skillnad på min motard, gick från att dyka hejdlöst vid inbromsning till att bli stabil och förutsägbar.

Ang att byta oljan så menar åtminstone Dave Moss, som är en fjädringsguru på nätet, att man kan märka skillnad i gaffelns beteende efter bara några månaders åldrande/användande av gaffeloljan. Vågar inte svara på hur väl det stämmer men tror inte det är bullshit att byta olja varannan säsong åtminstone.
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Vad skulle skillnaden kunna bli om man byter mot tjockare olja gentemot mera olja?

Vad tycker du låter vettigt att fylla på med i sånna fall? Någon nämnde två centimeter tidigare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad skulle skillnaden kunna bli om man byter mot tjockare olja gentemot mera olja?

Vad tycker du låter vettigt att fylla på med i sånna fall? Någon nämnde två centimeter tidigare.

Nu får ni rätta mig om jag har fel men ökar man på oljemängden men behåller samma viskositet så bottar inte gaffeln lika lätt vid tex hård inbromsning men själva dämpningen förblir ganska samma, gaffeln blir styvare på slutet då det finns mindre med luft i den. Ökar man på viskositeten med tjockare olja men behåller oljemängden så ökar dämpningen i gaffeln åt bägge hållen både ner och upp. I mitt fall på Trajan så ville jag ha gaffeln så mjuk som den var då jag köpte hojen då vägarna här är dåliga men slippa att den bottnar vid hård inbromsning. Bytte till ny olja med samma viskositet och minskade luftspalten 3 mm och det lilla verkade göra skillnad på att inte bottnar, var väl precis på gränsen att bottna tidigare.

Hur mycket man kan minska luftspalten beror väl på ur mycket volym det finns i gaffelbenet, tycker att 2 cm låter ut mycket att börja med jag skulle testa med 5-10 mm och sen fylla på mer. På min KLR har jag minskat luftspalten 7 mm till att börja med då den kändes mjuk men har inte testat den ordentligt sen dess.

Jag skulle först testa att köra och se hur man upplever hojen och sen utgå därifrån, vill man ha ökad dämpning åt ner på slutet fyller man på mer olja, ökad dämpning åt bägge håll byter man till tjockare olja.

Är väl lite som med gitarrer, man kan läsa och tro en massa om vad som ska passar en men man måste testa sig fram innan man vet utifrån ens egna förutsättningar. Själv trodde jag att jag ville ha tunna strängar och tunna halsar på gitarrerna och baserna för det skulle vara lättspelat för alka andra hade det, så här 25 år senare vet jag att ganska tjocka halsar och tjocka strängar är min grej. När det kommer till framgaffeln är jag fortfarande i tro stadiet, jag har gelt enkelt för lite erfarenhet att exakt kunna säga vad jag vil ha 100% säkert ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Justerbara gaffellock.
De används för att ställa in hur mycket hojen sjunker ihop på fjädringen, Dvs man kan ställa in nivån.
Dvs hur mycket av totala fjädringsvägen har hojen sjunkit ihop bara man sitter på hojen.

2) Öka oljemängden
Ovanför oljan finns luft. Normaltrycket på luft är 1kg/cm2 (avsiktligt valt sorten !) När gaffel trycks ihop trycks luften ovan oljan ihop.
Det finns ett enkelt samband P x V = konstant.
Så är trycket på luften i helt utfjädrat gaffelben 1kg/cm2 och luftvolymen har halverats vid helt ihop tryckt gaffel är lufttrycket 2kg/cm2
Har luftvolymen minskat till 1/3 så blir lufttrycket 3kg/cm2 osv
Har luftvolymen minskat till 1/4 så blir lufttrycket 4kg/cm2 osv
Om innerbenet har diameter 43 mm = 4,3cm blir tvärsnittsytan 3,14x2,15x2,15=14,5cm2 per gaffelben
Har nu luftvolymen minskat till 1/4 vid ihoptryckt gaffel så får du ett extra luftmotstånd på 2 x 14,5 cm2 x 4kg/cm2= 116kg för att hålla uppe dina 110kg.
Luftvolymen med ihoptryckt gaffel blir mindre och mindre ju mer olja man fyller på. Och man får alttså mer och mer hjälp med mer olja i gaffeln.
Kruxet är att fyller man på för mycket olja så kommer fjädringsvägen att minska. För olja kan inte komprimeras.
Enklast inses detta genom att man plockar ur fjädrarna, fyller gaffelbenen med olja upp till 5cm från toppen, skruvar på gaffellocken och försöker trycka ihop gaffeln. Trots inga fjädrar kommer det inte gå trycka ihop gaffeln mer än kanske 2-3cm.
För gaffellocken har ju tagit en del av utrymmet 5cm över oljan.

Fjädringen i en MC-gaffel sköts alltså av två delar
1) fjädern
2) luften ovanför oljan och ju mindre luftvolym över oljan vid ihoptryckt gaffel, dessto mer hjälper luften fjädern.

Men fyller man på för mycket olja så minskar fjädringsvägen och det vill vi ju inte.....

Om man nu borrar hål i "gaffellocken" och monterar luftnipplar.
Så kan man göra två saker.
Ändra grundtrycket i gaffeln från 1kg/cm2 (absolut tryck) till 2kg/cm2 absoluttryck ( = 1kg/cm2 eller 1 bar eller 100kPa) tryck på luftmätaren på en vanlig Mack. Och då hjälper luften till dubbelt så mycket.
Ändra grundtrycket i gaffeln från 1kg/cm2 (absolut tryck) till 3kg/cm2 absoluttryck ( = 2kg/cm2 eller 2 bar eller 200kPa) tryck på luftmätaren på en vanlig Mack. Och då hjälper luften till 3 ggr så mycket.

Dels blir det genom att skruva ut ventilkäglan möjligt stoppa ner en slang i gaffeln och mycket enkelt fylla på olja eller suga ut olja.
För att reglera luftvolymen över oljan vid ihoptryckt gaffel.

https://www.qwant.com/?q=adjust motorcycle suspension&t=web

Du har en fråga om en ny fjäder från en tillverkare ovan.
Om det blir bättre eller sämre beror på fjäderkonstanten är xy N/mm är större eller mindre jämfört med vad du har nu.
 
Last edited:

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
1) Justerbara gaffellock.
De används för att ställa in hur mycket hojen sjunker ihop på fjädringen, Dvs man kan ställa in nivån.
Dvs hur mycket av totala fjädringsvägen har hojen sjunkit ihop bara man sitter på hojen.

2) Öka oljemängden
Ovanför oljan finns luft. Normaltrycket på luft är 1kg/cm2 (avsiktligt valt sorten !) När gaffel trycks ihop trycks luften ovan oljan ihop.
Det finns ett enkelt samband P x V = konstant.
Så är trycket på luften i helt utfjädrat gaffelben 1kg/cm2 och luftvolymen har halverats vid helt ihop tryckt gaffel är lufttrycket 2kg/cm2
Har luftvolymen minskat till 1/3 så blir lufttrycket 3kg/cm2 osv
Har luftvolymen minskat till 1/4 så blir lufttrycket 4kg/cm2 osv
Om innerbenet har diameter 43 mm = 4,3cm blir tvärsnittsytan 3,14x2,15x2,15=14,5cm2 per gaffelben
Har nu luftvolymen minskat till 1/4 vid ihoptryckt gaffel så får du ett extra luftmotstånd på 2 x 14,5 cm2 x 4kg/cm2= 116kg för att hålla uppe dina 110kg.
Luftvolymen med ihoptryckt gaffel blir mindre och mindre ju mer olja man fyller på. Och man får alttså mer och mer hjälp med mer olja i gaffeln.
Kruxet är att fyller man på för mycket olja så kommer fjädringsvägen att minska. För olja kan inte komprimeras.
Enklast inses detta genom att man plockar ur fjädrarna, fyller gaffelbenen med olja upp till 5cm från toppen, skruvar på gaffellocken och försöker trycka ihop gaffeln. Trots inga fjädrar kommer det inte gå trycka ihop gaffeln mer än kanske 2-3cm.
För gaffellocken har ju tagit en del av utrymmet 5cm över oljan.

Fjädringen i en MC-gaffel sköts alltså av två delar
1) fjädern
2) luften ovanför oljan och ju mindre luftvolym över oljan vid ihoptryckt gaffel, dessto mer hjälper luften fjädern.

Men fyller man på för mycket olja så minskar fjädringsvägen och det vill vi ju inte.....

Om man nu borrar hål i "gaffellocken" och monterar luftnipplar.
Så kan man göra två saker.
Ändra grundtrycket i gaffeln från 1kg/cm2 (absolut tryck) till 2kg/cm2 absoluttryck ( = 1kg/cm2 eller 1 bar eller 100kPa) tryck på luftmätaren på en vanlig Mack. Och då hjälper luften till dubbelt så mycket.
Ändra grundtrycket i gaffeln från 1kg/cm2 (absolut tryck) till 3kg/cm2 absoluttryck ( = 2kg/cm2 eller 2 bar eller 200kPa) tryck på luftmätaren på en vanlig Mack. Och då hjälper luften till 3 ggr så mycket.

Dels blir det genom att skruva ut ventilkäglan möjligt stoppa ner en slang i gaffeln och mycket enkelt fylla på olja eller suga ut olja.
För att reglera luftvolymen över oljan vid ihoptryckt gaffel.

https://www.qwant.com/?q=adjust motorcycle suspension&t=web

Du har en fråga om en ny fjäder från en tillverkare ovan.
Om det blir bättre eller sämre beror på fjäderkonstanten är xy N/mm är större eller mindre jämfört med vad du har nu.

Nu blev det mycket information att ta åt sig, men förstod nog allt du sa (tur att man går Teknikprogrammet). :mattias

Din poäng är alltså att man kan antingen fylla på med olja (men inte för mycket för då försvinner slaglängd) eller om man vill ha ännu tightare gaffel så byter man fjädrarna mot några med högre fjäderkonstant. Gotcha.

Har kört ett par 2-3 gånger och vet inte helt ärligt vad som känns som rätt eller fel. Nu är jag ny på en så snabb och tung hoj (jämfört med min YZF-R125 - sporthoj) men tror jag måste vänja mig först innan jag bedömer att gafflarna inte är bra. Har inte upplevt något konstigt än, kanske att jag känner att det inte fäster lika bra där bak men är positiv på att det är 1. de slitna bakdäcket och 2. det dåliga däcket från fabrik.

Lyfte upp bakhjulet för att testa sag på bakdämparen och den är fast, alltså ingen sag alls samt känns den lite hård vid körning. Bara att dra ned med kanske 1-2 klick väl?

Tackar för all eran hjälp :bow och kanske skriver här igen så småning om, så spara gärna tråden. Men då vet att jag byta till lite tjockare olja eller öka mängden kan göra tillräcklig skillnad. :banana
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu blev det mycket information att ta åt sig, men förstod nog allt du sa (tur att man går Teknikprogrammet). :mattias

Din poäng är alltså att man kan antingen fylla på med olja (men inte för mycket för då försvinner slaglängd) eller om man vill ha ännu tightare gaffel så byter man fjädrarna mot några med högre fjäderkonstant. Gotcha.

Har kört ett par 2-3 gånger och vet inte helt ärligt vad som känns som rätt eller fel. Nu är jag ny på en så snabb och tung hoj (jämfört med min YZF-R125 - sporthoj) men tror jag måste vänja mig först innan jag bedömer att gafflarna inte är bra. Har inte upplevt något konstigt än, kanske att jag känner att det inte fäster lika bra där bak men är positiv på att det är 1. de slitna bakdäcket och 2. det dåliga däcket från fabrik.

Lyfte upp bakhjulet för att testa sag på bakdämparen och den är fast, alltså ingen sag alls samt känns den lite hård vid körning. Bara att dra ned med kanske 1-2 klick väl?

Tackar för all eran hjälp :bow och kanske skriver här igen så småning om, så spara gärna tråden. Men då vet att jag byta till lite tjockare olja eller öka mängden kan göra tillräcklig skillnad. :banana

Sag känner du inte genom att rycka i bakhjulet när hojen står med bakhjulet i luften. Det du gör är att du mäter avståndet mellan två punkter, en fast på chassit och en vid hjulaxeln (sag mäts både fram och bak, värdena hänger inte ihop). Dels mäter du med obelastat hjul (dvs hjulet hänger i luften), dels mäter du när hojen står med båda hjulen på marken och dels när du själv sitter på hojen (dvs, du behöver högst trolig hjälp av en annan person). Normalt ska hojen sjunka ihop lite av sin egen vikt, och såklart ännu mer när du själv sitter på den. Om fjädern inte komprimeras av hojens egen vikt eller ens av din vikt så är den för hårt spänd och måste justeras till ett mjukare läge. Obs att detta inte påverkar hur mycket gaffeln dyker eller hur lätt du får genomslag på bakdämparen, det kan du bara ändra genom att byta fjäder, eller byta/ändra mängd på oljan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top