Yamaha MT-07 Bygga om framgafflar

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Hej älskade Sporthojare!

Efter massvis med blod, svett, tårar och argumentationer har jag äntligen införskaffat mig en underbar MT-07 2017 till mitt sprillans A2 kort!

Jag har inte haft tillräckligt med tid för att testa hojen noggrant och har inte mycket erfarenhet inom ämnet heller (endast kört en YZF-R125 i 2 år), men har hört att framgafflarna är relativt sämst på hojen och vänder mig därför till er; om man inte vill punga ut flera tusentals lappar på att uppgradera gafflarna, vad rekommenderar ni att jag gör? Är lite ute och cyklar.

Såg den här sidan och tror jag lutar mot att byta fjädrar, olja och kanske preload skjusterare. Men ni är de kunniga, vad säger ni? Och i så fall vad bör jag köpa då? Vill ju inte snåla för mycket då jag ska äga hojen ett tag, så kan samla upp en extra slant om det verkligen är värt det.

https://fz07.org/thread/1920/fork-upgrades-and-compatible-swaps/

TACK på förhand!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tjockare olja och höjd oljenivå kostar en hundring och är det enda jag skulle bemöda mig att göra i den gaffeln.

Men börja med att inte göra ett skit och se vad du gillar den först. Bara för att någon på internet har skrivit att den är kass behöver du inte tycka det. För din vikt och körning kanske den fungerar utmärkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en vän som har en MT-09. Han har utan problem kört med den i 2 år nu.
Trots lika enkel gaffel som din MT-07.
Den mjuka gaffeln märks mest om du bromsar fel.
Bromsar du rätt, dvs börjar med bakbromsen sedan kramar handbromsen hårdare och hårdare för att sedan när farten sjunker / hjulet börjar kasa lätta på bromsen så minskar tendensen att hojen dyker ihop framtill för när du börjar med bakbromsen sjunker hojen ner och tyngdpunkten sänks.
Och när tyngdpunkten sänks minskar överflyttningen av vikt på framhjulet.
I körskolan fick du lära dig att alltid använda båda bromsarna.
Och det gör man i panik.
Men vid planerad bromsning ska du nu börja med bakbromsen,
för att sänka tyngdpunkten,
sedan börja krama handbromsen.
Så löser du på enklast sätt problemet med den mjuka fjädringen.
Jag har haft två hojar med lika enkel framgaffel som din MT-07.
SV650S och Sprint RS. Inte har det varit något problem.
Kanske bli medlem i SMC och gå några av deras MC-kurser ?
Det är vad jag skulle rekommendera.
Och bottnar framgaffeln med ett klonk när du bromsat hårt någon gång.
Gör som Boris JR skriver ovan
tjockare gaffelolja och mer gaffelolja.
 
Last edited:

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Av det jag läst så är det väldigt krångligt och summan kan bli upp till 5 siffrig då nästan inget passar. :(
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Var det inte Dave Moss som har en YT-film om just det? Dave Moss Tuning eller nåt
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Tjockare olja och höjd oljenivå kostar en hundring och är det enda jag skulle bemöda mig att göra i den gaffeln.

Som sagt, det låter som det mest rimliga. Tror jag satsar för det.

Vad skulle du rekommendera för olja då? Det som sitter i från fabrik är 10w. Jag väger 110 kg och brukar även skjutsa mycket. Körstil är väl lite mot aggressiv gatukörning, tar ut den på landsvägar och pressar cirka varje helg. Någon idé? :D

Men börja med att inte göra ett skit och se vad du gillar den först. Bara för att någon på internet har skrivit att den är kass behöver du inte tycka det. För din vikt och körning kanske den fungerar utmärkt.

Det var det jag också tänkte. Skrev att jag knappt hunnit köra den så testar först såklart. Men med tanke på att dämpningen är så lätt, hjälper det inte att jag väger ca. 110 kg utan skydd som sagt (är faktiskt väl uppbyggd).
 
Last edited:

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Var det inte Dave Moss som har en YT-film om just det? Dave Moss Tuning eller nåt

Jo, såg den videon (känd är den också) och den var nyttig. Men de snackar om att lägga masstals med pengar och syftar på de som kör bana. Jag som kör lite mer aggressiv trafikkörning vill ju gärna göra något lite mindre extremt. :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I den videon jag såg var lösningen att korta distanshylsan och byta olja, inte alls dyrt.
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
I den videon jag såg var lösningen att korta distanshylsan och byta olja, inte alls dyrt.

Vilken effekt får man av att korta distanshylsan? Som jag uppfattade det kapar de bara av den till en specifik längd beroende på vikt och körstil?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu var det ett tag sedan jag såg klippet och om jag ska vara ärlig så intresserade det mig inte så värst.
Men, jag förmodar att kortare distans ger mer slaglängd.

(Undrar varför jag ens kommer ihåg det, måste vara någon defekt) :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har aldrig hört att någon som väger 90+ har ångrat att de bytt gaffelfjädrar. Inte särskilt dyrt heller.
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Jag har aldrig hört att någon som väger 90+ har ångrat att de bytt gaffelfjädrar. Inte särskilt dyrt heller.

Var inne på det också. Frågan är ju om man testar byta oljan först eller fjädrarna direkt? Om man byter olja, kan man sedan byta fjädrar också? Eller behöver jag byta tillbaka till en lättare olja då igen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var inne på det också. Frågan är ju om man testar byta oljan först eller fjädrarna direkt? Om man byter olja, kan man sedan byta fjädrar också? Eller behöver jag byta tillbaka till en lättare olja då igen?

Byta fjädrar och byta olja är helt oberoende av varandra. Visst är det bra att byta fjädrar också men det är typ 1500kr.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är väl dags att byta olja i alla fall så byt den du. Egentligen vill man ju testa en sak i taget för att se vad det ger. Jag skulle nog testa lite tjockare olja direkt.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Har en vän som har en MT-09. Han har utan problem kört med den i 2 år nu.
Trots lika enkel gaffel som din MT-07.

MT-09 har väl en gaffel precis som Tracer 900 där man kan ställa både fjäderförspänningen och returdämpningen? MT-07:s går väl inte att justera alls? Därmed kan man nog säga att den inte alls är lika enkel som MT-07. En liten parentes bara i diskussionen :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var inne på det också. Frågan är ju om man testar byta oljan först eller fjädrarna direkt? Om man byter olja, kan man sedan byta fjädrar också? Eller behöver jag byta tillbaka till en lättare olja då igen?

Byta olja är lätt.
Vad du behöver är depåstöd bak (nödvändigt för stabiliteten) och depåstöd fram.
Verktyg (hylsor) och hylsor med insex, spärrskaft och momentnyckel.
Dunk för att ta hand om använd olja. Trasor.
https://www.youtube.com/watch?v=ERweonEcuK4
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
MT-09 har väl en gaffel precis som Tracer 900 där man kan ställa både fjäderförspänningen och returdämpningen? MT-07:s går väl inte att justera alls? Därmed kan man nog säga att den inte alls är lika enkel som MT-07. En liten parentes bara i diskussionen :D

Kan vara så. Dessutom är MT-09 ägaren inte så välbyggd som TS.
Han är 150cm lång (jag har frågat) och väger väl omkring 50 - 55 kg.
Så jag begriper vid närmare eftertanke att TS 110kg längtar efter hårdare framfjäder och tjockare gaffelolja.
Redan att bara hälla in några ml mer olja, höja oljenivån i gaffeln 2cm utan att göra något mera
kan betyda en del.
Sedan har jag min stående ide, borra hål i "skruvarna/pluggarna" längst upp i gaffelbenen. Montera luftnipplar och trycka i nått mellan 1 till 4 bar luft.
 
Last edited:

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Byta fjädrar och byta olja är helt oberoende av varandra. Visst är det bra att byta fjädrar också men det är typ 1500kr.

Jojo, det är jag medveten om.

Sen är inte 1100 (hittade fjäderkit från Öhlins) så farligt om jag får bra dämpning, men kommer jag undan billigare blir jag såklart nöjd. Är ju trots allt en snål student.

Det är väl dags att byta olja i alla fall så byt den du. Egentligen vill man ju testa en sak i taget för att se vad det ger. Jag skulle nog testa lite tjockare olja direkt.

"Dags att byta olja" What? Den är från 2017, man byter väl knappt olja i sånna där? Eller är jag ute och cyklar nu?
Men testa tjockare olja är vad det lutar mot. Hittar dock ingen tjock olja, mesta jag hittar är 15W, vet inte om jag till och med skulle behöva 20W?

Kan vara så. Dessutom är MT-09 ägaren inte så välbyggd som TS.
Han är 150cm lång (jag har frågat) och väger väl omkring 50 - 55 kg.
Så jag begriper vid närmare eftertanke att TS 110kg längtar efter hårdare framfjäder och tjockare gaffelolja.
Redan att bara hälla in några ml mer olja, höja oljenivån i gaffeln 2cm utan att göra något mera
kan betyda en del.
Sedan har jag min stående ide, borra hål i "skruvarna/pluggarna" längst upp i gaffelbenen. Montera luftnipplar och trycka i nått mellan 1 till 4 bar luft.

1. MT-07:ans gafflar är ej justerbara, bara bakre dämpningen har pre-load. Appropå preload, vad är det för siffror man är ute efter? Som sagt är jag relativt tung och brukar också skjutsa andra, så vad skulle vara lämpligast att sätta den på?

2. Nu vill jag som sagt testa först, men tror jag vill satsa främst för tjockare (och mer) olja. Om jag ska ha i mera, hur mycket exakt mer bör jag stoppa i? ÄR det 2 cm som du sa (om det är tjockare också?)

3. Borra och modifiera saker är inget jag vill hålla på med om jag ska vara ärlig. Lite känsligt för mig hehe.

TILL ALLA: Vad tror ni om sånna där justerbara "gaffel lock"?
T.ex: https://www.ebay.co.uk/itm/192523494906
Eller om man letar efter riktigt kvalité (men hört att just locket inte spelar så stor roll): https://www.ohlins.eu/en/products/motorcycle/fsk-108--5374/
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kollade manualen till min TDM. Det stod inget om bytesintervall. En gammal hoj som jag jag ska ha ny olja var 1000de mil. Tror jag bytte vartannat år förr i alla fall.

Nu ska du ju byta till tjockare olja i alla fall. Jag såg klippet med fjädringsgubben. Sen testade jag på en av man hojar. Perfekt skulle jag säga. Att mäta sag har jag aldrig pysslat med men jag har säkert åkt med för hårt spända fjädrar bak för lääänge sedan. Skjuts och packning så spände man max så fick det bli som det blev.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top