Honda CBR600 med insprut går fett. Tänkbara anledningar?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag är trött på att behöva tunna ut blandningen med power commander för att få den att gå ordentligt och skulle vilja lista ut vad som är fel. (Om något är fel).

Hur det märks att den går fett:
Hostar till under acceleration vid 5-6000rpm när den är kall.
Känns något osäker på låga varv och effekten kommer inte mjukt.
Förhållandevis hög förbrukning, dryga 0.8 vid längre motorvägs- eller landsvägskörning.
Luktar lite bensin

Historik:
När jag (oerfaren) köpte hojen av handlare, visade den sig gå väldigt fett.
Efter diskussion bytte handlaren bränsletrycksregulatorn och sen började hojen gå mycket bättre. Bränsletrycksregulatorn är vakuumstyrd och börjar den läcka, så suger motorn bensin genom vakuumslangen.

Senare monterade jag på powercommander + bredbandslambda (samt blockerade PAIR) och läste av att den fortfarande såg ut att gå fetare än den borde.
Mina värden på fullgas var någorlunda okej med runt ~12.5 AFR, men genom resten av registret gick den fetare än så, ibland ner mot 10 AFR.

I vintras lämnade jag hojen för storservice till Honda. Jag påpekade att den gick fett och bad dem att titta. När jag hämtade ut hojen hade de antecknat på kvittot att stiften var svarta, men de hade inte undersökt varför. Så tänkte ge mig på det själv istället.

Erfarenheter ur tidigare tråd
För några år sedan gjorde jag en tråd om att jag tyckte den såg fet ut när jag mappade.
https://www.sporthoj.com/forum/show...röret-på-väggen-samt-fet-mapp-enligt-autotune

Då såg det ut när jag försökte sikta på 12.8 i AFR:
View attachment 430111
Har gjort mer loggande sedan dess, men koncentrationen av var i registret den går som fetast blir alltid ungefär det samma. 5-20% gas vid 5-10k varv, verkar vara extra illa.

Boris_j: Jag skulle inte säga att det där ser friskt ut men svårt att säga om det är så att den verkligen går fett pga trött spridare tex eller det är lite skit in skit ut i autotunen.

roffe_s: Din hoj är ju tillverkad innan utsläppshysterin blommade ut och då har jag sett exempel (större japanska V-twin) där originalmapparna varit duktigt feta.

Jörgen Karlsson: Med öppet avgassystem finns det en fälla. Att O2-sensorn drar luft bakvägen på tomgång, låg och mellanregister. Kollas lätt genom att genom att montera tex db-killer eller annan restriktion, och sedan köra om.
Jag har alltid haft db-killern monterad och förbrukningen/beteendet talar för mer än mätfel.

Möjliga orsaker?

*Bränsletrycksregulatorn
Den ska vara bytt, det känns långsökt att den nya skulle vara halvtrasig men inte mer.

*Läckande spridare
Detta känns långsökt, då samtliga stift ska ha varit svarta.

*Trötta tändstift
Upplever ingen skillnad sen jag fick nya stift efter storservice.

*MAP-sensor
Skulle det kunna vara så att den rapporterar lite fel? För det blir inga felkoder.

*Tomgångsspjäll står fel
Om de pyttesmå tomgångsspjällen stod helt fel (till följd av något annat), tänker jag att det skulle kunna påverka låga varv med låga gaspådrag, men knappast längre upp i registret, då bara en liten öppning på vanliga spjället är så mycket större.

*Designfel
Modeller som gick till tyskland, kalifornien eller var från 2006 hade smalbandslambda, resten var utan. Kan det vara så att alla dessa hojar går jättefett, då de inte kan kompensera? Känner tyvärr igen som har en likadan hoj så jag kan jämföra. Det är något svårgooglat, då denna hoj verkar populärast i USA, men då är den bestyckad med en annan ECU.

*PAIR blockerat med inaktiv powercommander?
Jag blockerade PAIR för att kunna få bra mätvärden till bredbandslambdan. Som jag förstått det höjer detta trycket i luftboxen (där map-sensorn sitter) på låg- och mellanvarv.
Skulle detta kunna öka förbrukningen på en hoj utan smalbandslambda, när powercommandern är inaktiverad?
https://www.youtube.com/watch?v=_xMykbzJWiQ
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Min spontana reaktion är att av någon anledning så tror hojen att den går kallt eller att den får för mycket luft.

Finns det någon tempsensor i insugsvägen? Kan den visa fel?
Kan MAP-sensorn visa fel så att insprutningen tror att motorn får mer luft än vad den verkligen får?

Jag har vid något tillfälle pratat med Turbo-Andersson om Autotune och om jag minns rätt så var han inte så imponerad av den. Varför minns jag inte tyvärr. Kanske vore värt att slå honom en signal?

Mvh,
Ingvar
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för svar.

Finns det någon tempsensor i insugsvägen? Kan den visa fel?
Kan MAP-sensorn visa fel så att insprutningen tror att motorn får mer luft än vad den verkligen får?
Ja, helt riktigt, båda typerna av sensorer finns.
MAP-sensor 37830-MCF-003
IAT-sensor 37880-P05-A00
Ingen av dem är så dålig att de slänger felkoder.

I servicemanualen hittade jag detta om IAT-sensorn:
Screenshot from 2020-03-04 00-34-45.png
Symtom: "Engine operates normally"
Fail-safe contents: "simulate using numerical values; 25c/77f"

Hur tolkar man detta? Simuleras 25c från IATn om den är frånkopplad?
I så fall skulle jag kunna göra en provstart utan och se om det påverkar AFR markant.

Ska undesöka så att vakuumslangen till MAP-sensorrn inte läcker eller är igensatt också.

Jag har vid något tillfälle pratat med Turbo-Andersson om Autotune och om jag minns rätt så var han inte så imponerad av den. Varför minns jag inte tyvärr. Kanske vore värt att slå honom en signal?
Autotune-funktionaliteten är absolut diskutabel, men det är ingen tvekan om att hojen går fett.

Jag har kört mycket med autotunern avslagen och bara tagit mätvärden från bredbandslambdan, dessa visar en liknande historia. Väldigt fett vid cruise, mer rimligt på fullgas och höga varv.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De sittter väl en tps givare på gasspjällen är de inte så enkelt att den har ett fel i registret de är bland de första man kollar om de beter sig som din. Mät upp den i hela gasregistret kolla att den ökar och minskar o ohmvärde men mät även med volt om du inte hittar fel med ohmmätning. Alt byt ut den på vinst o förlust för de kan va svårt hitta ett fel på dem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, helt riktigt, båda typerna av sensorer finns.
MAP-sensor 37830-MCF-003
IAT-sensor 37880-P05-A00
Ingen av dem är så dålig att de slänger felkoder.
Du får inga felkoder om sensorn visar fel temperatur, hur ska den veta att den visar fel, det kan ju faktiskt vara -10 ;) Felkoden visar ju egentligen bara om sensorn är död som i svarar inte på tilltal/frånkopplad.

Det bästa är ju att hitta referensvärden och köra en sväng i kylen, normal rumstemp och 40C i ugnen tex.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tack för svar.


Ja, helt riktigt, båda typerna av sensorer finns.
MAP-sensor 37830-MCF-003
IAT-sensor 37880-P05-A00
Ingen av dem är så dålig att de slänger felkoder.

I servicemanualen hittade jag detta om IAT-sensorn:
View attachment 452883
Symtom: "Engine operates normally"
Fail-safe contents: "simulate using numerical values; 25c/77f"

Hur tolkar man detta? Simuleras 25c från IATn om den är frånkopplad?

Det kan ju vara som Hoztic säger att sensorerna fungerar men visar fel. Sensorerna kan ju inte veta vad temperatur eller lufttryck faktiskt är så de kan ju inte varna för att de mäter fel, det går bara att upptäcka om de inte fungerar.

Jag hittade detta om MAP och temp sensorer, visserligen för bil men det borde vara applicerbart:
https://axleaddict.com/auto-repair/Bad-MAP-Sensor-Symptoms-and-Testing
https://www.hella.com/techworld/uk/...ctuators/Intake-air-temperature-sensor-4326/#

Det kanske finns info i servicemanualen om de korrekta värdena för dina sensorer?

Jag skulle göra samma tolkning som du att om tempsensorn inte fungerar så antar systemet att temperaturen är 25 grader. Jag skulle prova att köra motorn, till att börja med utan belastning, med och utan sensorn inkopplad och se vad som händer om AFR påverkas.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för svar.
Nu har jag lite att gå på med hur jag skulle kunna testa IAT respektive TPS.

Funderar på om jag skulle kunna testa MAP-sensorn genom att mäta motstånd/spänning medan jag duttar på vakuumslangens öppning eller täpper slangen och klämmer på den. Vill se att värdena faktiskt rör sig med förändrat tryck, men vet inte hur tålig sensorn är.

Du får inga felkoder om sensorn visar fel temperatur, hur ska den veta att den visar fel, det kan ju faktiskt vara -10 ;) Felkoden visar ju egentligen bara om sensorn är död som i svarar inte på tilltal/frånkopplad.
Nej, det är jag helt med på :). Ville vara tydlig med att ingen är fel att felkoder slängs, men det betyder inte att de mäter rätt. Felaktiga värden inom normala områden kommer inte slänga koder, men kan ställa till det ändå.

Det bästa är ju att hitta referensvärden och köra en sväng i kylen, normal rumstemp och 40C i ugnen tex.
Servicemanualen har tyvärr inga referensvärden mot temperatur/tryck, utan beskriver spännings- och motståndsintervall som är okej. Vill tro att ECUn ger felkoder om de rör sig utanför dessa intervall oavsett.

Men att grovtesta att tempsensorn ger värden inom intervallet och ändrar värden när den varit placerad i kyl/ugn är ett bra grovtest att börja med.

Känner jag mig full i fan går det att ansluta sensorerna till powercommanderns analogingång och mäta under färd. Det kanske kan vara relevant för MAP-sensorn, i fall något beter sig tokigt med vakuum.

De sittter väl en tps givare på gasspjällen är de inte så enkelt att den har ett fel i registret de är bland de första man kollar om de beter sig som din. Mät upp den i hela gasregistret kolla att den ökar och minskar o ohmvärde men mät även med volt om du inte hittar fel med ohmmätning. Alt byt ut den på vinst o förlust för de kan va svårt hitta ett fel på dem.
Bra, detta skulle jag kunna testa med. Närmsta testet jag gjort är att kalibrera input för tps-sensorn till powercommandern, då har det sett mjukt och fint ut på spänningsnivåerna när man vrider från 0->100%, men skadar absolut inte att dubbelkolla med en multimeter och mäta resistans och spänning också.

Inte nödvändigtvis applicerbart, hänger på hur mycket Honda valt att använda sensorvärdena till i ECUn. Detta är en väldigt simpel insprutshoj.
Vad jag kan hitta verkar MAP-sensorn främst påverka tomgången när folk haft problem.
IAT-sensorn lyckas jag inte hitta någon som beskrivit fel för.

Det kanske finns info i servicemanualen om de korrekta värdena för dina sensorer?
Nej, endast intervall för spänning och resistans som de ska befinna sig inom. Men det finns ingen mappning mot tryck/temperatur.

Jag skulle göra samma tolkning som du att om tempsensorn inte fungerar så antar systemet att temperaturen är 25 grader. Jag skulle prova att köra motorn, till att börja med utan belastning, med och utan sensorn inkopplad och se vad som händer om AFR påverkas.
Så länge det är markant svalare än 25c ser jag ingen fara i att testa så.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top