Yamaha dt 50 problem

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hallo,

Har du större munstycke i än vad som rekommenderas så får du problem med tändstift. Absolut.
Har du mer olja i än nödvändigt så kommer du att få problem. Japp.
Menar du att du kör den på väldigt låga varvtal när du kör in den... Då får du problem.

4 alternativ.
Kör den som du har tänkt. Surkörning kan som du märkt skapa tändstiftsproblem.
Kör på rätt oljeblandning. Den där extra skvätten olja skapar bara problem med tändstiftet.
Bestycka förgasaren rätt. Dock inte för snålt.
Eller om du vill surköra med den, sätt i ett eller två steg mjukare tändstift. om du har NGK 9, sätt i ett NGK 7 under tiden du kör in den.
När jag Enduro-kör min gamla cross, använder jag två steg varmare/mjukare stift. Och samma stift sitter i på crossbanan också.
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Ok. Tack
det där låter faktiskt som orsakerna varför tändstiften har farit för mig????. Men jag ska lägga mindre munstyck och nästa gång jag tankar 2% blandning förr hade jag 3% o en liten skvätt till????
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Avgasadapter strypnig?

Jag tror jag har en strypnig på Avgasadapter
Det jag undrar är om det finns såna Avgasadapter som har strypnigar och om dom tar bort mycket effekt?
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Oj. Vet du om den här Avgasadapter tar bort mycket effekt. Alltså den här Avgasadapter har man för att den ska fa från avgassystemet till cylinder. Som en link, typ.
Screenshot_20200323_175007_com.android.chrome.jpg
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Du ser att den där avgas adapter far inåt lite i slutet. Så det är en strypnig typ men man kan fila bort den hade jag tänkt
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men för satan det är en moped en am6 motor. Det knepiga for dig är att den cylindern med det lilla utblåset är den som är starkast original..

Stort är inte bra alltid. Min dragster har 69cc 27,3mm utblås o lämnar 26,5 hp vid 13500 rpm ich.. ditt utblås är troligen 26-28mm 4 hp 10,000rpm.

Hur stosen ser ut är totalt skit samma. Helt original kommer du upp i drygt 100km enligt gps när allt lirar o det klarar man till o med av med gammla am5 förgasaren på 7,6mm
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Det är 28-28 och har inget varv stop så typ 13 000 om jag vill haha och minst 8 hp. Undra bara om den börjar fara hårdare om man tar bort Avgasadapter strypnigen. För jag har exakt samma setup som min kompis och hans far i 85 då min far i 65. Vi har sama drev och avgassystem osv. Enda skillnaden är att han har ingen strypnig där vi avgas porten. Antingen Avgasadapter ellet så är det för att jag har bara kört 150 km med nytt cylinder, kolv, veiv, ramlager. Då förstås har han luftbox men de ger kanske
5 km/h +
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Moped förgasarn ställning

Hur känner/hör man om mopeden får för mycket eller för lite med luft. Jag håller på att byta munstyck och trottel nålen och det har gåt bäst med 96 men jag ska testa ennu med 98 munstyck. Är ganska säker på att den får för lite men någon som har ett bra knep eller nåt om hur man vet sånt?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
För hundra år sedan när jag körde moppe, var det ställbara munstycken som gällde. Full gas på landsvägen, och så satt låg man över tanken för att nå ner, och skruvade till moppen gick bäst. Det hördes ganska tydligt.

Edit: Jag har för mig den började fyrtakta när det var fel blandning.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ett gammal välbeprövat knep är att om man minskar gasen typ 1/4 under fullt spett , så går den lika bra eller bättre, så är huvudmunstycket för litet, på en moppe så är högst toppfart bästa munstycke
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Frågor om tändstift (50cc)

Nu är det så att jag har justerat förgasaren så mopeden får bra med bensin och luft. Jag har kollat på mitt tändstift o den va ljusbrun och fin. I 5 och 6 växel så plotrar det "ibland". O jaaa motorn är varm så inget med att göra att den är kall. Så jag tänkte dumt vad det skulle kunna vara, inte förgasaren, ingen tjuvluft kommer någon stans, men är det så att om jag har för låg eller för hög värme antal på tändstiftet? Kan det då hända sig att den plotrar i 5 och 6? Eller måste det vara något annat.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du skulle möjligtvis kunna tänka dig att fortsätta på den tråd du startade först istället för att starta tio olika?
På så sätt kan den som vill hjälpa dig lättare få en överblick i vad du har gjort hittils med den?
Tack.

Edit: sammanfogat dina trådar.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top