Yamaha dt 50 problem

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Hej. Jag har gjort ett projekt på min moped. Om jag berättar kort måste jag lägga min moped in på service för den gnistrade inte. Jag fick tillbaka den, starta den, och körde ca 80 m med inställd och ny kedja för att se hur den går (hade inget batteri) . efter 80 m slutade min framlampa fungera (som verkstaden fixade) jag körde tillbak för att spänna min kedja o ställa in förgasaren på nytt. Jag startade den och då jag hällde in kopplingen lagg ner i ettan stanade den (normalt) jag skulle starta den på nytt men det gick inte. Jag har ennu inte fått den fungera och är 80% säker på att det är statorn som är felet (gammal elsystem) den får gnista. Och den kan starta efter jag har haft den över natten att stå. "Men den startar bara en gån om dagen" haha. Undrar bara om någon har haft samma problem eller om ni vet hur det hände? Och om det kan vara för att jag körde utan batteri stator "brunni" upp som skulle vara ganska konstigt
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag lutar åt att du har problem med bränsleleverans till förgasaren. Baserat på att du kan starta den en gång om dagen.

Om du tar loss bensinslangen från förgasaren och låter den rinna är det bra flöde dät?
Vad gjorde du med förgasaren när du skulle ställa in den på nytt?
Har du råkat komma åt flottören så den inte öppnar nu kanske?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tänker mera såhär, hur ”ställde” du in förgasaren egentligen, och varför?
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Vad jag menade med att ställa in förgasaren var bara att jag lagt ett större Munstycke

Jag lutar åt att du har problem med bränsleleverans till förgasaren. Baserat på att du kan starta den en gång om dagen.

Om du tar loss bensinslangen från förgasaren och låter den rinna är det bra flöde dät?
Vad gjorde du med förgasaren när du skulle ställa in den på nytt?
Har du råkat komma åt flottören så den inte öppnar nu kanske?
Det kommer nog bensin. för då jag skulle lägga tillbaka orginal Munstycke ran det bensin från det där ställa man byter Munstycke (vet inte vad det heter)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför har du bytt munstycke? Jag tror du har för stort munstycke så den surarner sig så till den att den stannar. Nästa dag har motorn torkat upp lite och det är därför du får igång den en gång om dagen tror jag.

Stäng bensinkranen och kicka ett flertal gånger så bör den i så fall starta upp en kort stund när du kickat ur lite av bränslet så att motorn blir mindre genomdränkt av bränsle. Sen kommer den förstås stanna igen efter en liten stund.
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Ja det kanske kan vara det. Men jag böt till orginal Munstycke och har haft bensin tanken bort flera antal gånger för att se hur gnistan ser ut efter den startar. Jag böt Munstycke från 82 till 90 för att den verkade inte komma upp i varv när jag testade den men jag har nu bytit till orginal munstycke för att se om den startar. Jag ska testa och se hur mycket ohm statorn ger och så får jag se om det är begrund av det
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Att det rinner bensin ur flottörhuset när du öppnar det är ingen garanti för att du har tillräckligt flöde genom slangen.

Kan du ha fipplat till det med choken så den ligger på kanske?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Igensatt bränslefilter/anslutningsfilter i förgasaren kan ge såna symptom. Bränslet rinner ner till förgasaren, men för långsamt för att motorn ska kunna leva och gå på det lilla den får. Du startar motorn, förgasaren sugs tom på soppa, motorn dör, du låter den stå en tid, mer soppa rinner till och motorn kan startas igen.
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Igensatt bränslefilter/anslutningsfilter i förgasaren kan ge såna symptom. Bränslet rinner ner till förgasaren, men för långsamt för att motorn ska kunna leva och gå på det lilla den får. Du startar motorn, förgasaren sugs tom på soppa, motorn dör, du låter den stå en tid, mer soppa rinner till och motorn kan startas igen.

Då jag får den startad går den nog enda tills jag stänger av den eller inte håller den upp i varv
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Då jag väl har fått igång den går den nog enda tills jag stänger av den eller då jag inte gasar
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Har du kollat så att det inte är tjuvluft någonstans mellan förgasare och cylinder?
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag skulle inte tycka att det kommer någon tjuvluft men hur kollar man det?

Köp en flaska startspray.
Starta, låt den gå på tomgång och spreja startgas mellan förgasare och cylinder.
Ändras varvtalet så har du en läcka.
Det är så jag har lärt mig.

Har någon ett annat sätt att prova?
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Testade med voltmetare på statorn visa 4 ohm sen testade vi på tändstiftet och visade 49-78 volt. Det är väl inte så stor skillna om tändstift toppen är lite sned? Det kommer ett slaks pip ljud då man kickar och kompisen sa att det är begrund av att den inte får luft?
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
På något konstigt sätt började den fungerar efter jag lagde 92 munstycke på den. Kan ju åckså hända att det uppstår samma problem i framtiden men. Tack för alla tips o svar och kommer sekärt att skicka mera frågor ??
 

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Yamaha dt tändstift problem

Hej. Jag har min moped som jag håller på att köra in. Jag har 100 munstyck (enox rör och luftfilter) för att jag kör in den. Jag undrar varför 4 tändstift har farit för mig. Är det begrund av att jag har för stor munstyck och det kommer för mycket olja och bensin och därför alla tändstift far? Jag har kompisar som har hänt samma sak för. Varför far tändstifterna sönder?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top