Vilken hoj har gett just dig mest körglädje?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Det här med körglädje är svårdefinierat och många gånger vare sig subjektivt eller rationellt. Det bara infinner sig, man kvittrar och spontan-tjoar till i hjälmen på ett obeskrivligt vis! Framhjulet som lyfter över krönet, ljudmattan som sprids, känslan av eufori i symbios mellan människa och maskin..
En hoj som gett mig oerhört mycket och som jag alltid tagit till mitt motorhjärta, är min Suzuki TL1000R! Den var inte ens bra när den kom - 98, men jag fullkomligt älskar den! Fantastisk motor i ett inte lika fantastiskt chassi. Men körglädje levererar den i mängder, både på landsväg och bana!

Vilken är din favorit som sätter dina känslor i svall? Motivera!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag hade syskonet, en TLS -97, det var en oerhört rolig hoj att köra!
Motorn var helt underbar och vägde mer än väl upp chassi och fjädring som sög getpung.

Roligaste hojen är fortfarande och kommer nog alltid att vara en Husqvarna SMS125.
Vägde som en moped och ketchup-effekten från tvåtaksmotorn var så sjukt kul...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jävligt svårt att välja då.... Första hojen är alltid en upplevelse... Zundapp KS 125 Sport 1971..
Även den senaste är en annan upplevelse... Ktm 1290 R Adventure..
Me andra ord är de himla svårt välja vilken som gav mest körglädje just då när de begav sig..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Första hojen var ju speciell just för att det var första hojen och allt var nytt och spännande, en GSX750F -99. Men alla hojar har gett mig olika underbara upplevelser, för att just jag var just där och då, jag tror inte den totala upplevelsen hade blivit så mycket annorlunda om jag hade haft en CB750 -81 eller en Panigale -20 mellan benen.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Måste nämna två som ger stor glädje att sparka igång och gasa iväg med.
Yamaha RD 350 YPVS
Suzuki RG 500
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Av Zundapp kS50 (med kS100 motor), Honda Hornet 600, Honda X11, Triumph speed triple, Suzuki SV1000, BMW F800GS

Roligaste moped Zundapp kS50 (med KS100 motor).

Alla motorcyklar var nya.

Honda Hornet 600 var "för känslig på" gasen. första Motorcykel.
Triumph speed triple han bara med 300 mil sedan stulen.
Honda X11 Bästa prestanda (0-200)

Suzuki SV1000 Vinnare storstadstrafik och makalöst ljud.
BMW F800GS Bästa komfort underbar på grus & asfalt samt längre färder.

Bästa ljud och favorit Suzuki SV1000.

Skulle jag få ekonomi framöver så blir det Suzuki V-STROM 1050 2020.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Min Hallman-Lundin 500 replika. Yamaha:s 2ventils 500 kubiks enstånka levererar vid varje gaspådrag. Monterad i ett Husqvarna chassi från -77 och man får en grym glädjemaskin för kortare grusturer och veteranenduro.

(Nr 68)

Skickat från min S41 via Tapatalk
240cd2d64ee48f9247c826a0b8ec5e44.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Triumph Daytona 675. Ljudet, chassit, banorna, sällskapen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min SV650S. För att den svängde bara jag tänkte kändes det som.
I början var det obehagligt (ostabil) men när jag lärt mig vad den kunde hitta på # så var det fantastiskt.
# lutade vägen åt vänster, ja då svängde den själv åt vänster, att inte köra över en vägbula mitt på bulan, det var en dålig ide....

Jag längtar så mycket tillbaka till SV650S så jag kollar annonser på sporthojar typ GSX-R,
R1, ZX-10R, RSV4 i förhoppningen att en sådan kanske skulle ge lättsvängdheten av en SV650S
och axet från en GSX1300R ?
Ja tom kollar jag R6 i tanken att axet kan jag leva utan bara den svänger som SV650S.
Kollade på MC-mässan vilka jag satt bäst på, det var R6 och RSV4......
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Mest kanske en Haybusa gen 2 som lyfte framhjulet på 5an över ett krön på en väg som jag gillar att köra. Absolut minst körglädje en Puch 250 1938. Den körde jag 50 meter sedan aldrig mer.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Bäst körupplevelse med ägd hoj = min R1 2009
Bäst körupplevelse med lånad hoj = Husqvarna nuda R, riktigt kul motardstuk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
När läraren på körskolan sa ”Du kan köra tillbaka själv till körskolan så kommer jag sen” efter klarad uppkörning. En surCB har aldrig varit så körglad. :)

Annars Street Triple, det finns en anledning till att jag kört sådana två gånger i rad trots att jag provat många andra hojar!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tror nog att det är min Ur-Multistrada.
Förutom att den duger bra som sporthoj, touringhoj och faktiskt klarar lite halvdåliga grusvägar till nöds (jag har tvingats prova) så är det obetalbart att se folks min när de ser den framifrån :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Har för något år sen enbart ägt hojar för asfalt och trivdes otroligt bra med min Duc SF 1098, men sen ville jag gå ifrån att bara tycka det var kul att köra när det gick alldeles för fort på väg, kravet på bra väder etc. Jag körde mindre och mindre. SÅ jag bytte till en scrambler för med allroundkörning och fastnade direkt för grus och offroad. Ville bara fortsätta utforska nya vägar oberoende om det var regn, kallt eller usla vägförhållanden. Har även min tjej bosatt uppe i Falun så pendling på helger och annat kommer förekomma (när resan är målet va ;) ) Så nu kör jag min ktm 790 adv. Att resa med hoj är något jag verkligen gillar sen bytet till scramblern och nu med en mer kapabel hoj kan det inte bli fel! :tummenupp Nästa vår är det planerat min första långtur ner till lägenheten strax innan Marbella. Att köra en IB 160 mil är något jag tänkt på att kanske göra i år. Kul grej att se om man pallar! Tror inte jag haft sån körglädje sen jag började med lätt offroad.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Min SV650S. För att den svängde bara jag tänkte kändes det som.
I början var det obehagligt (ostabil) men när jag lärt mig vad den kunde hitta på # så var det fantastiskt.
# lutade vägen åt vänster, ja då svängde den själv åt vänster, att inte köra över en vägbula mitt på bulan, det var en dålig ide....

Jag längtar så mycket tillbaka till SV650S så jag kollar annonser på sporthojar typ GSX-R,
R1, ZX-10R, RSV4 i förhoppningen att en sådan kanske skulle ge lättsvängdheten av en SV650S
och axet från en GSX1300R ?
Ja tom kollar jag R6 i tanken att axet kan jag leva utan bara den svänger som SV650S.
Kollade på MC-mässan vilka jag satt bästa på det var R6 och RSV4......

Ja, SV650 är verkligen absurt lättsvängd. Precis som du säger räcker det att tänka vart man vill komma så är man där. Byta spår mitt i kurvan? Inga problem. Sen är den ju lite enkel i fjädring och chassi så hastighetsupplevelsen blir stor även i lägre farter. Sittställningen är också förvånansvärt aggressiv, så kände hur hornen växte ut direkt varenda gång jag var ute med den, gick liksom inte att köra lugnt med den. Saknar dock inte det obekväma sätet eller hur handlederna värkte även efter kortare turer...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det här med körglädje är svårdefinierat och många gånger vare sig subjektivt eller rationellt. Det bara infinner sig, man kvittrar och spontan-tjoar till i hjälmen på ett obeskrivligt vis! Framhjulet som lyfter över krönet, ljudmattan som sprids, känslan av eufori i symbios mellan människa och maskin..
En hoj som gett mig oerhört mycket och som jag alltid tagit till mitt motorhjärta, är min Suzuki TL1000R! Den var inte ens bra när den kom - 98, men jag fullkomligt älskar den! Fantastisk motor i ett inte lika fantastiskt chassi. Men körglädje levererar den i mängder, både på landsväg och bana!

Vilken är din favorit som sätter dina känslor i svall? Motivera!

Jag hade syskonet, en TLS -97, det var en oerhört rolig hoj att köra!
Motorn var helt underbar och vägde mer än väl upp chassi och fjädring som sög getpung.

Roligaste hojen är fortfarande och kommer nog alltid att vara en Husqvarna SMS125.
Vägde som en moped och ketchup-effekten från tvåtaksmotorn var så sjukt kul...

Det är något med v-twinnar kanske? Den hoj som gett mig mest körglädje hittills är den jag har nu, en SuperSport 939S. Allt är bra med den. Ända nackdelen är kanske att den är så förtroendeingivande när man kör att den inbjuder till väldigt olagliga hastigheter hela tiden.

Annars är det nog min stånka efter att jag uppgraderat motorn med större borr (644>790 cc), större ventiler och vassare kam. Den var inte så värst snabb men det var bara något med hur effekten levererades som fick att tokflina varenda gång jag vred på rullen...
 
Last edited:

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Ja åka grus är härligt. Har en massa körglädje på min KTM 990 adventure. En skön motor med kraft så det räcker. Den älskar att sprätta grus.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
När jag bytt in min rasade Honda 450 mot en Honda 750 -73
Känslan nar man svängde ut på stora vägen glöms inte:)
Idag är Hondan en trött sak, annat 1973!
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Har haft så jäkla kul på olika vis och på helt olika hojar. Ska man sortera ut en som gett mest livsglädje/dödsångest så är der R1:an jag slängde på ett mc-xpess kit på för 20+ år sedan.

Har för skojs skull köpt på mig en turbofierad R1:a återigen såhär på gamla dar.:D
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Min nuvarande Hypermotard 939.
Jämför den med en hundvalp, alltid glad och på bushumör! För min del kan jag inte tänka mig en roligare hoj på de vägar jag oftast bombar omkring på, tighta roslagsvägar.

Likväl som med en hundvalp, är man inte själv på lekhumör så blir den dock lite tröttsam när man bara vill ta det lugnt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top