Lämplig dual sport

c^2

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen
Hade tänkt köra delar av trans euro trail i skandinavien i sommar för att se om det här med äventyrsresor på MC är något för mig. Kan i princip ingenting om motorcyklar..

Har precis tagit A2, så letar efter max 35kw (0.2kw/kg) och gärna nånting äldre som håller eller är billig att reparera och klarar väg samt trail. Har googlat en del själv och kommit fram till 3 lämpliga modeller:

Suzuki DRZ400
Yamaha XT660
Kawasaki KLR650

Missar jag några bra? F.ö undrar jag hur man ens får tag på dessa motorcyklar begagnade? Hittar i princip bara rimliga priser i Italien.. :(

Finns säkert redan trådar om detta. Länka gärna!!
 

c^2

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen
DR650 har tyvärr för hög effekt per kg för A2.

Hur mycket är rimligt för ex en DRZ400? På auto-scout finns de för ca 2500->(5000!?!?) euro för en ~15 år gammal mc. Behöver man bry sig om mätarställningen eller är detta evighetsmaskiner? Hur ofta går de sönder..(och oftast vad)?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
DR650 har tyvärr för hög effekt per kg för A2.

Va...? :va
Går utmärkt att strypa en DR650 så den inte överstiger 0.2kw per kilo och köra den med ett A2 kort.
Sålänge ursprungliga effekten inte överstiger 70kw så kan du strypa i princip vad för hoj som helst till max 0.2kw per kilo och köra den lagligt med ett A2 kort...
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
DR650 är specad till 166 kilo och har 32kW
32/166=0,193

...så den bör ju kvala in ostrypt.

DRZ:an däremot trodde jag skulle missa målet men har inte koll på den.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Av alternativen du listat skulle jag helt klart sikta på en DRZ400. Relativt låg vikt och närmast odödlig motor.

Just nu är det rätt dött på Blocket. Håll ut någon månad så ska du se att hojarna börjar dyka upp igen.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Av alternativen du listat skulle jag helt klart sikta på en DRZ400. Relativt låg vikt och närmast odödlig motor.

Just nu är det rätt dött på Blocket. Håll ut någon månad så ska du se att hojarna börjar dyka upp igen.

Är du stor och tung, eller liten och lätt? Också relevant gällande beslut om DRZ:an.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tankvolym/räckvidd är intressant om man skall köra TET.
Följer det med stortank med hojen? Finns det som tillbehör?

I scoopet du presenterat kan du råka ut för hur mycket överprisat/underservat/sönderkört skit som helst.
Ta tid på dig att hitta rätt objekt.

Vidare: av det som jag sett av TET så kan du köra rutten med allt från moped över 2000-kronors CB400N till ER-6A.
...och vissa av dessa landsvägshojarna ger dig förmodligen en mer positiv upplevelse än ett sönderkört offroad-lik. Lås inte in dig på modell eller ens typ av hoj. Sök brett och förutsättningslöst.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Kolla efter KLE500 också,33kw och 200kg. Brukar komma ut billiga lågmilare med jämna mellanrum. Åkte Östersjön runt på min i somras med packning och passagerare. Lättaste 2cyl off-road du kan hitta för lite pengar och du vill ha mer än en cylinder när du åker långt.
Kjell.e


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tankvolym/räckvidd är intressant om man skall köra TET.
Följer det med stortank med hojen? Finns det som tillbehör?

I scoopet du presenterat kan du råka ut för hur mycket överprisat/underservat/sönderkört skit som helst.
Ta tid på dig att hitta rätt objekt.

Vidare: av det som jag sett av TET så kan du köra rutten med allt från moped över 2000-kronors CB400N till ER-6A.
...och vissa av dessa landsvägshojarna ger dig förmodligen en mer positiv upplevelse än ett sönderkört offroad-lik. Lås inte in dig på modell eller ens typ av hoj. Sök brett och förutsättningslöst.

Av det jag sett och kört av TET (väldigt lite, kanske 100 mil) så håller jag med... nästan. För du behöver lite grövre däck om det är lite lerigt vilket det kan vara både här och där. Att smyga upp på ett hygge i skogsmaskinspåret var inga problem ens med R1100RS-en men det förutsatte att det var torrt.

Men en frisk hoj som inte slynglats av ungdomar med crossambitioner är absolut att föredra framför ett lik, hur orange det än är/var.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top