Olja till Hayabusa?

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej. Ny ägare till en fin Hayabusa gen 1. Vilken olja kan ni rekommendera, vill ha den bästa tänkbara..
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Aha. Den sålde du billigt till de..75 eller hur..vilken olja brukade du körs i den?
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Är fortfarande kluven..Känns som att det är fel olja i den då jag har svårt att få i växlarna ibland.

Så valet står mellan Motul V300 eller Motul 7100, bägge är helsyntet.

Men det är delade osikter, vissa säger att v300 är endast för racing.??

Vad tror ni?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Är fortfarande kluven..Känns som att det är fel olja i den då jag har svårt att få i växlarna ibland.

Så valet står mellan Motul V300 eller Motul 7100, bägge är helsyntet.

Men det är delade osikter, vissa säger att v300 är endast för racing.??

Vad tror ni?

7100 duger alldeles gott. Personligen skulle jag stå o välja mellan 7100 eller delsyntet 5100 på en äldre hoj
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är fortfarande kluven..
Känns som att det är fel olja i den då jag har svårt att få i växlarna ibland.

Nu har jag en generation II Busa men den enda växel som kan krångla är lägga i 1an från stillastående.
Går 1an inte i direkt, släpp ut kopplingen, ge kort lite gas så den varvar upp till 2 - 3000 varv.
Slå av gasen, dra in kopplingen och lägg i 1an.

Övriga växlar upp och ner när hojen rullar går i som en varm kniv i smör på Busan.
Precis som på min Suzuki SV650S.
I motsatts till Triumph Sprint RS som är svårare att växla.
Och ännu svårare med Motul 7100 som fylls på av verkstaden. Än växla med SBK Racing 10W-50.
 
Last edited:

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Har precis köpt den och kört ca 5 km med den. Upplevde att den var svårt att få i växlarna, oljan i den ska precis vara bytt. Det är en 2004 som gått 960 mil. Helt original. Den har gått 40 mil senare 3 åren..kanske beror det på att den gått lite..tacksam för tips..
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Ok, hur varmt/kallt var det ute?
Ingen olja fungerar optimalt kall, särskilt inte till växellådor. kan det vara kopplingen som har svårt att frikoppla för att den har kletat igen?
Kör 10 mil med den och genom varm, berätta sedan hur det går.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har inte märkt att det skulle vara något problem med att växla när det är kallt ute. Jag har kört alla mina hojar runt nollan och kallare när de stått ute under natten. Normal varmkörning och ibland går ettan i rätt hårt när man ska iväg. Lite bättre om jag håller in kopplingen under hela varmkörningen. Växlarna därefter glider i utan problem.
Jag tror inte att Hayabusan skulle vara sämre.

Vilka temperaturkänsliga växellådor har erfarenhet av?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top