Ang ljuddämpare.

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Tjena. Har en liten fråga ang ljuddämpare till RF 900r.. köpte förra året en ljuddämpare ifrån delkevic. Enligt dom behövs ingen mappning för att bara byta ljuddämpare, hur ser ni på detta? Fick även med en db killer
Mvh
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Utan att mäta AFR med lambdasond är det rätt svårt att veta exakt.
Dock kan du väl göra fattigmanstestet och ta en eller ett par rena vita tygbitar och "göra rent" längst bak i röret och kolla på färgen.

Fast, att mäta är att veta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På en 20 år gammal hoj ser jag inga problem med att inte ändra något.

Skillnad på en nyare hoj där katalysatorn tagits bort och ersatts med rakt rör och slipon.
Då har tryckfallet minskat så mycket att hojen kommer gå snålt med risk för skadade avgasventiler.
Bra ide med mappning på en nyare hoj.

Kör själv med Triumph slipon på Sprint RS 2001. Utan mappning.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Allmänt sagt ger ett öppnare system högre genomflöde (beror dock lite på insuget också). Detta medför en klenare blandning så att motorn går magrare. Ett alternativt "fattigmanstest" är att studera stiftens färg, och börjar dom gå mot det vitare hållet, går den klent. Detta är dock en jäkligt grov metod, men den ger en hint i alla fall. Sedan gissar jag att du tröttnar på att bröla fullt efter ett tag, och sätter in DB-killern. Då närmar du dig det flöde som orginaldämparen ger.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag inte minns helt fel så står det nånstans på Delkevics hemsida att ingen mappning, ombestyckning behövs om man kör med dB-killern i, kör man utan ska man bestycka, mappa om.

Har en Delkevic dämpare på KLR:en och har inte ens testat starta utan dB-killern, tycker den låter alldeles lagom men dB-killern i och misstänker att den skulle låta rejält högt utan.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Om jag inte minns helt fel så står det nånstans på Delkevics hemsida att ingen mappning, ombestyckning behövs om man kör med dB-killern i, kör man utan ska man bestycka, mappa om.

Har en Delkevic dämpare på KLR:en och har inte ens testat starta utan dB-killern, tycker den låter alldeles lagom men dB-killern i och misstänker att den skulle låta rejält högt utan.


Japp.. jag tror jag också läste det faktiskt.
Anledningen egentligen varför jag inte satt i db killern är för att jag tycker den ser så trång ut i röret..att det skulle motverka motorns andning för mycket istället. Men den är ju tillverkad för ändamålet, så jag antar att det är okej att köra med den i hela tiden
Har fått för mig att den enast tillverkades för besiktningens skull...för att få ner ljudnivån just vid det tillfället, men jag har nog jävligt fel.????????
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Allmänt sagt ger ett öppnare system högre genomflöde (beror dock lite på insuget också). Detta medför en klenare blandning så att motorn går magrare. Ett alternativt "fattigmanstest" är att studera stiftens färg, och börjar dom gå mot det vitare hållet, går den klent. Detta är dock en jäkligt grov metod, men den ger en hint i alla fall. Sedan gissar jag att du tröttnar på att bröla fullt efter ett tag, och sätter in DB-killern. Då närmar du dig det flöde som orginaldämparen ger.

Japp, så är det nog. Jag börjar närma mig 40, då ska man åka tyst å fint.. men hojen gör en lite ungdomlig igen, har alltid varit för höga ljudnivåer med gött sound.. men såklart, ska man åka långt är det tröttsamt efter en stund.. tyckte jag även att det var med bilarna man hade som bröla????
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Men sjyssta svar av alla.. då drar jag slutsatsen att det bästa är att köra med orginaldämparen, alternativt att låta db killern sitta kvar i då..
Grymt????????
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Är det någon som förresten vet vad det är för orginalmärke på ljuddämparen? För den jag skruvade ner tror jag inte är original...skickar me en bild..
Screenshot_20200228-101531_Photos.jpg
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Jag satte dit den gamla dämparen idag. Men till min förvåning fanns där ingen packning till denna ljuddämparen.. kommer ju inte ihåg hur det såg ut när jag bytte förra året..men det låg med en oring i lådan som dom antagligen använt som tätning... svårt att hitta storlek på packning så att det passar i spåret på dämparen..dom nya som satt på den andra dämparen var snäppet för stora... kan jag istället använda något annat alternativ ?
Mvh
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har tidigare varit i samma situation. Man kan fylla ytan men ljuddämpartätning. Lite kladdigt men det funkar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top