Dubbla bromsslangar eller en "splittad" till två.

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag håller på att göra iordning en bus/bandagshoj, en GSX-R 750 SRAD -98 i bra skick.

Jag tänkte passa på att byta till stålomspunna bromsslangar när jag ändå skall byta huvudpump, belägg och bromsvätska.

Huvudpumpen som skall på är en Nissin radialpump från en BMW S1000RR och har banjon på undersidan, och det känns som att det kan bli lite trångt med dubbla slangar med 90° nippel uppe vid pumpen.

Är det någon som kan rekommendera bra slang, anslutningar och en bra trevägs "splitter"?

Jag tänkte få slangar pressade av t.ex Hydroscand.

Tack på förhand!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra slang får du välja i Hydroscands sortiment.
Jag har frågat efter lämplig tunn stålomspunnen slang där jag själv handlar slang för jobbet, Hydroscand, Argongatan Mölndal.
Det var inget dom hade hemma.
Så hittar du en Hydroscandfilial i Göteborg som har slang lämplig för bromsslang och passande banjokopplingar
så skriv gärna adressen här.
Och vad slangen heter ! Sortimentet är ju omfattande !
Sortimentet varierar ju mellan filialerna.
Hittat dom här men det finns säkert andra alternativ !
https://www.hydroscand.se/se_se/produkt/ptfe-slang-slat-1092-01
https://www.hydroscand.se/se_se/produkt/pa12-bromsslang-din74324-4-2-x-50-m-1951-xx
Och inte säker på att ovan exempel är lämplig slang.
Jag är amatör på hitta bromsslang hos Hydroscand !
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Bra slang får du välja i Hydroscands sortiment.
Jag har frågat efter lämplig tunn stålomspunnen slang där jag själv handlar slang för jobbet, Hydroscand, Argongatan Mölndal.
Det var inget dom hade hemma.
Så hittar du en Hydroscandfilial i Göteborg som har slang lämplig för bromsslang och passande banjokopplingar
så skriv gärna adressen här.
Och vad slangen heter ! Sortimentet är ju omfattande !
Sortimentet varierar ju mellan filialerna.
Hittat dom här men det finns säkert andra alternativ !
https://www.hydroscand.se/se_se/produkt/ptfe-slang-slat-1092-01
https://www.hydroscand.se/se_se/produkt/pa12-bromsslang-din74324-4-2-x-50-m-1951-xx
Och inte säker på att ovan exempel är lämplig slang.
Jag är amatör på hitta bromsslang hos Hydroscand !

För min del så måste det inte vara från just Hydroscand, det finns ju andra företag som pressar bromsslangar och/eller har rätt delar.

Jag undrar om någon kan rekommendera bra slang, anslutningar och en bra trevägskoppling eller liknande och/eller ett lämpligt företag som pressar slangar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För min del så måste det inte vara från just Hydroscand, det finns ju andra företag som pressar bromsslangar och/eller har rätt delar.

Jag undrar om någon kan rekommendera bra slang, anslutningar och en bra trevägskoppling eller liknande och/eller ett lämpligt företag som pressar slangar?

Har fått slangar gjorda till både Sprint RS och GSX1300R hos Speeding
https://www.hitta.se/speeding+ab/borås/iaknoqru?vad=Speeding AB, Viaredsvägen Borås

Men det vore kul om du hittade någon Hydroscandfilial i Gbg som klarar jobbet.
Så vi i Gbg slipper dra till Viared # strax före Borås för skräddarsydd bromslang.
# Samma avfart som till Biltema men ta till höger istället efter avfarten, en bit upp i backen på höger sida.

För Hydroscand har både slang och övriga delar.
De har ju tex gjort bromsslangar till Jörgen Karlssons "HD". Nån filial i Sthlm alltså.
se inlägg # 5285 med "plastklädd stålspunnen teflonslang" och # 5286
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtråd-quot-Jörgens-Sportster-quot/page265
Så det är väl bara ta en kopia / skriva ut inläggen / foton och besöka Hydroscandfilialerna i Gbg tills
någon vet vad det är frågan om !
För det är garanterat minst en filial i Gbg också tar bromsslangar.
Även om traktorer, frontlastare, grävskopor och liknande är vanligaste(?) jobben för Hydroscand.

Det finns 5 Hydroscand i Gbg, filialen i Mölndal har jag redan frågat. Återstår 4 filialer.
https://www.hitta.se/sök?vad=hydroscand
Jag hade börjat med Hydroscand Automotive på Ovädersgatan 1C.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag köpte på hydroscand vid biskopsgården när jag skaffade nya sist. Dom hade iaf då hemma i lagom dimension :tummenupp
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag har hade slangar från S-racing på Millen ett tag, men jag vet inte om just det kittet jag köpte var tillverkat kl 15:55 en fredag eftermiddag, det släppte tryck någonstans iaf, var tvungen att lufta fram med ca 2 veckors mellanrum.

Jag hittade en slang som såg lovande ut på Hydroscand igår, men nu kan jag inte hitta den igen.

Jag får ta en sväng till HS olika filialer i Gbg (i Mölndal var jag häromdagen och dom hade inte vad jag letade efter, men det hade ju varit lättare om man visste artikelnr på den slang man vill ha.

När det gäller kopplingarna så skall Camozzi 9000-serie vara fordonsgodkända.

Jag vill minnas att jag har läst någonstans på SH att HS har en slang som skall vara avsedd för färgspruta som skall funka fint som bromsslang...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag gick in till Hydroscand här i Linköping och fick fina slangar tillverkade för en rimlig peng.
Jag fick slangarna dagen efter vill jag minnas.
Visserligen för ett par år sedan men slang och kopplingar borde väl fortfarande finnas i deras standardsortiment.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag köpte på hydroscand vid biskopsgården när jag skaffade nya sist. Dom hade iaf då hemma i lagom dimension :tummenupp

Då är vi nere på två möjliga Hydroscand som ligger med ca 200 meters promenad avstånd i södra Biskopsgården. Betecknade med Hydroscand Göteborg Hisingen på Hydroscand.se
Hydroscand AB på Ruskvädersgatan 22 och Hydroscand Automotive AB på Ovädersgatan 1 C.

Och tack vare Bandit-1200 :tummenupp så vet vi att det är Teflonslang 1/8" som det gäller
med
Artikelnummer 2211000003B ???
För när jag söker på Artikelnumrena på Hydroscand.se så blir det tji.
Special prylar eller nytt datasystem / Artikelsystem ?
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jodå, du har uppfattat artikelnumret rätt även fast bilden blev lite otydlig. Mitt köp är dock 4 år gammalt, så kanske det är som du misstänker.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jodå, du har uppfattat artikelnumret rätt även fast bilden blev lite otydlig. Mitt köp är dock 4 år gammalt, så kanske det är som du misstänker.

Ja det kan vara så,
slang artnr 10920102 hos Hydroscand.se stämmer bra på din beskrivning Teflonslang 1/8"
https://www.hydroscand.se/se_se/catalogsearch/result/?q=10920102

Och den här slangen finns på lager hos Hydroscand Göteborg Backa Strand !
https://www.hydroscand.se/se_se/inventory/productstock/view/sku/10920102/
https://www.hydroscand.se/se_se/butiker/slang_goteborg_backa_strand
Dvs avfart 78 för Stigs Center åt öster / till höger när jag kommer från söder !
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Som jag uppfattar den slangen har den inget hölje, och då skaver metallstrumpan hårt om den ligger mot plast e.d. Den ska finnas (fanns för 4 år sedan) med plasthölje över strumpan också.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänk på att kopplingarna nyper för gott första gången de trycksätts, till dess kan man vrida på dem på slangen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har pressat några på Hydroscand, aldrig med "stålomspunnet" utan det är svart plast/nylon whatever.

Och det är ju kanske inte så bra ur slitagesynpunkt kanske? Jag har faktiskt varit med om att en vanlig gummislang nötts hål på av framdäcket, i en nerförbacke i ett villaområde gick bromshandtaget i botten, bakbromsen hjälpte inte ett smack på grusiga vårvägar i sjuttio blås, jag studsade över några planteringar och in på en lekplats och fick stopp mellan två lekstugor, typ 10 meter från vägkorsningen:3freak
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Blev tvungen att gå ut till hojen och kolla. Min slang är stålomspunnen med plast utanpå.

View attachment 452842

Hmm, kan jag ha fel i detta? Att det är metall under ändå? Fast de har sett så tunna ut och helt släta. Och inget skalat i ändarna. Går plastslangar ner genom kåpor och metallringar och grejer så kanske det är lite obra om de är plast rakt igenom.

Kan tipsa om att slangarna från XLmoto ser väldigt seriösa och coola ut med små loggor och krympslang, stålomspunna med överdrag men jävligt synd att man måste beställa till specifikt modell och inte kan beställa på längd nippel osv
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Är det någon som kan rekommendera bra slang, anslutningar och en bra trevägs "splitter"?

Förutom slang frågade du också om splitter. Finns i drivor på Ebay. Sök på "Suzuki brake line splitter". Suzukis splitters brukar ha dessa placerade på den undre gaffelkronan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förutom slang frågade du också om splitter. Finns i drivor på Ebay. Sök på "Suzuki brake line splitter". Suzukis splitters brukar ha dessa placerade på den undre gaffelkronan.

Känns igen. Hade en original Suzuki brake line splitter på SV650S -00.
Antar man kan hitta den på närmsta MC-demontering hos RN i Partille eller hos Bikes demontering.
Så det är senare den vanliga besparingen kom med en slang (slang 1) till höger bromsok
och en till slang (slang 2) från höger bromsok över framskärmen / framhjulet (luftficka lätt här) till vänster bromsok.

Vad det gäller slangdragningen så är ett problem om man köper färdiga slangar till hojen att hojen måste vara i standardutförande
och att slangen måste dras som slangtillverkaren tänkt sig. Dvs till min Busa köpte jag färdiga slangar för GSX1300R.
Krux 1 slangarna var avsedda att dras bakom gaffelrören till bromshandtaget. En vän hade gjort det och slangarna skavde hål på kylaren. Jag såg att det var överhängande risk att slangen från vänster bromsok till bromshandtaget kunde fastna i Tutan framför kylaren.
Så resultatet blev att "den långa slangen" till vänster bromsok använde jag till höger bromsok och drog slangen från bromsoket framåt på utsidan och runt framsidan höger gaffelben och sedan upp till bromshandtaget för att var säker på att klara både kylare och Tuta.
Till vänster bromsok blev det en slang från Speeding som också går på utsidan och runt framsidan av vänster gaffelben och sedan upp till bromshandtaget.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
1092, ptfe slangen är inte för bromsar på mc

inte heller nylonslangen som är svart, den är för luftbromssystem på t.ex lastbilar

kolla noga innan ni beställer. det finns olika storlekar på banjokopplingar
likaså om ni ska ha banjobult, så finns det olika stigning, japanska har en, italienska har en annan

mvh Henrik
servicetekniker hydroscand
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top