Fråga om underhållsladdning av batteri...

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Tjena.
Jag parkerade min hoj för kanske 5 månader sedan och har inte rört den sedan dess.
Har haft lite ångest över att jag inte laddat batteriet under denna tiden, så igår gjorde jag slag i saken och monterade snabbkoppling för batteriladdaren och tänkte att jag skulle ladda upp batteriet. Innan jag kopplat in laddaren provstartade jag hojen, och den startade direkt utan att tveka.
När jag kopplade in laddaren så laddade den i max en minut innan den indikerade att batteriet var fulladdat vilket var lite förvånande.

Frågan är då, är det någon vits att lämna laddaren i för underhållsladdning ändå? Hojen står i ett flerbilsgarage, så man är lite nojjig att någon ska sno laddaren om man lämnar den där i onödan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjena.
Jag parkerade min hoj för kanske 5 månader sedan och har inte rört den sedan dess.
Har haft lite ångest över att jag inte laddat batteriet under denna tiden, så igår gjorde jag slag i saken och monterade snabbkoppling för batteriladdaren och tänkte att jag skulle ladda upp batteriet. Innan jag kopplat in laddaren provstartade jag hojen, och den startade direkt utan att tveka.
När jag kopplade in laddaren så laddade den i max en minut innan den indikerade att batteriet var fulladdat vilket var lite förvånande.

Frågan är då, är det någon vits att lämna laddaren i för underhållsladdning ändå? Hojen står i ett flerbilsgarage, så man är lite nojjig att någon ska sno laddaren om man lämnar den där i onödan.

Jag slarvar ibland med underhållsladdningen, och har bara någonsin fått problem med batterier som redan i förväg visat tendenser på dålig hälsa.
Och nu är ju ändå säsongen i princip igång, så nu är det ju bättre att köra några mil i veckan än att hålla på med laddaren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tydligt
att du har ett kvalitetsbatteri i hojen
att hojen drar mycket lite eller ingen ström alls när hojen är parkerad.

Som jämförelse
Biltema underhållsfritt batteri
Suzuki SV650S drar ingen ström alls parkerad
Motorn går runt men hojen startar inte efter 3 månader utan vare sig underhållsladdning eller körning.
Efter några timmar med laddning av batteriet startar hojen utan problem.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Tydligt
att du har ett kvalitetsbatteri i hojen
att hojen drar mycket lite eller ingen ström alls när hojen är parkerad.

Som jämförelse
Biltema underhållsfritt batteri
Suzuki SV650S drar ingen ström alls parkerad
Motorn går runt men hojen startar inte efter 3 månader utan vare sig underhållsladdning eller körning.
Efter några timmar med laddning av batteriet startar hojen utan problem.

Om du blir sugen på att köpa ett nytt batteri av bättre kvalitet så var det ett "GS Yuasa GT9B-4" som satt i min hoj som är en Yamaha XT660R.
Har dock ingen aning om ålder på batteriet är då jag köpte hojen begagnad förra året.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du blir sugen på att köpa ett nytt batteri av bättre kvalitet så var det ett "GS Yuasa GT9B-4" som satt i min hoj som är en Yamaha XT660R.
Har dock ingen aning om ålder på batteriet är då jag köpte hojen begagnad förra året.

Gissar det är originalbatteriet från Yuasa i din hoj.

Min GSX1300R -08 som inregistrerades hösten 2007 i Sverige har originalbatteriet från Yuasa.
Men jag underhållsladdar numera. Med konstantspänning 13,65 Volt över batteriet.
Enligt Yuasas instruktioner för UPS batterier.
https://www.kjell.com/globalassets/mediaassets/368591_32885.pdf?ref=8A081C5FA6
2,275VPC Volt Per Cell blir med 6 Celler 6x2,275=13,65 Volt
Och jag har Yuasa i Sprint RS också numera. Från mds.
https://www.mdsbattery.co.uk/motorcycle_batteries.html
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top